Page 55 - KobiEfor Ekim 2020
P. 55
oyun firmaları bu pazarlarda da birincilikler elde et- Ajanslarının da farklı projelerle destek sağladıklarını
meyi başarıyor. Örneğin; Taleworlds firmasının bek- dile getiriyor: “Geçtiğimiz aylarda Ankara Kalkınma
lenen oyunu; Mount and Blade II: Bannerlord, Şubat Ajansı ile beraber pandemi sürecinde oyun geliş-
ayında test aşamasında yayınlanmasına rağmen 5 tirilmesini teşvik etmek amacıyla bir ay süresince
milyona yakın kopya satarak Steam platformunun oyunla.biz.tr ve SEMOR A.Ş. ile beraber Matematik
2020 yılında en iyi çıkış yapan oyunu oldu. Rakam- Öğrenimi için Oyun Geliştirme Yarışması düzenledik
larda göstermektedir ki ‘Türk Dijital Oyun Sektörü’ ve 60’a yakın başvuru aldık. Ankara Kalkınma Ajansı
dünyada hızla yükselen bir potansiyele sahip. Özel- ile şimdi tekrardan bu kez ‘Ankara’ temalı bir oyun
likle geliştirici firma ve çalışan sayısı arttırıldıkça geliştirme yarışması yürütüyoruz.
sektörün geleceği parlak. 2020 Mart ayı ile başlayan ODTÜ TEKNOKENT’te bulunan ATOM’u (Animas-
özellikle ülkemizde ve dünyada ekonomik etkisi (ne- yon Teknoloji ve Oyun Geliştirme Merkezi) genişlet-
gatif yönde) çok büyük olan Covid-19 Salgını (Pan- meyi planlıyoruz daha fazla ekiplere yer verebilmek
demi) sürecinde bile büyümesini katlayan birkaç için. Bununla bera-
sektörden bir tanesi olan dijital oyun sektörünün en ber gerçekleşen ve
önemli ihtiyacını ise insan kaynağı oluşturuyor. gerçekleşecek men-
torluk, danışmanlık
Sektörün potansiyeli büyük ve eğitimlerimiz de devam ediyor ve ilerleyen dö-
Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği (TOGED) Yö- nemlerde daha da kapsamlı olarak bu faaliyetleri-
netim Kurulu Başkan Özgür Karayalçın, “Ülkemizde mize devam edeceğiz.”
1.8 milyar dolara Zynga’ya
satılan üyemiz Peak Games İnsan kaynağına üniversiteler ve
bir ilki başararak ülkenin ilk firmalar çözüm sağlıyor
Unicorn şirketi oldu ve cid-
Dijital oyun sektörünün en önemli sorunlarından
di yatırımlar alan çok fazla
birini insan kaynağı ve beyin göçü oluşturuyor. Sektö-
oyun şirketimiz var. İki yıl rün insan kaynağı ihtiyacını tamamlamak ve sektöre
önce bilmediğimiz geliştirici
yeni bireyler katmak için Kalkınma Ajansları ile oyun
ve yayıncı şirketler çok hızlı
geliştirme yarışmaları ve üniversiteler ile sertifika
büyüyor ve oyun sektörünün
programları düzenlediklerini açıklayan Karayalçın,
çok iyiye gittiğini rahatlıkla
Özgür Karayalçın “Her yıl düzenlediğimiz ve Türkiye’nin En İyileri’ni
söyleyebiliriz” diyor.
15 farklı kategoride değerlendirdiğimiz Kristal Pik-
TOGED’in 2014 yılından bu yana Türkiye’deki oyun
sel Video Oyun Ödülleri törenini Kasım ayında yine
geliştirici firmaların teknik, sosyal ve ekonomik geli-
gerçekleştiriyoruz. Düzenli bir programda sektörün
şimini iyileştirerek, uluslararası ölçekteki standartla-
önde gelenlerini buluşturduğumuz ve sektör hakkın-
rını, başarısını ve tanınırlığını artırmak için çalıştığını
da bilgi verdiğimiz TOGED Game Talks’ları pandemi
aktaran Karayalçın, “Tamamı yerli oyun geliştiriciler-
sebebiyle çevrimiçi gerçekleştiriyoruz. Bunun dışın-
den oluşan yönetim kadromuzla sektörü birarada tu-
da sektördeki geliştirici, öğrenci, medyayı davet etti-
tarak, nitelikli insan gücü yetiştirme ve video oyunları
ğimiz TOGED Game Talks’lar düzenliyoruz” diyor.
konusunda kamu bilincini geliştirmeyi hedefliyoruz.
Özgür Karayalçın, her sene az sayıda da olsa farklı
Türkiye’de oyun geliştirici sayısının ve geliştirilen
üniversitelerin oyun tasarımı bölümleri açtığını kay-
oyun ihracatının her geçen gün artmasına katkı sağ-
dediyor: “Bizim zaten en büyük problemimiz insan
lama vizyonuyla hareket ediyoruz. Ticaret Bakanlığı,
kaynağı bulmak. Şu anda sayı yeterli olmasa bile her
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ve Kalkınma Ajansları
geçen gün iyileşiyor. Elbette sertifika programların-
ile yapılan çalışmalar sonucunda sektöre özel finan-
dan da insan kaynağı kazanıyoruz ama şirketlerimiz
sal destek programları alınarak oyun endüstrisi için
de bu konuda çok başarılı; ilgisi olan bir personeli
bir strateji planı oluşturarak Türk oyun endüstrisinin
eğitiyorlar ve insan kaynağı olarak sektörümüze ka-
ihracat hacmini iki yılda iki katına çıkarak 2018’de 1
tıyoruz. Yeni eğitim programları ve üniversitelerde
milyar doları aştık” diye konuşuyor.
ilgili bölümlerin açılarak nitelikli insan kaynağının
sektörümüze kazandırılmasını hedefliyoruz.”
Destek ve teşvik var
Gelecek vadeden sektörlerden biri olan ‘Oyun Tek-
nolojileri’ sektörüne kamunun ilgisi yüksek. Karayal-
çın, bunlardan en önemlisini “Ticaret Bakanlığı’nın
2015/8 olanı” diye anlatıyor ve reklam tanıtım, pazar-
lama kapsamında 4 yıl boyunca 400.000 dolara kadar
oyun geliştirme için destek verdiklerini hatırlata-
rak, bunun dışında TÜBİTAK, KOSGEB ve Kalkınma
Ekim 2020 KobiEfor 55