Page 445 - KobiEfor Şubat 2022
P. 445
re anlık olarak her yerden ulaşılabilir. Bulut Çözümler ile dönemlerine uygun malzeme teminini, ihtiyaçların zama-
veriler ne kadar büyük olursa olsun güvenli şekilde ye- nında ve yeterli miktarda temin edilmesini, süreçlerin dü-
deklenerek verilerin kaybolması önlenir. (10) zenlenerek daha verimli hale getirilmesini sağlayacaktır.
Hastanelerde, hizmet kalitesi, sağlık hizmetlerine erişim Bilgiye kolay erişim sağlanması, sağlık riski oluşturacak
ve bütçede yaşanabilen sorunlar sağlıkta dijitalleşmeye düzenlemelerin ve hesaplamaların yapılması sağlanabile-
paralel olarak olumlu yönde gelişmektedir. Teknoloji ve cektir.
dijitalleşme şaşırtıcı bir hızla ilerliyor, pek çok alanda de- Operasyonel süreçleri otomatik hale getiren ERP çözüm-
ğişimi de tetikliyor. Gelecekte sağlıkta neler olacak sorusu leri, iş yükünü önemli ölçüde azaltarak zaman ve maliyet
teknolojinin ihtiyaçlarına ve farklılaşmasına bağlı olarak tasarrufu kazandırırken, hastane otomasyon sistemleri
tüm sektörleri dönüştürmekte. Sağlık sektöründe hayati gibi diğer sistemler ile haberleşme ve o sistemlerdeki fi -
önem taşıyan tanı, tedavi, tedavi sonrası ve koruyucu sağ- nansal verilerin tek bir çatı altında birleştirilmesine im-
lık hizmetleri gibi süreçlerde önemli atılımların yapılma- kân sağlamaktadır. ERP sisteminin etkin kullanımı, sağlık
sına neden olmaktadır. Bu değişim muhasebeden finansa, hizmetlerinde kalitenin artmasını; insan kaynağı, malze-
üretimden dağıtıma, pazarlamadan satışa tüm kurumsal me ve cihazların verimli kullanımını sağlayacaktır. Sağlık
bölümleri içermektedir. Müşteri hizmetlerinden eğitime, kurumunun inovasyonu için gerekli veriyi bulunduran
çağrı merkezinden çevrimiçi satışa, tüm operasyonları önemli bir kaynaktır. Hastaneler önce Kurumsal Kaynak
yönetimden planlamaya, ölçümlemeden raporlamaya, Planlaması (ERP) sistemleri, bununla uyumlu ve tümleşik
e-postadan, mesajlaşmaya, forumdan bilgi ve belge pay- çalışan Müşteri İlişkileri Yönetimi (CRM), İnsan Kaynak-
laşmaya, iletişim ve işbirliği araçlarına, çalışandan müşte- ları (HR), Proje Yönetimi, Dijital Arşiv Yönetimi, Varlık
riye, tedarikçiden işletme ve hastanelere, ekonomik tüm Yönetimi çözümleriyle, işinizi yönetmenizi sağlayan sis-
oyuncuları kapsayan tümleşik bir ürün ihtiyacını da bera- temlerle tümleşik şekilde yönetilecektir. Sağlıkta yapay
berinde getirmektedir. zekâ uygulamaları, makine öğrenimi, tıbbi nesnelerin in-
terneti, blok zinciri, sohbet robotları gibi yeni nesil tek-
Sağlık işletmesi olan hastanelerde, sağlık hizmetlerine
hasta muayene, tetkik, ameliyat gibi hizmet gelirleri ve nolojilerin kullanımına başlanması, teknoloji firmaları
kullanılan ilaçlar, malzemeler, bunların faturalandırması araştırmacıları ERP uygulamalarının daha derin analiz ve
HBYS’de bulunan eczane, poliklinik, faturalandırma, vez- içgörü özelliklerini geliştirmeye yöneltmektedir. (9)
ne modüllerinden yapılsa da bu süreçlerin takibi, insan Sağlık kuruluşlarında hizmet sunumu sürecinde çok fazla
kaynakları dâhil olmak üzere ERP sistemlerinin konusu bilgi ile karşı karşıya kalınmaktadır. Bilgiler, kontrol ve
olarak karşımıza çıkmaktadır. ERP ile sağlık kuruluşunda planlama gibi departmanların işlevlerine göre farklı kul-
yapılan işlemlerden dolayı üretilen tüm hizmetler, malze- lanım alanlarına sahiptir. Bu nedenle, bu bilginin uygun
meleri satın almadan tüketime kadarki süreçleri, hasta- birimler tarafından doğru zamanda erişilebilir kılınması
ne ihtiyaçlarının zamanında karşılanması önemlidir. ERP, önemlidir. Bu bağlamda başarılı bir ERP’nin benimsenme-
HBYS uygulaması ile tümleşik çalışarak hastanenin hiz- si, planlanması ve uygulanması, karar vericilerin sağlık ba-
metlerini, tüketilen malzeme, ilaçları, vezne işlemi yapan kım sistemlerinin karşılaştığı birçok zorluğun üstesinden
personel bilgileri gibi birçok veriyi birimlerden toplar; iş- gelmesine olanak sağlayabilir. ERP için sağlık kuruluşla-
letmenin finansmanı, nakit akışı, maliyet muhasebesi, sa- rında gerekli olan planlama ve kontrol süreçlerine bakıl-
tın almaya kadar birçok birime bilgi sağlar. Yöneticilerin dığında; planlama çerçevesinin ilk aşaması hasta grubu ile
işletmenin finansal yönetiminde ve planlamasını sağlayan ilgilidir. Bu aşamada teşhis ve tedavi aşamaları ayırt edi-
bilgiler sunan sistemler olarak hastane bilgi sistemlerini lebilmelidir. Bu ayrımdan sonra düşünülen ikinci aşama,
tamamlamaktadır. Yapılan araştırmalar, sağlıkta ERP kul- kaynakların planlanması ve kontrolüdür. Burada hangi
lanımının, çoğunlukla malzeme yönetimi ve finansal ko- hasta grubu için hangi kaynakların kullanıldığı ve bu kay-
nularda ön plana çıktığını göstermektedir. nakların hastanede olup olmadığı belirlenir. Bu çerçevede
ERP uygulamaları ile sağlık kurumu içerisindeki tüm bi- son aşama, hasta hacim planlaması ve stratejik planlama-
rimlerdeki üretilen hizmet süreçlerindeki standardizasyo- nın yapılmasıdır. Burada, hastanede verilen hizmetler ile
nu sağlamada da katkısı bulunmaktadır. Standardizayon kaynaklar arasındaki denge incelenmekte, gelecekte hangi
ile kurumun tüm verileri ve süreçleri izlenebilir, ERP ve hasta grubunun daha çok gelebileceği noktasında tahmin
diğer uygulamalar için yorumlanabilir, analiz edilebilir yapılmakta ve stratejiler geliştirilmektedir. (7)
olacaktır. ERP sistemleri bu yönüyle sağlık kurumunda ERP, idari ve klinik işlemlerin maliyetlerini azaltmayı ve
verimliliğin artırılması için önemli bir araçtır. Hasta artış aynı zamanda tüketicilerine daha iyi hizmet sunmayı plan-
ERP SATIN ALMA REHBERİ 321