Page 40 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 40

KAPAK



            rinin takibini gerçeklefltirmektedir.            olarak gerçekleflti. Uluda¤ Meyve Sebze Mamulle-
              2023 Otomotiv Sektörü ‹hracat Strateji Belgesi;  ri ‹hracatç›lar› Birli¤i Baflkan› Orhan Genco¤lu,
            20 hedef, 50 ölçüt ve 74 eylemden oluflmaktad›r ve  mal gruplar› baz›nda 2014 y›l› de¤ere göre yap›lan
            sektörün 2023 hedefine ulaflmada yol haritas›n›  s›ralamas›nda; gazl› sular-maden sular›-gazozlar
            ortaya koymaktad›r. Bu kapsamda otomotiv en-    mal grubunun bir önceki y›la göre yüzde 20 art›fl
            düstrimizin 2023 y›l› hedefleri de 4 milyon adet  ile 27.492.242 dolar ile ihracatta ilk s›rada yerald›-
            üretim, 3 milyon adet ihracat ve 75 milyar dolar ih-  ¤›n› belirtiyor. Bunu s›ras›yla sebze meyve bitki
            racat de¤eri olarak belirlenmifltir. Otomotiv sektö-  parçalar›, bira, dondurulmufl meyveler ve domates
            ründe belirlenen bu hedeflere ulaflabilmek için 4-  salças› izliyor. Ocak-Eylül döneminde ülke baz›nda
            5 adet büyük yat›r›m›n ülkemize çekilmesi gerek-  2014 y›l› de¤erine göre yap›lan s›ralamada en faz-
            mektedir.                                       la ihracat›n yap›ld›¤› ülkeler Irak ve Birleflik Kral-
              Türkiye otomotiv sektörü, Avrupa’n›n en gelifl-  l›k geliyor.
            mifl Ar-Ge Merkezlerinden birisi olmay› hedefle-   Sektörün zorluklar›n› Genco¤lu, flöyle anlat›yor:
            mektedir. Günümüzde dünya otomotiv endüstrisi-  “Sektörün girdi maliyetlerinde ortaya ç›kan art›fl-
            nin odakland›¤› alan inovasyondur.              lar›n asgari seviyelerde tutulmas›, bunun yan›s›ra
              Turquality deste¤i sadece flirketler için de¤il,  verilecek ihracata yönelik teflviklerin en az asgari
            ayn› zamanda ‹hracatç› Birlikleri’nin de faydalana-  düzeyde, sözkonusu maliyet art›fllar›n› telafi edici
            bildi¤i bir devlet yard›m›d›r. Nitekim O‹B olarak,  düzeyde olmas› sa¤lanmal›d›r. 2023 y›l› için dün-
            2011 y›l›ndan bu yana yürüttü¤ümüz O‹B Rusya    yada meyve sebze mamulleri ihracat›n›n 192 mil-
            Federasyonu Turquality Projemiz ile Rusya Fede-  yar dolar büyüklü¤e ulaflaca¤› öngörülmektedir.
            rasyonu’nda Türk otomotiv endüstrisi markas›n›  Sektörün ihtiyac› olan önlemlerin al›nmas› halin-
            yerlefltirmeye çal›fl›yoruz.”                     de, Türkiye meyve sebze mamulleri sektörü, 2023
                                                            y›l›nda pay›n› dünya pazar›nda art›rarak öngörü-
                                                            müz olan 4 milyar dolar›n çok daha üzerinde bir
                               fienol fiankaya                ihracat gerçeklefltirme imkan› bulabilecektir.”
                               UHK‹B Baflkan›
                                                                               Salih Çal›
                                “Tekstilde AB a¤›rl›k                          UYMS‹B Baflkan›
                                      kazan›yor”
                                                                               “Zarar edildi”
                                  Uluda¤ Haz›r Giyim ve
                               Konfeksiyon ‹hracatç›lar›                          2014 y›l› Ocak-Eylül dö-
                               Birli¤i (UHK‹B) Baflkan› fie-                     neminde yafl sebze meyve
            nol fiankaya,  UHK‹B ihracat›nda en büyük pay› AB                   ihracat› bir önceki y›l›n ayn›
            ülkelerinin ald›¤›n› belirtiyor: “AB ülkelerine ihra-              dönemine göre  % -4.47’lik
            cat›n toplam ihracat içindeki pay› yüzde 80. Y›l›n ilk             azal›fl ile 83.260.668. dolar
            9 ay›nda; toplam ihracat içinde yüzde 20 paya sahip  olarak gerçekleflti. 2014 y›l› Ocak-Eylül dönemi
            olan Almanya’ya ihracat bir önceki y›la nazaran  ürün gruplar›nda en yüksek de¤erin 28.521.595
            yüzde 3 oran›nda art›fl ile 88 milyon dolarl›k ihracat  dolar ile kiraz, viflneye ait oldu¤u ve geçen y›l›n
            gerçekleflti. ‹ngiltere ise Almanya’n›n ard›ndan  ayn› dönemine göre de¤er baz›nda yüzde 11.92 ar-
            yüzde 19’luk pay ile ikinci s›rada yer ald› ve ‹ngilte-  t›fl oldu¤u görülmektedir. Sözkonusu ürün grubu-
            re’ye yaklafl›k olarak 84 milyon dolarl›k ihracat  nu s›ras›yla 18.776.634 dolar ile siyah zeytin,
            gerçekleflti. ‹spanya’ya ise 79 milyon dolarl›k ihra-  17.925.032 dolar de¤erinde siyah incir, 3.076.553
            cat gerçekleflti ve ‹spanya yüzde 18’lik pay ve yüz-  dolar ile biber izliyor.
            de 30 oran›nda ihracat art›fl› ile  en fazla ihracat  Uluda¤ Yafl Sebze Meyve ‹hracatç›lar Birli¤i
            gerçeklefltirilen 3. ülke oldu.”                 (UYMS‹B) Baflkan› Salih Çal›, sektörel zorluklar›
                                                            ise flöyle anlat›yor: “‹hracat›m›z›n yüzde 80’ini AB
                                                            ülkelerine yapmaktay›z. Ayr›ca globalleflen dünya
                               Orhan Genço¤lu               tar›m ticaretinde, ihracat›n› gerçeklefltirdi¤imiz
                               UMSM‹B Baflkan›
                                                            ürünlerimizle mevcut yerimizi korumak ve pazar
                                                            pay›m›z› art›rmak için Avrupa Birli¤i'ne yafl meyve
                               “Meyve ve sebze              sebze ve mamullerini ihraç etmek isteyen firma-
                               ihracat› desteklenmeli”      lar, ürünlerini GLOBALGAP kriterlerine göre üret-
                                                            tiklerini belgelemek zorundad›rlar. 2023 vizyonu
                                 Ocak-Eylül döneminde       çerçevesinde 2023 y›l›nda tar›msal üretimin yakla-
                               Uluda¤ Meyve Sebze Ma-       fl›k 150 milyar dolar, ihracat›n ise 40 milyar dolar
                               mulleri ‹hracatç›lar› Birli-  dolay›nda olmas› ve bu ihracat›n 15 milyar dolarl›k
            ¤i’nin (UMSM‹B) ihracat› bir önceki y›l›n ayn› döne-  k›sm›n›n yafl meyve sebze sektörünce yap›lmas›
            mine göre yüzde 7.01’lik art›fl ile 137 milyon dolar  beklenmektedir.”

           40 KobiEfor Kas›m 2014
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45