Page 39 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 39
tiyaç duyduğu tüm medikal ekipmanları, ilaçları ve 2019’daki düzeylerinin yüzde 50'sine ulaşılabilecek,
aşıları özenle taşıyan Turkish Cargo ortaya koyduğu ancak bu düzeye ulaşmak dahi oldukça zor olacak.
başarılı performansla Türkiye’nin toplam ihracatın- Açıklamada altı çizilen en kötü senaryoya göre,
da önemli bir paya sahip oldu. Hava kargo markası, 2021’de geçen yıla göre yalnızca yüzde 13 artışla
TİM işbirliğinde Türkiye’nin ihracat seferberliğine 2019 düzeylerinin yüzde 38’ine ulaşılabilecek.
desteğini bu zor dönemde de sürdürdü. TİM ve Tur- IATA Genel Direktörü Alexandre de Juniac, “Yakın
kish Cargo arasında Aralık 2020’de yapılan anlaş- zaman için Covid-19'un olmadığı bir dünyayı öngöre-
mayla, Türk ihraçatçısı açısından stratejik öneme nin olduğunu sanmıyorum; hatta, bu yılın içinde” dedi.
sahip 28 destinasyon için 50 bin tonluk ek kapasite
ve yüzde 30’a varan indirimler yapılarak, Türkiye’nin DEMİRYOLU TAŞIMACILIĞI
ihracat seferberliğine ciddi katkılar sağlandı. Kam- TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürü Hasan Pezük,
panyanın sadece Aralık ayı raporlarına göre ihracat pandemi, dünyada tedarik zincirini sekteye uğratır-
pazarının ilgili hatlarında taşınan kargo miktarında ken; ülkelerin sınır geçişlerine getirdiği önlem ve sı-
yüzde 47 gibi planlananın çok üzerinde bir büyüme nırlamalar sonrası Türkiye’nin
gerçekleşirken, 400 milyon dolara yakın tutarda demiryolu yük taşımacılığının
yüksek katma değerli ürün ihracatı gerçekleştirildi. devam etmesi için gerekli tedbir-
Türk Hava Yolları Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi leri aldığını, demiryolu taşımala-
Başkanı İlker Aycı; ““Bayrak taşıyıcı marka olarak, rı için sınırları açık tuttuğunu ve
ülkemizin ihracatına destek olmayı sürdürüyor ve tüm demiryolu sınır kapılarımız-
TİM ile değerli işbirliklerimi- da taşımacılığın insan temassız
ze devam ediyoruz. Geçtiğimiz gerçekleştirilmeye başlandığını Hasan
üç yılda Turkish Cargo’nun anlattı. Bu dönemde uluslara- Pezük
ihracatçılara özel çözümleriy- rası taşımalarda özellikle ka-
le hava kargo ile ihraç edilen rayolu geçişlerdeki önlemler ve kısıtlamalar nedeniyle
çeşitli ürün gruplarında (yaş demiryoluna önemli oranda yük akışı arttı ve uluslara-
meyve, su ürünleri, tekstil, oto- rası demiryolu yük taşımalarında artış gözlendiğini dile
motiv ürünleri, ilaç gibi) yüzde getiren Pezük, Türkiye’nin doğu-batı ve kuzey-güney
İlker
Aycı 40’lardan yüzde 105’lere varan koridorlarında demiryolu yük taşımacılığında önemli
ihracat artışları sağlandı. Yani adımlar atarak, demiryolu taşımacılığında hızla büyü-
hava kargo taşımacılığı ekonomik anlamda ülkemi- düğünü ifade etti.
ze ciddi şekilde katma değer sağlıyor, örneğin; diğer
taşıma modlarında yer alan ortalama ürün değerine
göre, hava kargo taşımalarında 50 kat daha değerli
ürünler yer alıyor. Katmadeğeri çok yüksek olan bu
önemli pazarda, dünyanın en geniş uçuş ağına sahip
markası olarak, ihracatçılarımızın lojistik çözümle-
rinin önemli bir parçası oluyor, bu değerli misyonun
bilinci ve motivasyonuyla müşteri odaklı hizmet kali-
temizi her geçen gün geliştiriyoruz” dedi. Hasan Pezük şu bilgileri verdi: “2020’de TCDD Ta-
şımacılık A.Ş. olarak, yurt içi 26.5 milyon ton, yurt dışı
IATA: “Havacılıkta 2021 beklentilerden 3.4 milyon ton olmak üzere toplamda 29.9 milyon ton
kötü olacak” yük taşıması gerçekleştirilerek, tüm zamanların en
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (Internati- fazla taşıması yapılmıştır. Diğer 2 adet tren işletmeci-
si tarafından da 4.6 milyon ton yük taşındı, demiryolu
onal Air Transport Association-IATA), bugüne kadar
ile toplamda 34.5 milyon ton yük taşındı. Demiryolu-
yapılan rezervasyonlara ilişkin verilerin, havacılık en-
nun yük taşımacılığı içindeki payı yüzde 5’i geçerken,
düstrisi için 2021 yılının ‘beklentilerden kötü’ geçece-
2023 yılı için hedef yüzde 10’dur. Kısıtlamaların baş-
ğini gösterdiği uyarısını yaptı. Endüstrinin nakitlerini, langıcında taşımalarda gıda ve tıbbi malzemelere ön-
önceden öngörülenden daha fazla kullanmak zorun-
celik verildi ve bu ihtiyaçların giderilmesinde tedarik
da kalacağına dikkat çekilen IATA açıklamasına göre
zincirinin aksatılmamasına çalışıldı. 2020’de demir-
veriler, 2021’de ‘ücretli yolcu-kilometre’nin (revenue
yolu ile çoğunluklu olarak; dökme yük, inşaat malze-
passenger kilometers-RPK), geçen yıla göre yüzde
meleri, maden ve akaryakıt taşıması öne çıkmıştır."
62 ile 67 arasında düşeceğini gösteriyor. Pezük, Rusya ve Çin taşımalarının arttırılması,
IATA ayrıca, Nisan’dan itibaren ‘Covid-19 uçuş se-
Pakistan ve Afganistan taşımalarının başlatılması
yahat kartı’ üretmeye başlayacağını belirterek, hü-
için çalışma yürütüldüğünü belirterek, İran ve ile-
kümetlere de, dijital aşı sertifikasyonu sistemi kur- risi ülkelere yapılan yük taşımalarının 1 milyon tona
maları çağrısı yaptı. IATA açıklamasına göre; 2021’de çıkarılması ve İran üzerinden de Çin’e yük taşına-
0D\ÜV KobiEfor 39