Page 30 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 30
KAPAK
Türkiye ekonomisinin ihracat›na
‘Düflük Teknolojili’ ürünler, ithalat›na ise
‘Yüksek Teknolojili’ ürünler damgas›n›
vurmaktad›r. Türkiye ekonomisi için
“de¤iflim” ve “dönüflüm” diyerek
konufltu¤umuz, bu tablonun tersine
çevrilmesidir.
tablo bize cari aç›k k›r›lganl›¤›n› ortadan kald›ra-
cak politikalar›n zorunlu sektörel tercihlerini de
vermektedir. O halde; ‘Yüksek ve Orta Üstü Tekno-
lojili’ üretime geçifl politikam›z da bu sektörel ter-
cihlere dayanmak zorundad›r.
y› yüzde 93.7’dir. ‘Yüksek Teknoloji’ ürünlerinin Buna göre ‘Yüksek Teknoloji’ye geçifli;
imalat sanayi ürünleri ihracat› içindeki pay› yüzde 1. Hava ulafl›m ve uzay araçlar›,
3.4, ‘Orta Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay› ise 2. ‹laç,
yüzde 28.7 olmufltur. 3. Bilgisayar ofis makineleri,
‹malat sanayi ürünlerinin toplam ithalat›m›zdaki 4. Radyo, TV haberleflme cihazlar›,
pay› ise 2014 A¤ustos ay›nda yüzde 77.8’dir. Bunun 5. T›bbi optik cihazlar
yüzde 13.3’ü ‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerdir. ‹thalat›- sektörlerinde ve bunlar›n yan sanayi pozisyo-
m›zdaki ‘Orta Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay› ise nundaki sektörlerde arayaca¤›z.
yüzde 41.6 olarak gerçekleflmifltir. ‘Orta Üstü Teknolojili’ ürünlere geçifl ise afla¤›-
Özet olarak; Türkiye ekonomisinin ihracat›na daki sektörlere yo¤unlaflmakla olacakt›r ki bu
‘Düflük Teknolojili’ ürünler, ithalat›na ise ‘Yüksek sektörler en geliflmifl ekonomilerde bile as›l a¤›r-
Teknolojili’ ürünler damgas›n› vurmaktad›r. Türki- l›¤› tafl›yan sektörlerdir ve yine bu sektörlerin
ye ekonomisi için “de¤iflim” ve “dönüflüm” diyerek ürünleri uluslararas› ticarette en genifl yeri kapla-
konufltu¤umuz, bu tablonun tersine çevrilmesidir. yan ürün gruplar›n› teflkil etmektedir. Bunlar;
1. Elektrikli makineler,
‹malat›m›z›n yap›s› 2. Motorlu araçlar,
‹malat sanayimizin teknoloji yo¤unlu¤u aç›s›n- 3. Kimya sanayi ürünleri,
dan sektörel bazda tasnifini gösteren 3 numaral› 4. Demiryolu araçlar›,
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
Bu yolda Türk markalar›n›n küresel birer ye ‹hracat Strateji ve Eylem Plan›” rehberli¤inde
oyuncu olmalar›na destek olmak amac›yla yürüt- kapsaml› bir dönüflüm program› gerçeklefltiriyo-
tü¤ümüz Markalaflma ve TURQUALITY® Progra- ruz. Bu çerçevede, Ar-Ge’ye dayal›, yenilikçi,
m› kapsam›ndaki firmalar birim fiyat konusunda “Türk Mal›” imaj›n› tüm dünyada kabul ettirecek
bir ad›m önde gidiyor. Deste¤imizden yararlanan nitelikte orta ve ileri teknolojili ürünlerin ihraca-
firmalar›n birim fiyat› 3.28 dolar seviyesindedir. t›n› desteklemeyi sürdürece¤iz.
Bu oran, marka üretmenin ve ihraç etmenin yük- Bu sistemle Ekonomi Bakanl›¤› olarak hem
sek katmade¤er anlam›nda ne kadar önemli ol- mal hem de hizmet ihracat›nda müteflebbisleri-
du¤unun somut bir göstergesidir. mizin uluslararas› rekabet yar›fl›nda bafl›ndan
Öte yandan art›k yaln›zca firmalar›m›z› tek tek sonuna kadar yan›nda oldu¤umuzu vurgulamak
desteklemeyece¤iz bir bütün olarak ülke imaj›m›- istiyorum.
za katk› sa¤layacak olan “Türkiye-Gücü Keflfet” Ayr›ca, Bakanl›¤›m taraf›ndan ihraç ürünleri-
slogan› ile yurtd›fl› tan›t›m etkinliklerimizi sürdü- mizin tan›t›m›n›n sa¤lanmas›, pazar pay›m›z›n
rece¤iz. Böylece firmalar›m›z›n ve ürünlerimizin geniflletilmesi, ticari ve ekonomik iflbirli¤imizin
küresel arenada marka de¤erleri artacak. gelifltirilmesi amac›yla, ilgili kurulufllarla iflbirli¤i
halinde Ticaret Heyeti, Sektörel Ticaret Heyeti,
‹hracatç›ya yurtd›fl›nda deste¤iniz nedir? Al›m Heyeti ve Özel Nitelikli Al›m Heyeti Prog-
Nihat Zeybekci: ‹fl dünyam›z›n küresel ekono- ramlar› düzenleniyor.
miye entegrasyonu ve uluslararas› rekabetten al- Öte yandan sektörel ihracat›n geliflimini izleyip
d›klar› pay›n art›fl›na yönelik olarak “2023 Türki- de¤erlendirerek uygulamaya iliflkin sorunlar› il-
30 KobiEfor Kas›m 2014