Page 58 - KobiEfor Ekim 2020
P. 58

'à-à7$/ 2<81 7(.12/2-à/(5à



         gerek olmadığına yönelik yazı aldı. Hazine ve Maliye   ğında eğitim kurumlarının yeterli olmadığına dikkat
         Bakanlığı 4691 sayılı Teknoloji Geliştirme Bölgeleri   çekti: “‘Dijital Oyun Sektörü’nün en büyük sorunların-
         Kanunu çerçevesinde bölge içinde geliştirilen ürün-  dan bir tanesi nitelikli işgücü ihtiyacının fazlalığıdır.
         lere yönelik olarak vergi teşvikleri sağlamaktadır.   Bu alanda yetişmiş kişi sayısı oldukça azdır. Genelde
         T.C. Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Yaratıcı Endüstri-  oyun geliştiriciler (yazılım ya da tasarım olsun) bilgi-
         lere yönelik proje desteği vermektedir.”         sayar mühendisliği ya da tasarımla ilgili bölümlerden
                                                          mezun olup sektöre geçenlerden oluşmaktadır. Bu
                                                          bölümlerde de dijital oyunlara yönelik özel derslerin
                                                          sayısı yok denecek kadar azdır. Başka bir durum da
                                                          şudur: Farklı bölümlerde okuyup sadece oyun ge-
                                                          liştirmek hayali olan gençler ise kendi kendilerini
                                                          geliştirerek sektöre adım atmaktadırlar. Türkiye’nin
                                                          bu sektörde önünün açılması için bu eksikliğin gide-
                                                          rilmesi gerekmektedir. Devlet üniversitelerinin de bu
                                                          bağlamda özel programlar oluşturması şarttır. Diji-
                                                          tal oyun sektörü eğitim, sağlık, simülasyon, savun-
                                                          ma sanayi, film endüstrisi gibi birçok farklı alana da
            Kepenek, bu tür teşviklerin Türkiye’deki gibi ge-  etki etmektedir. Bu alanda eğitim gören gençleri çok
         lişmekte olan sektörlerin ilerleyebilmesi için olduk-  fazla istihdam seçeneği olan bir gelecek beklemek-
         ça önemli olduğunu ancak, yeterli derecede etki   tedir. Ayrıca bu tip özelleştirilmiş programlar sektör
         değerlendirme yapılmadığını savundu. Kepenek,    temsilcileri tarafından yakından takip edilmekte ve
         önerisini şöyle açıkladı: “Ayrıca, ATOM benzeri sek-  desteklenmektedir. Bu da genç beyinler için önemli
         tör özel ön kuluçka merkezlerinin de desteklenmesi   fırsatlar yaratmaktadır.”
         gerekmektedir. Bu ilgili sektörlerde genç girişim-
         cilerin sayısını ve kalitesini arttıracaktır. Ancak en   Hacettepe insan kaynağı yetiştiriyor
         önemli adım, ülkemizde Güney Kore’deki KOCCA       Hacettepe Üniversitesi Matematik Bölümü Öğre-
         benzeri bir ulusal ajansın kurulması olacaktır. KOC-  tim Üyesi, Bilişim Enstitüsü Bilgisayar Grafiği Ana-
         CA devlet tarafından desteklenen ülkenin yaratıcı   bilim Dalı Kurucu Başkanı Bilgisayar Animasyonu
         sektörlerdeki ürünlerini dünyaya tanıtan ve pazarla-  ve Oyun Teknolojileri Prog-
         yan bir kurumdur. Böyle bir kurum sayesinde oyun   ramları Koordinatörü Prof.
         stüdyolarının dünyaya açılması ve işbirlikleri kurul-  Dr. Haşmet Gürçay, 2011 yı-
         masının önü çok açılacaktır.”                    lında Hacettepe Üniversitesi
                                                          Bilişim Enstitüsü Bilgisayar
          TOP 10 MOBİL OYUN (ÜCRETSİZ OYUN İNDİRME)       Grafiği Anabilim Dalı’na bağ-
                Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019          lı olarak kurulan Bilgisayar
           1- PUBG Mobile-Tencent ........................... 15.300.000 +  Animasyonu ve Oyun Tekno-
           2- Cal l Of Duty Mobile-Activision  .............. 9.500.000 +  lojileri Tezli ve Tezsiz Yüksek
           3- Subway Surfers - Kiloo  .......................... 8.500.000 +  Lisans Programları’yla sek-
           4- Kelime Gezmece-BigStar Games  .......... 7.600.000 +  töre insan kaynağı yetiştirme   Haşmet Gürçay
           5- Brawl Stars-Supercel l  .......................... 6.600.000 +
           6- My Talking Tom-Out fit7  ......................... 6.000.000 +  çalışmalarının başladığını hatırlattı. Gürçay, “Bilgi-
           7- Fun Race 3D-Good Job Games  .............. 6.000.000 +  sayar Animasyonu ve Oyun Teknolojileri Tezli prog-
           8- Stack Ball-Azur Int. Games  ................... 5.950.000 +  ramı örgün eğitime dahil olan akademik bir prog-
           9- Words Of Wonders-Fugo  ........................ 5.800.000 +  ram olup ilgili alanda bilimsel araştırma yapmak
           10- Bus Simulator: Ultimate-Zuuks Games 5.700.000 +
                                                          isteyen öğrencilere yöneliktir. Bilgisayar Animas-
                                                          yonu ve Oyun Teknolojileri Tezsiz programı ikinci
            “Eğitimde desteğe ihtiyaç var”                eğitim kapsamında olup öğrencilerin bilgisayar ani-
            Dijital oyun sektörüne yönelik eğitim faaliyetleri   masyonu ve oyun teknolojileri konularında mesleki
         de girişimcilik faaliyetleri gibi son 10 yılda ortaya   bilgilerini arttırmaya yönelik bir programdır” dedi.
         çıktı. İlk olarak, ODTÜ Enformatik Enstitüsü tara-  Haşmet Gürçay, bugüne dek her iki programdan
         fından başlatılan GameTech yüksek lisans haya-   150’yi aşkın öğrenciyi mezun ettiklerini ve haliha-
         ta geçirildi. Şu anda lisans programı olarak 5 va-  zırda programlara kayıtlı 60 öğrenci bulunduğunu
         kıf üniversitesinde ‘Dijital Oyun Geliştirme Lisans   aktardı: “Öğrencilerimizin büyük çoğunluğu An-
         Programı’ bulunuyor. Onun dışında ODTÜ, Hacette-  kara’daki teknoparklarda çalışan genç kişilerden
         pe ve Bahçeşehir Üniversiteleri’nde Yüksek Lisans   oluşmaktadır. Öğrenciler ya çalıştıkları işteki gö-
         programları bulunuyor.                           revleri nedeniyle bilgilerini arttırmak amacıyla gel-
            Kepenek, insan kaynağı ihtiyacı gözönüne alındı-  mekte ya da dijital oyun sektöründe girişimci olmak

         58 KobiEfor Ekim 2020
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63