Page 44 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 44

UZMAN                      ‹novasyon ve Ar-Ge Kültürümüzü

                                                  Nas›l Güçlendirebiliriz?
                                       D      ünyadaki küresel rekabet her  üreten insanlar›m›z›n önü kesildi.

                                              alanda ac›mas›zca sürüyor.
                                                                          Parlak beyinlerimiz baflka ülkelere git-
                                                                          mek zorunda kald›lar.
                                              Farkl› alanlarda rekabet de¤er-
                                              lendirmelerine yönelik raporlar-
                                                                          r›nda y›ld›z oldular.
                                              la ülkelerin baflar›s› veya baflar›-  Oralarda deyim yerindeyse kendi alanla-
                                        s›zl›¤› ölçülebiliniyor.          Son 20 y›ld›r çok flükür bu anlay›fl art›k
                                        Örne¤in; geçti¤imiz aylarda yay›nlanan  gerilerde kald›.
                                        “2014 Küresel ‹novasyon Endeksi”ne  Anaokullar›ndan üniversitelerimize ka-
                                        göre inovasyon, yetenek gelifltirme ve  dar e¤itim sürecinin her alan›nda ö¤ren-
                                        kurumsal güç, dünyan›n en rekabetçi  cileri yeni bulufllara yönlendirecek prog-
                                        ekonomilerinin belirlenmesinde belirle-  ramlar›n uygulanmas›, bütçeden Ar-
                                        yici bir rol oynamaya devam etmektedir.  Ge’ye ayr›lan paylar›n artt›r›lmas› sevin-
                                        Örne¤in, WIPO (World Intellectual Pro-  dirici bir geliflmedir.
                                        perty Organization), INSEAD (Frans›z ‹fl-  Ancak bugünkü ezbere dayal› ve dar ka-
                                        letme Okulu) ve Cornell University (ABD-  l›plar içinde tek tip düflünmeyi zorlayan,
                                        NewYork) iflbirli¤inde haz›rlanan “Küre-  her bakan de¤iflmesiyle sistemi yaz-boz
                                        sel ‹novasyon Endeksi”nin 2014 verileri  haline getirilen e¤itim yap›s›ndan kurtul-
                                        yay›nland›.                       mal›y›z.
             H‹LM‹ DEVEL‹               5 domain ile inovatif girdiler, 2 domain  Mark TWA‹N’nin “E¤itim her fleydir. fief-
             hilmideveli@gmail.com      inovatif ç›kt›lar›n ölçümlendi¤i, 81 kritere  tali bir zamanlar ac› bir bademdi; karna-
                                        göre de¤erlendirme yap›lan endekse gö-  bahar, üniversite e¤itimi alm›fl bir laha-
                                        re; 2014’ün en iyi inovasyon performans›  nadan baflka bir fley de¤ildir”, “E¤itim
                                        gösteren ülkeleri:                kafay› gelifltirmek demektir. Belle¤i
                                        1-‹sviçre, 2-‹ngiltere, 3-‹sveç, 4-Finlandi-  doldurmak de¤il”  sözlerini ilgililere
                  Ar-Ge’yi              ya, 5-Hollanda, 6-ABD, 7-Singapur, 8-  an›msatmak isterim.
                 yapanlar›n             Danimarka, 9-Lüksemburg, 10-Hong  Ö¤rencilerin ve ö¤retim kadrolar›n›n öz-
                                                                          gürce düflünebildi¤i ve yaflayabildi¤i  bir
                                        Kong (Çin).
            giriflimcilik niteli¤i       Türkiye’nin 54. s›rada oldu¤u Endeks’te  ortam› yaratarak, gelece¤i planlamaktan
                                        performans alanlar› flöyle grupland›r›l-  korkmayan, biat kültüründen uzak, de-
                yoksa de¤er             m›fl:                              mokrasinin bir bütün olarak benimsene-
                yarat›lamaz.            Düflük performans alanlar›: Ar-Ge, bilgi-  rek eksiksiz uyguland›¤›  bir  e¤itim siste-
