Page 25 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 25

‹leri teknolojli ürünlerin üretilen toplam
                 ürünlerdeki pay›n› art›rmak, bir
               “operasyon” sorunu de¤il, vadeli bir
               süreç sorunudur. Bu süreç bilim ve
               teknoloji üretimine yo¤unlaflmakla
              bafllar ve ilerler. Bu konuda Türkiye;
                   kendinden önce bafllam›fl ve
               ‘Yüksek Gelir Grubu’na geçmifl olan
               geliflkin ülkelerin deneylerini aynen
                     yaflamak durumundad›r.
            Yar›flta düflük-teknoloji-düflük fiyat faktörüyle
            yeral›yorlar. Çünkü AB’li firmalar›n ihraç etti¤i  ‹hracat›m›z a¤›r fakat ucuz
            ürünlerde ‘Yüksek Teknoloji’nin pay› ortalamada   ‹hracat›m›za sembolize ederek de bakabiliriz.
            yüzde 19.8’i buluyor.                           ‹hraç ürünlerimizin kilo fiyat› 1.65 dolard›r. ‹hra-
              ‹hraç ürünlerindeki ‘Yüksek Teknolojili’ ürünle-  catta kilo-fiyat  Almanya'da 4.1 dolar, Japonya'da
            rin pay› bak›m›ndan AB ile k›yaslama fazla “oran-  3.5 dolar, Kore'de 3 dolard›r.
            t›s›z!” bulunabilir. O zaman Türkiye ile ayn› du-  Örne¤in; otomotiv sektöründe Türkiye son dört
            rumda olan ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’ ile k›yasla-  y›lda, kendisi ile benzer ülkeler aras›nda kilogram
            ma yapal›m.                                     bafl›na düflen de¤er aç›s›ndan yukar› s›ralara ç›ka-
              ‹hraç ürünlerinde yüksek teknolojili ürün pay›  mam›flt›r. Ama sektörde Almanya’n›n bir kilogram
            benzerimiz ülkelerde flöyle:                     ihraç mal› Türkiye’nin ihraç mal› de¤erinin ortala-
              l Meksika’da yüzde 16.3                       ma olarak iki kat› de¤erindedir.
              l Brezilya’da  yüzde 10.5                       Daha da  somutlaflt›rabiliriz: Türkiye 560 milyon
              l Arjantin’de yüzde 7.7                       dolarl›k mermer ve traverten ihracat›nda kilogra-
              l Endenozya’da yüzde 7.3                      m› 19 sentten Çin’e mal satarken sektörün a¤›rl›k-
              l Türkiye’de yüzde 3.7                        l› dünya ortalama fiyat› 29 sent’tir. Veya; Türki-
              Bu da bize, rekabetçilikte AB’nin çok gerisinde  ye’nin 267 milyon dolarl›k ihracat hacmine sahip
            oldu¤umuzdan baflka küresel pazarda ihracat ya-  oldu¤u bak›r cevherleri ve konsantreleri sektörün-
            r›fl›na girdi¤imiz emsal ülkelerin de çok gerisinde  de a¤›rl›kl› dünya ortalama birim fiyat› 4.9 dolar
            oldu¤umuzu gösterir.                            iken Türkiye Çin’e; kilogram fiyat› 1.2 dolardan ih-


            TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


                        ifltirak eden kat›l›mc›lara 20 puan ila-  huriyetimiz’in 100’üncü y›ldönümü olan 2023 y›-
                        ve destek sa¤lanmakta, tüm hedef ve  l›nda 150 milyar dolar hizmet ihracat› gerçeklefl-
                        öncelikli ülkeler için ise 10 puan ilave  tirme hedefimize en etkili ve en k›sa sürede ulafl-
                        destek verilmektedir. Bakanl›k ola-  mam›z› sa¤layacak kilit sektörler olarak “sa¤l›k
                        rak ilgili kurulufllarla iflbirli¤i halinde  turizmi, film, e¤itim ve biliflim (yaz›l›m ve bilgisa-
                        düzenledi¤imiz e¤itim, bilgilendirme  yar oyunlar›) ile teknik müflavirlik ve lojistik hiz-
                        seminerleri arac›l›¤›yla firmalar›m›z  metleri” sektörleri belirlenmifltir. Sözkonusu
                        ihracatta hem pazar ve ürün çeflit-  sektörlerin; bilimsel, teknolojik ve kültürel alt ya-
                        lendirmesinin önemi hem de marka-   p›m›z›n küresel düzeyde tan›t›m›na, müteahhitlik
                        l› ve katmade¤eri yüksek ürünlerin  firmalar›m›z›n uluslararas› pazarlarda daha bü-
                        ihracatta sa¤lad›¤› avantajlar konula-  yük projeler üstlenmesine, ayr›ca mal ihracat›m›-
                        r›nda bilgilendirilmektedir.        z›n artt›r›lmas›na do¤rudan katk› sa¤lamas› bek-
                                                            lenmektedir.
              ‹hracatta hizmet, imalat,                       Bu çerçevede, bu sektörlerde uluslararas› tica-
              tar›m vs bileflenleri                          ret gelirlerimizin artt›r›lmas› ve hizmet sektörle-
              noktas›nda nas›l bir  vizyonumuz var?         rimizin uluslararas› rekabet gücünün gelifltiril-
              Nihat Zeybekci:  Bilindi¤i üzere ülkemiz, son  mesi amac›yla Döviz Kazand›r›c› Hizmet Ticareti-
            y›llarda hizmet ihracat› alan›nda istikrarl› bir ba-  nin Desteklenmesi Hakk›nda Tebli¤ ile Teknik
            flar› yakalam›fl ve hizmet sektöründe d›fl ticaret  Müflavirlik Hizmetlerine Yap›lacak Devlet Yard›m-
            fazlas› veren bir ülke konumuna ulaflm›flt›r. Cum-  lar› Hakk›nda Tebli¤ çerçevesinde Bakanl›¤›m›z

                                                                                      Kas›m 2014  KobiEfor 25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30