Page 40 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 40
KAPAK
yaklaşık 2.5 milyon ton yük taşıması gerçekleştirildi,
BALO, intermodal taşımacılık hizmeti 2020’de toplam uluslararası taşıma 3.4 milyon tona
sunuyor ulaştı.” Pezük, Türkiye’den Çin’e ihracat taşımalarına
öncelik verileceğini de açıkladı. Özel sektöre, 600 adet
TOBB öncülüğü ve katılımında, Ticaret ve Sa- yük vagonu ve 18 adet lokomotif kiraya verildiğini ak-
nayi Odaları, Ticaret Borsaları, Organize Sanayi taran Pezük, Marmaray’dan bugüne kadar yurt içi ve
Bölgeleri (OSB’ler), UMAT ve UTİKAD ile birlikte yurt dışına toplam 578 yük treni ile 256 bin ton taşıma
94 ortakla 2011'de kurulan ve 2014'te 118 ortağa gerçekleştirildiği bilgisini verdi.
ulaşan BALO (Büyük Anadolu Lojistik Organizas- Pezük, 2026’ya kadar 64 elektrikli lokomotif ve 20
yonlar), lojistik sektörüne demiryolu ağırlıklı in- dizel lokomotif alımı planlandığını, ihracat taşıma-
termodal taşımacılık hizmeti sunuyor. larını arttırmak için özellikle 80 ve 90’lık konteyner
BALO, Türkiye sanayici ve ticaret adamlarının vagonu teminine öncelik verildiğini, 2023’e kadar 60
lojistik sektörüne önemli bir yatırımı. adet tır kasası olmak üzere toplam 2460 adet vagon
Uluslararası Tarifeli BALO Blok Trenleri ile alımı planlandığını kaydetti.
daha çok proje bazlı veya kontrat lojistiği olarak Tır kasası taşımacılığı artacak: Hasan Pezük,
dönemsel gerçekleştirilen demiryolu taşımacılı- salgın döneminde karayolunda yaşanan kısıtlama-
ğı, konteyner-vagon yatırımlarıyla olağan ve sü- ların demiryolu ile tır dorsesi taşımacılığını ön pla-
rekli bir hizmet haline getirildi. Anadolu-Avrupa na çıkardığını belirterek, 2020’de 10.266 adet tır
arasında haftada 3 karşılıklı blok tren çıkarılıyor kasası taşındığını, halen Çerkezköy ve Çatalca’dan
ve haftanın her günü sevkiyat hedefleniyor. Doğu devam eden tır kasası taşımalarının 2021'de artırı-
Avrupa için Macaristan’daki Sopron terminaline, larak devam ettirilmesinin planlandığını paylaştı.
Kuzey Almanya ve Benelux ülkeleri için Duisburg Kaynak: UTA Lojistik Dergisi-Şubat 2021
ve Orta Almanya için Ludwigshafen terminalleri
ile Güney Almanya’da Giengen terminaline ula- PROJE TAŞIMACILIĞI
şılıyor, Duisburg-Tekirdağ arasında ihracatta 6 Proje taşımacılığı; “özellikle ağır, havaleli, normal
gün ve ithalatta 5 gün transit süreyle çalışılıyor. standartlardan farklı hacimli eşyalar, malzemeler,
BALO lojistik sektörüne navlun, hacim, ekipman, yüklerin taşınması” olarak tanımlanıyor. Proje ta-
transit süre ve izlenebilirlik avantajları ile nötr bir şımacılığı diğer taşıma şekillerinden farklı olarak
operatör olarak katkı sağlıyor; özellikle çevreci, ciddi bir mühendislik çalışmasıyla hayata geçiyor.
ekonomik, dakik ve güvenli bir sistem olarak sür- Pandemi nedeniyle ötelenen yatırımların yeniden
dürülebilirlik beklentisini destekliyor. devreye girmesiyle 2021’e hızlı başlayan proje taşıma-
BALO projesinin inovasyonel yönleri: Yükle- cılığı, artan enerji, inşaat ve sanayi projeleriyle büyüyor.
rin Anadolu’dan demiryolu ile toplanması. Mevcut Çelik, trafo, kazan,
durumda kullanılan Anadolu’dan gelip, İstanbul tank, çimento, kağıt
Boğazı’nı geçerek Avrupa’ya ulaşan eski demiryolu rafineri, madencilik
rotasına alternatif olarak, Marmara Denizi’ni Bandır- üretimlerinin artma-
ma-Tekirdağ arasında Tren Ferisi ile geçilen yeni bir sıyla proje taşımacılı-
rota oluşturulması. Avrupa’ya, Anadolu’daki 10 farklı ğı kapasitesi de gide-
noktadan tarifeli blok tren seferlerinin başlatılması. rek artıyor. Yılın ikinci
yarısında proje taşımalarının hareketlenmesi bekleni-
bilmesinin hedeflendiğini söyledi. Pezük, işletmeye yor. Hizmet alanı genişleyen proje taşımacılığı, Uzak
açılan Sivas-Samsun demiryolu hattıyla Samsun Doğu ülkelerinden Türkiye’ye ve bölgeden Afrika’ya
Limanı’ndan; özellikle Rusya ve Ukrayna’ya ihracat uzanan coğrafyada taşımalar yapılmasını sağlıyor.
taşımalarında artış yaşanacağını da kaydetti. Proje taşımacılığı pazarının öncelikle beklentileri
‘Demir İpek Yolu’ Projesi: Pezük, Türkiye’den Av- arasında; ‘karayolu ve denizyoluna alternatif olarak
rupa yönüne; Bulgaristan, Romanya, Macaristan, Po- demiryolunun geliştirilmesi’ ve ‘limanlarda dev proje-
lonya, Avusturya, Slovakya, Çekya ve Almanya’ya, BTK leri elleçleyebilecek ekipman altyapısının güçlendiril-
hattı üzerinden; Gürcistan, Azerbaycan, Kazakistan, mesi’ yer alıyor.
Türkmenistan, Özbekistan, Kırgızistan ve Tacikistan’a,
yine bu hat üzerinden Rusya ve Çin’e blok yük tren- BORU HATTI TAŞIMACILIK
leri, Van/Kapıköy sınır garımız üzerinden İran ve İran Boru hattı taşımacılığı, ham petrol ve doğalgaz gibi
ötesi ülkelere de blok yük trenleri işletildiğini paylaştı: enerji ürünlerinin naklinde tercih edilen bir taşımacı-
“Tek Kuşak Tek Yol Projesi kapsamında ‘Demir İpek lık türü. Başlangıçtaki yatırım maliyetleri yüksek ol-
Yolu’ olarak adlandırılan BTK hattı sayesinde Çin- duğundan uzun vadeli bir strateji ile ve genellikle de
Türkiye arasında blok konteyner trenleri işletilmeye devletler arasında kullanılıyor. Türkiye coğrafi konu-
başlanmıştır. Türkiye-Çin-Türkiye hattında 1450 adet mu ile enerji kaynaklarına yakın bir ülke olduğundan
konteyner taşındı, Türkiye-Avrupa-Türkiye hattında boru hattı ile taşımacılık önemli bir alt sektör.
KobiEfor 0D\ÜV