Page 57 - KobiEfor Ekim 2020
P. 57

Türkiye’nin öncü kümelenmelerinden birini oluş-
                                                          turmak. Hem dijital oyun sektörünün kendisine,
                                                          hem de sektörde yer almak isteyen girişimcilere
                                                          doğru şekilde yönlendirmeler yapan ve bu alanda
                                                          Türkiye’de bir referans noktası olabilmeyi hedefle-
                                                          yen ATOM, ayrıca sektör özelinde girişimciliği özen-
                                                          dirmeye ve sektör için nitelikli işgücü yetiştirmeye
                                                          de odaklanıyor.

                                                            Güney Kore KOCCA benzeri yapıya
            Dijital oyun ve animasyonun                     ihtiyaç var
            ‘mükemmeliyet merkezi’                          ATOM çalışma süreçlerinde önemli çözüm or-
            ODTÜ Teknokent bünyesinde 2008 yılında ku-    takları ile işbirliğine giderek girişimci adayları için
         rulan Animasyon Teknolojileri ve Oyun Geliştirme   önemli kapılar açıyor. ATOM’da da sadece mobil
         Merkezi (ATOM), dijital oyun sektörünün yetiştirme   oyun alanı değil sektöre yönelik her türlü yenilik ça-
         merkezi olarak 12 yıl içinde 1500’den fazla gelişti-  lışması da destekleniyor.
         riciyi destekledi. Bugüne kadar kurulan 90 ekipten   Kepenek, “Özellikle VR alanında girişimci sayısı
         500’den fazla oyunun geliştirildiği ATOM, bu çalış-  artmaktadır. Bu girişimcilere özel eğitimler ve men-
         maların oluşabilmesi için 800 saatten fazla eğitim,   torluklar oluşturabilmekteyiz” dedi.
         200 saatten fazla mentorluk desteği sağladı. Ulus-
         lararası nitelikte; Rop, Hocus, Darklings, Snake                    Bilim, Sanayi ve
         İ.O.Popsickle, Newton Puzzle, Ignis gibi dünyaca                   Teknoloji Bakanlığı,
                                                                             Ticaret Bakanlığı,
         meşhur oyunların geliştirildiği ATOM’daki gelişti-                  Ankara Kalkınma
         rici ekip ve firmalar bu yıldan itibaren toplamda 3                    Ajansı
         milyon ihracat rakamına ulaştı. Ayrıca ATOM’dan
         mezun olan firmalar Türkiye’deki oyun sektörünün     Çözüm Ortakları:                ODTÜ ve  diğer
                                                              Türkiye Oyun                   üniversitelerin
         yüzde 20’den fazlasını oluşturdu.                    Geliştiricileri                programları ve
            ATOM Yöneticisi Dr. Öğr. Üyesi Emek Barış Ke-   Derneği (TOGED), aynı             araştırma
                                                            bölgede 20’den fazla             laboratuarları
         penek, “500 metrekare alan içerisinde 4 kapalı, 1    oyun firması.
         açık ofis ve 1 eğitim salonu bulunan ATOM, proje
         başvuruları başarılı bulunan gruplara 7/24 çalışma
                             imkanı sağlıyor” dedi. Kepe-
                             nek, 2021 yılı içerisindeki en
                             büyük hedeflerinin ATOM’un
                                                                  Girişimcilik Deneyimi   ODTÜ TEKNOKENT
                             fiziksel kapasitesini 2 katına        ve Destek Kurumları:   bünyesindeki
                             çıkarmak olacağını belirtti:         KOSGEB, TÜBİTAK vb.   girişimcilik
                                                                                       programları; YFYİ
                             “Ayrıca geliştirilen oyunların
                             pazarlanması için özel teşvik
                             mekanizmaları oluşturulma-     Kepenek, ‘Dijital Oyunlar ve Animasyon’ sektörü-
                             sını hedefliyoruz. Bu sayede   nün gelişimine yönelik destek ve teşvik programla-
           Emek Barış Kepenek  de ATOM’un en büyük eksik-  rına ilişkin de bilgiler verdi: “Ticaret Bakanlığı tara-
                             likleri giderilmiş olacaktır.”   fından mobil uygulama ve oyun geliştiren firmalara
            Kepenek, ATOM’u genel olarak ön kuluçka       farklı destekler sağlanıyor. Yazılım lisans satın al-
         merkezlerinden ayıran temel noktanın ATOM’un     ma-kiralama desteği, yeni istihdam desteği, mobil
         Türkiye’de ve dünyada en fazla katmadeğer yara-  uygulama ve pazara giriş desteği, reklam, tanıtım ve
         tan sektörlerden biri olan video oyun ve animasyon   pazarlama giderleri desteği, komisyon gideri deste-
         sektörlerine yönelen girişimciliğin geliştirilmesine   ği gibi birçok farklı alanda farklı oranlarda teşvik-
         hizmet etmesi olduğunu aktardı: “Bu desteklerden   ler veriliyor. Ayrıca Bakanlık, 2015-8 sayılı tebliğ ile
         bazıları, ortak ofis alanı, donanım ve yazılım, altyapı   Türk oyun sektörüne çok önemli destekler vermek-
         hizmetleri, mentorluk, eğitimler, proje yönetim des-  tedir.  19/12/2018 tarihli 476 sayılı Cumhurbaşkanlı-
         tekleri ve benzeri program öğelerini içermektedir.   ğı Kararı ile yurt dışında yayınlanan reklamlara sto-
         Bütün destek hizmetlerinden herhangi bir ücret   paj vergisi getirildi. Türk oyun sektörünü rakipleri
         alınmamaktadır.”                                 karşısında olumsuz etkileyen bu durum karşısında
            ATOM’un temel vizyonu, dijital oyun ve animas-  TOGED, Maliye Bakanlığı ve Gelir İdaresi Başkanlığı
         yon sektörlerinde bölgesel, ulusal ve uluslarara-  ile yapmış olduğu çalışmalar neticesinde bu stopaj
         sı düzeyde bir “mükemmeliyet merkezi” olmak ve   vergisinin oyun firmaları tarafından ödenmesine
                                                                                      Ekim 2020 KobiEfor 57
   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62