Page 32 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 32
KAPAK
rinin salgından çıkarması gereken önemli dersler- (yüzde 48) ve insan kaynakları yönetimi (yüzde 48)
den birisi de budur.” konularında etki gösterdi. Firmalar yaşanan sorun-
Emre Eldener, UTİKAD tarafından 2019’dan bu lar ile teknolojik altyapı (yüzde 76) ve güçlü müşteri
yana hazırlanan ‘Lojistik Sektöründe Eğilimler ve ilişkileri (yüzde 61) yönleri ile başa çıkmaya çalıştı.
Beklentiler Araştırması’na da değiniyor: "Araştırma • Birçok işletme uzaktan çalışma (yüzde 54) ve çalış-
sonuçları sürdürülebilir/yeşil projelere yatırımın; ma saatlerinin azaltılması (yüzde 37) gibi önlemler aldı.
geçen yıl olduğu gibi bu yıl da gündemde olmadığını
gösteriyor (yüzde 57). Detaylı bir değerlendirme ya-
pıldığında şu sonuçlar ortaya çıkıyor: Lojistik sektö-
ründe faaliyet gösteren işletmeler sürdürülebilirliği
çoğunlukla şirket politikası haline getirdi (yüzde 70).
Personel farkındalık eğitimleri geçtiğimiz yıla oranla
yüzde 15 azalarak yüzde 56’ya geriledi. İşletmelerin
yüzde 41’i sürdürülebilirlik konusundaki ulusal ve
uluslararası gelişmeleri aktif olarak takip ettiğini
belirtti. Enerji, su ve atık yönetimi süreçlerinin iyi-
leştirilmesi konularında girişimleri olan işletmelerin 2021 ilk yarısının beklentileri
oranı yüzde 37 iken karbon ayak izi ölçümü konusuna • Lojistik sektörü, Türkiye’nin makroekonomik
her dört işletmeden birinin ilgi duyduğu ortaya çıktı.” hedeflerinin gerçekleşmesi konusunda kararsız
UTİKAD ve Dokuz Eylül Üniversitesi Denizcilik Fakül- (Güven düzeyi yüzde 54 Orta, yüzde 30 Düşük, yüzde
tesi Lojistik Yönetimi Bölüm Başkanı Prof.Dr. Okan Tuna 9 Yüksek).
ve ekibinin işbirliği ile hazırlanan ‘Lojistik Sektöründe • Sektör büyüme (yüzde 43 büyüyecek-yüzde 46
Eğilimler ve Beklentiler Araştırması 2020’ye göre; değişmeyecek) ve yabancı sermaye (yüzde 31 arta-
cak) konularına 2019'a göre daha iyimser bakıyor.
2020 yılının eğilimleri • Gelecek altı aylık dönemde katılımcıların yüz-
• Sektör için 2020 yılı istikrarlı geçti ve işletmeler de 70’i yatırım planlıyor. Teknoloji ve insan kaynak-
2021’den ümitli. ları konuları yatırım yapılması planlanan en önemli
• Lojistik işletmelerinin yüzde 46’sı, 2020’de iş alanlar olarak öne çıkıyor.
hacimlerinin arttığını belirtti. İşlerinde olumsuz • Sektör, yeni personel istihdam etme konusunda
geri bildirimde bulunanların oranı istekli (yüzde 74).
da yüzde 25. Araştırmaya katılan • Sürdürülebilir/yeşil projelere
işletmelerin hiçbirinin ‘çok olum- yatırım bu yıl da gündemde değil
suz’ değerlendirmesinde bulun- (yüzde 57).
maması sektörün 2021 yılı için po- • Vergi düzenlemeleri / finansal
zitif sinyaller veriyor. teşvik konuları (yüzde 76) ve ge-
• Müşterilerin lojistik sektörü- rekli mevzuat değişiklikleri (yüzde
ne olan güven düzeyi geçtiğimiz 67) sürdürülebilirlik adına ele alın-
yıla göre artış gösterdi (2020 Gü- ması gereken konular olarak öne
ven düzeyi yüzde 46 Orta, yüzde 41 çıkıyor.
Yüksek, yüzde 9 Düşük, yüzde 2 Çok düşük, yüzde 2 • Buna bağlı olarak kamudan, mevzuat düzenle-
Çok yüksek). meleri beklentisi (yüzde 74) devam ediyor.
• 2020'de firmalar fiyat seviyeleri (yüzde 83) ve • Üniversite-sanayi işbirliği kapsamında proje ya-
hizmet hızı (yüzde 42) konularında rekabetçi olmaya pılması düşünülmüyor (yüzde 66).
çalıştı. Firmalar en çok fiyat odaklı rekabet (yüzde • Dijitalleşme açısından bakıldığında gelecek 5
72) ve stratejik plan eksikliği (yüzde 57) konularında yıllık süreçte Robotik ve Otomasyon sistemleri (yüz-
sorunlarla karşılaştı. de 74) ve Büyük Veri Analizi (yüzde 67) konularının
• Geçtiğimiz yıla benzer şekilde E-ticaret/pera- sektöre olan etkilerinin en fazla olması bekleniyor.
kende sektörü 2020'de en çok fırsat sunan sektör Güven ortamı: Pandemi ile beraber e-ticaret sek-
oldu (yüzde 68 Çok yüksek + yüzde 24 Yüksek). töründeki yoğun talep artışı, lojistik sektörüne olan
• Geçen yıldan farklı olarak katılımcıların yarısın- talebi olumlu yönde etkiledi (yüzde 46 olumlu ve çok
dan fazlası, hizmet ağını genişletme ve yeni müşte- olumlu). Türkiye’nin makro ekonomik hedeflerinin
ri kazanma stratejilerine önem verdi. Dijitalleşme gerçekleşmesine yönelik güven düzeylerinin ihtiyatlı
stratejisi firmaların gündeminde değil. bir değerlendirme içerdiği gözleniyor (yüzde 84 orta
• Eğitime ayrılan bütçe yüzde 61 ile aynı kaldı. ve düşük). Sektör, müşterilerine yansıttığı ‘güven al-
• COVID-19 en çok lojistik süreçlerin yönetimi gısı’ kapsamında yükselişte (yüzde 41 yüksek).
Lojistik Ekosistemi: Katılımcıların yüzde 72’si
32 KobiEfor 0D\ÜV