Page 449 - KobiEfor Şubat 2022
P. 449

Zirai Kurumsal Kaynak   Tarım alanlarının yönetimi, hangi boyutta olursa olsun, çok


          zahmetli olabilir. ERP sistemleri iletişim süreçlerini basitleşti-
 Planlama Sistemleri  rir, çünkü belirli alanlarda ne zaman ne yapıldığı ile ilgili ve-
          riye kolayca ulaşabilirsiniz. Özellikle ekranlardaki şu bilgiler,
          iş süreçlerimizin optimizasyonunda bize fayda sağlar: konum
          belirleme (genellikle makineler için), tarım alanı sınır verileri,
          arazi için kira/satın alma ve dokümantasyon, gübre kullanımı
 Ziraattaki pek çok süreç insanlar tarafından kontrol edilemeyecek durum-  (ne çeşit gübre, ne zaman kullanıldı, ne kadar kullanıldı vs.),
 lara bağlıdır. Olumsuz hava koşulları, çeşitli yeni bitki hastalıkları, orman   sulama bilgisi (tarla ne zaman sulandı, hava tahminlerine ve
          ürün tipine bağlı olarak ne sıklıkla sulanmalı), ürün bilgisi (ne,
 yangınları veya tüm iş süreçlerini baltalayabilecek dünya çapındaki –sadece   nerede ekildi, ürünler arası izolasyon mesafe kuralları vs.).
 zirai olmayan– salgın hastalıklar gibi... Ve dış dünyayı kontrol edemediği-  Ürün yönetiminde geniş bir perspektif vardır; ne ekilmeli, ne-

 nizde, iç süreçlerinizin kontrolüne yani risklerinize odaklanırsınız.   reye ekilmeli, nasıl ekilmeli, ne zaman ekilmeli vs. Eğer tek bir
          ürün tipiniz varsa süreç daha yalın ve basittir, ancak ürün çeşit-
          liliği arttıkça rutinler de birbiri ardına sıralanmaya başlar. ERP
 Zirai süreçler temel olarak, üretim, yönetim ve destek ola- Bizim tespitlerimize göre, kurumumuz için bir ERP ya-  otomasyonuna uyarlanabilecek süreçler de şöyle sıralanabilir:
 rak üç bölüme ayrılabilir. Binlerce yıllık tarım geçmişinde,  zılımı almak ya da kendi yazılımımızı geliştirmenin pek   online satın alma, nerede ne yetişebileceğinin takibi, gübre ve
 özellikle de son birkaç yüzyıl içinde yeni teknolojilerin  çok faydası sayılabilir. Bunlardan en önemli birkaç tanesi   haşere tipleri, miktarları, alanları vb.’nin takibi ve yönetimi, su-
 ve makinelerin pek çok operasyonu basitleştirmesiyle bir- şunlardır:   lama sürecinin düzenlenmesi ve veri toplama, hasat ve depola-
 likte  insanlar  bu  süreçlerin  çoğunu  kontrol  edebilmeyi   1- Yatırım getirisinin artması ve maliyet tasarrufu –   ma süreçlerinin yönetimi, depolamadan gelen bilgiler ışığında
 öğrendi.   satış özelliklerinin geliştirilmesi.
 süreçlerin optimizasyonu ve darboğazların minimize
 Zirai üretim, insan yaşamının devamı ve güçlendirilmesi   edilmesi
 için işlenmiş bitkisel ve hayvansal ürünlerin kullanılarak   2- İş öngörülerinin geliştirilmesi – karar almayı ko-
 ürün ortaya konmasıdır. Üretimin teknik kısmı yeni tek-  laylaştıracak, iş süreçleriyle ilgili tek bir merkezi bilgi
 nolojilerle bağlantılıdır, ancak yazılım kısmı o kadar da   kaynağı elde etme
 gelişmiş ve yaygın değildir. Diğer iki kategori ise –yöne-
 tim ve destek– dijital araçlardan büyük ölçüde faydalan-  3- İnsan hata payının düşürülmesi – işlerin otomati-
 maktadır, çünkü bunlar kendi bünyesinde pek çok rutin   zasyonu ile manuel veri girişlerinin sebep olabileceği
 işlem barındırmaktadır. Bunlar aynı zamanda, faydalı gir-  hataların önemli ölçüde sınırlanması
 dilere dönüştürülebilecek pek çok rakam ve veri içermek-  4- Çalışanların vaktinin gereksiz veri girişindense daha
 tedir. Biz de bu üç sistemi bir bütün olarak ERP sistemiyle   önemli işlere odaklanmasının sağlanması
 entegre halde kullanmayı amaçladık ve çalışmalarımızı bu
 doğrultuda gerçekleştirdik.  5- Temel işlemlerin otomatize edilmesiyle risklerin ha-
 fifletilmesi


 ERP, şirket veya organizasyonların imalat, finans, tedarik

 zincirleri, hizmetler ve diğer süreçlerini yönetmek için   6- Tedarik zinciri yönetimini geliştirerek arz ve talebi
 kullanılan, kurumsal kaynak planlama yazılım ve sistem-  öngörüp buna göre hazırlanmak
 ler bütünüdür.   7- Müşteri ve ortak yönetimini optimize etmek (özel-
 En basit ERP sistem geliştirme süreci üç aşamadan olu-  likle ERP CRM ile entegre edildiğinde)
 şur. İlk aşama, şirketin hem iç hem de dış süreçlerinin
 denetlenerek darboğazların, fırsatların ve ihtiyaçlarının
 belirlenmesidir. İkinci aşama ise, güncel geliştirme ve uy-
 gulamadır. Nihai adımsa, çalışanların bu sistemi en etkin
 şekilde kullanabilmesi için gerekli eğitimi almasıdır.

                                    Murat Yonar
                                  MAY Tohum Bilgi
                               Teknolojileri Müdürü

                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  325
   444   445   446   447   448   449   450   451   452   453   454