Page 29 - KobiEfor-Mayıs-2021
P. 29
Etkin dijitalleşmenin önemi
“Lojistik Sistem Standartları bir an önce oluş-
turulmalı”: Tanyaş, Pandemi sürecinin; sektöre
esneklik, adaptasyon ve dirençlilik kavramlarının
önemini ve gerekliliğini çok baskın şekilde ortaya
koyduğuna, bunun da ancak etkin bir dijitalleşmey-
le gerçekleşebilirliğine dikkat çekiyor: “Dolayısıyla
gelecekte dijitalleşmeye dayalı dinamik ve optimum
çözümler üretebilen lojistik şirketler tercih edile-
cektir. Pandemi sonrası bize düşen görev, ülkemiz
lojistik sektörünü sürekli değişen koşullara etkin
ve verimli bir şekilde uyum sağlaması konusunda 0.80 olarak gerçekleşti. Türkiye’nin ihracatında Al-
hazırlamaktır. Bu da etkin planlamaya dayalı ulu- manya yüzde 9.53 oranıyla ilk sırada yer aldı. Onu
sal çapta lojistik master plan, strateji ve eylemleri yüzde 6.38 ile Birleşik Krallık ve yüzde 6.11 pay ile
belirlemekten geçer. Sektörün dört önemli perfor- ABD takip etti. Ithalat sıralamasında ise ilk ülke Çin
mans göstergesi; süre, maliyet, risk ve emisyondur. oldu. Türkiye’nin Çin’den ithalatındaki pay 10.49
Dolayısıyla uzlaşık seçenek çözümler bulmak zo- olurken onu yüzde 9.42 ile Almanya ve yüzde 8.22 ile
rundayız. Ayrıca ‘Lojistik Sistem Standartları’nın bir Rusya Federasyonu izledi.”
an önce oluşturulması ve lojistik şirketlerin bu stan- Kaynak: https://www.utikad.org.tr/images/HizmetRa-
dartlara göre akreditasyonu artık bir zorunluluktur.” por/utikadlojistiksektoruraporu2020-53923.pdf
Sektörün geleceği: Eldener, sektörün 2021 yılı-
Lojistik ve taşımacılık sektöründe na ilişkin öngörülerini de paylaşıyor: “Dünyada ve
eğilimler ve beklentiler ülkemizde belirsizlikler hakimken 2021 yılı için he-
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hiz- deflerimizi tahminler üzerinden yapabiliriz. 2021 Yılı
met Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Cumhurbaşkanlığı Yıllık Programı’nda bahsedildiği
Emre Eldener, “Koronavirüs (COVID-19) salgınının üzere lojistik altyapısı ve hizmet sunumu gelişmiş
hayatımıza girmesinin ilk gününden bu yana yeni bir ülkelerin ticaret faaliyetlerinin daha etkili ve verimli
düzene uyum sağlamaya çalı- olduğu görülmektedir. Eylül’de açıklanan Orta Va-
şıyoruz. Kısıtlamalar, yasaklar, deli Program’a (2021-2023) göre; program dönemi
mücadelelerle geçirilen gün- boyunca üretimde ithalata bağımlılığı azaltıcı, yer-
lerde lojistik akışların devamlı- li üreticileri kamu alımlarında önleyici tedbirler ve
lığı için üstün çabalar gösteri- yatırımlar ile ihracat odaklı üretimin artırılması ile
lerek çalışmalar yapıldı” diyor. güçlü ve istikrarlı büyüme hedeflenmektedir. Ayrıca
Türkiye taşımacılık sektö- Orta Vadeli Program’da e-ticaretin perakende tica-
ründe hem ithalat hem de ih- ret içindeki payında ilk on ülke arasına girmek için
Emre
Eldener racatta en büyük pay sahibinin tüketici ve üretici tarafında e-ticaret kullanımının
denizyolu taşımacılığı olduğu- yaygınlaştırılacağı belirtilmektedir.”
na dikkat çeken Emre Eldener, pandeminin her iki Salgından çıkarılması gereken ders: Emre Elde-
alanda da denizyolu sektöründe düşüş yaşanması- ner, Covid-19 salgınının üretim yapanlar için ham-
na neden olduğunu söylüyor: "İthalatta bir önceki madde ve yarı mamul tedarikinin önemini vurgula-
sene değer bazında yüzde 62.47 oranına sahip olan dığı gibi pazar çeşitliliği avantajlarının altını çizmiş
söz konusu taşımacılık 2020’nin üçüncü çeyreğinde olduğunu ifade ediyor: “Covid-19 salgını sebebiyle
58.10 oranına geriledi. Ihracatta ise bir önceki sene Uzakdoğu’dan hammadde tedariki yapamayan üre-
yüzde 60.82 değere sahipken bu sene yüzde 59.86 ticiler üretim yapamadılar. Gerek hammadde ve yarı
oranında gerçekleşti. Türkiye lojistiğinde ikinci sıra- mamul üreticilerinin üretim yapamayacak hale gel-
da havayolu taşımacılığı var. 2020'nin üçüncü çeyre- meleri ve gerekse taşımacılığın yapılamaması sebe-
ğine kadar olan aralıkta havayolu taşımacılığı itha- biyle girdi ürünlerin ulaştırılamaması bu durumda
latta yüzde 21.22, ihracatta ise yüzde 7.55 pay aldı. etkili oldu. Salgının merkezinin Çin’den Batı ülke-
Karayolu taşımacılığında ise ithalat yüzde 19.60’a lerine kayması ile birlikte bu sefer Batı ülkelerinin
gerilerken ihracatta artış yaşandı. Ihracat değer ba- aldıkları önlemler sebebiyle üreticiler bu pazarlara
zında geçen sene yüzde 30.36 iken 2020’de 31.79’a erişmekte sorunlar yaşadılar. Hem tedarikçilerin
yükseldi. Benzer oranda yükseklik demiryolu taşı- hem de pazarların çeşitliliği ile tedarik zincirinde
macılığında kendini gösterdi. 2013’ten bu yana en muhtemel bir aksama yaşansa bile üreticiler hem
yüksek rekora imza atan demiryolu taşımacılığının üretmeye hem de satmaya devam edebilecektir.
aldığı pay ise ithalatta yüzde 1.07, ihracatta yüzde Belki de üretim sektörü ve tedarik zinciri yöneticile-
0D\ÜV KobiEfor 29