Page 51 - KobiEfor Ekim 2020
P. 51

MÜSİAD Dijital Dönüşüm Komitesi Başkanı ve    leyeceğini aktaran Oylum, “Japonya’da başlatılan
         Teknopalas A.Ş. Kurucu Yönetim Kurulu Üyesi Fah-  Toplum 5.0 kavramının ciddi bir şekilde ülkemizde
                              rettin Oylum, “Yapay zeka   de gündeme alınması gerektiğini düşünüyoruz.” Oy-
                              ekonomisinin 2030 yılındaki   lum, Çin’in yapay zeka ekonomisinden aslan payını
                              büyüklüğünün 15.7 trilyon   alarak zenginliği ülkesinde tutmayı amaçladığına
                              dolar olacağı öngörülüyor. 3   dikkat çekti.
                              trilyon dolarlık bir blokzincir
                              ekonomik büyüklüğü, 500       Türk işverenlerin yarısı, normale
                              milyar dolarlık bir nesne-    6-12 ayda dönebileceklerini düşünüyor
                              lerin interneti teknolojileri   ManpowerGroup tarafından yapılan “Güneydo-
                              büyüklüğü ve diğer dönüş-   ğu Avrupa’da COVID-19 İş Dünyasını Nasıl Etkiledi
            Fahrettin Oylum   türücü teknolojileri ele al-  Anketi”ne göre; Türk işverenlerin yaklaşık yarısı
                              dığımızda bu rakam 20 tril-  (yüzde 47) salgın sonrasında iş normallerine dö-
         yon dolarlık bir rakamın üzerine çıkıyor. 133 trilyon   nüşün 6 ila 12 aylık bir süre alacağı görüşünde.
         dolarlık bugünkü dünya ekonomisinin büyüklüğüne   İşverenler gündemlerindeki önceliklerin maliyet
         baktığımızda, bu teknolojilerde söz sahibi olacak   optimizasyonu, iş modeli değerlendirmesi ve adap-
         ülkelerin önümüzdeki 100 yılın yeni dünya liderleri   tasyon, yetenek geliştirme ve yetenek kazanımı ile
         olacağını varsayabiliriz. 5G teknolojisi ile elde edi-  yeni segmentlere odaklanma olduğunu ifade ediyor.
         lecek veri iletişim hızı ve hayatın her alanında yer   Türkiye’den 158 işverenin de dahil olduğu anket,
         edinecek olan nesnelerin interneti cihazlarından   yönetici pozisyonlarından 1.100’ün üzerinde katı-
         elde edilecek verilerin büyüklüğü yapay zekâ şirket-  lımcıyla gerçekleşti. Veriler 13 Mayıs - 30 Haziran
         lerini beslerken tüm bu teknolojiler üzerine sektör   2020 tarihleri arasında dijital araçlar aracılığıyla
         dinamiklerini derinden sarsacak yeni şirketler, gele-  Bulgaristan, Hırvatistan, Çek Cumhuriyeti, Maca-
         neksel ekonomide mücadele etme konusunda taviz   ristan, Romanya, Sırbistan, Slovakya, Slovenya ve
         vermeyen şirketlere pek fazla şans tanımayacaklar.   Türkiye’den toplandı. Anketten elde edilen önemli
         Ya da bu değişimi bizzat kullanıcılar yapmış olacak.”   diğer bulgular ise şöyle:
         Oylum, yapay zekanın en çok ve en hızlı; hizmet, sağ-  • Türkiye’deki çoğu şirket COVID-19 salgınının
         lık ve lojistik gibi sektörleri etkileyeceğini kaydetti.   etkileri karşısında teknolojik, dijital dönüşüm ve
            Metal yakalılar geliyor:  Yapay zekayı bir robot   diğer yatırım harcamalarında gecikme olacağı ön-
         olarak görmemiz gerektiğini kaydeden Oylum, yeni   görüsüyle çalışan sayısını korumaya (yüzde 55.8) ve
         iş gücü kaynakları olarak görebileceğimiz robotla-  harcama kontrolü önlemlerine (yüzde 23.4) başvur-
         rı ‘Metal Yakalılar’, yapay zekayı ise ‘Sanal Yakalı-  mayı düşünüyor.
         lar’ olarak nitelendiriyor. Bu iki yeni sınıfın toplum   • Şirketlerin COVID-19 salgınının doğrudan et-
         üzerinde sosyolojik olarak bir dönüşümü de tetik-  kilerine ilişkin önceliğinin çalışan sayısını kısıtla-
                                                                                  mak (yüzde 41) ve yeni
                                                                                  işe alımları durdurmak
                                                                                  (yüzde 35) olduğu görü-
                                                                                  lüyor.
                                                                                    • Şirketlerin CO-
                                                                                  VID-19 salgınından son-
                                                                                  raki dönemle rekabet
                                                                                  güçlerini korumak için
                                                                                  atacağı adımlar arasın-
                                                                                  da maliyet optimizasyo-
                                                                                  nu, iş modeli değerlen-
                                                                                  dirmesi ve adaptasyon,
                                                                                  yetenek geliştirme ve
                                                                                  yetenek kazanımı, ma-
                                                                                  liyetleri hükümet poli-
                                                                                  tikalarıyla uyumlu hale
                                                                                  getirme ve yeni seg-
                                                                                  mentlere   odaklanma
                                                                                  yer alıyor.
                                                                                    • COVID-19 salgını
                                                                                  sırasında Türk şirketle-
                                                                                  rinin temel kaygısının,
                                                                                      Ekim 2020 KobiEfor 51
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56