Page 25 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 25
‹leri teknolojli ürünlerin üretilen toplam
ürünlerdeki pay›n› art›rmak, bir
“operasyon” sorunu de¤il, vadeli bir
süreç sorunudur. Bu süreç bilim ve
teknoloji üretimine yo¤unlaflmakla
bafllar ve ilerler. Bu konuda Türkiye;
kendinden önce bafllam›fl ve
‘Yüksek Gelir Grubu’na geçmifl olan
geliflkin ülkelerin deneylerini aynen
yaflamak durumundad›r.
Yar›flta düflük-teknoloji-düflük fiyat faktörüyle
yeral›yorlar. Çünkü AB’li firmalar›n ihraç etti¤i ‹hracat›m›z a¤›r fakat ucuz
ürünlerde ‘Yüksek Teknoloji’nin pay› ortalamada ‹hracat›m›za sembolize ederek de bakabiliriz.
yüzde 19.8’i buluyor. ‹hraç ürünlerimizin kilo fiyat› 1.65 dolard›r. ‹hra-
‹hraç ürünlerindeki ‘Yüksek Teknolojili’ ürünle- catta kilo-fiyat Almanya'da 4.1 dolar, Japonya'da
rin pay› bak›m›ndan AB ile k›yaslama fazla “oran- 3.5 dolar, Kore'de 3 dolard›r.
t›s›z!” bulunabilir. O zaman Türkiye ile ayn› du- Örne¤in; otomotiv sektöründe Türkiye son dört
rumda olan ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’ ile k›yasla- y›lda, kendisi ile benzer ülkeler aras›nda kilogram
ma yapal›m. bafl›na düflen de¤er aç›s›ndan yukar› s›ralara ç›ka-
‹hraç ürünlerinde yüksek teknolojili ürün pay› mam›flt›r. Ama sektörde Almanya’n›n bir kilogram
benzerimiz ülkelerde flöyle: ihraç mal› Türkiye’nin ihraç mal› de¤erinin ortala-
l Meksika’da yüzde 16.3 ma olarak iki kat› de¤erindedir.
l Brezilya’da yüzde 10.5 Daha da somutlaflt›rabiliriz: Türkiye 560 milyon
l Arjantin’de yüzde 7.7 dolarl›k mermer ve traverten ihracat›nda kilogra-
l Endenozya’da yüzde 7.3 m› 19 sentten Çin’e mal satarken sektörün a¤›rl›k-
l Türkiye’de yüzde 3.7 l› dünya ortalama fiyat› 29 sent’tir. Veya; Türki-
Bu da bize, rekabetçilikte AB’nin çok gerisinde ye’nin 267 milyon dolarl›k ihracat hacmine sahip
oldu¤umuzdan baflka küresel pazarda ihracat ya- oldu¤u bak›r cevherleri ve konsantreleri sektörün-
r›fl›na girdi¤imiz emsal ülkelerin de çok gerisinde de a¤›rl›kl› dünya ortalama birim fiyat› 4.9 dolar
oldu¤umuzu gösterir. iken Türkiye Çin’e; kilogram fiyat› 1.2 dolardan ih-
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
ifltirak eden kat›l›mc›lara 20 puan ila- huriyetimiz’in 100’üncü y›ldönümü olan 2023 y›-
ve destek sa¤lanmakta, tüm hedef ve l›nda 150 milyar dolar hizmet ihracat› gerçeklefl-
öncelikli ülkeler için ise 10 puan ilave tirme hedefimize en etkili ve en k›sa sürede ulafl-
destek verilmektedir. Bakanl›k ola- mam›z› sa¤layacak kilit sektörler olarak “sa¤l›k
rak ilgili kurulufllarla iflbirli¤i halinde turizmi, film, e¤itim ve biliflim (yaz›l›m ve bilgisa-
düzenledi¤imiz e¤itim, bilgilendirme yar oyunlar›) ile teknik müflavirlik ve lojistik hiz-
seminerleri arac›l›¤›yla firmalar›m›z metleri” sektörleri belirlenmifltir. Sözkonusu
ihracatta hem pazar ve ürün çeflit- sektörlerin; bilimsel, teknolojik ve kültürel alt ya-
lendirmesinin önemi hem de marka- p›m›z›n küresel düzeyde tan›t›m›na, müteahhitlik
l› ve katmade¤eri yüksek ürünlerin firmalar›m›z›n uluslararas› pazarlarda daha bü-
ihracatta sa¤lad›¤› avantajlar konula- yük projeler üstlenmesine, ayr›ca mal ihracat›m›-
r›nda bilgilendirilmektedir. z›n artt›r›lmas›na do¤rudan katk› sa¤lamas› bek-
lenmektedir.
‹hracatta hizmet, imalat, Bu çerçevede, bu sektörlerde uluslararas› tica-
tar›m vs bileflenleri ret gelirlerimizin artt›r›lmas› ve hizmet sektörle-
noktas›nda nas›l bir vizyonumuz var? rimizin uluslararas› rekabet gücünün gelifltiril-
Nihat Zeybekci: Bilindi¤i üzere ülkemiz, son mesi amac›yla Döviz Kazand›r›c› Hizmet Ticareti-
y›llarda hizmet ihracat› alan›nda istikrarl› bir ba- nin Desteklenmesi Hakk›nda Tebli¤ ile Teknik
flar› yakalam›fl ve hizmet sektöründe d›fl ticaret Müflavirlik Hizmetlerine Yap›lacak Devlet Yard›m-
fazlas› veren bir ülke konumuna ulaflm›flt›r. Cum- lar› Hakk›nda Tebli¤ çerçevesinde Bakanl›¤›m›z
Kas›m 2014 KobiEfor 25