Page 34 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 34
KAPAK
‹MALAT SANAY‹ ‹HRACATININ YAPISI %
5 TÜRK‹YE’N‹N AB’N‹N
‹HRACATI ‹HRACATI
Teknoloji yo¤unlu¤u 2002 2007 2012 2011
Yüksek 6.2 4.5 3.7 19.8
Ortan›n üstü 24.3 32.8 31.4 41.1
Ortan›n alt› 22.8 29.7 31.5 20.5
Düflük 46.8 33.0 33.5 18.6
Toplam 100.0 100.0 100.0 100.0
Kaynak: Kalk›nma Bakanl›¤›
‹malat sanayi ihracat›n›n yap›s› ‹HRACATTA YEN‹ B‹R SAYFA
Türkiye’nin imalat sanayinin yap›s› imalat sana-
yinin ihracat›na da aynen yans›maktad›r (5 numa-
ral› tablo). Ayr›ca idealize etti¤imiz “dönüflüm”ün E-ticaret firmas› PayPal’›n deste¤iyle Türkiye
ne oldu¤unu; AB’nin ihracat›ndaki teknolojik yo- Ekonomi Politikalar› Araflt›rma Vakf› (TEPAV) tara-
¤unluklarla yan yana koyarak ayn› tabloda görebil- f›ndan yap›lan ‘Türkiye’de E-ihracat: F›rsatlar ve
mekteyiz. Sorunlar’ Araflt›rmas›, Türkiye’nin e-ihracat ala-
2002 y›l›nda yüzde 30.5 olan; ihracat›m›zdaki n›ndaki potansiyelini her yönüyle ortaya koyuyor.
‘Orta Üstü ve Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay› TEPAV ‹cra Direktörü
2012 y›l›nda 35.1’e yükselmifltir. Orta Alt› ve Düflük Güven Sak’›n de¤erlendir-
Teknolojili ürünlerin pay› ise ayn› dönemde yüzde mesi:“‹nternet üzerinden
69.6’dan yüzde 65’e düflmüfltür. yap›lan ticaret, geleneksel
‘Orta Üstü ve Yüksek Teknolojili’ ürünlerde elde ticareti dönüfltürüyor. Art›k
etti¤imiz yüzde 35.1 oran› AB’nin ihracat›ndaki müflteriyle yüz yüze görüfl-
yüzde 60.9 oran›na göre elbette düflüktür ama ih- meden, telefonla dahi ko-
racatta daha rekabetçi duruma geldi¤imiz gerçe- nuflmadan dünyan›n öteki
¤ini örtmemektedir. Bu da bize; ihracat›m›z›n eko- ucuna mal satmak normal
nomik büyümemize her y›l daha fazla katk›da bu- hale gelmeye bafllad›. ‹nter-
lunaca¤›n› gösterir. net üzerinde her yer cadde üstü dükkan oluyor, es-
kiden ticarete engel olan co¤rafi k›s›tlamalar azal›-
HEDEF‹M‹Z; TEKNOLOJ‹-YO⁄UN ‹HRACAT...
Mehmet Büyükekfli duydu¤u uzun soluklu, sa¤l›kl›, sürdürülebilir büyü-
T‹M Baflkan› menin yolu ihracata dayal› büyümeden geçiyor.
Bu konuda benchmark ald›¤›m›z Güney Kore, ih-
Türkiye’nin ‘‹hracata Dayal› Büyü- racata dayal› büyüme modeli ile küresel pazarlar›n
me Modeli’ne geçti¤ini söyleyen Tür- ihtiyaç duydu¤u yüksek teknolojili ürünlerin üreti-
kiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) mine a¤›rl›k vererek sanayide önemli bir dönüflüm
Baflkan› Mehmet Büyükek- gerçeklefltirdi. Bu dönüflümün bir sonucu olarak
fli’ye, bu geçiflin hangi koflul- Güney Kore dünyan›n en çok ihracat yapan say›l›
lar alt›nda ve hangi vizyonla ülkelerinden biri haline geldi. Ülkemiz de 1980
bafllad›¤›n› sorduk. sonras›, d›fla aç›k ihracata yönelik politikalar uygu-
lamaya bafllad›, tar›m ürünlerine dayal› ihracat ge-
Türkiye ihracata dayal› lirleri 1990’l› y›llarda sanayi ürünlerine dönüfltü.
büyüme modelini niçin ‹hracata dayal› sanayileflme stratejisi ile birlikte
seçti? ekonomideki at›l kapasiteler ihracata yönlendirildi,
Mehmet Büyükekfli: Tür- ülkemizin d›fl ticaret hacmi ve özellikle ihracat›nda
kiye’nin bugün karfl› karfl›ya önemli baflar›lara imza at›ld›. Bundan sonraki sü-
kald›¤› temel yap›sal sorunlar reçte de sürdürebilir büyüme için, her zaman vur-
olan yüksek cari a盤›n ve yat›- gulad›¤›m›z gibi, yüksek katmade¤erli ürün ihraca-
r›mlardaki d›fl kaynak ba¤›ml›l›- t›na odaklanarak Ar-Ge, inovasyon, markalaflma ve
¤›n›n çözümü ve ülkemizin ihtiyaç tasar›m faaliyetlerine yönelmemiz gerekiyor.
34 KobiEfor Kas›m 2014