Page 40 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 40
KAPAK
rinin takibini gerçeklefltirmektedir. olarak gerçekleflti. Uluda¤ Meyve Sebze Mamulle-
2023 Otomotiv Sektörü ‹hracat Strateji Belgesi; ri ‹hracatç›lar› Birli¤i Baflkan› Orhan Genco¤lu,
20 hedef, 50 ölçüt ve 74 eylemden oluflmaktad›r ve mal gruplar› baz›nda 2014 y›l› de¤ere göre yap›lan
sektörün 2023 hedefine ulaflmada yol haritas›n› s›ralamas›nda; gazl› sular-maden sular›-gazozlar
ortaya koymaktad›r. Bu kapsamda otomotiv en- mal grubunun bir önceki y›la göre yüzde 20 art›fl
düstrimizin 2023 y›l› hedefleri de 4 milyon adet ile 27.492.242 dolar ile ihracatta ilk s›rada yerald›-
üretim, 3 milyon adet ihracat ve 75 milyar dolar ih- ¤›n› belirtiyor. Bunu s›ras›yla sebze meyve bitki
racat de¤eri olarak belirlenmifltir. Otomotiv sektö- parçalar›, bira, dondurulmufl meyveler ve domates
ründe belirlenen bu hedeflere ulaflabilmek için 4- salças› izliyor. Ocak-Eylül döneminde ülke baz›nda
5 adet büyük yat›r›m›n ülkemize çekilmesi gerek- 2014 y›l› de¤erine göre yap›lan s›ralamada en faz-
mektedir. la ihracat›n yap›ld›¤› ülkeler Irak ve Birleflik Kral-
Türkiye otomotiv sektörü, Avrupa’n›n en gelifl- l›k geliyor.
mifl Ar-Ge Merkezlerinden birisi olmay› hedefle- Sektörün zorluklar›n› Genco¤lu, flöyle anlat›yor:
mektedir. Günümüzde dünya otomotiv endüstrisi- “Sektörün girdi maliyetlerinde ortaya ç›kan art›fl-
nin odakland›¤› alan inovasyondur. lar›n asgari seviyelerde tutulmas›, bunun yan›s›ra
Turquality deste¤i sadece flirketler için de¤il, verilecek ihracata yönelik teflviklerin en az asgari
ayn› zamanda ‹hracatç› Birlikleri’nin de faydalana- düzeyde, sözkonusu maliyet art›fllar›n› telafi edici
bildi¤i bir devlet yard›m›d›r. Nitekim O‹B olarak, düzeyde olmas› sa¤lanmal›d›r. 2023 y›l› için dün-
2011 y›l›ndan bu yana yürüttü¤ümüz O‹B Rusya yada meyve sebze mamulleri ihracat›n›n 192 mil-
Federasyonu Turquality Projemiz ile Rusya Fede- yar dolar büyüklü¤e ulaflaca¤› öngörülmektedir.
rasyonu’nda Türk otomotiv endüstrisi markas›n› Sektörün ihtiyac› olan önlemlerin al›nmas› halin-
yerlefltirmeye çal›fl›yoruz.” de, Türkiye meyve sebze mamulleri sektörü, 2023
y›l›nda pay›n› dünya pazar›nda art›rarak öngörü-
müz olan 4 milyar dolar›n çok daha üzerinde bir
fienol fiankaya ihracat gerçeklefltirme imkan› bulabilecektir.”
UHK‹B Baflkan›
Salih Çal›
“Tekstilde AB a¤›rl›k UYMS‹B Baflkan›
kazan›yor”
“Zarar edildi”
Uluda¤ Haz›r Giyim ve
Konfeksiyon ‹hracatç›lar› 2014 y›l› Ocak-Eylül dö-
Birli¤i (UHK‹B) Baflkan› fie- neminde yafl sebze meyve
nol fiankaya, UHK‹B ihracat›nda en büyük pay› AB ihracat› bir önceki y›l›n ayn›
ülkelerinin ald›¤›n› belirtiyor: “AB ülkelerine ihra- dönemine göre % -4.47’lik
cat›n toplam ihracat içindeki pay› yüzde 80. Y›l›n ilk azal›fl ile 83.260.668. dolar
9 ay›nda; toplam ihracat içinde yüzde 20 paya sahip olarak gerçekleflti. 2014 y›l› Ocak-Eylül dönemi
olan Almanya’ya ihracat bir önceki y›la nazaran ürün gruplar›nda en yüksek de¤erin 28.521.595
yüzde 3 oran›nda art›fl ile 88 milyon dolarl›k ihracat dolar ile kiraz, viflneye ait oldu¤u ve geçen y›l›n
gerçekleflti. ‹ngiltere ise Almanya’n›n ard›ndan ayn› dönemine göre de¤er baz›nda yüzde 11.92 ar-
yüzde 19’luk pay ile ikinci s›rada yer ald› ve ‹ngilte- t›fl oldu¤u görülmektedir. Sözkonusu ürün grubu-
re’ye yaklafl›k olarak 84 milyon dolarl›k ihracat nu s›ras›yla 18.776.634 dolar ile siyah zeytin,
gerçekleflti. ‹spanya’ya ise 79 milyon dolarl›k ihra- 17.925.032 dolar de¤erinde siyah incir, 3.076.553
cat gerçekleflti ve ‹spanya yüzde 18’lik pay ve yüz- dolar ile biber izliyor.
de 30 oran›nda ihracat art›fl› ile en fazla ihracat Uluda¤ Yafl Sebze Meyve ‹hracatç›lar Birli¤i
gerçeklefltirilen 3. ülke oldu.” (UYMS‹B) Baflkan› Salih Çal›, sektörel zorluklar›
ise flöyle anlat›yor: “‹hracat›m›z›n yüzde 80’ini AB
ülkelerine yapmaktay›z. Ayr›ca globalleflen dünya
Orhan Genço¤lu tar›m ticaretinde, ihracat›n› gerçeklefltirdi¤imiz
UMSM‹B Baflkan›
ürünlerimizle mevcut yerimizi korumak ve pazar
pay›m›z› art›rmak için Avrupa Birli¤i'ne yafl meyve
“Meyve ve sebze sebze ve mamullerini ihraç etmek isteyen firma-
ihracat› desteklenmeli” lar, ürünlerini GLOBALGAP kriterlerine göre üret-
tiklerini belgelemek zorundad›rlar. 2023 vizyonu
Ocak-Eylül döneminde çerçevesinde 2023 y›l›nda tar›msal üretimin yakla-
Uluda¤ Meyve Sebze Ma- fl›k 150 milyar dolar, ihracat›n ise 40 milyar dolar
mulleri ‹hracatç›lar› Birli- dolay›nda olmas› ve bu ihracat›n 15 milyar dolarl›k
¤i’nin (UMSM‹B) ihracat› bir önceki y›l›n ayn› döne- k›sm›n›n yafl meyve sebze sektörünce yap›lmas›
mine göre yüzde 7.01’lik art›fl ile 137 milyon dolar beklenmektedir.”
40 KobiEfor Kas›m 2014