Page 24 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 24

KAPAK




                                                            Yüksek Teknolojili’ ürünlerle  rekabet edememek-
                            Haluk Dinçer                    tedir. Bu durumda, cari aç›k sorunu yaflamamak
                            TÜS‹AD Baflkan›                  ve sürdürülebilir bir ekonomik büyüme sa¤layabil-
                                                            mek için; hem iç pazar›m›za, hem de ihracatta
                            “Kalk›nman›n itici              dünya pazarlar›na ‘Yüksek ve Orta Yüksek Tekno-
                                                            lojili’ ürünler  üretip satmaktan baflka ç›k›fl yolu-
                              gücü insand›r”                muz kalmamaktad›r.
                              Teknolojinin geliflmesi ve       Rekabetçili¤in mihenk tafl›
                            ekonomide bilginin a¤›rl›¤›n›n    ‹leri teknolojili ürünlerin üretilen toplam ürün-
                            artmas›, hem mikro planda bi-   lerdeki pay›n› art›rmak, bir “operasyon” sorunu
                            reylerin  hayat›n› hem de mak-  de¤il, vadeli bir süreç sorunudur. Bu süreç bilim
                            ro planda ülkelerin ekonomik    ve teknoloji üretimine yo¤unlaflmakla bafllar ve
            performans›n› çok yak›ndan etkiliyor.           ilerler. Bu konuda Türkiye; kendinden önce baflla-
               ‹nsana yat›r›m yapan, bilim ve teknoloji üre-  m›fl ve ‘Yüksek Gelir Grubu’na geçmifl olan gelifl-
            ten  ülkeler ekonomik büyümelerini de sürdü-    kin ülkelerin deneylerini aynen yaflamak duru-
            rülebilir hale getirmeyi baflar›yor.             mundad›r. Bunun k›sa anlat›m›; bütün ekonomik
               Ekonomik geliflmifllik ve kalk›nma seviyesi    geliflme dinamiklerinin bilime ve bilgiye, araflt›r-
            ile  inovasyon ve teknoloji yaratma kapasitesi  ma ve yenili¤e odaklanmas›d›r.
            aras›nda do¤ru orant›l› bir iliflki mevcuttur.     Bilim ve bilgiye e¤itimle gidilir. Türkiye’nin ileri
               Sanayi Strateji Belgesi'nde de sanayinin re-  teknolojili ürünler üretmesi için önce e¤itime yö-
            kabet edebilirli¤inin ve verimlili¤inin yükseltil-  nelmesi gerekir. Araflt›rma, gelifltirme, yenilikçilik
            mesi, dünya ihracat›ndan daha fazla pay  alacak  ve tasar›m sadece ve sadece; e¤itilmifl befleri  ser-
            flekilde yüksek katmade¤erli ve ileri teknolojili  maye ile olur.
            ürünlerin üretilmesi bir vizyon olarak ortaya ko-  Halbuki biz e¤itime gereken önemi vermiyoruz.
            nulmufltur.                                      Bilime teknolojiye önem vermiyoruz. ‹flletmeleri-
               Gerçekten de  teknoloji ithal ederek, cari aç›k  mizin e¤itimli, ileri teknolojiyi gelifltirecek ve üre-
            problemini sürekli yaflayarak, orta gelir tuza¤›-  time dönüfltürecek uzman eme¤i istihdam etme
            na tak›l› kalarak 21. yüzy›l›n rekabet koflullar›n-  konusunda pek ifltahl› olmad›klar›n› görüyoruz. Bu
            da ayakta  kalmam›z mümkün de¤il.               nedenle üretimimizde orta alt› ve düflük teknoloji-
               Türkiye'nin sürdürülebilir büyüme ve kalk›n-  ye dayal› ürünler a¤›rl›k tafl›maktad›r.
            ma için en büyük itici gücü insan gücüdür.        Küresel pazara aç›lan firmalar›m›z  Avrupa Bir-
                                                            li¤i (AB) ülkelerinden firmalarla yar›flmaktad›rlar.


              TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


             recek tehditleri minimize edip potansiyelleri f›r-  ‹hracatta pazar ba¤›ml›l›¤›n› nas›l aflar›z?
             sata çevirmek için ciddi flekilde çal›fl›yoruz. 2015-  Nihat Zeybekci: Bakanl›¤›m bünyesinde küresel
             2017 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program,     ve bölgesel geliflmeler dikkate al›narak pazara girifl
             dünyada ve bölgemizde cereyan eden geliflmeler   olanaklar›n›n iyilefltirilmesine yönelik çal›flmalar
             dikkate al›narak haz›rland›. ‹lgili kurum ve kuru-  dinamik bir yap›da sürdürülmektedir. Küresel eko-
             lufllar›m›zla iflbirli¤i halinde ülke bazl› yo¤un bir  nomik kriz sonras›nda ihracatta pazar çeflitlendir-
             ticari diplomasi yürütüyoruz.                   mesine gidilmesi zaruret haline gelmifltir. Avrupa
               Ayr›ca, Gümrük Birli¤i’nin daha etkin hale geti-  Birli¤i gibi nüfuz edilmesi zor bir pazarda dahi
             rilmesi; baflta Avrupa Birli¤i ve ABD aras›nda gö-  önemli baflar›lar gösteren ihracatç›lar›m›z, Bakan-
             rüflmeleri devam eden Transatlantik Ticaret ve   l›¤›m›z›n da yönlendirmesiyle alternatif pazarlara
             Yat›r›m Ortakl›¤› anlaflmas› olmak üzere ülkemizi  h›zla uyum sa¤lam›fllard›r.
             do¤rudan etkileyecek serbest ticaret anlaflmala-   ‹lgili kamu kurum/kurulufllar› ve STK’lar›n katk›-
             r›n›n d›fl ticaretimizi olumlu yönde etkilemesi yö-  lar› al›narak belirlenen hedef ve öncelikli ülkeler,
             nünde çal›flmalar yap›yoruz. Serbest ticaret an-  Bakanl›¤›m›zca sa¤lanan devlet yard›mlar›nda ayr›-
             laflmas› müzakerelerine hizmetler ve yat›r›mlar›  cal›kl› bir yere sahiptir. Genel ve sektörel ticaret he-
             da dahil etmeye özen gösteriyoruz.              yetleri ile al›m heyeti programlar› baflta olmak üze-
               Dolay›s›yla gerek uluslararas› tan›t›m ve paza-  re tüm faaliyetlerde sözkonusu ülkelere a¤›rl›k ver-
             ra girifl stratejilerimiz gerekse ikili ve çok tarafl›  meye gayret gösterilmektedir. Bunun yan›s›ra Ba-
             müzakerelerimiz ile ihracatç›lar›m›z›n önündeki  kanl›¤›m›zca verilen destekler kapsam›nda, her y›l
             engelleri kald›rmaya gayret ediyoruz.           belirlenen 15 hedef ülkede düzenlenecek fuarlara


            24 KobiEfor Kas›m 2014
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29