Page 29 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 29
TEKNOLOJ‹ YO⁄UNLU⁄U ‹Ç‹N
‹MALATTA ISIC ve REV.3
SINIFLAMASI
YÜKSEK TEKNOLOJ‹ ISIC ve REV.3
Hava ulafl›m ve uzay araçlar› 353
lar gösterir. Türkiye ekonomisinin k›r›lganl›¤› da
buradan geliyor. ‹laç 2423
K›r›lganl›¤›m›z›n en temel göstergelerinden biri Bilgisayar ofis makineleri 30
olan “Cari Aç›k” sorunumuzun “yap›sal” oldu¤unu Radyo, TV haberleflme cihazlar› 32
hepimiz biliyoruz. Sorunun yap›sall›¤›na vurgu, T›bbi optik cihazlar 33
üretim ve teknoloji iliflkisinden kaynakland›¤›n› ORTA YÜKSEK TEKNOLOJ‹
anlat›r. Bu k›r›lganl›k; Türkiye ekonomisi “d›fl eko- Elektrikli makineler 31
nomiler” ile iliflkiye girdi¤i anda kendini ortaya ko- Motorlu araçlar 34
yar. 2 numaral› tablo bize, sonuçta cari aç›k olarak Kimya sanayi ürünleri 24
adland›rd›¤›m›z tablonun üretimdeki kayna¤›n›
gösteriyor. Demiryolu araçlar› 352+359
‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerin ihracat›m›zdaki Makine ve ekipmanlar 29
pay› yüzde 3.3, ithalat›m›zdaki pay› ise yüzde 14. ORTA DÜfiÜK TEKNOLOJ‹
‘Orta Yüksek Teknolojili’ ürünler ihracat›m›zda Gemi infla sanayi 351
yüzde 31.4 iken ithalat›m›zda 42.7 yer tutuyor. Lastik, plastik sanayi 25
‹hracat›m›zda ‘Düflük Teknoloji’yle üretti¤imiz Rafineriler 23
ürünler yüzde 65.3 ile a¤›r bas›yor. Buradan ç›kan Metalik olmayan ürünler 26
sonuç, Türkiye ekonomisinin ihracatta kaydetti¤i
baflar›lar›n a¤›rl›kl› bölümünün, kilosu a¤›r fiyat› Metaller 27
(katmade¤eri) düflük ürünlerin ihrac›na dayand›¤›- Madeni eflya üretimi 28
O
d›r. Bunun di¤er ad›; yak›n pazarlara ba¤›ml›l›kt›r. DÜfiÜK TEKNOLOJ‹
Teknoloji yo¤unlu¤una göre d›fl ticaret verileri, Dönüflüme dayal› sanayi 36+37
ISIC Rev.3 s›n›flamas› içinde yeralan imalat sanayi Ka¤›t ve bas›m sanayi 21+22
ürünlerini kapsamaktad›r (Tablo 3). Teknoloji yo- G›da ve tütün sanayi 15+16
¤unlu¤u aç›s›ndan d›fl ticaretimizin yap›sal duru- Tekstil ve deri sanayi 17+18+19
munu görmek için bir kesit olarak 2014 A¤us-
tos’unu alabiliriz. A¤ustos ay›nda ISIC Rev.3’e gö- Ahflap sanayi 20
re imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki pa- Kaynak: TÜ‹K
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
önem ve ülkemizin lojistik alan›nda sahip oldu¤u ¤› düflüncesiyle yeni ulafl›m hatlar›n›n hayata ge-
olanaklar çerçevesinde, öncelikli hedeflerimizden çirilmesi ve ihracat›m›zda etkin kullan›m›na yöne-
bir tanesini, Dünya Bankas› taraf›ndan yay›mla- lik çal›flmalar da Bakanl›¤›m›zca do¤rudan yürü-
nan “Lojistik Performans Endeksi”nde dünyan›n tülmektedir.
en öndeki ilk 20 ülkesi aras›na girilmesi olufltur-
makta; ülkemizin lojistik f›rsatlar›n› art›rmak ve ‹hracat›m›z yükte a¤›r, paha da hafif,
bu alandaki rekabetçili¤imizi güçlendirmek ama- bunu nas›l aflaca¤›z?
c›yla Bakanl›k olarak önümüzdeki dönemde so- Nihat Zeybekci: 2023 y›l›nda 500 milyar dolar
mut projeler uygulanmas› hedeflenmektedir. ihracat hedefine ulaflmak için üretim ve pazarla-
Bakanl›¤›m›z, bu amaçlar do¤rultusunda, ihra- mada düzenli katmade¤er art›fl› olmas› gerekti¤i
cat›m›z›n nakliyesinde kullan›labilecek yeni gü- muhakkak. ‹hraç birim fiyat› ise ihraç ürünlerinin
zergâh çal›flmalar› gerçeklefltirmekte ve nakliye- yaratt›¤› katma de¤eri ve bu ürünlerin dünyadaki
cilerimizin yurtd›fl›nda karfl›laflt›klar› sorunlar› rekabet gücünü gösteren önemli parametreler-
yurtd›fl› teflkilat›m›z vas›tas›yla ilk elden takip den birisi. Bu nedenle ihracatta birim fiyat art›fl›n›
ederek ilgili ülke makamlar› nezdinde çözüm için sa¤layacak teknolojik ve inovatif dönüflüme büyük
gerekli giriflimlerde bulunmaktad›r. önem veriyoruz. ‹hracatta sofistikasyonu art›ra-
Bunun yan›s›ra ihraç tafl›malar›m›zda yo¤un bilmek için Ar-Ge, inovasyon ve markalaflman›n
olarak yararlan›lan mevcut hatlara ilave olarak, gücünden istifade etmemiz laz›m. Ancak bu flekil-
yeni kara ve/veya deniz hatlar›n›n Türkiye ile böl- de ihraç birim fiyat›m›z› geliflmifl ülkeler gibi 3.5-
ge ülkeleri aras›ndaki ticarete ivme kazand›raca- 4 dolar düzeyine yükseltebiliriz.
Kas›m 2014 KobiEfor 29