Page 44 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 44
UZMAN ‹novasyon ve Ar-Ge Kültürümüzü
Nas›l Güçlendirebiliriz?
D ünyadaki küresel rekabet her üreten insanlar›m›z›n önü kesildi.
alanda ac›mas›zca sürüyor.
Parlak beyinlerimiz baflka ülkelere git-
mek zorunda kald›lar.
Farkl› alanlarda rekabet de¤er-
lendirmelerine yönelik raporlar-
r›nda y›ld›z oldular.
la ülkelerin baflar›s› veya baflar›- Oralarda deyim yerindeyse kendi alanla-
s›zl›¤› ölçülebiliniyor. Son 20 y›ld›r çok flükür bu anlay›fl art›k
Örne¤in; geçti¤imiz aylarda yay›nlanan gerilerde kald›.
“2014 Küresel ‹novasyon Endeksi”ne Anaokullar›ndan üniversitelerimize ka-
göre inovasyon, yetenek gelifltirme ve dar e¤itim sürecinin her alan›nda ö¤ren-
kurumsal güç, dünyan›n en rekabetçi cileri yeni bulufllara yönlendirecek prog-
ekonomilerinin belirlenmesinde belirle- ramlar›n uygulanmas›, bütçeden Ar-
yici bir rol oynamaya devam etmektedir. Ge’ye ayr›lan paylar›n artt›r›lmas› sevin-
Örne¤in, WIPO (World Intellectual Pro- dirici bir geliflmedir.
perty Organization), INSEAD (Frans›z ‹fl- Ancak bugünkü ezbere dayal› ve dar ka-
letme Okulu) ve Cornell University (ABD- l›plar içinde tek tip düflünmeyi zorlayan,
NewYork) iflbirli¤inde haz›rlanan “Küre- her bakan de¤iflmesiyle sistemi yaz-boz
sel ‹novasyon Endeksi”nin 2014 verileri haline getirilen e¤itim yap›s›ndan kurtul-
yay›nland›. mal›y›z.
H‹LM‹ DEVEL‹ 5 domain ile inovatif girdiler, 2 domain Mark TWA‹N’nin “E¤itim her fleydir. fief-
hilmideveli@gmail.com inovatif ç›kt›lar›n ölçümlendi¤i, 81 kritere tali bir zamanlar ac› bir bademdi; karna-
göre de¤erlendirme yap›lan endekse gö- bahar, üniversite e¤itimi alm›fl bir laha-
re; 2014’ün en iyi inovasyon performans› nadan baflka bir fley de¤ildir”, “E¤itim
gösteren ülkeleri: kafay› gelifltirmek demektir. Belle¤i
1-‹sviçre, 2-‹ngiltere, 3-‹sveç, 4-Finlandi- doldurmak de¤il” sözlerini ilgililere
Ar-Ge’yi ya, 5-Hollanda, 6-ABD, 7-Singapur, 8- an›msatmak isterim.
yapanlar›n Danimarka, 9-Lüksemburg, 10-Hong Ö¤rencilerin ve ö¤retim kadrolar›n›n öz-
gürce düflünebildi¤i ve yaflayabildi¤i bir
Kong (Çin).
giriflimcilik niteli¤i Türkiye’nin 54. s›rada oldu¤u Endeks’te ortam› yaratarak, gelece¤i planlamaktan
performans alanlar› flöyle grupland›r›l- korkmayan, biat kültüründen uzak, de-
yoksa de¤er m›fl: mokrasinin bir bütün olarak benimsene-
yarat›lamaz. Düflük performans alanlar›: Ar-Ge, bilgi- rek eksiksiz uyguland›¤› bir e¤itim siste-
nin özümsenmesi (absorption), inovasyon mi ile yenilikçili¤in, bulufllar›n ve Ar-
Büyük düflünen, a¤lar› olarak öne ç›kmakta. Ge’nin kültürel altyap›s›n› güçlendirebi-
lider olan veya ‹yi alt performans alanlar›: kümelenme, lece¤imizi unutmamam›z gerekiyor.
ticaret-rekabet, yerli marka/faydal› mo- ‹flletmelerimiz ise;
lider olmak isteyen del baflvurular›, yaz›l›m harcamalar›, Ar-Ge insana ve bilgiye uzun dönemli ya-
iflletmeler Kötü alt performans alanlar›: politik is- t›r›m gerektiren bir süreçtir.
tikrar, bas›n özgürlü¤ü, e¤itim harcama-
Bu nedenle Ar-Ge yat›r›mlar› k›sa sürede
yenili¤e, Ar-Ge’ye lar›, e-kat›l›mc›l›k, risk sermayesidir. ticari kar getirmez ve bafllat›lan bir pro-
önem verirler. Alt kriterlere göre en iyi performans jeden mutlaka olumlu ticari netice al›n›r
sergileyen ülkeler: Üniversite-sanayi ifl-
diye bir garanti de yoktur ve Ar-Ge’nin
Hatta yenili¤e, birli¤inde en iyi performans gösteren ül- sab›r istedi¤ini unutmamal›lar.
ke: ‹sviçre Ar-Ge’yi yapanlar›n giriflimcilik niteli¤i
Ar-Ge’ye, mevcut Patentlerin uluslararas› korumas›nda: yoksa de¤er yarat›lamaz;
ürünlerinin Japonya Büyük düflünen, lider olan veya lider ol-
Risk sermayesinde: ‹srail mak isteyen iflletmeler yenili¤e, Ar-Ge’ye
üretiminden daha Bilgi çal›flanlar›n›n istihdam›nda: Lük- önem verirler.
çok önem verirler. semburg Hatta yenili¤e, Ar-Ge’ye, mevcut ürünle-
Enformasyon teknolojilerinin kullan›m›n- rinin üretiminden daha çok önem verir-
Ar-Ge inovasyon da: ‹sveç ler.
iliflkisine GSMH’de Ar-Ge’nin pay›nda: Güney Kore Ar-Ge inovasyon iliflkisine bak›ld›¤›nda,
(S›ralama di¤er bafll›klarla devam edi-
inovasyon sadece Ar-Ge ile s›n›rland›r›lma-
bak›ld›¤›nda, yor). mal›, tan›m› ve kapsam› geniflletilmelidir.
Ülkelerin geliflmifllik göstergelerinde Örne¤in, küresel rekabet endekste üst
inovasyon sadece inovasyon ve Ar-Ge’nin önemini görebili- s›ralarda olabilmek için “inovasyon odak-
Ar-Ge ile yoruz. l› rekabet avantaj›, verimlilik art›fl›, üre-
Ülkemizdeki inovasyon ve Ar-Ge kültürü- tim iliflkileri ve ifl modellerinin, inovasyon
s›n›rland›r›lmamal›, ne gelirsek, ile aç›lan pazarlar›n, k›sacas› inovasyon
tan›m› ve kapsam› Y›llarca, yeni bir ifl yapana, fikri olana de¤er zincirinin büyümenin temel dina-
“‹cat ç›karma, eski köye yeni adet getir- mi¤i haline geldi¤i ekonomik faaliyetlerin
geniflletilmelidir. me” derlerdi. bütünü” olarak tan›mlanan “inovasyon
Yine y›llarca “Bizden bir fley olmaz” anla- ekonomisi”ni ülkemizin de benimsemesi
y›fl›yla uzmanl›k alanlar›nda yenilikler gerekiyor.
44 KobiEfor Kas›m 2014