Page 29 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 29

Etkin dijitalleşmenin önemi
            “Lojistik Sistem Standartları bir an önce oluş-
         turulmalı”: Tanyaş, Pandemi sürecinin; sektöre
         esneklik, adaptasyon ve dirençlilik kavramlarının
         önemini ve gerekliliğini çok baskın şekilde ortaya
         koyduğuna, bunun da ancak etkin bir dijitalleşmey-
         le gerçekleşebilirliğine dikkat çekiyor: “Dolayısıyla
         gelecekte dijitalleşmeye dayalı dinamik ve optimum
         çözümler üretebilen lojistik şirketler tercih edile-
         cektir. Pandemi sonrası bize düşen görev, ülkemiz
         lojistik sektörünü sürekli değişen koşullara etkin
         ve verimli bir şekilde uyum sağlaması konusunda   0.80 olarak gerçekleşti. Türkiye’nin ihracatında Al-
         hazırlamaktır. Bu da etkin planlamaya dayalı ulu-  manya yüzde 9.53 oranıyla ilk sırada yer aldı. Onu
         sal çapta lojistik master plan, strateji ve eylemleri   yüzde 6.38 ile Birleşik Krallık ve yüzde 6.11 pay ile
         belirlemekten geçer. Sektörün dört önemli perfor-  ABD takip etti. Ithalat sıralamasında ise ilk ülke Çin
         mans göstergesi; süre, maliyet, risk ve emisyondur.   oldu. Türkiye’nin Çin’den ithalatındaki pay 10.49
         Dolayısıyla uzlaşık seçenek çözümler bulmak zo-  olurken onu yüzde 9.42 ile Almanya ve yüzde 8.22 ile
         rundayız. Ayrıca ‘Lojistik Sistem Standartları’nın bir   Rusya Federasyonu izledi.”
         an önce oluşturulması ve lojistik şirketlerin bu stan-  Kaynak: https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRa-
         dartlara göre akreditasyonu artık bir zorunluluktur.”   por/utikadlojistiksektoruraporu2020-53923.pdf
                                                            Sektörün geleceği: Eldener, sektörün 2021 yılı-
            Lojistik ve taşımacılık sektöründe           na ilişkin öngörülerini de paylaşıyor: “Dünyada ve
            eğilimler ve beklentiler                     ülkemizde belirsizlikler hakimken 2021 yılı için he-
            UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz-  deflerimizi tahminler üzerinden yapabiliriz. 2021 Yılı
         met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı  Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda bahsedildiği
         Emre Eldener, “Koronavirüs (COVID-19) salgınının  üzere lojistik altyapısı ve hizmet sunumu gelişmiş
         hayatımıza girmesinin ilk gününden bu yana yeni bir  ülkelerin ticaret faaliyetlerinin daha etkili ve verimli
                            düzene uyum sağlamaya çalı-  olduğu görülmektedir. Eylül’de açıklanan Orta Va-
                            şıyoruz. Kısıtlamalar, yasaklar,  deli Program’a (2021-2023) göre; program dönemi
                            mücadelelerle geçirilen gün-  boyunca üretimde ithalata bağımlılığı azaltıcı, yer-
                            lerde lojistik akışların devamlı-  li üreticileri kamu alımlarında önleyici tedbirler ve
                            lığı için üstün çabalar gösteri-  yatırımlar ile ihracat odaklı üretimin artırılması ile
                            lerek çalışmalar yapıldı” diyor.  güçlü ve istikrarlı büyüme hedeflenmektedir. Ayrıca
                              Türkiye taşımacılık sektö-  Orta Vadeli Program’da e-ticaretin perakende tica-
                            ründe hem ithalat hem de ih-  ret içindeki payında ilk on ülke arasına girmek için
          Emre
          Eldener           racatta en büyük pay sahibinin  tüketici ve üretici tarafında e-ticaret kullanımının
                            denizyolu taşımacılığı olduğu-  yaygınlaştırılacağı belirtilmektedir.”
         na dikkat çeken Emre Eldener, pandeminin her iki   Salgından çıkarılması gereken ders: Emre Elde-
         alanda da denizyolu sektöründe düşüş yaşanması-  ner, Covid-19 salgınının üretim yapanlar için ham-
         na neden olduğunu söylüyor: "İthalatta bir önceki  madde ve yarı mamul tedarikinin önemini vurgula-
         sene değer bazında yüzde 62.47 oranına sahip olan  dığı gibi pazar çeşitliliği avantajlarının altını çizmiş
         söz konusu taşımacılık 2020’nin üçüncü çeyreğinde  olduğunu ifade ediyor: “Covid-19 salgını sebebiyle
         58.10 oranına geriledi. Ihracatta ise bir önceki sene  Uzakdoğu’dan hammadde tedariki yapamayan üre-
         yüzde 60.82 değere sahipken bu sene yüzde 59.86  ticiler üretim yapamadılar. Gerek hammadde ve yarı
         oranında gerçekleşti. Türkiye lojistiğinde ikinci sıra-  mamul üreticilerinin üretim yapamayacak hale gel-
         da havayolu taşımacılığı var. 2020'nin üçüncü çeyre-  meleri ve gerekse taşımacılığın yapılamaması sebe-
         ğine kadar olan aralıkta havayolu taşımacılığı itha-  biyle girdi ürünlerin ulaştırılamaması bu durumda
         latta yüzde 21.22, ihracatta ise yüzde 7.55 pay aldı.  etkili oldu. Salgının merkezinin Çin’den Batı ülke-
         Karayolu taşımacılığında ise ithalat yüzde 19.60’a  lerine kayması ile birlikte bu sefer Batı ülkelerinin
         gerilerken ihracatta artış yaşandı. Ihracat değer ba-  aldıkları önlemler sebebiyle üreticiler bu pazarlara
         zında geçen sene yüzde 30.36 iken 2020’de 31.79’a  erişmekte sorunlar yaşadılar. Hem tedarikçilerin
         yükseldi. Benzer oranda yükseklik demiryolu taşı-  hem de pazarların çeşitliliği ile tedarik zincirinde
         macılığında kendini gösterdi. 2013’ten bu yana en  muhtemel bir aksama yaşansa bile üreticiler hem
         yüksek rekora imza atan demiryolu taşımacılığının  üretmeye hem de satmaya devam edebilecektir.
         aldığı pay ise ithalatta yüzde 1.07, ihracatta yüzde  Belki de üretim sektörü ve tedarik zinciri yöneticile-
                                                                                     0D\ÜV      KobiEfor 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34