Page 21 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 21
B u say›m›z›n kapak konusunda, mevcut konfeksiyon sektörü, 1 milyar
on dolar ihracat ile ikinci
son verilerden yola ç›karak Türkiye eko-
s›rada yerald›. Haz›r giyim ve
nomisinin ihracat vizyonunu ele al›yoruz.
‹hracata dayal› büyüme modeli-
500 milyon dolar ihracat ile
ne geçti¤imize göre ihracat›m›-
z›n çok yönlü analizi bize; “sürdü-
l Y›l›n ilk 10 ay›nda
rülebilir ekonomik büyü- üçüncü s›rada bulunuyor.
ihracat yüzde 5.6 art›fl-
me”ye ve 2023 y›l› hedeflerimize la 131 milyar 140
hangi yol haritas›n› izlersek va- milyon dolar oldu.
rabilece¤imizi de gösterecektir. l Türkiye'nin
Ayr›ca önemle not etmeliyiz ki; son 12 ayl›k ihra-
ihracat küresel bir rekabet sah- cat› ise yüzde 5.3 ar-
nesinde cereyan etmektedir ve t›flla 158 milyar 516
Türkiye; yeterince rekabetçi olmayan milyon dolara yükseldi.
ekonomisiyle bu sahnede rekabet etmektedir. Bu l ‹hracat›n büyümeye katk›s› 1.5 puan, net ihra-
nedenle önümüzdeki süreçler k›r›lganl›k tafl›mak- cat katk›s› 2.9 puan oldu.
tad›r ve esas olan, bu k›r›lganl›¤›n üstesinden gel- l 10 ayda AB'ye ihracat›m›z yüzde 13 artt›. Tür-
memizdir. kiye, AB'ye ihracat›n› art›rabilen 5 ülke aras›nda
Konuyu Ekonomi Bakan› Nihat Zeybekci’nin so- ikinci s›rada yerald›.
rular›m›za verdi¤i yan›tlar üzerine temellendirdik. l Dünyan›n ilk 70 ülkesinin ihracat art›fl› yüzde
T‹M Baflkan› Mehmet Büyükekfli’nin ihracatla ilgili 2.8 iken biz yüzde 6.1 art›fl yakalad›k.
görüfl ve önerileri ile dosyam›z› güçlendirdik. ‹hra- l Türkiye’nin büyüme oran› ve büyüme kalitesi
catç› birliklerinden ald›¤›m›z verilerle ihracat per- iyileflti.
formans›m›z› göstermeye çal›flt›k. ... ve Türkiye; ‹HRACATA DAYALI BÜYÜME MO-
DEL‹NE GEÇ‹fi YAPTI.
En son ihracat verilerimiz 2014 Ekim sonu ihracat verilerine bakt›¤›m›zda
Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) verilerine göre; önümüzde flu sorular duruyor: ‹hracatta ne yöne
l Ekim 2014 ay› ihracat›m›z geçen y›l›n ayn› ay›- gidiyoruz, imkanlar›m›z-f›rsatlar›m›z-risklerimiz
na göre yüzde 6.7 art›flla 12 milyar 598 milyon do- nelerdir? Türkiye ekonomisi bugünden görünen
lar oldu. Bu bir rekor. vizyonla; ‘Orta Gelir’den ç›k›p ‘Yüksek Gelir Gru-
l Ekim ay›nda en fazla ihracat›, 1 milyar 700 bu’na, ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’ kategorisinden
milyon dolarla otomotiv endüstrisi sektörü yapar- ç›k›p ‘Geliflmifller’ kategorisine, hangi yol haritas›-
ken, kimyevi maddeler sektörü 1 milyar 500 mily- n› izleyerek geçebilecek?
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
Nihat Zeybekci leflme stratejisini rahmetli Özal döneminde yü-
Ekonomi Bakan› rürlü¤e koymufltu. Tar›ma dayal› bir ekonomiden
sanayi toplumuna geçiflte bu vizyonun çok katk›s›
Türkiye’nin ihracata iliflkin sorunlar›n› olmufltur. Korumac› ve müdahaleci d›fl ticaret
ve çözümlerini Ekonomi Bakan› Nihat rejiminin, ithal ikameci politikalar›n 1980’ler-
Zeybekci’ye sorduk: de son bulmas›yla ihracatç›m›z›n da önü aç›l-
m›flt›r. Hükümetlerimiz dönemindeki siyasi ve
Türkiye’nin ihracata dayal› ekonomik istikrar sayesinde uygulanabilen
büyüme politikas›n› tan›mlar uzun vadeli politikalar, ihracat› Türkiye ekono-
m›s›n›z? misinin temel tafl› haline getirmifltir.
Nihat Zeybekci: ‹hracata dayal›
büyüme; ekonomik büyüme ve Cari a盤›n azalt›lmas›nda
istihdam seviyesi ile ödemeler ihracat›n rolü nedir,
dengesi üzerindeki pozitif etki- ne olacakt›r?
si nedeniyle küreselleflme Nihat Zeybekci: Cari a盤›n te-
döneminde yaln›zca Türki- melini d›fl ticaret a盤› oluflturu-
ye’nin de¤il tüm dünyan›n yor. ‹hracat ve ithalat aras›nda-
kulland›¤› bir politika ara- ki bu negatif fark›n önemli bir
c›d›r. Türkiye ise asl›nda gerekçesi, yurtd›fl›ndan pet-
ihracata dayal› sanayi- rol ürünleri al›m›na ay›rd›¤›-
Kas›m 2014 KobiEfor 21