Page 49 - KobiEfor Ekim 2020
P. 49
yeni büyüme stratejisi olan Avrupa Yeşil Mutaba- 3) Yeşil ekonomik dönüşüm stratejisi emisyon
katı çerçevesinde öngördüğü dönüşüm ve 2050’de azaltım hedeflerinin ulusal ekonomide üretim ve is-
karbon-nötr Avrupa hedefi sanayiden ulaştırma- tihdamın artırılarak sağlanabileceğini göstermekte,
ya, ambalajdan veri korumaya kadar birçok boyut- Türkiye’nin sürdürülebilir kalkınma stratejisi ara-
ta stratejik düzenlemeyi kapsıyor. Burada önemle yışlarına önemli bir alternatif sunmaktadır.
vurgulanması gereken husus, AYM Planı ile salt bir
“çevre” stratejisi değil, ülkemizi de yakından ilgilen- Covid-19 ‘liderliği’ yeniden tanımladı
diren yeni bir uluslararası ticaret sistemi ve işbö- KPMG pandemi sınavından geçen iş dünyasın-
lümünün kurgulanmakta olduğudur. Bu yeni iklim da CEO’ların bakış açısının ve önceliklerinin na-
rejimi, ekonomilerin, finans kurumlarının, ulusla- sıl değiştiğini araştırdı. Ocak ve Şubat’ta 11 temel
rarası örgütlerin siyasi, ekonomik ve ticari bağlam- sektörden ve kilit pazarlardan bin 300 CEO ile ya-
daki değerlendirmelerinde iklim değişikliği ile mü- pılan KPMG’nin 2020 CEO Araştırması, Temmuz ve
cadele bağlantılı unsurların yansıtılması şeklinde Ağustos’ta 315 CEO ile yapılan takip araştırmasıyla
ortaya çıkıyor. geliştirildi. Dünyanın en büyük şirketlerini yöneten
Raporun hedefleri nelerdir?: Rapor, Paris An- CEO’ların gündemlerinde üç madde var; işin sü-
laşması ve Avrupa Yeşil Mutabakatı ile şekillenen rekliliğini sağlamak, yetenek havuzunu genişlet-
yeni iklim rejiminin ülkemiz ekonomisi ve ticaretine mek, teknolojiye yatırım yapmak, şirketin kurumsal
olası doğrudan ve dolaylı etkilerini ele alıyor. İklim amaçlarını yeniden değerlendirmek. CEO’lara göre
değişikliğiyle mücadeleye yönelik politika araçlarını pandemi toplumsal değişim çağrılarını hızlandırdı
irdeliyor. ve toplumsal zorluklarla mücadele etmek için iş li-
Raporun çıktıları: derlerine yeni görevler yükledi. CEO’lar salgının hız
• Raporda Avrupa Yeşil Mutabakatı kapsamında kesmesinin ya da kontrol altına alınmasının ‘norma-
öngörülen Sınırda Karbon Düzenlemesi devreye gir- le dönüş’ anlamına gelmediği görüşünde birleşiyor.
diğinde Türkiye’den AB’ye ihracat yapan sektörler İş liderleri pandeminin ‘yeni bir gelecek tanımlama’
üzerine olası etkisi tüm ekonomiyi temsil eden 24 fırsatı getirdiğini düşünüyor ve üç kritik eylem alanı
üretici sektör için analiz ediliyor. Bunun için 2 ayrı belirliyor; sürdürülebilirlik, dijitalleşme, güvenilirlik.
senaryo (SKD30 ve SKD50) karbonun ton fiyatı 30 KPMG Türkiye Başkanı
Avro/tCO2e ve 50 Avro/tCO2e olarak çalışıldı. Bu Murat Alsan, iş liderlerine;
senaryolar altında Türkiye ihracatının maruz ka- insanların güvende olma-
labileceği toplam karbon maliyeti (faturası) ortaya sını sağlamak, teknolojiye
kondu (kapsama alınan emisyon kaynaklarına bağlı hiç olmadığı kadar güven-
olarak). Ton başına vergi (EUA) 30 Avro olsa 478 mil- mek ve kullanmak, lojistik
yon Avro- 1085 milyon Avro. Ton başına vergi (EUA) süreçleri yeniden inşa et-
50 Avro olsa 797 milyon Avro-1809 milyon Avro. mek, yeni tedarik zincirleri
• Bu senaryolara ilave olarak AB’nin yeşil ekono- geliştirmek gibi görevler
mik dönüşümüne uyumlu tedbirlerin öngörüldüğü düştüğünü vurgulayarak,
ayrı bir senaryo da çalışıldı. 2030 yılı itibarıyla; AB_ belirsizliği yöneten CEO’la-
AYM senaryo sonuçlarında gayrı safi yurtiçi hasıla- rın işletmelerine ve yaptık-
nın SKD30 ve SKD50 senaryosundan sırasıyla yüzde ları iş aracılığıyla aslında
5.7 ve yüzde 6.6 daha yüksek; sera gazı emisyonu- topluma liderlik ettiğini
Murat Alsan
nun ise sırasıyla yüzde 16.5 ve yüzde 15 daha düşük söyledi: “Yetenekli insan-
olacağı hesaplandı. larla, doğru araçlarla, güçlü bir amaç duygusuyla
• Raporun ulaştığı makroekonomik bulgularla donatılmış esnek ve çevik şirketler belirsizliklerin
varılan değerlendirmeler şöyle özetlendi: içinden sapasağlam çıkıyor.”
1) Avrupa Yeşil Düzeni Türkiye için bir risk oldu- CEO’ların gündemi: CEO’lar için şirketlerinin var
ğu kadar, sürdürülebilir kalkınmayı hedefleyen bir oluş amacını tanımlamak, karlılığın önüne geçti.
dönüşümün aracı olarak yepyeni bir fırsat olarak Yüzde 23’ü için şirketin genel hedefi; ‘hisse değerini
değerlendirilebilir. korumak’, yüzde 54’ü; ‘birden fazla paydaşa odak-
2) Unsurları kararlılıkla saptanmış bir stratejik lanan, var olma amacına yönelmek.’ Yüzde 22’si ise
dönüşüm çerçevesinde, emisyon azaltımını, elde doğrudan ‘toplumu iyileştirmeyi’ amaçlıyor.
edilen fonların şirketlerin yeşil dönüşümü amacıy- Üst yöneticilerin yüzde 39’u korona tecrübesi
la kullanılmasını ve yenilenebilir enerji ile enerji yaşadı, sadece bu nedenle pandemiyle ilgili strate-
verimliliğini merkeze alan alternatif bir Yeşil Eko- jik tepkisini değiştirenlerin oranı yüzde 55.
nomik Dönüşüm senaryosu sayesinde gerek milli İklim değişikliği, Covid-19 kadar büyük bir teh-
gelirde, gerekse sera gazı emisyonlarında anlamlı dit. CEO’lar bu gerçeği ajandalarının üst sırasında
iyileştirmelerin sağlanabileceği öngörülmektedir. tutuyor, organizasyonlarını yeni ve sürdürülebilir bir
Ekim 2020 KobiEfor 49