Page 56 - KobiEfor Ekim 2020
P. 56

'à-à7$/ 2<81 7(.12/2-à/(5à




            TOSYÖV Yönetim Kurulu Başkanı Nezih Kuleyin:
            Dipten gelen dalga: Elektronik oyun sektörü

                                                          sektöre girmek isteyen yeni girişimciler için bir
                                                          üretim ve destek merkezi olmayı başardı. Bura-
                                                          da işe başlayan oyun girişimcileri bir süre sonra
                                                          Türkiye’nin önemli oyun üreticisi ve ihracatçısı ol-
                                                          mayı başardılar.
                                                            Hacettepe Üniversitesi oyuna özel eğitim veren
                                            Nezih Kuleyin
                                                          bölümü kurup yüksek lisans ve lisans düzeyinde
                                                          eğitim vermeyi başardı. Çok sayıda kuluçka merke-
                                                          zinde oyun geliştiren girişimciler kuluçka merkez-
                                                          lerinden çıkıp teknokent şirketi olmayı başardılar.
                                                            Ankara Kalkınma Ajansı’nın ülkemizde oyun
                                                          sektörünün gelişiminde çok özel bir yere sahip ol-
                                                          duğunu düşünmekteyim. Gerek oyun sektörünün
             “‘Ülkemiz Elektronik Oyunlar Sektörü’ günü-
           müzde ortaya çıkan örnekleri ile toplumun tama-  gelişimi için raporlar ürettirmek gerek de temalı
                                                          oyun yarışmaları düzenleyerek oyun girişimcileri-
           mını etkilemeye devam etmektedir. Bir yandan bir
                                                          ni teşvik etmek amacıyla yaptığı çalışmalar seme-
           milyar sekiz milyon dolara satılan yerli şirketlere
                                                          resini vermeye başladı. ‘Matematik’ temalı oyun
           ek olarak bir milyon dolardan yüksek transfer üc-
                                                          yarışmasına katılım şimdiye kadar gerçekleştiri-
           retleri alan e-spor oyuncuları toplumsal olarak
                                                          len en geniş kapsamlı oyun yarışması oldu. ‘An-
           düşüncelerimizi sarsıyor. Daha önce hiç aklımız-
                                                          kara’ temalı oyun yarışması ise başvuru almaya
           dan geçmeyen olayları yaşıyoruz.
                                                          devam etmekte.
             Hiç bir yatırım yapmadan geri dönüşü olan bir
           sektör gibi yorumlanan oyun sektörünün bu duru-
           ma gelmesi aslında tesadüf değil. Planlı bir biçim-
           de olmasa da Türkiye’nin belli dinamikleri işlete-
           rek bu duruma geldiğini söyleyebiliriz.
             Türkiye’de ilk oyun fuarı 2000 yılında İstanbul’da
           e-Oyun adı ile Askeri Müze Kongre ve Konferans
           salonlarında ve açık alanlarında gerçekleştirildi.
           Sonra tutunmaya çalışılan e-gamshow  fuarlarının
           Ankara’nın en büyük fuar alanı olan Congressium
           da gerçekleştirilmeye çalışıldığını ve peş peşe üç
           yıl gerçekleştirildiğini görüyoruz.              Oyun sektöründe oyun üreten firmaların bir
             Sektör başından itibaren kendini besleyecek   araya gelerek kurmuş oldukları Türkiye Oyun Ge-
           önemli yayın organlarını basılı ve on-line olarak hiz-  liştiricileri Derneği de (TOGED)  sektörel bir der-
           mete sunmayı başardı. Neredeyse ilk günden itiba-  nek olarak üzerine düşeni yapmakta bir yandan
           ren oyun sektörünün önemli bir yayın organı olmayı   oyun sektörünün yapısal sorunlarını, ihracatla
           başaran Level ile Oyungezer basılı yayın olarak çok   ilgili sorunlarını çözmeye çalışırken diğer yandan
           önemli görevleri yerine getirdiler. Merlinin Kazanı,   da başarılı oyun üreticilerini her yıl verdiği Kristal
           Disket Kutusu, Siftdelete.net gibi dergiler de online   Piksel ödülleri ile onurlandırmaktadır.
           olarak sektörün gelişmesine katkı verdiler.      Türkiye Küçük ve Orta Ölçekli İşletmeler, Ser-
             Oyun sektörünün gelişmesine katkı veren önem-  best Meslek Mensupları ve Yöneticiler Vakfı (TOS-
           li etkinliklerden birisi de Hackatonlardır. Hackaton-  YÖV)  ileri teknoloji ile ürün geliştiren KOBİ’lerin
           lar başlangıçta oyun sektörü dışında başlamış olan   ülkemizin geleceği açısından öneminin farkında-
           etkinlikler olmakla birlikte sonradan hızla oyun   dır. Bu bağlamda TOSYÖV, ODTÜ TEKNOKENT,
           sektöründe her yıl hem de dünya çapında yapılan   ATOM ve TOGED ile ortak projeler geliştirmektedir.
           etkinliklere dönüşmüş bu da çok sayıda oyun üreti-  Önümüzdeki dönem bu projelerin hayata geçme-
           cisinin yetişmesine katkı sağlamıştır.         si ile birlikte oyun sektöründe yeni bir ivmelenme
             ODTÜ ve Hacettepe Üniversitesi bu süreç içeri-  yaşanması beklenilmektedir.
           sinde çok özel bir rol üstlendiler. ODTÜ Teknokent   Dipten gelen dalga olarak değerlendirdiğimiz
           kendi binaları içerisinde bir alanı oyun kuluçka   sektörün önümüzdeki yıl katlanarak büyümesini
           merkezi olarak ayırarak ODTÜ ATOM’u kurup bu   beklemekteyiz.”


         56 KobiEfor Ekim 2020
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61