Page 59 - KobiEfor Ekim 2020
P. 59
uygulamaları geliştirme konusunda üniversitemizin
TOP 10 MOBİL OYUN (ÜCRETLİ OYUN İNDİRME)
Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019 sağlayabileceği birçok katkı olabilir ve bu kapasiteye
sahiptir.”
1- Minecraft Pocket Edition-Mojang .................. 69.000+ Sektörde insan kaynağının çok önemli olduğunu
2- Operation Third-Person Shooter War Game 3D .... 66.500 +
3- Construction Simulator 2014-Astragon ......... 55.000 + ancak daha devlet üniversitelerinde dijital oyun üze-
4- Hitman Sniper-Sqare Enix ............................. 45.000 + rine lisans programı açılmamasını eleştiren Gür-
5- Earn to Die-Not Doppler ................................ 35.000 + çay, şunları ifade etti: “Ülkemizde ‘Oyun Tasarımı’
6- Plague Inc.-Ndemic Creations ....................... 31.000 + veya ‘Oyun Programlama’ alanları disiplinler arası
7- Football Manager 2019-SEGA ........................ 23.000 + bir programdır. Hangi fakülte altında açılacağı ve
8- Real Drift Car Racing-Real Games SRLS ...... 22.000 +
9- Hermes: KAYIP-Fatih Beceren ....................... 22.000 + programı hangi fakültenin sahipleneceği problemi
10- Adalet Namluda: Afrin-Rigbak Games ........ 22.000 + yaşanmaktadır.
Bana göre bu konuda en uygun fakülte, bu tür
bölümlerin Teknoloji Fakülteleri içinde açılmasıdır.
TOP 10 MOBİL OYUN (GELİR)
Çünkü Teknoloji Fakülteleri’nde yer alan program-
Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019
lar disiplinler arası programlar için çok uygundur
1- PUBG Mobile-Tencent ......................................20.000.000 USD +++
2- 101 Okey Plus-Zynga .................................9.750.000 USD + - ve bu fakültelerdeki öğrenciler ilişkili kuruluşlarda
3- Game Of Sultans-Mechanist .....................9.100.000 USD + - staj yapabilecekleri gibi dördüncü sınıfın tamamın-
4- Lords Mobile-IGG ......................................7.150.000 USD + - da kişisel ve grup projeleri yapabilirler. Yüksek Öğ-
5- Mobile Legends Bang Bang-Moonton .......6.500.000 USD + - retim Kurumu Digital Oyun Programları ve benzeri
6- Game Of Thrones: Conquest-Warner Bros...5.850.000 USD + - programlar için bir düzenleme yapabilir, hangi tür
7- Fun Okey 101-Quick Game ........................5.500.000 USD + - programların hangi fakülteler içinde açılabileceğine
8- Brawl Stars-Supercell ..............................5.200.000 USD + -
9- The Great Ottomans-Onemt .....................5.000.000 USD + - ilişkin yönlendirmeler yapabilir.”
10- Clash Of Kings-Elex Technology .............4.900.000 USD + -
Mobilde ortalama 4,
hevesiyle gelmektedirler. Öğrencilerimizin bir kısmı PC’de 8 oyun bulunuyor
eğitim süreçleri boyunca birbirileriyle anlaşmakta, Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı’nın ‘Tür-
üç dört kişilik ekipler halinde bir araya gelerek ya kiye Oyun Sektörü 2019 Raporu’na göre Türkiye’de
ATOM gibi kuluçka merkezlerinde yer bulup girişim- internet kullanıcı sayısı 63 milyon 200 bin. Nüfusun
ciliğe hazırlanmakta ya da bir kısmı genellikle tek- yüzde 75’i internete bağlı. Aktif sosyal medya kulla-
nokentlerde oyun firmaları kurmaktadırlar.” nıcı sayısı ise 53 milyon 700 bin. Mobil kullanıcı sa-
Haşmet Gürçay, Hacettepe Üniversitesi’nin sade- yısı ise 82 milyon. Nüfusun yüzde 98’i cep telefonu
ce öğrenci değil aynı zamanda dijital oyun alanların- kullanıyor, bunların yüzde 75’i ise akıllı telefon ter-
da ders verebilecek öğretim üyesi yetiştirdiğini kay- cih ediyor. Türkiye’de
detti: “Anabilim Dalımız her yıl düzenlenen konusu yaş grubuna göre en
bilgisayar grafiği, görsel hesaplama, fizik-tabanlı çok oyun oynayan ke-
benzetimler, dijital oyun teknolojileri, sanal gerçek- sim yüzde 35’le 25-
lik ve arttırılmış gerçeklik olan EURASIAGRAPHICS 35 yaş arasındakiler.
adlı uluslararası konferans dizisinin ana katılımcıla- Ülkemizde kadınların
rından ve düzenleyicilerinden biridir. Bu senede EU- yüzde 42.8’i oyun oy-
RASIAGRAPHICS 2020 Konferansı Covid-19 Salgını narken erkeklerde bu
nedeniyle online olarak yapılacak olup konferansın oran yüzde 57.2 olarak karşımıza çıkıyor. Oyun tür-
web adresi https://eurasiagraphics.org dir.” lerine göre Türkiye’de 2019 yılında en çok oynanan
Sektörde kuluçka merkezinin önemli bir işlevi bu- mobil oyunlar yüzde 40 ile gündelik/puzzle, yüzde 30
lunduğunu aktaran Gürçay, Hacettepe Üniversitesi kelime, yüzde 29 aksiyon-macera, yüzde 24 strateji,
yerleşkesinde kurulacak ‘Kuluçka Merkezi’nin sektöre yüzde 21 yarış, yüzde 20 kart, yüzde 19 spor, yüzde
önemli katkı sağlaya- 18 simülasyon, yüzde 14 müzik ve yüzde 12 oranın-
cağını paylaştı. Gür- da atari-retro olarak sıralanabilir. Kadınlar daha çok
çay, bu amaçla plan- mobil oyun oynamayı tercih ederek puzzle ve kelime
ladıkları Digital Oyun oyunlarına ilgi gösteriyorlar. En çok Kelime Gezme-
Kuluçka ve Araştırma ce, Kelimelik, Sudoku ve Candy Crush tercih edilen-
Merkezi’ni destekleye- ler arasında yer alıyor. Mobil oyun tercih edenler tek
bilecek arayışlar için- oyun ile yetinmiyor.
de olduklarını söyledi: AdColony & Nielsen Türkiye Mobil Oyun Araştır-
“Hacettepe Üniversitesi özellikle tıp ve sağlık alanında ması’na katılan kullanıcılar telefonlarında ortalama
bir markadır. Bu sebeple özellikle başta tıp animasyo- 4 mobil oyun bulunduğunu gösteriyor. Tabletlerde
nu olmak üzere, sağlık ve tıp alanlarında oyunlaştırma ise bu sayı mobili ikiye katlıyor.
Ekim 2020 KobiEfor 59