Page 28 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 28

KAPAK



         Birliği ile sağlanan vergi avantajıyla yüksek navlun   ‘Türkiye Lojistik ve Taşımacılık’
         fiyatları karşısında yakından tedarikte Avrupa için
         en önemli potansiyel ülke olması.                   sektörünün gücü ve fırsatları
                                                             • Coğrafi konumu itibariyle kara-deniz-hava ve
            Türkiye için yeni fırsatlara kapı açacak
                                                          demiryollarının entegre kullanılabilecek olması.
            Modern İpek Yolu projesinde fırsat: Rapora göre;
         Çin’in esasen Trans Pasifik Ticaret Ortaklığı’na kar-  • Karayolu ağının geniş ve araç sayısının yeterli
         şı oluşturduğu, Kuşak Yol İnisiyatifi’nde Türkiye’nin   olması.
                                                             • Havayollarına yapılan yatırımlarla altyapı açı-
         coğrafi ve kültürel olarak merkezi bir rolde bulun-
         masının yanı sıra yumuşak gücünden ve tarihsel   sından ciddi bir büyüklüğe ulaşılmış olması ve ha-
         derinliğinden kaynaklı olarak geniş bir sahaya etki   vacılık sektöründeki geniş ağ.
         etmesi bu projedeki ağırlığını daha da yükseltecek.   • Karayolu taşımacılığındaki deneyim.
            Afrika’da fırsatlar: Türkiye, 2005’i Afrika Yılı ilan   • Ağır sanayi merkezlerinin çoğunu içine alan
         etmesinin ardından bölgeye yönelik istikrarlı bir dış   bir demiryolu ağının olması.
         politika uyguluyor. 1 Ocak 2021 itibariyle yürürlüğe   • Limanlar ile demiryolları arasında bağlantının
         giren Afrika Kıtasal Serbest Ticaret Alanı Anlaşma-  bulunması.
         sı, Türkiye’nin kıtayla olan istikrarlı ilişkilerine ticari   • Limanların bölgesel konumu itibariyle önemi
         boyutta ivme kazandırabilecek başlıkları içinde ba-  ve transit taşımacılığa uygun olması.
         rındırıyor. Somali, Tunus, Nijerya, Nijer gibi ülkeler-  • Denizyolu taşımacılığında filonun genç olması.
         de ilişkilerini güçlendirmesi, Türkiye için Afrika kı-  • Dijital teknolojilerdeki gelişmeler.
         tasında yeni çok boyutlu yeni fırsatlara kapı açacak.  • Bölgedeki ülkelerin yeniden inşasında ihtiyaç
                                                          olacak hizmetler.
            LODER: “Türkiye lojistik faaliyetlerinin         • Dünya ticaret hacminin gelişmekte olan doğu
            büyüklüğü yaklaşık 606 milyar TL”             ülkelerine kayması.
            Maltepe Üniversitesi Uluslararası Ticaret ve Lo-  • E-ticaretle birlikte yeni ve hızla büyüyen iş alanı.
         jistik Bölüm Başkanı ve Lojistik Derneği (LODER)
         Başkanı Prof.Dr. Mehmet Tanyaş, lojistik giderlerinin;  tik hizmet sağlayıcı firmalar tarafından gerçekleş-
         Kuzey Amerika’da Gayri Safi Milli Hasıla’nın (GSMH)  tirildiği varsayımıyla lojistik sektörü büyüklüğünün
                            yüzde 10’unu; Avrupa’da yüzde  303 milyar TL olduğu söylenebilir.”
                            11’ini, Türkiye’de ise fiziksel ve
                            kurumsal alt yapı eksiklikleri   “Tedarik zincirleri senkronize
                            ve bazı düzenlemelerden kay-    hale getirilmeli”
                            naklanan verimsizlikler nede-   “2021 yılı toparlanma yılı olabilir”: Mehmet Tan-
                            niyle yüzde 12’sini oluşturdu-  yaş, 2020’de Covid-19 ile mücadele ederken lojistik
                            ğunu anlatıyor. Tanyaş, bu oran  faaliyetlerin başarıyla sürdürüldüğünü, sadece ih-
                            içerisindeki yüzde 50’lik payın  racat bazında kayıplar, e-ticarette ise adeta patla-
                    Mehmet
                     Tanyaş  doğrudan lojistik hizmet sağla-  malar  yaşandığını
                            yıcı firmaların faaliyetlerinden,  söylüyor: “Etkin bir
         geri kalan yüzde 50’lik payın ise ürün ticareti yapan  aşılama başarılırsa
         firmaların kendi bünyelerinde gerçekleştirdiği lojistik  ve önlemler sürdü-
         faaliyetlerden oluştuğunun öngörüldüğünü belirtiyor.  rülürse 2021 yılı bir
            "Lojistik sektörü büyüklüğü 303 milyar TL":  toparlanma yılı ola-
         Mehmet Tanyaş, şu bilgileri veriyor: “TÜİK tarafından  caktır. Bu çerçevede
         yapılan açıklamaya göre üretim yöntemine göre cari  yüzde 5’lik bir bü-
         fiyatlarla Gayri Safi Yurtiçi Hasıla (GSYH), 2020'de bir  yüme öngörülebilir.
         önceki yıla göre yüzde 16.8 artarak 5 trilyon 47 mil-  Tedarik zincirlerin-
         yar 909 milyon TL oldu. 2019’da 760 milyar dolar olan  de kamçı etkisi, an-
         GSYH, 717 milyar dolar olarak gerçekleşti. 2020 yı-  cak tedarik zincirleri senkronize hale getirilerek ön-
         lında bir önceki yıla göre mal ve hizmet ithalatı yüzde  lenebilir. Hızlı ve doğru bilgi akışı en temel konudur.
         7.4 arttı, ihracatı ise yüzde 15.4 azaldı. 2020 yılında  Tedarik zinciri tarafları işlerin normalleşmesi için
         kişi başına GSYH cari fiyatlarla 60 bin 537 TL, ABD  hızlı bilgi akışını ve birlikte hareket etmeyi önceden
         doları cinsinden 8 bin 599 dolar olarak hesaplandı.  planlamalıdır. Tek merkezli çözümler yeterli olma-
         Bir önceki yıl 9 bin 127 dolardı. Bu çerçevede Türkiye  maktadır. Bütün paydaşların doğru zamanda, anlık,
         lojistik faaliyetler büyüklüğünün, yaklaşık 606 milyar  doğru ve güvenilir bilgiye ulaşarak birlikte hareke-
         TL (GSYH'nin yaklaşık yüzde 12’si) olduğu öngörül-  tinin gerekliliği, gelecekte ülkeler ve firmalar için
         mektedir. Bu rakamın yüzde 50’sinin doğrudan lojis-  kaçınılmaz bir gerçek olacaktır.”

         28 KobiEfor 0D\ÜV
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33