Page 57 - KobiEfor Ekim 2020
P. 57
Türkiye’nin öncü kümelenmelerinden birini oluş-
turmak. Hem dijital oyun sektörünün kendisine,
hem de sektörde yer almak isteyen girişimcilere
doğru şekilde yönlendirmeler yapan ve bu alanda
Türkiye’de bir referans noktası olabilmeyi hedefle-
yen ATOM, ayrıca sektör özelinde girişimciliği özen-
dirmeye ve sektör için nitelikli işgücü yetiştirmeye
de odaklanıyor.
Güney Kore KOCCA benzeri yapıya
Dijital oyun ve animasyonun ihtiyaç var
‘mükemmeliyet merkezi’ ATOM çalışma süreçlerinde önemli çözüm or-
ODTÜ Teknokent bünyesinde 2008 yılında ku- takları ile işbirliğine giderek girişimci adayları için
rulan Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme önemli kapılar açıyor. ATOM’da da sadece mobil
Merkezi (ATOM), dijital oyun sektörünün yetiştirme oyun alanı değil sektöre yönelik her türlü yenilik ça-
merkezi olarak 12 yıl içinde 1500’den fazla gelişti- lışması da destekleniyor.
riciyi destekledi. Bugüne kadar kurulan 90 ekipten Kepenek, “Özellikle VR alanında girişimci sayısı
500’den fazla oyunun geliştirildiği ATOM, bu çalış- artmaktadır. Bu girişimcilere özel eğitimler ve men-
maların oluşabilmesi için 800 saatten fazla eğitim, torluklar oluşturabilmekteyiz” dedi.
200 saatten fazla mentorluk desteği sağladı. Ulus-
lararası nitelikte; Rop, Hocus, Darklings, Snake Bilim, Sanayi ve
İ.O.Popsickle, Newton Puzzle, Ignis gibi dünyaca Teknoloji Bakanlığı,
Ticaret Bakanlığı,
meşhur oyunların geliştirildiği ATOM’daki gelişti- Ankara Kalkınma
rici ekip ve firmalar bu yıldan itibaren toplamda 3 Ajansı
milyon ihracat rakamına ulaştı. Ayrıca ATOM’dan
mezun olan firmalar Türkiye’deki oyun sektörünün Çözüm Ortakları: ODTÜ ve diğer
Türkiye Oyun üniversitelerin
yüzde 20’den fazlasını oluşturdu. Geliştiricileri programları ve
ATOM Yöneticisi Dr. Öğr. Üyesi Emek Barış Ke- Derneği (TOGED), aynı araştırma
bölgede 20’den fazla laboratuarları
penek, “500 metrekare alan içerisinde 4 kapalı, 1 oyun firması.
açık ofis ve 1 eğitim salonu bulunan ATOM, proje
başvuruları başarılı bulunan gruplara 7/24 çalışma
imkanı sağlıyor” dedi. Kepe-
nek, 2021 yılı içerisindeki en
büyük hedeflerinin ATOM’un
Girişimcilik Deneyimi ODTÜ TEKNOKENT
fiziksel kapasitesini 2 katına ve Destek Kurumları: bünyesindeki
çıkarmak olacağını belirtti: KOSGEB, TÜBİTAK vb. girişimcilik
programları; YFYİ
“Ayrıca geliştirilen oyunların
pazarlanması için özel teşvik
mekanizmaları oluşturulma- Kepenek, ‘Dijital Oyunlar ve Animasyon’ sektörü-
sını hedefliyoruz. Bu sayede nün gelişimine yönelik destek ve teşvik programla-
Emek Barış Kepenek de ATOM’un en büyük eksik- rına ilişkin de bilgiler verdi: “Ticaret Bakanlığı tara-
likleri giderilmiş olacaktır.” fından mobil uygulama ve oyun geliştiren firmalara
Kepenek, ATOM’u genel olarak ön kuluçka farklı destekler sağlanıyor. Yazılım lisans satın al-
merkezlerinden ayıran temel noktanın ATOM’un ma-kiralama desteği, yeni istihdam desteği, mobil
Türkiye’de ve dünyada en fazla katmadeğer yara- uygulama ve pazara giriş desteği, reklam, tanıtım ve
tan sektörlerden biri olan video oyun ve animasyon pazarlama giderleri desteği, komisyon gideri deste-
sektörlerine yönelen girişimciliğin geliştirilmesine ği gibi birçok farklı alanda farklı oranlarda teşvik-
hizmet etmesi olduğunu aktardı: “Bu desteklerden ler veriliyor. Ayrıca Bakanlık, 2015-8 sayılı tebliğ ile
bazıları, ortak ofis alanı, donanım ve yazılım, altyapı Türk oyun sektörüne çok önemli destekler vermek-
hizmetleri, mentorluk, eğitimler, proje yönetim des- tedir. 19/12/2018 tarihli 476 sayılı Cumhurbaşkanlı-
tekleri ve benzeri program öğelerini içermektedir. ğı Kararı ile yurt dışında yayınlanan reklamlara sto-
Bütün destek hizmetlerinden herhangi bir ücret paj vergisi getirildi. Türk oyun sektörünü rakipleri
alınmamaktadır.” karşısında olumsuz etkileyen bu durum karşısında
ATOM’un temel vizyonu, dijital oyun ve animas- TOGED, Maliye Bakanlığı ve Gelir İdaresi Başkanlığı
yon sektörlerinde bölgesel, ulusal ve uluslarara- ile yapmış olduğu çalışmalar neticesinde bu stopaj
sı düzeyde bir “mükemmeliyet merkezi” olmak ve vergisinin oyun firmaları tarafından ödenmesine
Ekim 2020 KobiEfor 57