Page 36 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 36
KAPAK
mızdan Orta Asya pazarlarına ihracat yüklü taşıma çizen Özel, Gümrük Birliği’nin Güncellenmesi mü-
sayısı yüzde 10 düşerken, yabancı plakalı araçların zakerelerinin halen AB tarafının ileri sürdüğü siyasi
taşımaları yüzde 18 arttı. Ocak-Mart 2021 dönemin- gerekçelerle ertelendiğini anımsatıyor. Pandemide
de; Türkiye’den yapılan toplam ihracat taşıma sayıla- ‘Yeşil Hatlar (Hızlı Sınır Geçişi)’ ilkeleriyle görüldüğü
rı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 12 arttı, üzere, AB Komisyonu'nun ‘tedarik zincirlerinde kop-
toplam ithal taşıma sayısı ise yüzde 18 arttı. ” maları engellemek’ adına, Türkiye-AB Gümrük Birliği
sahası içinde serbest dolaşımda olan malları taşıyan
araçları da ‘malların serbest dolaşımı’ çerçevesin-
de değerlendirdiğini anımsatan Özel, Türkiye ile AB
arasındaki ‘tarife dışı-transit kısıtlamalarının (transit
kotası, transit ücretleri vb.)’ erken uygulanabilecek
bir formülle acilen çözülmesinin Avrupa tedarik zin-
cirlerinin sürdürülebilirliği, özellikle pandemi sonra-
sı ekonomik toparlanma sürecinin etkinliği açısından
çok önemli olduğunu vurguluyor.
Özel, Türk araçlarının Macaristan üzerinden transit
geçişlerinden alınan ücretin, 2017’deki AB Adalet Di-
“Türkiye’nin uluslararası tedarik zincirlerindeki vanı kararı ile gümrük birliğine aykırı bulunarak kal-
rolü artıyor”: Alper Özel, pandemide çoğu sektörde dırıldığını, 27 AB Üye Ülkesi'ni bağlayıcı olan bu ka-
faaliyetler durma noktasına gelirken; lojistik sek- rarın, halen sadece Türk taşımacılardan transit geçiş
töründe faaliyetlerin artarak devam ettiğine dikkat ücreti alan Bulgaristan, Romanya ve Yunanistan’da
çekiyor: “Değişen uluslararası tedarik zincirlerinde da uygulanması için bu ülkelerin gerekli adımları at-
Türkiye’nin rolü pandemiyle beraber artıyor; bu du- masının sağlanması gerektiğini ifade ediyor.
rum ihracatımızdaki artışlara, dolayısıyla sınır ötesi
yük taşımalarımıza da yansıyor. Sektör bu şekilde
canlılığını korurken; sektöre yeni girişlerde de ge-
çen yıldan bu yana artış olduğu, yetki belgesi alan
firma sayısının 400 civarında arttığı görülüyor” diyor.
“Sektörü yeni yatırımlara teşvik edecek finansal
desteklere ihtiyaç çok”: Özel, Türkiye yük pazarın-
dan faydalanarak kendi ülkelerine veya diğer ülke-
lere taşıma yapan yabancı ülke taşımacılarının da
faaliyetlerini artırdıklarını, üstelik kota, vize, işgücü
ve yatırım maliyetleri gibi unsurlarda ülkemizde ka- Özel, ihracatımızın yarısını gerçekleştirdiğimiz
yıtlı taşımacılara karşı ciddi rekabet avantajlarına Avrupa’ya yönelik dış ticaretimizi taşıyan profesyonel
sahip olduklarını kaydediyor. Özel, lojistik sektörün- sürücülerimizin, uzun yıllardır vize temininde ciddi
de mevzuat ve sınır işlemleri bağlamında bazı iyi- sorunlar yaşadığını ancak pandemide ‘acil ve öncelikli
leştirme ve kolaylaştırmaların yanında sektörü yeni meslek kategorisinde’ tanımlanarak sınır geçişlerinde
yatırımlara teşvik edecek finansal desteklere çok kolaylıklar tanınsa da yine de vize alımı ve süresi yurt-
fazla ihtiyaç bulunduğuna işaret ediyor: "Tamamen dışındayken biten vizelerini uzatmakta ciddi güçlükler
lojistik sektörüne yönelik finansal destek mekaniz- yaşadığını aktarıyor: “Profesyonel tır sürücülerimizin
maları, vergi ve SGK prim ödeme sürelerinin faizsiz Türkiye-AB arasında geçerli hukuk kuralları ve di-
ertelenmesi, mevcut banka kredi geri ödemelerinin ğer uluslararası kurallar gereğince ‘hizmet sağlayıcı
ertelenmesi, uygun koşullarda kamu bankalarından statüsü’nde, benzer meslek gruplarına tanınan vize
yeni kredi imkanlarının sağlanması, sektördeki mü- muafiyetinden faydalanabilmeleri, bu sağlanana dek
kelleflerin faaliyetlerini devam ettirmesi için en te- ise yılın başında yenilenen Schengen kurallarına göre
mel iktisadi kıymet olan çekici ve treyler alımlarında en az 1 yıl geçerli ve çok girişli sürücü vizelerinin dü-
vergi yükünün kaldırılması, hizmet ihracat sektörü- zenlenmesi gerekiyor. Ancak önceden vize almış ve uy-
ne ilave teşvik sağlanması, lojistik sektörümüzün gun kullanmış tır sürücülerimize dahi hala kısa süreli
potansiyelini gerçekleştirmesinin önünü açacaktır.” vizeler veriliyor, üstelik 6 aylık vizeleri olsa dahi en fazla
AB ülkelerinin Türk taşımacılara uyguladıkları ay- 90 günlük kalış süresine müsaade ediliyor. UND olarak
rımcı transit kısıtlamaları, Orta Asya ile gelişen siyasi Türkiye-AB arasında gelişen yeni diyalog ortamının, bu
ve ekonomik ilişkiler çerçevesinde dış ticaretimizin soruna kalıcı çözüm bulunmasını ümit ediyoruz.”
gelişmesini kısıtlayan lojistik engeller, sınır kapıla- “Karayolu taşımacılığı, ticaretin de ekonominin
rındaki beklemeler, sürücü vizeleri gibi konuların da de sigortasıdır”: Türk ihracatçısının en büyük des-
sektör açısından kritik öneme sahip olduğunun altını tekçisinin uluslararası karayolu taşımacıları oldu-
36 KobiEfor 0D\ÜV