Page 455 - KobiEfor Şubat 2022
P. 455
Konsept
Turizm Sektöründe ERP Hospitality ERP *
Turizm sektörü bileşenleri; tur organizatörleri, ulaşım, konaklama, ye-
Turizm sektörünün ERP’den beklentileri, elde ettiği me-içme, eğlence alt sektörleridir. Turizm sektöründe ERP konuşaca-
faydalar, karşılaşılan sorunlar vs. ğımız zaman tüm alt sektörleri kapsayan tek bir bakış açısı yakalama-
mız zordur. Turizm sektörünü oluşturan alt sektörlerin ortak paydaları,
hizmet sektöründe olmaları ve hizmetlerinin çok parçalı bileşenlerden
oluşmasıdır.
en konaklama sektöründe ERP’den bahsetmek Son yıllarda sektörde üst üste yaşanan krizler ve üs-
istiyorum. ERP kavramı düşünüldüğünde, akla tüne yaşanan pandemi dönemi, özellikle resort bölgesi
Bilk olarak üretim prosesleri ve bileşenlerinin yö- tesislerine, direkt rezervasyon almanın önemini göster-
netilmesi gelir. Hizmet sektöründe ERP denilince, ana miştir. Direkt rezervasyon almak hep dile getirilen, sek-
iş kolu ve bileşenlerinin entegre olması, eşgüdümlü tör gerçekleri ile örtüşmeyen bir talep olarak, teknoloji
çalışması, farklı teknolojik bileşenlerin bir arada çalış- sağlayıcıları ve konaklama tesisleri arasında polemik
masının sağlanması anlaşılmaktadır. olmuştur. Sektör dinamikleri açısından değerlendiril-
diğinde, işletmeler artık direkt rezervasyon oranlarını
Konaklama sektörü merkezinde yer alan PMS yazı- artırmak ve belli seviyede tutmak istemektedir.
lımlarının farklı teknolojiler ile entegre olacak alt-
yapıda olması kaçınılmazdır. Bir otelde merkezî veri Direkt rezervasyonları bir oranda sabit tutmak demek,
yönetimi PMS’dir ve böyle kalması tüm operasyonel belli servisleri hizmete almak demektir. En önemli
faaliyetlerin verimi açısından önemlidir. PMS’lerin konu direkt rezervasyon kanallarının oluşturulması-
kendi çözümleri olması ya da konusunda uzmanlaş- dır. Bu kanallar çağrı merkezi ve online rezervasyon
mış diğer çözümler ile entegrasyon kanallarına sahip imkânı sunan “book engine” mekanizmalarıdır. Gü-
olması kullanım avantajı sağlamakta ve tesisler için nümüzde pazarlamanın “digital marketing” kanalıyla
vazgeçilmez konuma taşınmasına neden olmaktadır. yapıldığı ve “digital marketing” avantajının ölçme ve
kişiselleştirme olduğu düşüldüğünde, rezervasyonla-
Hızla gelişen teknoloji ve müşteri talepleri, iş yapış şe- rın geldiği kanalların izlenmesi ve hangi dijital kam-
killerini önemli ölçüde etkilemiştir. Özellikle, pandemi panyadan rezervasyon yapıldığının izlenmesi önem-
döneminde gelişen temassız hizmet talepleri sektörü li olmaktadır. Bu nedenle, kullanılan “book engine”
etkilemiştir. Temassız hizmet talebi, aslında teknolojisi çözümü kampanya dönüşlerinin ölçülmesine imkân
hazır ve kullanım açısından talep bekleyen ürünlerin sağlayacak izleme altyapısını desteklemelidir.
devreye alınmasına neden olmuştur. Temassız işlemi
pandemi öncesinde de sunan tesisler, misafir talebiy- Bence tüm bu süreçlerin yönetilmesi çok önemlidir.
le yatırımlarının geri dönüşünü hızlandırmışlardır. Aslında bir süredir gündemde olan dijital dönüşüm
Özellikle resort bölgesi ve her şey dahil hizmet veren kavramı teknolojinin iş süreçlerini değiştirmesi ve di-
konaklama tesislerinde temassız iletişim ile misafirin jital dünya ile işlerin birleştirilmesidir. Önce yapılma-
kendi taleplerini self-servis iletebileceği ve sonucunu sı gereken, bir dijital dönüşüm yol haritası çıkarılması
takip edeceği teknolojiler misafir tarafından fazla ilgi ve bu yolda ilerlenmesini sağlayacak dijital dönüşüm
görmüyordu. Pandemi döneminde temassız işlem ta- ofisinin oluşturulmasıdır. Dijital dönüşüm projesini
lebinin oluşması, bu konuda hizmet sunan ya da sun- yönetecek ofisin iç kaynaklardan oluşturulması ilk
mak isteyen işletmeler açısından fırsat olmuştur. adımı atarken gerekli değildir. Bu konuda uzmanlarla
çalışmaya başlanabilir. Zaman içinde ihtiyaç duyulur-
Vizyon olarak, misafir ile iletişime ve kişiye özel hiz- sa iç kaynak oluşturulabilir.
met sunmaya hazır tesisler, misafirle birebir temas ol-
madan genel istek havuzu içinde yönetilen talepleri Tüm bu direkt rezervasyon faaliyetlerinin yönetilme-
karşılamaktaydı, fakat özelleştirememekteydi. si için etkin bir pazarlama yapılanmasına, konaklama
*Hospitality ERP: Bu kavramı ilk olarak Sayın Hamdullah Tur- nim için konaklama sektörü özelinde yapılması gereken çalışmaları
gut’tan duymuş ve çok beğenmiştim. Kurucusu olduğum Hospitality özetlemektedir.
CRM toplantıları sonrasında duyduğum Hospitality ERP kavramı be-
ERP SATIN ALMA REHBERİ 331