Page 31 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 31

4    ‹MALAT SANAY‹ ÜRET‹M YAPISI
                                                                 %
                                                                                     TÜRK‹YE ÜRET‹M
                                                            Teknoloji yo¤unlu¤u     2002   2007 2012
                                                            Yüksek                    5.7    3.4   3.5
                                                            Ortan›n üstü             21.9   23.2  24.1
                                                            Ortan›n alt›             25.5   34.8  33.2
                                                            Düflük                    47.0   38.7  39.1
                                                            Toplam                  100.0 100.0 100.0

                                                            lere odaklanmak, üretimin yap›s›n› de¤ifltirmektir.
                                                            Son 10 y›lda yapt›klar›m›z ve yapmad›klar›m›zla
                                                            imalat›n yap›s›n› ne ölçüde de¤ifltirebildi¤imizi  4
                                                            numaral› tablodan görebiliyoruz.
              5. Makine ve ekipmanlar                         2002 y›l›nda ‘Yüksek ve Orta Üstü Teknolojili‘
              ve bunlar›n yan sanayi pozisyonundaki sektör-  ürünler üretiminde toplam yüzde 27.6 (5.7+21.9)
            lerdir.                                         seviyesinde idik. 2012 y›l›nda da 27.6 ile ayn› sevi-
              Esasen Türk Teflvik Sistemi de yukar›da say›lan  yede bulunuyoruz. Dinamik flöyle ifllemifl: ‘Yüksek
            sektörlere yap›lacak yat›r›mlara deste¤i öne ç›kar-  Teknoloji’de yüzde 5.7’den 3.5’e gerilerken ‘Orta
            maktad›r ve bu sektörlerde sa¤layaca¤›m›z Ar-Ge,  Üstü Teknolojili’ üretimde yüzde 21.9’dan yüzde
            inovasyon ve tasar›m baflar›lar› Türkiye ekonomi-  24.1’e yükselmifliz. ‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerde-
            sinin 2023 hedeflerine do¤ru h›zlanmas›nda belir-  ki oransal düflüfl gerilemeden de¤il, ‘Orta Üstü
            leyici rolü oynayacakt›r.                       Teknolojili’ üretimdeki belirgin yükseliflten kay-
                                                            naklanm›flt›r. Bu durumda; Türkiye ekonomisinde
              ‘Orta Üstü Teknoloji’ baflar›m›z               imalat›n yap›s›n› de¤ifltirecek bir kapasite mevcut-
              Türkiye’nin imalat ekonomisindeki sektörel di-  tur, istenirse ve kal›c› politikalar izlenirse bilhassa
            namikler yelpazesinin  hangi özet sonucu verdi¤i  ‘Orta Üstü Teknolojili’ üretime geçiflte Türkiye, fla-
            önemlidir. ‹malatta ve dolay›s› ile ihracam›zda  fl›rt›c› baflar›lara imza atabilir demek mümkün gö-
            a¤›rl›k, zaten düflük teknolojilerle imalat›n müm-  zükmektedir.
            kün oldu¤u alt sektörlerde oldu¤u için sorun yafla-  Fakat ayn› tablodaki ‘Orta Alt› ve Düflük Tekno-
            maktay›z. O halde imalat sektörüne iliflkin yapma-  lojili’ ürünler üretimine bakmadan geçmemiz yan-
            m›z gereken teknolojik yo¤unlu¤u yüksek sektör-  l›fl olur. Düflük teknoloji ile yapt›¤›m›z üretim 2002


            TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


            gili mevzuat çerçevesinde çözmeye gayret ediyo-
            ruz ve ihracatç›lar›m›z›n taleplerini cevapland›r›-
            yoruz. ‹ç ve d›fl piyasalar› sektör baz›nda yak›ndan
            takip ediyoruz. Tan›t›m gruplar›n›, ihraç politika-
            lar› do¤rultusunda yönlendiriyoruz. Daha düflük
            maliyetli üretime dönük olarak dahilde ve hariçte
            iflleme izin belgeleri düzenliyoruz.
              Bakanl›¤›mca sürdürülen bir di¤er çal›flma, ül-
            kemiz menfleli ihraç ürünlerine yönelik ticaret poli-
            tikas› önlemleri (anti-damping, telafi edici vergi, ko-
            runma önlemleri) soruflturmalar›n›n önlemsiz ka-
            pat›lmas›na iliflkindir. Ciddi bir pazara girifl engeli
            olan bu soruflturmalardan ihracatç›lar›m›z›n asgari
            düzeyde etkilenmesini teminen muhatap ülke ma-  itibar›yla 60 bine yak›n ihracatç›n›n yaklafl›k 58 bi-
            kamlar› nezdinde yo¤un bir faaliyet yürütüyoruz.   ni 1-249 kifli çal›flt›ran iflletmelerdir. Tabii sat›fl
                                                            potansiyelini art›rmak, riski da¤›tarak daha den-
              KOB‹’lerin ihracat›m›zdaki yeri nedir?        geli büyümek, daha düflük birim maliyetiyle ve-
              Nihat Zeybekci: Ekonominin mikroorganizmas›   rimli ve kaliteli üretim yapmak isteyen KOB‹’lerin
            olan KOB‹’lerin giderek artan oranda d›fl pazarla-  ihracat yapmas› kaç›n›lmazd›r. ‹hracatç› KOB‹ sa-
            ra aç›lmas›ndan memnuniyet duyuyoruz. 2013 y›l›  y›s›n›n artmas› kadar önemli olan bir di¤er unsur

                                                                                       Kas›m 2014 KobiEfor 31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36