Page 36 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 36

KAPAK



         mızdan Orta Asya pazarlarına ihracat yüklü taşıma  çizen Özel, Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi mü-
         sayısı yüzde 10 düşerken, yabancı plakalı araçların  zakerelerinin halen AB tarafının ileri sürdüğü siyasi
         taşımaları yüzde 18 arttı. Ocak-Mart 2021 dönemin-  gerekçelerle ertelendiğini anımsatıyor. Pandemide
         de; Türkiye’den yapılan toplam ihracat taşıma sayıla-  ‘Yeşil Hatlar (Hızlı Sınır Geçişi)’ ilkeleriyle görüldüğü
         rı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 arttı,  üzere, AB Komisyonu'nun ‘tedarik zincirlerinde kop-
         toplam ithal taşıma sayısı ise yüzde 18 arttı. ”   maları engellemek’ adına, Türkiye-AB Gümrük Birliği
                                                         sahası içinde serbest dolaşımda olan malları taşıyan
                                                         araçları da ‘malların serbest dolaşımı’ çerçevesin-
                                                         de değerlendirdiğini anımsatan Özel, Türkiye ile AB
                                                         arasındaki ‘tarife dışı-transit kısıtlamalarının (transit
                                                         kotası, transit ücretleri vb.)’  erken uygulanabilecek
                                                         bir formülle acilen çözülmesinin  Avrupa tedarik zin-
                                                         cirlerinin sürdürülebilirliği, özellikle pandemi sonra-
                                                         sı ekonomik toparlanma sürecinin etkinliği açısından
                                                         çok önemli olduğunu vurguluyor.
                                                            Özel, Türk araçlarının Macaristan üzerinden transit
                                                         geçişlerinden alınan ücretin, 2017’deki AB Adalet Di-
            “Türkiye’nin uluslararası tedarik zincirlerindeki  vanı kararı ile gümrük birliğine aykırı bulunarak kal-
         rolü artıyor”: Alper Özel, pandemide çoğu sektörde  dırıldığını, 27 AB Üye Ülkesi'ni bağlayıcı olan bu ka-
         faaliyetler durma noktasına gelirken; lojistik sek-  rarın, halen sadece Türk taşımacılardan transit geçiş
         töründe faaliyetlerin artarak devam ettiğine dikkat  ücreti alan Bulgaristan, Romanya ve Yunanistan’da
         çekiyor: “Değişen uluslararası tedarik zincirlerinde  da uygulanması için bu ülkelerin gerekli adımları at-
         Türkiye’nin rolü pandemiyle beraber artıyor; bu du-  masının sağlanması gerektiğini ifade ediyor.
         rum ihracatımızdaki artışlara, dolayısıyla sınır ötesi
         yük taşımalarımıza da yansıyor.  Sektör bu şekilde
         canlılığını korurken; sektöre yeni girişlerde de ge-
         çen yıldan bu yana artış olduğu, yetki belgesi alan
         firma sayısının 400 civarında arttığı görülüyor” diyor.
            “Sektörü yeni yatırımlara teşvik edecek finansal
         desteklere ihtiyaç çok”: Özel, Türkiye yük pazarın-
         dan faydalanarak kendi ülkelerine veya diğer ülke-
         lere taşıma yapan yabancı ülke taşımacılarının da
         faaliyetlerini artırdıklarını, üstelik kota, vize, işgücü
         ve yatırım maliyetleri gibi unsurlarda ülkemizde ka-  Özel, ihracatımızın yarısını gerçekleştirdiğimiz
         yıtlı taşımacılara karşı ciddi rekabet avantajlarına  Avrupa’ya yönelik dış ticaretimizi taşıyan profesyonel
         sahip olduklarını kaydediyor. Özel, lojistik sektörün-  sürücülerimizin, uzun yıllardır vize temininde ciddi
         de mevzuat ve sınır işlemleri bağlamında bazı iyi-  sorunlar yaşadığını ancak pandemide ‘acil ve öncelikli
         leştirme ve kolaylaştırmaların yanında sektörü yeni  meslek kategorisinde’ tanımlanarak sınır geçişlerinde
         yatırımlara teşvik edecek finansal desteklere çok  kolaylıklar tanınsa da yine de vize alımı ve süresi yurt-
         fazla ihtiyaç bulunduğuna işaret ediyor: "Tamamen  dışındayken biten vizelerini uzatmakta ciddi güçlükler
         lojistik sektörüne yönelik finansal destek mekaniz-  yaşadığını aktarıyor: “Profesyonel tır sürücülerimizin
         maları, vergi ve SGK prim ödeme sürelerinin faizsiz  Türkiye-AB arasında geçerli hukuk kuralları ve di-
         ertelenmesi, mevcut banka kredi geri ödemelerinin  ğer uluslararası kurallar gereğince ‘hizmet sağlayıcı
         ertelenmesi, uygun koşullarda kamu bankalarından  statüsü’nde, benzer meslek gruplarına tanınan vize
         yeni kredi imkanlarının sağlanması, sektördeki mü-  muafiyetinden faydalanabilmeleri, bu sağlanana dek
         kelleflerin faaliyetlerini devam ettirmesi için en te-  ise yılın başında yenilenen Schengen kurallarına göre
         mel iktisadi kıymet olan çekici ve treyler alımlarında  en az 1 yıl geçerli ve çok girişli sürücü vizelerinin dü-
         vergi yükünün kaldırılması, hizmet ihracat sektörü-  zenlenmesi gerekiyor. Ancak önceden vize almış ve uy-
         ne ilave teşvik sağlanması, lojistik sektörümüzün  gun kullanmış tır sürücülerimize dahi hala kısa süreli
         potansiyelini gerçekleştirmesinin önünü açacaktır.”   vizeler veriliyor, üstelik 6 aylık vizeleri olsa dahi en fazla
            AB ülkelerinin Türk taşımacılara uyguladıkları ay-  90 günlük kalış süresine müsaade ediliyor. UND olarak
         rımcı transit kısıtlamaları, Orta Asya ile gelişen siyasi  Türkiye-AB arasında gelişen yeni diyalog ortamının, bu
         ve ekonomik ilişkiler çerçevesinde dış ticaretimizin  soruna kalıcı çözüm bulunmasını ümit ediyoruz.”
         gelişmesini kısıtlayan lojistik engeller, sınır kapıla-  “Karayolu taşımacılığı, ticaretin de ekonominin
         rındaki beklemeler, sürücü vizeleri gibi konuların da  de sigortasıdır”: Türk ihracatçısının en büyük des-
         sektör açısından kritik öneme sahip olduğunun altını  tekçisinin uluslararası karayolu taşımacıları oldu-

         36 KobiEfor 0D\ÜV
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41