Page 453 - KobiEfor Şubat 2022
P. 453
O halde gelin, bir Tekstilcinin yaşadığı endişelere ya- ERP yatırımı, ek kalifiye personel gereksinimi yaratacak-
kından bakalım: tır. Burada ERP projesi işgücünü azaltacak beklentisi ya-
ratmak hem yanlış olmakta hem de destek verecek kad-
• Ölümcül soru: Uçtan uca ERP projesi mi, yoksa roda güvensizlik yaratmaktadır.
özelleşmiş çözümler mi? Ek personel ihtiyacı, implemantasyon süresince daha faz-
Özel (dikey) çözümler, o işte uzmanlaşmış ve daha önce layken, sistem yerleştikçe azalmakta, aynı zamanda bu
denenmiş başarılı sonuçlar konusunda avantajlıyken, uç- süreçte yer alan orta/üst kademe personel, firmanın kilit
tan uca çözümler yazılımlar arası karmaşa ve veri trans- kadrosunu oluşturmaktadır.
ferleri sorununu ortadan kaldırmakta. Tercih yaparken Ek olarak, müşteri ile iletişimden faturalamaya kadar sis-
firma büyüklüğü, sosyal sermayesi, işin karmaşıklığı gibi temli çalışan, duruma hakim kadronun yarattığı prestij,
durumlar göz önüne alınmalı. firma açısından vazgeçilemez bir rekabet gücüdür.
• ERP ve kurumsallık işletmemi yavaşlatır mı? • Yalın üretim mi? Dijitalleşme mi?
Kilit nokta, esnek sektöre uygun, esnek çözümler. Bu Daha çok emek yoğun endüstri olarak, Yalın Düşünce
sağlanabilirse ERP işi yavaşlatmayacağı gibi, hızlandırır. sisteminin birçok aracı tekstilde oldukça güzel sonuçlar
Tabii burada en önemli faktörlerden biri de veri girişinin alıyor. Ancak bu, yönetim kadrosunun bunu tek araç ola-
nasıl ve hangi yollarla yapılacağı. IoT ve barkodlama sis- rak görmesi tehlikesini de beraberinde getirmekte. Tüm
temleri gibi yollarla sahadan ne kadar direkt veri alınabi- aşamaların yalın düşünce prensipleri ve dijital araçlar va-
lirse, işlemler o denli hızlanır. sıtasıyla kullanıldığı hibrit sistemlerin ise sinerji yarattığı-
nı gözlemleyebiliyoruz.
• Kişilere bağlı yarattığımız sistem nasıl dönüştü-
rülür? Emektar uzmanlarımızı kaybeder, küstürür • Yönetim olarak kontrolü kaçırırız.
müyüz? Özellikle ilk ve ikinci kuşak yöneticilerin hakim inancı
Teknolojinin günlük yaşantımıza girmesi ile bu tür kişisel olup, maalesef çoğu zaman tam olarak dillendirilmez. İşi
dirençler oldukça düşük seviyelere gelmiş durumda. Ar- kendi metotlarıyla takibe alışmış olan iş insanları, yıllar-
tık banka hesabına telefonundan ulaşan herkesin kullana- dır başarılı olmuş yöntemlerini bırakıp maceraya atıl-
bileceği kullanıcı dostu arayüzler hem çalışanların özde- maktan çekinmektedirler. Şirketlerin dijitalleşme strateji-
ğer duygusuna katkıda bulunuyor, hem de sistemden veri lerinin genellikle yeni kuşak yöneticilerin işi devralmaya
toplama ve raporlamayı kolaylaştırıyor. Hatta işini doğru başladığında oluşması bu nedenledir.
verilerle yaptığına güvenen çalışanlar, müşteri, tedarikçi Onları sistem dışına itmeden, sistemin tam da en önemli
gibi taraflara karşı ellerini daha güçlü hissetmekteler. paydaşı haline getirecek kullanıcı dostu, net, anlaşılır ve
kolay erişilir raporlamalar imdada yetişmektedir. Unutul-
• Kâr marjı düşük ürün üretiyoruz. ERP maliyetleri- mamalıdır ki “ölçemediğimiz bir şeyi iyileştiremeyiz”.
ni karşılayabilir miyiz?
Bu endişeleri doğru anlayıp net çözümler sağlayabilen
Günümüzde kitle üretimi yapan pek çok tekstil firması ERP fi rmaları, sadece müşteri kazanmayacak, ülke eko-
daha çok global müşteriler için çalışmakta. Rekabetin çok nomisine de katkıda bulunacaktır. Pandemi sonrası Uzak-
yoğun olduğu bu pazardaki global alıcılar ve beraberin- doğu’dan ülkemize yeniden kayan müşteri ilgisini, salt
de özellikle ihracat müşterileri, her geçen gün yükselen ucuz işçilik değil, kalite ve teknolojik altyapımızla des-
beklentilere sahipler (çevresel etkiler, sosyal uyum, kalite tekleyebilirsek, istihdamın öncüsü Tekstil sektörünü
beklentisi). yeniden şahlandırabiliriz. Bu konuda kamu da üzerine
Tüm bunlara işletmenin tüm fonksiyonlarını kontrol al- düşeni, artan Ar-Ge ve tasarım bütçeleri ile yapmaktadır.
tında tutmadan ulaşmak ve rekabet edebilmek imkânsız. Sektörün vizyonu artık sadece üretmek değil, yaratıcılık
Dolayısıyla, kontrol altında tutulan süreçler, toplamda ile emeği parlatmak olmalı. Bunun içinse sadece dizayn
bakıldığında kalitesizlik maliyetlerini, ek maliyetleri, etmek yetmemekte, müşteriye kabul ettirmek, iletişim,
verimsizlikleri ortadan kaldırarak maliyet avantajı da revizyonların takibi, üretim maliyetini anlık izlemek, ma-
sunmakta. Kalite 4.0 gibi daha derin çalışmalar, müşte- lın nerede olduğunu anında görme gibi ihtiyaçlar ön pla-
ri-tedarikçi-üretici arasındaki güven ortamını da perçin- na çıkmaktadır.
lemektedir.
Pazar durumunu daha iyi ortaya koyabilecek bir örnek-
le bitirelim. Eskiden şikayet ettiğimiz Fast Fashion (hızlı
• Bu sistemleri kullanmak için ayrı bir ekibe ihtiya- moda) kavramı ve getirdiği kısa termin süreleri, dijital
cımız olur. Bu da maliyet getirir. platformlarda satış (e-ticaret) ile birkaç güne kadar düş-
Tümüyle yanlış denemeyecek bir endişe, firmaların derin müş durumda. Bu durumu eski yöntemlerle yürütebil-
kriz ortamlarından sonra minimum işgücü ile çalıştığı, mekse neredeyse imkânsız. Daha hızlı, daha esnek süreç-
neredeyse bir kişiye düşen iş sayısının arttığı bir ortamda, lere hazır olalım...
ERP SATIN ALMA REHBERİ 329