Page 29 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 29

TEKNOLOJ‹ YO⁄UNLU⁄U ‹Ç‹N
                                                                    ‹MALATTA ISIC ve REV.3
                                                                           SINIFLAMASI

                                                              YÜKSEK TEKNOLOJ‹          ISIC ve REV.3
                                                              Hava ulafl›m ve uzay araçlar›    353
            lar gösterir. Türkiye ekonomisinin k›r›lganl›¤› da
            buradan geliyor.                                  ‹laç                           2423
              K›r›lganl›¤›m›z›n en temel göstergelerinden biri  Bilgisayar ofis makineleri     30
            olan “Cari Aç›k” sorunumuzun “yap›sal” oldu¤unu   Radyo, TV haberleflme cihazlar›   32
            hepimiz biliyoruz. Sorunun yap›sall›¤›na vurgu,   T›bbi optik cihazlar             33
            üretim ve teknoloji iliflkisinden kaynakland›¤›n›  ORTA YÜKSEK TEKNOLOJ‹
            anlat›r. Bu k›r›lganl›k; Türkiye ekonomisi “d›fl eko-  Elektrikli makineler         31
            nomiler” ile iliflkiye girdi¤i anda kendini ortaya ko-  Motorlu araçlar             34
            yar. 2 numaral› tablo bize, sonuçta cari aç›k olarak  Kimya sanayi ürünleri        24
            adland›rd›¤›m›z tablonun üretimdeki kayna¤›n›
            gösteriyor.                                       Demiryolu araçlar›           352+359
              ‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerin ihracat›m›zdaki  Makine ve ekipmanlar             29
            pay› yüzde 3.3, ithalat›m›zdaki pay› ise yüzde 14.  ORTA DÜfiÜK TEKNOLOJ‹
            ‘Orta Yüksek Teknolojili’ ürünler ihracat›m›zda   Gemi infla sanayi                351
            yüzde 31.4 iken ithalat›m›zda 42.7 yer tutuyor.   Lastik, plastik sanayi           25
              ‹hracat›m›zda ‘Düflük Teknoloji’yle üretti¤imiz  Rafineriler                      23
            ürünler yüzde 65.3 ile a¤›r bas›yor. Buradan ç›kan  Metalik olmayan ürünler        26
            sonuç, Türkiye ekonomisinin ihracatta kaydetti¤i
            baflar›lar›n a¤›rl›kl› bölümünün, kilosu a¤›r fiyat›  Metaller                      27
            (katmade¤eri) düflük ürünlerin ihrac›na dayand›¤›-  Madeni eflya üretimi             28
                                                                          O
            d›r.  Bunun di¤er ad›; yak›n pazarlara ba¤›ml›l›kt›r.  DÜfiÜK TEKNOLOJ‹
              Teknoloji yo¤unlu¤una göre d›fl ticaret verileri,  Dönüflüme dayal› sanayi      36+37
            ISIC Rev.3 s›n›flamas› içinde yeralan imalat sanayi  Ka¤›t ve bas›m sanayi      21+22
            ürünlerini kapsamaktad›r (Tablo 3). Teknoloji yo-  G›da ve tütün sanayi         15+16
            ¤unlu¤u aç›s›ndan d›fl ticaretimizin yap›sal duru-  Tekstil ve deri sanayi    17+18+19
            munu görmek için bir kesit olarak 2014 A¤us-
            tos’unu alabiliriz.  A¤ustos ay›nda ISIC Rev.3’e gö-  Ahflap sanayi                 20
            re imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki pa-  Kaynak: TÜ‹K


            TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


            önem ve ülkemizin lojistik alan›nda sahip oldu¤u  ¤› düflüncesiyle yeni ulafl›m hatlar›n›n hayata ge-
            olanaklar çerçevesinde, öncelikli hedeflerimizden  çirilmesi ve ihracat›m›zda etkin kullan›m›na yöne-
            bir tanesini, Dünya Bankas› taraf›ndan yay›mla-  lik çal›flmalar da Bakanl›¤›m›zca do¤rudan yürü-
            nan “Lojistik Performans Endeksi”nde dünyan›n   tülmektedir.
            en öndeki ilk 20 ülkesi aras›na girilmesi olufltur-
            makta; ülkemizin lojistik f›rsatlar›n› art›rmak ve  ‹hracat›m›z yükte a¤›r, paha da hafif,
            bu alandaki rekabetçili¤imizi güçlendirmek ama-   bunu nas›l aflaca¤›z?
            c›yla Bakanl›k olarak önümüzdeki dönemde so-      Nihat Zeybekci: 2023 y›l›nda 500 milyar dolar
            mut projeler uygulanmas› hedeflenmektedir.      ihracat hedefine ulaflmak için üretim ve pazarla-
              Bakanl›¤›m›z, bu amaçlar do¤rultusunda, ihra-  mada düzenli katmade¤er art›fl› olmas› gerekti¤i
            cat›m›z›n nakliyesinde kullan›labilecek yeni gü-  muhakkak. ‹hraç birim fiyat› ise ihraç ürünlerinin
            zergâh çal›flmalar› gerçeklefltirmekte ve nakliye-  yaratt›¤› katma de¤eri ve bu ürünlerin dünyadaki
            cilerimizin yurtd›fl›nda karfl›laflt›klar› sorunlar›  rekabet gücünü gösteren önemli parametreler-
            yurtd›fl› teflkilat›m›z vas›tas›yla ilk elden takip  den birisi. Bu nedenle ihracatta birim fiyat art›fl›n›
            ederek ilgili ülke makamlar› nezdinde çözüm için  sa¤layacak teknolojik ve inovatif dönüflüme büyük
            gerekli giriflimlerde bulunmaktad›r.             önem veriyoruz. ‹hracatta sofistikasyonu art›ra-
              Bunun yan›s›ra ihraç tafl›malar›m›zda yo¤un    bilmek için Ar-Ge, inovasyon ve markalaflman›n
            olarak yararlan›lan mevcut hatlara ilave olarak,  gücünden istifade etmemiz laz›m. Ancak bu flekil-
            yeni kara ve/veya deniz hatlar›n›n Türkiye ile böl-  de ihraç birim fiyat›m›z› geliflmifl ülkeler gibi 3.5-
            ge ülkeleri aras›ndaki ticarete ivme kazand›raca-  4 dolar düzeyine yükseltebiliriz.

                                                                                       Kas›m 2014 KobiEfor 29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34