Page 58 - KobiEfor Ekim 2020
P. 58
'à-à7$/ 2<81 7(.12/2-à/(5à
gerek olmadığına yönelik yazı aldı. Hazine ve Maliye ğında eğitim kurumlarının yeterli olmadığına dikkat
Bakanlığı 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri çekti: “‘Dijital Oyun Sektörü’nün en büyük sorunların-
Kanunu çerçevesinde bölge içinde geliştirilen ürün- dan bir tanesi nitelikli işgücü ihtiyacının fazlalığıdır.
lere yönelik olarak vergi teşvikleri sağlamaktadır. Bu alanda yetişmiş kişi sayısı oldukça azdır. Genelde
T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Yaratıcı Endüstri- oyun geliştiriciler (yazılım ya da tasarım olsun) bilgi-
lere yönelik proje desteği vermektedir.” sayar mühendisliği ya da tasarımla ilgili bölümlerden
mezun olup sektöre geçenlerden oluşmaktadır. Bu
bölümlerde de dijital oyunlara yönelik özel derslerin
sayısı yok denecek kadar azdır. Başka bir durum da
şudur: Farklı bölümlerde okuyup sadece oyun ge-
liştirmek hayali olan gençler ise kendi kendilerini
geliştirerek sektöre adım atmaktadırlar. Türkiye’nin
bu sektörde önünün açılması için bu eksikliğin gide-
rilmesi gerekmektedir. Devlet üniversitelerinin de bu
bağlamda özel programlar oluşturması şarttır. Diji-
tal oyun sektörü eğitim, sağlık, simülasyon, savun-
ma sanayi, film endüstrisi gibi birçok farklı alana da
Kepenek, bu tür teşviklerin Türkiye’deki gibi ge- etki etmektedir. Bu alanda eğitim gören gençleri çok
lişmekte olan sektörlerin ilerleyebilmesi için olduk- fazla istihdam seçeneği olan bir gelecek beklemek-
ça önemli olduğunu ancak, yeterli derecede etki tedir. Ayrıca bu tip özelleştirilmiş programlar sektör
değerlendirme yapılmadığını savundu. Kepenek, temsilcileri tarafından yakından takip edilmekte ve
önerisini şöyle açıkladı: “Ayrıca, ATOM benzeri sek- desteklenmektedir. Bu da genç beyinler için önemli
tör özel ön kuluçka merkezlerinin de desteklenmesi fırsatlar yaratmaktadır.”
gerekmektedir. Bu ilgili sektörlerde genç girişim-
cilerin sayısını ve kalitesini arttıracaktır. Ancak en Hacettepe insan kaynağı yetiştiriyor
önemli adım, ülkemizde Güney Kore’deki KOCCA Hacettepe Üniversitesi Matematik Bölümü Öğre-
benzeri bir ulusal ajansın kurulması olacaktır. KOC- tim Üyesi, Bilişim Enstitüsü Bilgisayar Grafiği Ana-
CA devlet tarafından desteklenen ülkenin yaratıcı bilim Dalı Kurucu Başkanı Bilgisayar Animasyonu
sektörlerdeki ürünlerini dünyaya tanıtan ve pazarla- ve Oyun Teknolojileri Prog-
yan bir kurumdur. Böyle bir kurum sayesinde oyun ramları Koordinatörü Prof.
stüdyolarının dünyaya açılması ve işbirlikleri kurul- Dr. Haşmet Gürçay, 2011 yı-
masının önü çok açılacaktır.” lında Hacettepe Üniversitesi
Bilişim Enstitüsü Bilgisayar
TOP 10 MOBİL OYUN (ÜCRETSİZ OYUN İNDİRME) Grafiği Anabilim Dalı’na bağ-
Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019 lı olarak kurulan Bilgisayar
1- PUBG Mobile-Tencent ........................... 15.300.000 + Animasyonu ve Oyun Tekno-
2- Cal l Of Duty Mobile-Activision .............. 9.500.000 + lojileri Tezli ve Tezsiz Yüksek
3- Subway Surfers - Kiloo .......................... 8.500.000 + Lisans Programları’yla sek-
4- Kelime Gezmece-BigStar Games .......... 7.600.000 + töre insan kaynağı yetiştirme Haşmet Gürçay
5- Brawl Stars-Supercel l .......................... 6.600.000 +
6- My Talking Tom-Out fit7 ......................... 6.000.000 + çalışmalarının başladığını hatırlattı. Gürçay, “Bilgi-
7- Fun Race 3D-Good Job Games .............. 6.000.000 + sayar Animasyonu ve Oyun Teknolojileri Tezli prog-
8- Stack Ball-Azur Int. Games ................... 5.950.000 + ramı örgün eğitime dahil olan akademik bir prog-
9- Words Of Wonders-Fugo ........................ 5.800.000 + ram olup ilgili alanda bilimsel araştırma yapmak
10- Bus Simulator: Ultimate-Zuuks Games 5.700.000 +
isteyen öğrencilere yöneliktir. Bilgisayar Animas-
yonu ve Oyun Teknolojileri Tezsiz programı ikinci
“Eğitimde desteğe ihtiyaç var” eğitim kapsamında olup öğrencilerin bilgisayar ani-
Dijital oyun sektörüne yönelik eğitim faaliyetleri masyonu ve oyun teknolojileri konularında mesleki
de girişimcilik faaliyetleri gibi son 10 yılda ortaya bilgilerini arttırmaya yönelik bir programdır” dedi.
çıktı. İlk olarak, ODTÜ Enformatik Enstitüsü tara- Haşmet Gürçay, bugüne dek her iki programdan
fından başlatılan GameTech yüksek lisans haya- 150’yi aşkın öğrenciyi mezun ettiklerini ve haliha-
ta geçirildi. Şu anda lisans programı olarak 5 va- zırda programlara kayıtlı 60 öğrenci bulunduğunu
kıf üniversitesinde ‘Dijital Oyun Geliştirme Lisans aktardı: “Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu An-
Programı’ bulunuyor. Onun dışında ODTÜ, Hacette- kara’daki teknoparklarda çalışan genç kişilerden
pe ve Bahçeşehir Üniversiteleri’nde Yüksek Lisans oluşmaktadır. Öğrenciler ya çalıştıkları işteki gö-
programları bulunuyor. revleri nedeniyle bilgilerini arttırmak amacıyla gel-
Kepenek, insan kaynağı ihtiyacı gözönüne alındı- mekte ya da dijital oyun sektöründe girişimci olmak
58 KobiEfor Ekim 2020