Page 451 - KobiEfor Şubat 2022
P. 451
Traktör, biçerdöver, hasat makinesi, drone gibi yeni tek- çok bu detaylar üzerinde zaman harcadık. Bu çalışma-
nolojilerin ve diğer ekipmanların manuel işgücünün yeri- da yabancı ve yerli birçok uygulama ile demo çalışması
ne geçmesi, günümüzde ziraatı oldukça kolaylaştırmıştır. yaptık, ancak bizim ERP geçiş zamanımızda istenilenleri
Hâlâ tam otomatik hasat makinesi olmasa da çeşitli sen- tam anlamıyla sağlayabilen bir uygulama olmadığı için,
sörler ve veri toplama sistemleri makinelerin kullanımıy- yukarıda anlatmaya çalıştığım tüm detayları kapsayan bir
la ilgili iş öngörüleri sağlamaya yardımcı olmaktadır. Bu uygulamayı ekip olarak geliştirme kararı aldık.
faydalı bilgiler arasında şunlar yer alır: tarih ve zamanla Bu çalışmalara başlamadan önce tavsiyem şirket yapısının
birlikte iş için harcanan saatler (çaba/sonuç oranını anla- tam analiz edilerek ihtiyacın net olarak ortaya koyulması-
yabilmek için), personel bilgisinin işlenmesi (çalışanların dır. İster geliştirme yöntemini benimseyen bir şirket, ister
iş verimliliğinin takibi için), makine amortismanı ve mu- satın alma tercih eden bir şirket olsun, işin püf noktası,
hasebe bilgileri, seyahat edilen mesafe ve mevcut lokas- tam ve doğru ihtiyaç analizinin yapılmış olması ve doğru
yon, ekim ve hasat öngörüleri ve hesaplamaları.
yol haritasının çıkarılmasıdır.
Zirai kurumsal kaynak planlama sistemleri, tedarik zinci- Finalde toplanan verinin bir ERP yazılım ekranında işlen-
rini ekimden hasada, dağıtımdan depolamaya büyük öl- mesi ve gösterilmesi, tüm sektörlerde olduğu gibi ziraat
çüde sadeleştirmektedir. İyi bir ERP sistemi uygulamanın sektöründe de iş öngörülerinin belirlenmesi ve karar alma
ana fikri, manuel işgücünü ve dokümantasyonu minimize mekanizmaları için son derece faydalı bir ürün olarak or-
etmesidir. Biz de şirket olarak ERP seçimi aşamasında en
taya çıkmaktadır.
MAY Tohum Hakkında Hibrit Ayçiçeği, Hibrit Mısır, Pamuk, Fasulye, Tatlı Mı-
sır, Sanayi Domatesi ve Ispanak türlerinde çalışan MAY
MAY Tohum; sebze, tarla ve endüstri bitkileri tohumları- Tohum, Trakya, Ege, Doğu Akdeniz ve Marmara böl-
nın araştırılması, üretimi, MAY markası altında yurtiçi ve gelerinde bulunan Ar-Ge istasyonlarının yanı sıra Bursa/
yurtdışı satışı konularında faaliyet göstermekte olan Tür- Yenişehir, Eskişehir ve Çanakkale’deki Ürün Geliştirme
kiye’nin ilk özel tohum şirketidir. tarlalarında hem yurtiçi hem de hedef uluslararası pazar-
MAY Tohum, Türkiye’nin 5 farklı bölgesinde bulunan 5 lara sunmak için tohum ıslah ve Ar-Ge faaliyetlerini ger-
Ar-Ge Merkezi, Türkiye’nin farklı noktalarında bulunan çekleştirmektedir.
toplamda 120 bin dekar üzerinde tarlada tohumluk üre-
timi, Bursa ve Adana’da bulunan tohumluk işleme tesisle-
rinde yıllık 31.660 ton sertifikalı tohumluk işleme kapa-
sitesi ve 120’nin üzerinde ziraat mühendisi ve toplamda
300 çalışanı ile Türkiye’nin uluslararası pazarda rekabet Murat Yonar Kimdir?
gücü yüksek tarım sektör yatırımcısı olarak faaliyetlerini
sürdürmektedir. Uludağ Üniversitesi Bilgisayar Donanım
Bölümünden 1997 yılında mezun oldu.
MAY Tohum ailesi ile 1997’de eğitim haya-
Tohumculuk ve Bitki Islahı Sektöründe Ar- tı tamamlandığı anda tanıştı.
Ge’ye En Çok Yatırım Yapan Tohum Firması MAY’da IT Donanım Sorumlusu olarak
MAY Tohum, ‘yerinde ıslah’ stratejisi doğrultusunda, Türk başlayan serüvenine son 21 yıldır Bilgi
çiftçisi ve hedef coğrafyalar için toprak ve iklim şartlarına Teknolojileri Müdürü olarak devam etmek-
en uyumlu, stres şartlarına en dayanıklı ve verimli tohum te. Yönetim alanındaki gelişimini Anadolu
çeşitlerini geliştirmek için yıllık cirosunun %9’unu Ar- Üniversitesi İktisat eğitimi ile taçlandırdı.
Ge faaliyetlerine ayırmaktadır. Sebze, tarla ve endüst-
ri bitkileri türlerindeki Ar-Ge yatırımları, rekabetçi çeşit Şu an MAY Tohum’da yazılım, donanım,
geliştirme ve geliştirilen çeşitleri Avrupa Birliği, Karade- siber güvenlik, ERP, otomasyon gibi birçok
niz Kuşağı, Orta Doğu, Orta Asya, Afrika ve Amerika’ya konuya liderlik ediyor. 46 yaşında, evli ve
kadar olan coğrafyada en etkili şekilde tanıtıp pazarlama 3 çocuk babası.
temeline dayanmaktadır. Hedef ülkelerdeki müdürlükleri
ve stratejik iş birlikleri vasıtasıyla bugün 45’in üzerinde
ülkeye lisans ve tohum ihracatı gerçekleştirmektedir.