Page 49 - KobiEfor Ekim 2020
P. 49

yeni büyüme stratejisi olan Avrupa Yeşil Mutaba-   3) Yeşil ekonomik dönüşüm stratejisi emisyon
         katı çerçevesinde öngördüğü dönüşüm ve 2050’de   azaltım hedeflerinin ulusal ekonomide üretim ve is-
         karbon-nötr Avrupa hedefi sanayiden ulaştırma-    tihdamın artırılarak sağlanabileceğini göstermekte,
         ya, ambalajdan veri korumaya kadar birçok boyut-  Türkiye’nin sürdürülebilir kalkınma stratejisi ara-
         ta stratejik düzenlemeyi kapsıyor. Burada önemle   yışlarına önemli bir alternatif sunmaktadır.
         vurgulanması gereken husus, AYM Planı ile salt bir
         “çevre” stratejisi değil, ülkemizi de yakından ilgilen-  Covid-19 ‘liderliği’ yeniden tanımladı
         diren yeni bir uluslararası ticaret sistemi ve işbö-  KPMG pandemi sınavından geçen iş dünyasın-
         lümünün kurgulanmakta olduğudur. Bu yeni iklim   da CEO’ların bakış açısının ve önceliklerinin na-
         rejimi, ekonomilerin, finans kurumlarının, ulusla-  sıl değiştiğini araştırdı. Ocak ve Şubat’ta 11 temel
         rarası örgütlerin siyasi, ekonomik ve ticari bağlam-  sektörden ve kilit pazarlardan bin 300 CEO ile ya-
         daki değerlendirmelerinde iklim değişikliği ile mü-  pılan KPMG’nin 2020 CEO Araştırması, Temmuz ve
         cadele bağlantılı unsurların yansıtılması şeklinde   Ağustos’ta 315 CEO ile yapılan takip araştırmasıyla
         ortaya çıkıyor.                                  geliştirildi. Dünyanın en büyük şirketlerini yöneten
            Raporun hedefleri nelerdir?:  Rapor, Paris An-  CEO’ların gündemlerinde üç madde var; işin sü-
         laşması ve Avrupa Yeşil Mutabakatı ile şekillenen   rekliliğini sağlamak, yetenek havuzunu genişlet-
         yeni iklim rejiminin ülkemiz ekonomisi ve ticaretine   mek, teknolojiye yatırım yapmak, şirketin kurumsal
         olası doğrudan ve dolaylı etkilerini ele alıyor. İklim   amaçlarını yeniden değerlendirmek. CEO’lara göre
         değişikliğiyle mücadeleye yönelik politika araçlarını   pandemi toplumsal değişim çağrılarını hızlandırdı
         irdeliyor.                                       ve toplumsal zorluklarla mücadele etmek için iş li-
            Raporun çıktıları:                            derlerine yeni görevler yükledi. CEO’lar salgının hız
            • Raporda Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında   kesmesinin ya da kontrol altına alınmasının ‘norma-
         öngörülen Sınırda Karbon Düzenlemesi devreye gir-  le dönüş’ anlamına gelmediği görüşünde birleşiyor.
         diğinde Türkiye’den AB’ye ihracat yapan sektörler   İş liderleri pandeminin ‘yeni bir gelecek tanımlama’
         üzerine olası etkisi tüm ekonomiyi temsil eden 24   fırsatı getirdiğini düşünüyor ve üç kritik eylem alanı
         üretici sektör için analiz ediliyor. Bunun için 2 ayrı   belirliyor; sürdürülebilirlik, dijitalleşme, güvenilirlik.
         senaryo (SKD30 ve SKD50) karbonun ton fiyatı 30                          KPMG Türkiye Başkanı
         Avro/tCO2e ve 50 Avro/tCO2e olarak çalışıldı. Bu                      Murat Alsan, iş liderlerine;
         senaryolar altında Türkiye ihracatının maruz ka-                      insanların güvende olma-
         labileceği toplam karbon maliyeti (faturası) ortaya                   sını sağlamak, teknolojiye
         kondu (kapsama alınan emisyon kaynaklarına bağlı                      hiç olmadığı kadar güven-
         olarak). Ton başına vergi (EUA) 30 Avro olsa 478 mil-                 mek ve kullanmak, lojistik
         yon Avro- 1085 milyon Avro. Ton başına vergi (EUA)                    süreçleri yeniden inşa et-
         50 Avro olsa 797 milyon Avro-1809 milyon Avro.                        mek, yeni tedarik zincirleri
            • Bu senaryolara ilave olarak AB’nin yeşil ekono-                  geliştirmek gibi görevler
         mik dönüşümüne uyumlu tedbirlerin öngörüldüğü                         düştüğünü   vurgulayarak,
         ayrı bir senaryo da çalışıldı. 2030 yılı itibarıyla; AB_              belirsizliği yöneten CEO’la-
         AYM senaryo sonuçlarında gayrı safi yurtiçi hasıla-                    rın işletmelerine ve yaptık-
         nın SKD30 ve SKD50 senaryosundan sırasıyla yüzde                      ları iş aracılığıyla aslında
         5.7 ve yüzde 6.6 daha yüksek; sera gazı emisyonu-                     topluma liderlik ettiğini
                                                               Murat Alsan
         nun ise sırasıyla yüzde 16.5 ve yüzde 15 daha düşük                   söyledi: “Yetenekli insan-
         olacağı hesaplandı.                              larla, doğru araçlarla, güçlü bir amaç duygusuyla
            •  Raporun ulaştığı makroekonomik bulgularla   donatılmış esnek ve çevik şirketler belirsizliklerin
         varılan değerlendirmeler şöyle özetlendi:        içinden sapasağlam çıkıyor.”
            1) Avrupa Yeşil Düzeni Türkiye için bir risk oldu-  CEO’ların gündemi:  CEO’lar için şirketlerinin var
         ğu kadar, sürdürülebilir kalkınmayı hedefleyen bir   oluş amacını tanımlamak, karlılığın önüne geçti.
         dönüşümün aracı olarak yepyeni bir fırsat olarak   Yüzde 23’ü için şirketin genel hedefi; ‘hisse değerini
         değerlendirilebilir.                             korumak’, yüzde 54’ü; ‘birden fazla paydaşa odak-
            2) Unsurları kararlılıkla saptanmış bir stratejik   lanan, var olma amacına yönelmek.’ Yüzde 22’si ise
         dönüşüm çerçevesinde, emisyon azaltımını, elde   doğrudan ‘toplumu iyileştirmeyi’ amaçlıyor.
         edilen fonların şirketlerin yeşil dönüşümü amacıy-  Üst yöneticilerin yüzde 39’u korona tecrübesi
         la kullanılmasını ve yenilenebilir enerji ile enerji   yaşadı, sadece bu nedenle pandemiyle ilgili strate-
         verimliliğini merkeze alan alternatif bir Yeşil Eko-  jik tepkisini değiştirenlerin oranı yüzde 55.
         nomik Dönüşüm senaryosu sayesinde gerek milli      İklim değişikliği, Covid-19 kadar büyük bir teh-
         gelirde, gerekse sera gazı emisyonlarında anlamlı   dit. CEO’lar bu gerçeği ajandalarının üst sırasında
         iyileştirmelerin sağlanabileceği öngörülmektedir.  tutuyor, organizasyonlarını yeni ve sürdürülebilir bir
                                                                                      Ekim 2020 KobiEfor 49
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54