Page 33 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 33

ken mevcut müşterileri korumaya yöneldi. Sektörün
             TOBB: “Türkiye lisanslı depo kapasitesi     iş hacminin 2020’de artması, geçen yıl gözlemlenen
             7 milyon tonu geçti”                        ‘yeni müşteri kazanma’ odağının ‘hizmet ağını geniş-
                                                         letme’ olarak değişmesini sağladı. Katılımcıların yeni
             Türkiye Odalar ve Borsalar
          Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu                  müşteri kazanımında en önemli faktör olarak yine,
          Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu,                  geçen yıldan da yüksek bir oranla ‘müşteri ilişkileri
                                                         (yüzde 81)’ ön plana çıkmakta.  Sektörde, müşteri ka-
          yaklaşık 16 yıl önce, 2005’te,
                                                         zanmada diğer faktörlerle karşılaştırıldığında ‘reka-
          bugün ki lisanslı depoculuk
          sisteminin temelini oluşturan,                 betçi fiyatlar en az rolü oynuyor (yüzde 44).
                                                            Finansman ve yatırım: Sektör önümüzdeki altı
          lisanslı depoculuk kanununun
                                                         aylık dönemde büyüme beklentisi içerisinde. Yatırım-
          TOBB’un da katkılarıyla ha-  Rifat
          zırlandığını belirterek, “Özel  Hisarcıklıoğlu  lar çoğunlukla teknoloji ve altyapı odaklı planlanıyor.
          sektörün lisanslı depoculuk                    2021'in ilk yarısında katılımcıların yüzde 46’sı sektö-
          yatırımını teşvik etmek için, 2010'da TMO ile birlik-  rün finansal hacminde önemli bir değişiklik bekle-
          te TMO-TOBB Lidaş ortak girişimi kuruldu. Lidaş,   mezken yüzde 43’ü büyüme beklentisi içerisinde. Her
          330.000 ton için lisans almış durumdadır. İnşaatla-  10 kişiden 1'i altı aylık süreçte lojistik sektöründe kü-
          rın tamamlanmasıyla birlikte, 8 ayrı bölgede 406 bin   çülme bekliyor. Katılımcıların yüzde 70’i lojistik sek-
          tonluk kapasiteye ulaşacaktır” dedi.           törüne olan yabancı yatırımcıların ilgisinin artacağı-
             Hisarcıklıoğlu, Türkiye’de lisanslı depo kapasi-  nı veya aynı seviyede kalacağını ve altı aylık süreçte
          tesinin 7 milyon tonu geçtiğini, lisans alıp faaliyet   yatırım planladığını belirtti. Yatırım planlamalarında
          gösteren 126 işletme bulunduğunu, kuruluş izni   çoğunlukla ‘Teknoloji (yüzde 59)’, ‘İnsan Kaynakları
          alan işletme sayısının ise 235’e ulaştığını kaydetti.  (yüzde 35)’ ve ‘Altyapı (yüzde 26)’ konuları öne çıkıyor.
                                                            İnsan Kaynakları: Lojistik sektöründe istihdam ar-
         lojistik sektörünün karşılaştığı temel sorunu ‘fiyat  tışı bekleniyor. Eğitime ayrılan bütçeler nispeten aynı
         odaklı rekabet’ olarak belirtti. Türkiye’de lojistik sek-  kaldı. 2020'de işletmelerin yüzde 44’ü beyaz yakalı
         törü ‘fiyat’ konusunda çok büyük bir rekabetle karşı  çalışan sayısında, yüzde 28’i ise mavi yakalı çalışan
         karşıya. Bu durum, özellikle küçük ve orta boylu işlet-  sayısında artışa gitti, çoğunluğun çalışan sayılarında
         melerin (KOBİ’lerin) sektörde sürdürülebilirliği konu-  önemli bir değişim olmadı.
         sunda önemli sorunlar ortaya çıkarabilmekte. Geçen   Dijitalleşme ve Endüstri 4.0: Katılımcılar, yatırım
         yıldan farklı olarak katılımcıların yarısından fazlası,  yaptığı alandan bağımsız olarak, “Önümüzdeki 5 yıl-
         hizmet ağını genişletme ve yeni müşteriler kazanır-  da lojistik sektörüne etkisinin daha fazla olacağını

             Lojistik sektörü 2021’e yükselişle başladı
             Lojistik sektörü pandemi dalgasının etkilerini atı-  hafifleyen kısıtlamalar sayesinde gerçekleşti. Ancak
          yor. KPMG Türkiye ile İstanbul Üniversitesi Ulaştırma   son günlerde vaka sayılarında yaşanan artışlar, gele-
          ve Lojistik Fakültesi işbirliğiyle hazırlanan; 2021’in ilk   cek döneme ilişkin olumlu beklentilere bir nebze ket
          üç ayını kapsayan Lojistik Güven Endeksi’ne göre sek-  vurabilir. Diğer yandan sektör online kanallarda yo-
          tör ölçüme başlandığından bu yana en yüksek seviyeyi   ğunlaşan müşteri talebinden güçlü destek görmeyi
          kaydetti. Yaklaşık yüzde 12 artan endeks                sürdürüyor. Küresel gemicilik sektörünün
          124,74 puanla, ölçülmeye başladığından bu               2026 için öngörülen yükleme hacimlerine
          yana en yüksek artışı gösterdi. Endeks ge-              2023 yılı itibarıyla erişileceği tahmin edi-
          çen yılın aynı dönemine göre de 40 puanın               liyor. UNCTAD (Birleşmiş Milletler Ticaret
          üzerinde arttı. Mevcut Durum Endeksi bu                 ve Kalkınma Konferansı), sektörün 2021’de
          dönemde de artararak 116,06 puana yük-                  yaklaşık yüzde 4.8 büyüyeceğini öngörüyor.
          seldi, Gelecek Dönem Beklenti Endeksi de                   Havacılık sektöründe ise yolcu trafiğin-
          2020’nin son çeyreğine göre yüzde 13’lük                deki düşüş nedeniyle zayıf görünüm sürü-
                                                            Yavuz
          artışla 129.08 puana ulaştı. Gelecek üç ayda      Öner  yor, ancak sektörün 2021’de 2020’ye kıyasla
          sektörün insan kaynakları ihtiyacına ilişkin            daha kısıtlı düşüş göstereceği tahmin edi-
          endeks yüzde 5’lik artarak 129,93 puana yükseldi. Şir-  liyor. Taşımacılık sektöründeki global trend, ‘supply
          ket birleşme ve satın almalarına ilişkin endeks de lo-  chain as a service’ (SCaaS) pandeminin başlangıcın-
          jistik ağına yapılan yatırımlardan destek alarak, yüzde   dan bu yana gündemde. Şirketler, antrepo, lojistik
          9’un üzerinde artışla 137,23 oldu.              operasyonlar ve sipariş yönetimi için dışarıdan enteg-
             KPMG Türkiye Taşımacılık Sektör Lideri Yavuz   re hizmet almayı tercih edebiliyor. Sektörün günde-
          Öner, şunları söyledi: “Endekslerdeki yükseliş eğilimi,   mindeki diğer konular sürdürülebilirlik ve teknolojik
          dünya genelinde hız kazanan aşılama çalışmaları ve   dönüşüm olarak karşımıza çıkıyor.”

                                                                                     0D\ÜV      KobiEfor 33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38