Page 54 - KobiEfor Ekim 2020
P. 54
'à-à7$/ 2<81 7(.12/2-à/(5à
Gelecek dijitalde, dijital oyunda, oyun Türkiye’de…
‘Uluslararası rekabeti zorluyor’
Teknolojinin gelişimi, internet Oyun gelirlerinde 1 milyar doları aşan
kullanımının yaygınlaşması eğlence ihracat hacmiyle küresel rekabette
anlayışını kökten değiştirdi ve dikkatleri çeken Türkiye, uluslararası
küresel ölçekte ‘Dijital Oyun rekabette ‘Ben de varım’ diyor.
Sektörü’nün yükselişine yol açtı. Sektörün gelişiminin önünde engel yok.
üm dünyada teknolojinin gelişimine para- rısı elde etti. Starters Watch ve ODTÜ TEKNOKENT
lel eğlence anlayışı, değişim ve dönüşümden verilerine göre halihazırda 250 civarında oyun fir-
Tgeçiyor. Bilgisayar, internet, akıllı mobil cihaz ması faaliyet gösteriyor. Dünyadaki öncü ülkelerle
teknolojilerindeki gelişmeler, dijital oyun sektörü- karşılaştırıldığında firma sayısı oldukça az gözükse
nün gelişimini hızlandırıyor. Her yaş ve gelir gru- de bunların yüzde 90’dan fazlasının son 10 yıl içe-
bunun ihtiyacına uygun uygulamalar, sektörün tüm risinde kurulduğuna dikkat çekmek gerek. Sözko-
dünyada hızla büyümesine imkan tanıyor. nusu veri ülkemizdeki büyüme potansiyelinin en
Dijital oyunlar; kişisel bilgisayar (PC), oyun kon- önemli göstergesi.
solu (PS4, XBOX, Nintendo) ve mobil oyunlar olarak Gelirlere bakıldığında Türkiye, dünyada 18. sıra-
3 ana platformda sınıflandırılıyor. 2018 yılında yak- da (GamingInTurkey, Dijital Oyun Sektörü Raporu
laşık 138 milyar dolar seviyesinde olan küresel oyun 2019). Türkiye’nin potansiyelini gösteren en önem-
pazarı büyüklüğünün, 2021 yılında 180 milyar dolara li göstergeler ulusal firmaların exit yaparak yurt-
yaklaşacağı tahmin ediliyor. dışı firmalar tarafından satın alınması. Özellikle
Türkiye’de sektörün özellikle son 10 yılda hızlı Peak Games’in 1.8 milyar dolara satılması, Gram
gelişimi, rakamlara yansımış duruma: Yaklaşık 32 Games’in 250, Kafa Topu oyununun MiniClip tara-
milyon insan; bilgisayar, telefon ve televizyonların fından satın alınması, Rollic Games’in 180 milyon
karşısında oyun oynuyor. Sektör sadece iç piyasada dolara satın alınması bu alandaki önemli başarı hi-
büyüyen bir yapıda değil. Hatta Türk oyun sektörü kayeleri olarak hafızamızda yerini koruyor. Bütün bu
ağırlıklı olarak ihracatla büyüyor. başarıların son bir iki yıl içerisinde gerçekleşmiş ol-
Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) ve- ması hızla büyüyen potansiyeli gözler önüne seriyor.
rilerine göre; 2017 yılında 750 milyon dolar ihracat Sonuç olarak, dijital oyun, pazarı itibariyle global
gerçekleştiren sektör, 2018 yılında 878 milyon dolar, bir ürün. Satışa sunulan uygulama pazarlarının sayı-
2019 yılında 1 milyar doların üzerinde ihracat başa- sı az ve rekabet oldukça yüksek. Buna rağmen Türk
54 KobiEfor Ekim 2020