Page 59 - KobiEfor Ekim 2020
P. 59

uygulamaları geliştirme konusunda üniversitemizin
           TOP 10 MOBİL OYUN (ÜCRETLİ OYUN İNDİRME)
                Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019         sağlayabileceği birçok katkı olabilir ve bu kapasiteye
                                                         sahiptir.”
          1- Minecraft Pocket Edition-Mojang .................. 69.000+  Sektörde insan kaynağının çok önemli olduğunu
          2- Operation Third-Person Shooter War Game 3D .... 66.500 +
          3- Construction Simulator 2014-Astragon ......... 55.000 +  ancak daha devlet üniversitelerinde dijital oyun üze-
          4- Hitman Sniper-Sqare Enix ............................. 45.000 +  rine lisans programı açılmamasını eleştiren Gür-
          5- Earn to Die-Not Doppler ................................ 35.000 +  çay, şunları ifade etti: “Ülkemizde ‘Oyun Tasarımı’
          6- Plague Inc.-Ndemic Creations ....................... 31.000 +  veya ‘Oyun Programlama’ alanları disiplinler arası
          7- Football Manager 2019-SEGA ........................ 23.000 +  bir programdır. Hangi fakülte altında açılacağı ve
          8- Real Drift Car Racing-Real Games SRLS ...... 22.000 +
          9- Hermes: KAYIP-Fatih Beceren ....................... 22.000 +  programı hangi fakültenin sahipleneceği problemi
          10- Adalet Namluda: Afrin-Rigbak Games ........ 22.000 +  yaşanmaktadır.
                                                            Bana göre bu konuda en uygun fakülte, bu tür
                                                         bölümlerin Teknoloji Fakülteleri içinde açılmasıdır.
                   TOP 10 MOBİL OYUN (GELİR)
                                                         Çünkü Teknoloji Fakülteleri’nde yer alan program-
                Türkiye Oyun Sektörü Raporu 2019
                                                         lar disiplinler arası programlar için çok uygundur
          1- PUBG Mobile-Tencent ......................................20.000.000 USD +++
          2- 101 Okey Plus-Zynga .................................9.750.000 USD + -  ve bu fakültelerdeki öğrenciler ilişkili kuruluşlarda
          3- Game Of Sultans-Mechanist .....................9.100.000 USD + -  staj yapabilecekleri gibi dördüncü sınıfın tamamın-
          4- Lords Mobile-IGG ......................................7.150.000 USD + -  da kişisel ve grup projeleri yapabilirler. Yüksek Öğ-
          5- Mobile Legends Bang Bang-Moonton .......6.500.000 USD + -  retim Kurumu Digital Oyun Programları ve benzeri
          6- Game Of Thrones: Conquest-Warner Bros...5.850.000 USD + -  programlar için bir düzenleme yapabilir, hangi tür
          7- Fun Okey 101-Quick Game ........................5.500.000 USD + -  programların hangi fakülteler içinde açılabileceğine
          8- Brawl Stars-Supercell ..............................5.200.000 USD + -
          9- The Great Ottomans-Onemt .....................5.000.000 USD + -  ilişkin yönlendirmeler yapabilir.”
          10- Clash Of Kings-Elex Technology .............4.900.000 USD + -
                                                            Mobilde ortalama 4,
         hevesiyle gelmektedirler. Öğrencilerimizin bir kısmı   PC’de 8 oyun bulunuyor
         eğitim süreçleri boyunca birbirileriyle anlaşmakta,   Gaming in Turkey Oyun ve Espor Ajansı’nın ‘Tür-
         üç dört kişilik ekipler halinde bir araya gelerek ya   kiye Oyun Sektörü 2019 Raporu’na göre Türkiye’de
         ATOM gibi kuluçka merkezlerinde yer bulup girişim-  internet kullanıcı sayısı 63 milyon 200 bin. Nüfusun
         ciliğe hazırlanmakta ya da bir kısmı genellikle tek-  yüzde 75’i internete bağlı. Aktif sosyal medya kulla-
         nokentlerde oyun firmaları kurmaktadırlar.”      nıcı sayısı ise 53 milyon 700 bin. Mobil kullanıcı sa-
            Haşmet Gürçay, Hacettepe Üniversitesi’nin sade-  yısı ise 82 milyon. Nüfusun yüzde 98’i cep telefonu
         ce öğrenci değil aynı zamanda dijital oyun alanların-  kullanıyor, bunların yüzde 75’i ise akıllı telefon ter-
         da ders verebilecek öğretim üyesi yetiştirdiğini kay-  cih ediyor. Türkiye’de
         detti: “Anabilim Dalımız her yıl düzenlenen konusu   yaş grubuna göre en
         bilgisayar grafiği, görsel hesaplama, fizik-tabanlı   çok oyun oynayan ke-
         benzetimler, dijital oyun teknolojileri, sanal gerçek-  sim yüzde 35’le 25-
         lik ve arttırılmış gerçeklik olan EURASIAGRAPHICS   35 yaş arasındakiler.
         adlı uluslararası konferans dizisinin ana katılımcıla-  Ülkemizde kadınların
         rından ve düzenleyicilerinden biridir. Bu senede EU-  yüzde 42.8’i oyun oy-
         RASIAGRAPHICS 2020 Konferansı Covid-19 Salgını   narken erkeklerde bu
         nedeniyle online olarak yapılacak olup konferansın   oran yüzde 57.2 olarak karşımıza çıkıyor. Oyun tür-
         web adresi https://eurasiagraphics.org dir.”    lerine göre Türkiye’de 2019 yılında en çok oynanan
            Sektörde kuluçka merkezinin önemli bir işlevi bu-  mobil oyunlar yüzde 40 ile gündelik/puzzle, yüzde 30
         lunduğunu aktaran Gürçay, Hacettepe Üniversitesi   kelime, yüzde 29 aksiyon-macera, yüzde 24 strateji,
         yerleşkesinde kurulacak ‘Kuluçka Merkezi’nin sektöre   yüzde 21 yarış, yüzde 20 kart, yüzde 19 spor, yüzde
                                    önemli katkı sağlaya-  18 simülasyon, yüzde 14 müzik ve yüzde 12 oranın-
                                    cağını paylaştı. Gür-  da atari-retro olarak sıralanabilir. Kadınlar daha çok
                                    çay, bu amaçla plan-  mobil oyun oynamayı tercih ederek puzzle ve kelime
                                    ladıkları Digital Oyun   oyunlarına ilgi gösteriyorlar. En çok Kelime Gezme-
                                    Kuluçka ve Araştırma   ce, Kelimelik, Sudoku ve Candy Crush tercih edilen-
                                    Merkezi’ni destekleye-  ler arasında yer alıyor. Mobil oyun tercih edenler tek
                                    bilecek arayışlar için-  oyun ile yetinmiyor.
                                    de olduklarını söyledi:   AdColony & Nielsen Türkiye Mobil Oyun Araştır-
         “Hacettepe Üniversitesi özellikle tıp ve sağlık alanında   ması’na katılan kullanıcılar telefonlarında ortalama
         bir markadır. Bu sebeple özellikle başta tıp animasyo-  4 mobil oyun bulunduğunu gösteriyor. Tabletlerde
         nu olmak üzere, sağlık ve tıp alanlarında oyunlaştırma   ise bu sayı mobili ikiye katlıyor.
                                                                                      Ekim 2020 KobiEfor 59
   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64