Page 24 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 24
KAPAK
Yüksek Teknolojili’ ürünlerle rekabet edememek-
Haluk Dinçer tedir. Bu durumda, cari aç›k sorunu yaflamamak
TÜS‹AD Baflkan› ve sürdürülebilir bir ekonomik büyüme sa¤layabil-
mek için; hem iç pazar›m›za, hem de ihracatta
“Kalk›nman›n itici dünya pazarlar›na ‘Yüksek ve Orta Yüksek Tekno-
lojili’ ürünler üretip satmaktan baflka ç›k›fl yolu-
gücü insand›r” muz kalmamaktad›r.
Teknolojinin geliflmesi ve Rekabetçili¤in mihenk tafl›
ekonomide bilginin a¤›rl›¤›n›n ‹leri teknolojili ürünlerin üretilen toplam ürün-
artmas›, hem mikro planda bi- lerdeki pay›n› art›rmak, bir “operasyon” sorunu
reylerin hayat›n› hem de mak- de¤il, vadeli bir süreç sorunudur. Bu süreç bilim
ro planda ülkelerin ekonomik ve teknoloji üretimine yo¤unlaflmakla bafllar ve
performans›n› çok yak›ndan etkiliyor. ilerler. Bu konuda Türkiye; kendinden önce baflla-
‹nsana yat›r›m yapan, bilim ve teknoloji üre- m›fl ve ‘Yüksek Gelir Grubu’na geçmifl olan gelifl-
ten ülkeler ekonomik büyümelerini de sürdü- kin ülkelerin deneylerini aynen yaflamak duru-
rülebilir hale getirmeyi baflar›yor. mundad›r. Bunun k›sa anlat›m›; bütün ekonomik
Ekonomik geliflmifllik ve kalk›nma seviyesi geliflme dinamiklerinin bilime ve bilgiye, araflt›r-
ile inovasyon ve teknoloji yaratma kapasitesi ma ve yenili¤e odaklanmas›d›r.
aras›nda do¤ru orant›l› bir iliflki mevcuttur. Bilim ve bilgiye e¤itimle gidilir. Türkiye’nin ileri
Sanayi Strateji Belgesi'nde de sanayinin re- teknolojili ürünler üretmesi için önce e¤itime yö-
kabet edebilirli¤inin ve verimlili¤inin yükseltil- nelmesi gerekir. Araflt›rma, gelifltirme, yenilikçilik
mesi, dünya ihracat›ndan daha fazla pay alacak ve tasar›m sadece ve sadece; e¤itilmifl befleri ser-
flekilde yüksek katmade¤erli ve ileri teknolojili maye ile olur.
ürünlerin üretilmesi bir vizyon olarak ortaya ko- Halbuki biz e¤itime gereken önemi vermiyoruz.
nulmufltur. Bilime teknolojiye önem vermiyoruz. ‹flletmeleri-
Gerçekten de teknoloji ithal ederek, cari aç›k mizin e¤itimli, ileri teknolojiyi gelifltirecek ve üre-
problemini sürekli yaflayarak, orta gelir tuza¤›- time dönüfltürecek uzman eme¤i istihdam etme
na tak›l› kalarak 21. yüzy›l›n rekabet koflullar›n- konusunda pek ifltahl› olmad›klar›n› görüyoruz. Bu
da ayakta kalmam›z mümkün de¤il. nedenle üretimimizde orta alt› ve düflük teknoloji-
Türkiye'nin sürdürülebilir büyüme ve kalk›n- ye dayal› ürünler a¤›rl›k tafl›maktad›r.
ma için en büyük itici gücü insan gücüdür. Küresel pazara aç›lan firmalar›m›z Avrupa Bir-
li¤i (AB) ülkelerinden firmalarla yar›flmaktad›rlar.
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
recek tehditleri minimize edip potansiyelleri f›r- ‹hracatta pazar ba¤›ml›l›¤›n› nas›l aflar›z?
sata çevirmek için ciddi flekilde çal›fl›yoruz. 2015- Nihat Zeybekci: Bakanl›¤›m bünyesinde küresel
2017 dönemini kapsayan Orta Vadeli Program, ve bölgesel geliflmeler dikkate al›narak pazara girifl
dünyada ve bölgemizde cereyan eden geliflmeler olanaklar›n›n iyilefltirilmesine yönelik çal›flmalar
dikkate al›narak haz›rland›. ‹lgili kurum ve kuru- dinamik bir yap›da sürdürülmektedir. Küresel eko-
lufllar›m›zla iflbirli¤i halinde ülke bazl› yo¤un bir nomik kriz sonras›nda ihracatta pazar çeflitlendir-
ticari diplomasi yürütüyoruz. mesine gidilmesi zaruret haline gelmifltir. Avrupa
Ayr›ca, Gümrük Birli¤i’nin daha etkin hale geti- Birli¤i gibi nüfuz edilmesi zor bir pazarda dahi
rilmesi; baflta Avrupa Birli¤i ve ABD aras›nda gö- önemli baflar›lar gösteren ihracatç›lar›m›z, Bakan-
rüflmeleri devam eden Transatlantik Ticaret ve l›¤›m›z›n da yönlendirmesiyle alternatif pazarlara
Yat›r›m Ortakl›¤› anlaflmas› olmak üzere ülkemizi h›zla uyum sa¤lam›fllard›r.
do¤rudan etkileyecek serbest ticaret anlaflmala- ‹lgili kamu kurum/kurulufllar› ve STK’lar›n katk›-
r›n›n d›fl ticaretimizi olumlu yönde etkilemesi yö- lar› al›narak belirlenen hedef ve öncelikli ülkeler,
nünde çal›flmalar yap›yoruz. Serbest ticaret an- Bakanl›¤›m›zca sa¤lanan devlet yard›mlar›nda ayr›-
laflmas› müzakerelerine hizmetler ve yat›r›mlar› cal›kl› bir yere sahiptir. Genel ve sektörel ticaret he-
da dahil etmeye özen gösteriyoruz. yetleri ile al›m heyeti programlar› baflta olmak üze-
Dolay›s›yla gerek uluslararas› tan›t›m ve paza- re tüm faaliyetlerde sözkonusu ülkelere a¤›rl›k ver-
ra girifl stratejilerimiz gerekse ikili ve çok tarafl› meye gayret gösterilmektedir. Bunun yan›s›ra Ba-
müzakerelerimiz ile ihracatç›lar›m›z›n önündeki kanl›¤›m›zca verilen destekler kapsam›nda, her y›l
engelleri kald›rmaya gayret ediyoruz. belirlenen 15 hedef ülkede düzenlenecek fuarlara
24 KobiEfor Kas›m 2014