Page 34 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 34

KAPAK




                                                       ‹MALAT SANAY‹ ‹HRACATININ YAPISI %
                                                      5                        TÜRK‹YE’N‹N     AB’N‹N
                                                                               ‹HRACATI        ‹HRACATI
                                                      Teknoloji yo¤unlu¤u  2002   2007   2012    2011
                                                      Yüksek                 6.2   4.5     3.7    19.8
                                                      Ortan›n üstü          24.3  32.8    31.4    41.1
                                                      Ortan›n alt›          22.8  29.7    31.5    20.5
                                                      Düflük                 46.8  33.0    33.5    18.6
                                                      Toplam               100.0  100.0  100.0   100.0
                                                      Kaynak: Kalk›nma Bakanl›¤›


              ‹malat sanayi ihracat›n›n yap›s›                  ‹HRACATTA YEN‹ B‹R SAYFA
              Türkiye’nin imalat sanayinin yap›s› imalat sana-
            yinin ihracat›na da aynen yans›maktad›r (5 numa-
            ral› tablo). Ayr›ca idealize etti¤imiz “dönüflüm”ün  E-ticaret firmas› PayPal’›n deste¤iyle Türkiye
            ne oldu¤unu; AB’nin ihracat›ndaki teknolojik yo-  Ekonomi Politikalar› Araflt›rma Vakf› (TEPAV) tara-
            ¤unluklarla yan yana koyarak ayn› tabloda görebil-  f›ndan yap›lan ‘Türkiye’de E-ihracat: F›rsatlar ve
            mekteyiz.                                       Sorunlar’ Araflt›rmas›, Türkiye’nin e-ihracat ala-
              2002 y›l›nda yüzde 30.5 olan; ihracat›m›zdaki  n›ndaki potansiyelini her yönüyle ortaya koyuyor.
            ‘Orta Üstü ve Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay›                      TEPAV ‹cra Direktörü
            2012 y›l›nda 35.1’e yükselmifltir. Orta Alt› ve Düflük                Güven Sak’›n de¤erlendir-
            Teknolojili ürünlerin pay› ise ayn› dönemde yüzde                   mesi:“‹nternet üzerinden
            69.6’dan yüzde 65’e düflmüfltür.                                      yap›lan ticaret, geleneksel
              ‘Orta Üstü ve Yüksek Teknolojili’ ürünlerde elde                  ticareti dönüfltürüyor. Art›k
            etti¤imiz  yüzde 35.1 oran› AB’nin ihracat›ndaki                    müflteriyle yüz yüze görüfl-
            yüzde 60.9 oran›na göre elbette düflüktür ama ih-                    meden, telefonla dahi ko-
            racatta daha rekabetçi duruma geldi¤imiz gerçe-                     nuflmadan dünyan›n öteki
            ¤ini örtmemektedir. Bu da bize; ihracat›m›z›n eko-                  ucuna mal satmak normal
            nomik büyümemize her y›l daha fazla katk›da bu-                     hale gelmeye bafllad›. ‹nter-
            lunaca¤›n› gösterir.                            net üzerinde her yer cadde üstü dükkan oluyor, es-
                                                            kiden ticarete engel olan co¤rafi k›s›tlamalar azal›-


              HEDEF‹M‹Z; TEKNOLOJ‹-YO⁄UN ‹HRACAT...


                      Mehmet Büyükekfli                      duydu¤u uzun soluklu, sa¤l›kl›, sürdürülebilir büyü-
                      T‹M Baflkan›                           menin yolu ihracata dayal› büyümeden geçiyor.
                                                               Bu konuda benchmark ald›¤›m›z Güney Kore, ih-
                         Türkiye’nin ‘‹hracata Dayal› Büyü-  racata dayal› büyüme modeli ile küresel pazarlar›n
                       me Modeli’ne geçti¤ini söyleyen Tür-  ihtiyaç duydu¤u yüksek teknolojili ürünlerin üreti-
                          kiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M)   mine a¤›rl›k vererek sanayide önemli bir dönüflüm
                             Baflkan› Mehmet Büyükek-        gerçeklefltirdi. Bu dönüflümün bir sonucu olarak
                              fli’ye, bu geçiflin hangi koflul-  Güney Kore dünyan›n en çok ihracat yapan say›l›
                               lar alt›nda ve hangi vizyonla  ülkelerinden biri haline geldi. Ülkemiz de 1980
                               bafllad›¤›n› sorduk.          sonras›, d›fla aç›k ihracata yönelik politikalar uygu-
                                                            lamaya bafllad›, tar›m ürünlerine dayal› ihracat ge-
                                  Türkiye ihracata dayal›   lirleri 1990’l› y›llarda sanayi ürünlerine dönüfltü.
                                  büyüme modelini niçin     ‹hracata dayal› sanayileflme stratejisi ile birlikte
                                  seçti?                    ekonomideki at›l kapasiteler ihracata yönlendirildi,
                                  Mehmet Büyükekfli: Tür-    ülkemizin d›fl ticaret hacmi ve özellikle ihracat›nda
                               kiye’nin bugün karfl› karfl›ya  önemli baflar›lara imza at›ld›. Bundan sonraki sü-
                               kald›¤› temel yap›sal sorunlar  reçte de sürdürebilir büyüme için, her zaman vur-
                              olan yüksek cari a盤›n ve yat›-  gulad›¤›m›z gibi, yüksek katmade¤erli ürün ihraca-
                             r›mlardaki d›fl kaynak ba¤›ml›l›-  t›na odaklanarak Ar-Ge, inovasyon, markalaflma ve
                            ¤›n›n çözümü ve ülkemizin ihtiyaç  tasar›m faaliyetlerine yönelmemiz gerekiyor.


          34 KobiEfor Kas›m 2014
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39