                                        nin özümsenmesi (absorption), inovasyon  mi ile yenilikçili¤in, bulufllar›n ve Ar-
              Büyük düflünen,            a¤lar› olarak öne ç›kmakta.       Ge’nin kültürel altyap›s›n› güçlendirebi-
              lider olan veya           ‹yi alt performans alanlar›: kümelenme,  lece¤imizi unutmamam›z gerekiyor.
                                        ticaret-rekabet, yerli marka/faydal› mo-  ‹flletmelerimiz ise;
           lider olmak isteyen          del baflvurular›, yaz›l›m harcamalar›,   Ar-Ge insana ve bilgiye uzun dönemli ya-
                 iflletmeler             Kötü alt performans alanlar›: politik is-  t›r›m gerektiren bir süreçtir.
                                        tikrar, bas›n özgürlü¤ü, e¤itim harcama-
                                                                          Bu nedenle Ar-Ge yat›r›mlar› k›sa sürede
            yenili¤e, Ar-Ge’ye          lar›, e-kat›l›mc›l›k, risk sermayesidir.  ticari kar getirmez ve bafllat›lan bir pro-
              önem verirler.            Alt kriterlere göre en iyi performans  jeden mutlaka olumlu ticari netice al›n›r
                                        sergileyen ülkeler: Üniversite-sanayi ifl-
                                                                          diye bir garanti de yoktur ve Ar-Ge’nin
               Hatta yenili¤e,          birli¤inde en iyi performans gösteren ül-  sab›r istedi¤ini unutmamal›lar.
                                        ke: ‹sviçre                       Ar-Ge’yi yapanlar›n giriflimcilik niteli¤i
             Ar-Ge’ye, mevcut           Patentlerin uluslararas› korumas›nda:  yoksa de¤er yarat›lamaz;
                ürünlerinin             Japonya                           Büyük düflünen, lider olan veya lider ol-
                                        Risk sermayesinde: ‹srail         mak isteyen iflletmeler yenili¤e, Ar-Ge’ye
            üretiminden daha            Bilgi çal›flanlar›n›n istihdam›nda: Lük-  önem verirler.
            çok önem verirler.          semburg                           Hatta yenili¤e, Ar-Ge’ye, mevcut ürünle-
                                        Enformasyon teknolojilerinin kullan›m›n-  rinin üretiminden daha çok önem verir-
             Ar-Ge inovasyon            da: ‹sveç                         ler.
                  iliflkisine            GSMH’de Ar-Ge’nin pay›nda: Güney Kore  Ar-Ge inovasyon iliflkisine bak›ld›¤›nda,
                                        (S›ralama di¤er bafll›klarla devam edi-
                                                                          inovasyon sadece Ar-Ge ile s›n›rland›r›lma-
                bak›ld›¤›nda,           yor).                             mal›, tan›m› ve kapsam› geniflletilmelidir.
                                        Ülkelerin geliflmifllik göstergelerinde  Örne¤in, küresel rekabet endekste üst
             inovasyon sadece           inovasyon ve Ar-Ge’nin önemini görebili-  s›ralarda olabilmek için “inovasyon odak-
                  Ar-Ge ile             yoruz.                            l› rekabet avantaj›, verimlilik art›fl›, üre-
                                        Ülkemizdeki inovasyon ve Ar-Ge kültürü-  tim iliflkileri ve ifl modellerinin, inovasyon
           s›n›rland›r›lmamal›,         ne gelirsek,                      ile aç›lan pazarlar›n, k›sacas› inovasyon
            tan›m› ve kapsam›           Y›llarca, yeni bir ifl yapana, fikri olana  de¤er zincirinin büyümenin temel dina-
                                        “‹cat ç›karma, eski köye yeni adet getir-  mi¤i haline geldi¤i ekonomik faaliyetlerin
             geniflletilmelidir.         me” derlerdi.                     bütünü” olarak tan›mlanan “inovasyon
                                        Yine y›llarca “Bizden bir fley olmaz” anla-  ekonomisi”ni ülkemizin de benimsemesi
                                        y›fl›yla uzmanl›k alanlar›nda yenilikler  gerekiyor.

           44 KobiEfor Kas›m 2014
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49