Page 445 - KobiEfor Şubat 2022
P. 445

re anlık olarak her yerden ulaşılabilir. Bulut Çözümler ile  dönemlerine uygun malzeme teminini, ihtiyaçların zama-
          veriler ne kadar büyük olursa olsun güvenli şekilde ye-  nında ve yeterli miktarda temin edilmesini, süreçlerin dü-
          deklenerek verilerin kaybolması önlenir. (10)       zenlenerek daha verimli hale getirilmesini sağlayacaktır.

          Hastanelerde, hizmet kalitesi, sağlık hizmetlerine erişim   Bilgiye kolay erişim sağlanması, sağlık riski oluşturacak
          ve  bütçede yaşanabilen  sorunlar  sağlıkta  dijitalleşmeye   düzenlemelerin ve hesaplamaların yapılması sağlanabile-
          paralel olarak olumlu yönde  gelişmektedir. Teknoloji ve   cektir.
          dijitalleşme şaşırtıcı bir hızla ilerliyor, pek çok alanda de-  Operasyonel  süreçleri otomatik hale getiren ERP çözüm-
          ğişimi de tetikliyor. Gelecekte sağlıkta neler olacak sorusu  leri, iş yükünü önemli ölçüde azaltarak zaman ve maliyet
          teknolojinin ihtiyaçlarına ve farklılaşmasına bağlı olarak  tasarrufu kazandırırken, hastane otomasyon sistemleri
          tüm sektörleri dönüştürmekte. Sağlık sektöründe hayati  gibi diğer sistemler ile haberleşme ve o sistemlerdeki fi -
          önem taşıyan tanı, tedavi, tedavi sonrası ve koruyucu sağ-  nansal verilerin tek bir çatı altında birleştirilmesine im-
          lık hizmetleri gibi süreçlerde önemli atılımların yapılma-  kân sağlamaktadır. ERP sisteminin etkin kullanımı,  sağlık

          sına neden olmaktadır. Bu değişim muhasebeden finansa,  hizmetlerinde kalitenin artmasını; insan kaynağı, malze-
          üretimden dağıtıma, pazarlamadan satışa tüm kurumsal  me ve cihazların verimli kullanımını sağlayacaktır. Sağlık
          bölümleri içermektedir. Müşteri hizmetlerinden eğitime,  kurumunun  inovasyonu için gerekli  veriyi  bulunduran
          çağrı merkezinden çevrimiçi satışa, tüm operasyonları  önemli bir kaynaktır. Hastaneler önce Kurumsal Kaynak
          yönetimden planlamaya, ölçümlemeden raporlamaya,  Planlaması (ERP) sistemleri, bununla uyumlu ve tümleşik
          e-postadan, mesajlaşmaya, forumdan bilgi ve belge pay-  çalışan Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), İnsan Kaynak-
          laşmaya, iletişim ve işbirliği araçlarına, çalışandan müşte-  ları (HR), Proje Yönetimi, Dijital Arşiv Yönetimi, Varlık
          riye, tedarikçiden işletme ve hastanelere, ekonomik tüm  Yönetimi çözümleriyle, işinizi yönetmenizi sağlayan sis-
          oyuncuları kapsayan tümleşik bir ürün ihtiyacını da bera-  temlerle  tümleşik  şekilde  yönetilecektir. Sağlıkta  yapay
          berinde getirmektedir.                              zekâ uygulamaları, makine öğrenimi, tıbbi nesnelerin in-
                                                              terneti, blok zinciri, sohbet robotları gibi yeni nesil tek-
          Sağlık işletmesi olan hastanelerde, sağlık hizmetlerine

          hasta muayene, tetkik, ameliyat gibi hizmet gelirleri ve   nolojilerin  kullanımına  başlanması,  teknoloji  firmaları
          kullanılan ilaçlar, malzemeler, bunların faturalandırması   araştırmacıları ERP uygulamalarının daha derin analiz ve
          HBYS’de bulunan eczane, poliklinik, faturalandırma, vez-  içgörü özelliklerini geliştirmeye yöneltmektedir. (9)
          ne modüllerinden yapılsa da bu süreçlerin takibi, insan  Sağlık kuruluşlarında hizmet sunumu sürecinde çok fazla
          kaynakları dâhil olmak üzere ERP sistemlerinin konusu  bilgi ile karşı karşıya kalınmaktadır. Bilgiler, kontrol ve
          olarak karşımıza çıkmaktadır. ERP ile sağlık kuruluşunda  planlama gibi departmanların işlevlerine göre farklı kul-
          yapılan işlemlerden dolayı üretilen tüm hizmetler, malze-  lanım alanlarına sahiptir. Bu nedenle, bu bilginin uygun
          meleri satın almadan tüketime kadarki süreçleri, hasta-  birimler tarafından doğru zamanda erişilebilir kılınması
          ne ihtiyaçlarının zamanında karşılanması önemlidir. ERP,  önemlidir. Bu bağlamda başarılı bir ERP’nin benimsenme-
          HBYS uygulaması ile tümleşik çalışarak hastanenin hiz-  si, planlanması ve uygulanması, karar vericilerin sağlık ba-
          metlerini, tüketilen malzeme, ilaçları, vezne işlemi yapan  kım sistemlerinin karşılaştığı birçok zorluğun üstesinden
          personel bilgileri gibi birçok veriyi birimlerden toplar; iş-  gelmesine olanak sağlayabilir. ERP için sağlık kuruluşla-

          letmenin finansmanı, nakit akışı, maliyet muhasebesi, sa-  rında gerekli olan planlama ve kontrol süreçlerine bakıl-
          tın almaya kadar birçok birime bilgi sağlar. Yöneticilerin  dığında; planlama çerçevesinin ilk aşaması hasta grubu ile
          işletmenin finansal yönetiminde ve planlamasını sağlayan  ilgilidir. Bu aşamada teşhis ve tedavi aşamaları ayırt edi-

          bilgiler sunan sistemler olarak hastane bilgi sistemlerini  lebilmelidir. Bu ayrımdan sonra düşünülen ikinci aşama,
          tamamlamaktadır. Yapılan araştırmalar, sağlıkta ERP kul-  kaynakların planlanması ve kontrolüdür. Burada hangi

          lanımının, çoğunlukla malzeme yönetimi ve finansal ko-  hasta grubu için hangi kaynakların kullanıldığı ve bu kay-
          nularda ön plana çıktığını göstermektedir.          nakların hastanede olup olmadığı belirlenir. Bu çerçevede
          ERP uygulamaları ile sağlık kurumu içerisindeki tüm bi-  son aşama, hasta hacim planlaması ve stratejik planlama-
          rimlerdeki üretilen hizmet süreçlerindeki standardizasyo-  nın yapılmasıdır. Burada, hastanede verilen hizmetler ile
          nu sağlamada da katkısı bulunmaktadır. Standardizayon   kaynaklar arasındaki denge incelenmekte, gelecekte hangi
          ile kurumun tüm verileri ve süreçleri izlenebilir, ERP ve   hasta grubunun daha çok gelebileceği noktasında tahmin
          diğer uygulamalar için yorumlanabilir, analiz edilebilir   yapılmakta ve stratejiler geliştirilmektedir. (7)
          olacaktır. ERP sistemleri bu yönüyle sağlık kurumunda  ERP, idari ve klinik işlemlerin maliyetlerini azaltmayı ve
          verimliliğin artırılması için önemli bir araçtır. Hasta artış  aynı zamanda tüketicilerine daha iyi hizmet sunmayı plan-



                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  321
   440   441   442   443   444   445   446   447   448   449   450