Page 36 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 36
KAPAK
E-ihracat›n Türkiye’ye yeni bir
f›rsat sunma potansiyeli bulunmaktad›r.
fiirketlerin e-ihracata yönelmesi,
Türkiye’nin ihracat menzilini
geniflletebilir.
ihracata yönelmesi, Türkiye’nin ihracat menzilini
geniflletebilir. E-ihracat yapan firmalar, normalde
zay›f oldu¤umuz okyanus afl›r› piyasalara rahatl›k-
la ürün satabilmektedir. Nitekim Türkiye’nin ilk 10
e-ihracat pazar›n›n a¤›rl›kland›r›lm›fl ortalama
mesafesi 4308 kilometre ile geleneksel pazarla-
r›nkinden yüzde 50 daha fazlad›r. Nitelik aç›s›ndan
bak›ld›¤›nda, e-ihracata konu olan ürünlerin
elektronik ve otomotiv parçalar› gibi geleneksel
ihracata göre katmade¤eri yüksek ürünler oldu¤u
(B2B) e-ticaret: ‹nternet ekonomisinin en h›zl› da gözlemlenmektedir.
büyüyen parçalar›ndan biri olan e-ticaret, pera- KOB‹ ve giriflimcilerin flans›: Son olarak, e-ih-
kende ticareti dönüfltürdü¤ü gibi uluslararas› tica- racat›n küçük veya yeni ihracata bafllayan firmalar
reti de dönüfltürmeye bafllam›flt›r. ile büyük ve uzun süredir ihracat yapan firmalar
Farkl› ülkelerde yeralan flirketler aras›ndaki aras›ndaki dengesizlikleri azaltmas›, KOB‹ ve giri-
(B2B) e-ticaret, 2014 Eylül ay›nda Çin’in en büyük flimcilerin önünü açmas› öngörülmektedir.
e-ihracat platformu olan Alibaba.com’un tarihin Geliflimin engelleri: Bu avantajlar›na ra¤men
en büyük halka arz›n› gerçeklefltirmesiyle günde- e-ihracat›n geliflmesinin önünde çeflitli engeller
me oturmufltur. bulunmaktad›r. Bu engelleri incelerken e-ihraca-
(B2C) e-ticaret: B2B’nin bu h›zl› büyümesine ila- t›n yurtiçi e-ticaret ve geleneksel ihracattan fark-
veten küresel e-ticaretin yüzde 10’a yak›n›n› olufltu- lar›n› gözönünde bulundurmak ve özel olarak e-ih-
ran flirketler ve tüketiciler aras›ndaki (B2C) e-ticaret racat› ilgilendiren konular› tespit etmek gerek-
de h›zla uluslararas›laflmaktad›r. ABD ve AB’deki mektedir.
çevrimiçi nüfusun önemli bir bölümü yurtd›fl›ndaki
e-ticaret firmalar›ndan al›flverifl yapmaktad›r. e-ihracat›n sorunlar›:
F›rsatlar: E-ihracat›n Türkiye’ye yeni bir f›rsat Sat›fl ve Pazarlama:
sunma potansiyeli bulunmaktad›r. fiirketlerin e- l Gerek küresel pazar yerleri (eBay, Amazon vs)
HEDEF‹M‹Z; TEKNOLOJ‹-YO⁄UN ‹HRACAT...
Önümüzdeki y›llarda ihracat› sürükleyecek ‹hracat›m›z›n ithalat› art›rarak artmas›na
belli bafll› sektörler sizce hangileri olacakt›r? hangi politikalarla son verilebilecek?
Mehmet Büyükekfli: Y›llard›r ihracat›m›z›n Mehmet Büyükekfli: 2023 hedeflerini hayata
ana lokomotifi görevini üstlenen, ihracat›m›za geçirmek için yap›sal reformlara öncelik verme-
çok büyük hizmetler sunan ve ihracat›m›z›n bay- miz gerekiyor. Gerçek flu ki 2023 Türkiye'si eko-
ra¤›n› tüm dünyaya tafl›yan sektörlerinin bafl›n- nomik ve sosyal birçok dönüflümü zorunlu k›l›yor.
da otomotiv endüstrisi, kimyevi maddeler ve ‹hracat›m›z›n büyümeye katk›s›n› art›rmak, ihraç
mamulleri, haz›rgiyim ve konfeksiyon, çelik, edilen mal ve hizmetlerin üretimindeki girdi itha-
elektrik-elektronik, makine sektörleri geliyor. lat›n›n azalt›lmas›yla mümkün. Bu süreçte Eko-
Günümüz dünyas›n› flekillendiren ürünlere bak- nomi Bakanl›¤›'n›n haz›rlad›¤› Girdi Tedarik Stra-
t›¤›m›zda, bunlar›n pek ço¤unun kol gücüyle de- tejisi (G‹TES) ve Eylem Plan›’n›n hem büyümenin
¤il, bilgi gücüyle oluflturulan ürünler oldu¤una ana kayna¤› olan ihracat›n etkinli¤ini ve sürdürü-
tan›k oluyoruz. Konvansiyonel üretim yerine lebilirli¤ini sa¤lamas› hem de ara mal ithalat›n›n
katmade¤eri yüksek, tasar›m a¤›rl›kl›, yenilikçi- azalt›lmas› için önemli oldu¤unu düflünüyoruz.
lik odakl› bir yaklafl›mla ortaya konulan ürünle-
rin ve sektörlerinin tüm dünya trendlerini etki- Belli pazarlara ba¤›ml›l›¤›m›z aç›s›ndan
ledi¤ini görüyoruz. Bu çerçevede, biz de ülke ih- ihracat›m›zda durum nedir ve nas›l de¤iflir?
racat›m›z› en üst seviyelere ç›karmak için tüm Mehmet Büyükekfli: ‹hracat›m›zda Avrupa Birli¤i
ihracatç›lar›m›z›n kendilerini gelifltirmeleri için ülkelerinin yan›s›ra alternatif pazarlar e¤ilimi de-
firmalar›m›z› destekliyoruz. vam edecek. 2023 hedeflerimize giden yolda ihracat
36 KobiEfor Kas›m 2014