Page 33 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 33
ken mevcut müşterileri korumaya yöneldi. Sektörün
TOBB: “Türkiye lisanslı depo kapasitesi iş hacminin 2020’de artması, geçen yıl gözlemlenen
7 milyon tonu geçti” ‘yeni müşteri kazanma’ odağının ‘hizmet ağını geniş-
letme’ olarak değişmesini sağladı. Katılımcıların yeni
Türkiye Odalar ve Borsalar
Birliği (TOBB) Yönetim Kurulu müşteri kazanımında en önemli faktör olarak yine,
Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, geçen yıldan da yüksek bir oranla ‘müşteri ilişkileri
(yüzde 81)’ ön plana çıkmakta. Sektörde, müşteri ka-
yaklaşık 16 yıl önce, 2005’te,
zanmada diğer faktörlerle karşılaştırıldığında ‘reka-
bugün ki lisanslı depoculuk
sisteminin temelini oluşturan, betçi fiyatlar en az rolü oynuyor (yüzde 44).
Finansman ve yatırım: Sektör önümüzdeki altı
lisanslı depoculuk kanununun
aylık dönemde büyüme beklentisi içerisinde. Yatırım-
TOBB’un da katkılarıyla ha- Rifat
zırlandığını belirterek, “Özel Hisarcıklıoğlu lar çoğunlukla teknoloji ve altyapı odaklı planlanıyor.
sektörün lisanslı depoculuk 2021'in ilk yarısında katılımcıların yüzde 46’sı sektö-
yatırımını teşvik etmek için, 2010'da TMO ile birlik- rün finansal hacminde önemli bir değişiklik bekle-
te TMO-TOBB Lidaş ortak girişimi kuruldu. Lidaş, mezken yüzde 43’ü büyüme beklentisi içerisinde. Her
330.000 ton için lisans almış durumdadır. İnşaatla- 10 kişiden 1'i altı aylık süreçte lojistik sektöründe kü-
rın tamamlanmasıyla birlikte, 8 ayrı bölgede 406 bin çülme bekliyor. Katılımcıların yüzde 70’i lojistik sek-
tonluk kapasiteye ulaşacaktır” dedi. törüne olan yabancı yatırımcıların ilgisinin artacağı-
Hisarcıklıoğlu, Türkiye’de lisanslı depo kapasi- nı veya aynı seviyede kalacağını ve altı aylık süreçte
tesinin 7 milyon tonu geçtiğini, lisans alıp faaliyet yatırım planladığını belirtti. Yatırım planlamalarında
gösteren 126 işletme bulunduğunu, kuruluş izni çoğunlukla ‘Teknoloji (yüzde 59)’, ‘İnsan Kaynakları
alan işletme sayısının ise 235’e ulaştığını kaydetti. (yüzde 35)’ ve ‘Altyapı (yüzde 26)’ konuları öne çıkıyor.
İnsan Kaynakları: Lojistik sektöründe istihdam ar-
lojistik sektörünün karşılaştığı temel sorunu ‘fiyat tışı bekleniyor. Eğitime ayrılan bütçeler nispeten aynı
odaklı rekabet’ olarak belirtti. Türkiye’de lojistik sek- kaldı. 2020'de işletmelerin yüzde 44’ü beyaz yakalı
törü ‘fiyat’ konusunda çok büyük bir rekabetle karşı çalışan sayısında, yüzde 28’i ise mavi yakalı çalışan
karşıya. Bu durum, özellikle küçük ve orta boylu işlet- sayısında artışa gitti, çoğunluğun çalışan sayılarında
melerin (KOBİ’lerin) sektörde sürdürülebilirliği konu- önemli bir değişim olmadı.
sunda önemli sorunlar ortaya çıkarabilmekte. Geçen Dijitalleşme ve Endüstri 4.0: Katılımcılar, yatırım
yıldan farklı olarak katılımcıların yarısından fazlası, yaptığı alandan bağımsız olarak, “Önümüzdeki 5 yıl-
hizmet ağını genişletme ve yeni müşteriler kazanır- da lojistik sektörüne etkisinin daha fazla olacağını
Lojistik sektörü 2021’e yükselişle başladı
Lojistik sektörü pandemi dalgasının etkilerini atı- hafifleyen kısıtlamalar sayesinde gerçekleşti. Ancak
yor. KPMG Türkiye ile İstanbul Üniversitesi Ulaştırma son günlerde vaka sayılarında yaşanan artışlar, gele-
ve Lojistik Fakültesi işbirliğiyle hazırlanan; 2021’in ilk cek döneme ilişkin olumlu beklentilere bir nebze ket
üç ayını kapsayan Lojistik Güven Endeksi’ne göre sek- vurabilir. Diğer yandan sektör online kanallarda yo-
tör ölçüme başlandığından bu yana en yüksek seviyeyi ğunlaşan müşteri talebinden güçlü destek görmeyi
kaydetti. Yaklaşık yüzde 12 artan endeks sürdürüyor. Küresel gemicilik sektörünün
124,74 puanla, ölçülmeye başladığından bu 2026 için öngörülen yükleme hacimlerine
yana en yüksek artışı gösterdi. Endeks ge- 2023 yılı itibarıyla erişileceği tahmin edi-
çen yılın aynı dönemine göre de 40 puanın liyor. UNCTAD (Birleşmiş Milletler Ticaret
üzerinde arttı. Mevcut Durum Endeksi bu ve Kalkınma Konferansı), sektörün 2021’de
dönemde de artararak 116,06 puana yük- yaklaşık yüzde 4.8 büyüyeceğini öngörüyor.
seldi, Gelecek Dönem Beklenti Endeksi de Havacılık sektöründe ise yolcu trafiğin-
2020’nin son çeyreğine göre yüzde 13’lük deki düşüş nedeniyle zayıf görünüm sürü-
Yavuz
artışla 129.08 puana ulaştı. Gelecek üç ayda Öner yor, ancak sektörün 2021’de 2020’ye kıyasla
sektörün insan kaynakları ihtiyacına ilişkin daha kısıtlı düşüş göstereceği tahmin edi-
endeks yüzde 5’lik artarak 129,93 puana yükseldi. Şir- liyor. Taşımacılık sektöründeki global trend, ‘supply
ket birleşme ve satın almalarına ilişkin endeks de lo- chain as a service’ (SCaaS) pandeminin başlangıcın-
jistik ağına yapılan yatırımlardan destek alarak, yüzde dan bu yana gündemde. Şirketler, antrepo, lojistik
9’un üzerinde artışla 137,23 oldu. operasyonlar ve sipariş yönetimi için dışarıdan enteg-
KPMG Türkiye Taşımacılık Sektör Lideri Yavuz re hizmet almayı tercih edebiliyor. Sektörün günde-
Öner, şunları söyledi: “Endekslerdeki yükseliş eğilimi, mindeki diğer konular sürdürülebilirlik ve teknolojik
dünya genelinde hız kazanan aşılama çalışmaları ve dönüşüm olarak karşımıza çıkıyor.”
0D\ÜV KobiEfor 33