Page 448 - KobiEfor Şubat 2022
P. 448

Zirai Kurumsal Kaynak                                                                                         Tarım alanlarının yönetimi, hangi boyutta olursa olsun, çok


                                                                                                                                 zahmetli olabilir. ERP sistemleri iletişim süreçlerini basitleşti-
                      Planlama Sistemleri                                                                                        rir, çünkü belirli alanlarda ne zaman ne yapıldığı ile ilgili ve-
                                                                                                                                 riye kolayca ulaşabilirsiniz. Özellikle ekranlardaki şu bilgiler,
                                                                                                                                 iş süreçlerimizin optimizasyonunda bize fayda sağlar: konum
                                                                                                                                 belirleme (genellikle makineler için), tarım alanı sınır verileri,
                                                                                                                                 arazi için kira/satın alma ve dokümantasyon, gübre kullanımı
          Ziraattaki pek çok süreç insanlar tarafından kontrol edilemeyecek durum-                                               (ne çeşit gübre, ne zaman kullanıldı, ne kadar kullanıldı vs.),
          lara bağlıdır. Olumsuz hava koşulları, çeşitli yeni bitki hastalıkları, orman                                          sulama bilgisi (tarla ne zaman sulandı, hava tahminlerine ve
                                                                                                                                 ürün tipine bağlı olarak ne sıklıkla sulanmalı), ürün bilgisi (ne,
          yangınları veya tüm iş süreçlerini baltalayabilecek dünya çapındaki –sadece                                            nerede ekildi, ürünler arası izolasyon mesafe kuralları vs.).
          zirai olmayan– salgın hastalıklar gibi... Ve dış dünyayı kontrol edemediği-                                            Ürün yönetiminde geniş bir perspektif vardır; ne ekilmeli, ne-

          nizde, iç süreçlerinizin kontrolüne yani risklerinize odaklanırsınız.                                                  reye ekilmeli, nasıl ekilmeli, ne zaman ekilmeli vs. Eğer tek bir
                                                                                                                                 ürün tipiniz varsa süreç daha yalın ve basittir, ancak ürün çeşit-
                                                                                                                                 liliği arttıkça rutinler de birbiri ardına sıralanmaya başlar. ERP
          Zirai süreçler temel olarak, üretim, yönetim ve destek ola- Bizim tespitlerimize göre, kurumumuz için bir ERP ya-      otomasyonuna uyarlanabilecek süreçler de şöyle sıralanabilir:
          rak üç bölüme ayrılabilir. Binlerce yıllık tarım geçmişinde,  zılımı almak ya da kendi yazılımımızı geliştirmenin pek   online satın alma, nerede ne yetişebileceğinin takibi, gübre ve
          özellikle de son birkaç yüzyıl içinde yeni teknolojilerin  çok faydası sayılabilir. Bunlardan en önemli birkaç tanesi   haşere tipleri, miktarları, alanları vb.’nin takibi ve yönetimi, su-
          ve makinelerin pek çok operasyonu basitleştirmesiyle bir- şunlardır:                                                   lama sürecinin düzenlenmesi ve veri toplama, hasat ve depola-
          likte  insanlar  bu  süreçlerin  çoğunu  kontrol  edebilmeyi   1- Yatırım getirisinin artması ve maliyet tasarrufu –   ma süreçlerinin yönetimi, depolamadan gelen bilgiler ışığında
          öğrendi.                                                                                                               satış özelliklerinin geliştirilmesi.
                                                                 süreçlerin optimizasyonu ve darboğazların minimize
          Zirai üretim, insan yaşamının devamı ve güçlendirilmesi   edilmesi
          için işlenmiş bitkisel ve hayvansal ürünlerin kullanılarak   2- İş öngörülerinin geliştirilmesi – karar almayı ko-
          ürün ortaya konmasıdır. Üretimin teknik kısmı yeni tek-  laylaştıracak, iş süreçleriyle ilgili tek bir merkezi bilgi
          nolojilerle bağlantılıdır, ancak yazılım kısmı o kadar da   kaynağı elde etme
          gelişmiş ve yaygın değildir. Diğer iki kategori ise –yöne-
          tim ve destek– dijital araçlardan büyük ölçüde faydalan-  3- İnsan hata payının düşürülmesi – işlerin otomati-
          maktadır, çünkü bunlar kendi bünyesinde pek çok rutin   zasyonu ile manuel veri girişlerinin sebep olabileceği
          işlem barındırmaktadır. Bunlar aynı zamanda, faydalı gir-  hataların önemli ölçüde sınırlanması
          dilere dönüştürülebilecek pek çok rakam ve veri içermek-  4- Çalışanların vaktinin gereksiz veri girişindense daha
          tedir. Biz de bu üç sistemi bir bütün olarak ERP sistemiyle   önemli işlere odaklanmasının sağlanması
          entegre halde kullanmayı amaçladık ve çalışmalarımızı bu
          doğrultuda gerçekleştirdik.                            5- Temel işlemlerin otomatize edilmesiyle risklerin ha-
                                                                 fifletilmesi


          ERP, şirket veya organizasyonların imalat, finans, tedarik

          zincirleri, hizmetler ve diğer süreçlerini yönetmek için   6- Tedarik zinciri yönetimini geliştirerek arz ve talebi
          kullanılan, kurumsal kaynak planlama yazılım ve sistem-  öngörüp buna göre hazırlanmak
          ler bütünüdür.                                         7- Müşteri ve ortak yönetimini optimize etmek (özel-
          En basit ERP sistem geliştirme süreci üç aşamadan olu-  likle ERP CRM ile entegre edildiğinde)
          şur. İlk aşama, şirketin hem iç hem de dış süreçlerinin
          denetlenerek darboğazların, fırsatların ve ihtiyaçlarının
          belirlenmesidir. İkinci aşama ise, güncel geliştirme ve uy-
          gulamadır. Nihai adımsa, çalışanların bu sistemi en etkin
          şekilde kullanabilmesi için gerekli eğitimi almasıdır.

                                                                                                                                                           Murat Yonar
                                                                                                                                                         MAY Tohum Bilgi
                                                                                                                                                      Teknolojileri Müdürü
   443   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453