Page 455 - KobiEfor Şubat 2022
P. 455

Konsept






 Turizm Sektöründe ERP  Hospitality ERP               *



             Turizm sektörü bileşenleri; tur organizatörleri, ulaşım, konaklama, ye-
 Turizm sektörünün ERP’den beklentileri, elde ettiği   me-içme, eğlence alt sektörleridir. Turizm sektöründe ERP konuşaca-

 faydalar, karşılaşılan sorunlar vs.  ğımız zaman tüm alt sektörleri kapsayan tek bir bakış açısı yakalama-
             mız zordur. Turizm sektörünü oluşturan alt sektörlerin ortak paydaları,

             hizmet sektöründe olmaları ve hizmetlerinin çok parçalı bileşenlerden
             oluşmasıdır.


                  en konaklama sektöründe ERP’den bahsetmek  Son yıllarda sektörde üst üste yaşanan krizler ve üs-
                  istiyorum. ERP kavramı düşünüldüğünde, akla  tüne yaşanan pandemi dönemi, özellikle resort bölgesi
             Bilk olarak üretim prosesleri ve bileşenlerinin yö-  tesislerine, direkt rezervasyon almanın önemini göster-
             netilmesi gelir. Hizmet sektöründe ERP denilince, ana  miştir. Direkt rezervasyon almak hep dile getirilen, sek-
             iş kolu ve bileşenlerinin entegre olması, eşgüdümlü  tör gerçekleri ile örtüşmeyen bir talep olarak, teknoloji
             çalışması, farklı teknolojik bileşenlerin bir arada çalış-  sağlayıcıları ve konaklama tesisleri arasında polemik
             masının sağlanması anlaşılmaktadır.              olmuştur. Sektör dinamikleri açısından değerlendiril-
                                                              diğinde, işletmeler artık direkt rezervasyon oranlarını
             Konaklama sektörü merkezinde yer alan PMS yazı-  artırmak ve belli seviyede tutmak istemektedir.
             lımlarının farklı teknolojiler ile entegre olacak alt-
             yapıda olması kaçınılmazdır. Bir otelde merkezî veri  Direkt rezervasyonları bir oranda sabit tutmak demek,
             yönetimi PMS’dir ve böyle kalması tüm operasyonel  belli servisleri hizmete almak demektir. En önemli
             faaliyetlerin  verimi açısından  önemlidir. PMS’lerin  konu direkt rezervasyon kanallarının oluşturulması-
             kendi çözümleri olması ya da konusunda uzmanlaş-  dır. Bu kanallar çağrı merkezi ve online rezervasyon
             mış diğer çözümler ile entegrasyon kanallarına sahip  imkânı sunan “book engine” mekanizmalarıdır. Gü-
             olması kullanım avantajı sağlamakta ve tesisler için  nümüzde pazarlamanın “digital marketing” kanalıyla
             vazgeçilmez konuma taşınmasına neden olmaktadır.  yapıldığı ve “digital marketing” avantajının ölçme ve
                                                              kişiselleştirme olduğu düşüldüğünde, rezervasyonla-
             Hızla gelişen teknoloji ve müşteri talepleri, iş yapış şe-  rın geldiği kanalların izlenmesi ve hangi dijital kam-
             killerini önemli ölçüde etkilemiştir. Özellikle, pandemi   panyadan rezervasyon yapıldığının izlenmesi önem-
             döneminde gelişen temassız hizmet talepleri sektörü   li olmaktadır. Bu nedenle, kullanılan “book engine”
             etkilemiştir. Temassız hizmet talebi, aslında teknolojisi   çözümü kampanya dönüşlerinin ölçülmesine imkân
             hazır ve kullanım açısından talep bekleyen ürünlerin   sağlayacak izleme altyapısını desteklemelidir.
             devreye alınmasına neden olmuştur. Temassız işlemi
             pandemi öncesinde de sunan tesisler, misafir talebiy-  Bence tüm bu süreçlerin yönetilmesi çok önemlidir.

             le yatırımlarının geri dönüşünü hızlandırmışlardır.  Aslında bir süredir gündemde olan dijital dönüşüm
             Özellikle resort bölgesi ve her şey dahil hizmet veren  kavramı teknolojinin iş süreçlerini değiştirmesi ve di-
             konaklama tesislerinde temassız iletişim ile misafirin  jital dünya ile işlerin birleştirilmesidir. Önce yapılma-

             kendi taleplerini self-servis iletebileceği ve sonucunu  sı gereken, bir dijital dönüşüm yol haritası çıkarılması
             takip edeceği teknolojiler misafir tarafından fazla ilgi  ve bu yolda ilerlenmesini sağlayacak dijital dönüşüm


             görmüyordu. Pandemi döneminde temassız işlem ta-  ofisinin oluşturulmasıdır. Dijital dönüşüm projesini
             lebinin  oluşması, bu konuda hizmet sunan ya da sun-  yönetecek ofisin iç kaynaklardan oluşturulması ilk

             mak isteyen işletmeler açısından fırsat olmuştur.  adımı atarken gerekli değildir. Bu konuda uzmanlarla
                                                              çalışmaya başlanabilir. Zaman içinde ihtiyaç duyulur-
             Vizyon olarak, misafir ile iletişime ve kişiye özel hiz-  sa iç kaynak oluşturulabilir.

             met sunmaya hazır tesisler, misafirle birebir temas ol-

             madan genel istek havuzu içinde yönetilen talepleri  Tüm bu direkt rezervasyon faaliyetlerinin yönetilme-
             karşılamaktaydı, fakat özelleştirememekteydi.    si için etkin bir pazarlama yapılanmasına, konaklama


             *Hospitality ERP: Bu kavramı ilk olarak Sayın Hamdullah Tur-  nim için konaklama sektörü özelinde yapılması gereken çalışmaları
             gut’tan duymuş ve çok beğenmiştim. Kurucusu olduğum Hospitality   özetlemektedir.
             CRM toplantıları sonrasında duyduğum Hospitality ERP kavramı be-
                                                                                                     ERP SATIN ALMA REHBERİ  331
   450   451   452   453   454   455   456   457   458   459   460