Page 21 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 21

B         u say›m›z›n kapak konusunda, mevcut                      konfeksiyon sektörü, 1 milyar

                                                                              on dolar ihracat ile ikinci
                    son verilerden yola ç›karak  Türkiye eko-
                                                                              s›rada yerald›. Haz›r giyim ve
                    nomisinin ihracat vizyonunu ele al›yoruz.
                    ‹hracata dayal› büyüme modeli-
                                                                              500 milyon dolar ihracat ile
                    ne geçti¤imize göre ihracat›m›-
                    z›n çok yönlü analizi bize; “sürdü-
                                                                                     l  Y›l›n ilk 10 ay›nda
                    rülebilir ekonomik büyü-                                  üçüncü s›rada bulunuyor.
                                                                                    ihracat yüzde 5.6 art›fl-
           me”ye ve 2023 y›l› hedeflerimize                                           la 131 milyar 140
           hangi yol haritas›n› izlersek va-                                            milyon dolar oldu.
           rabilece¤imizi de gösterecektir.                                                l  Türkiye'nin
           Ayr›ca önemle not etmeliyiz ki;                                               son 12 ayl›k ihra-
           ihracat küresel bir rekabet sah-                                           cat› ise yüzde 5.3 ar-
           nesinde cereyan etmektedir ve                                            t›flla 158 milyar 516
           Türkiye; yeterince rekabetçi  olmayan                                 milyon dolara yükseldi.
           ekonomisiyle bu sahnede rekabet etmektedir. Bu     l ‹hracat›n büyümeye katk›s› 1.5 puan, net ihra-
           nedenle önümüzdeki süreçler k›r›lganl›k tafl›mak-  cat katk›s› 2.9 puan oldu.
           tad›r ve esas olan, bu k›r›lganl›¤›n üstesinden gel-  l 10 ayda AB'ye ihracat›m›z yüzde 13 artt›. Tür-
           memizdir.                                        kiye, AB'ye ihracat›n› art›rabilen 5 ülke aras›nda
              Konuyu Ekonomi Bakan› Nihat Zeybekci’nin so-  ikinci s›rada yerald›.
           rular›m›za verdi¤i yan›tlar üzerine temellendirdik.  l Dünyan›n ilk 70 ülkesinin ihracat art›fl› yüzde
           T‹M Baflkan› Mehmet Büyükekfli’nin ihracatla ilgili  2.8 iken biz yüzde 6.1 art›fl yakalad›k.
           görüfl ve önerileri ile dosyam›z› güçlendirdik. ‹hra-  l Türkiye’nin büyüme oran› ve büyüme kalitesi
           catç› birliklerinden ald›¤›m›z verilerle ihracat per-  iyileflti.
           formans›m›z› göstermeye çal›flt›k.                  ... ve Türkiye; ‹HRACATA DAYALI BÜYÜME MO-
                                                            DEL‹NE GEÇ‹fi YAPTI.
              En son ihracat verilerimiz                      2014 Ekim sonu ihracat verilerine bakt›¤›m›zda
              Türkiye ‹hracatç›lar Meclisi (T‹M) verilerine göre;  önümüzde flu sorular duruyor: ‹hracatta ne yöne
              l Ekim 2014 ay› ihracat›m›z geçen y›l›n ayn› ay›-  gidiyoruz, imkanlar›m›z-f›rsatlar›m›z-risklerimiz
           na göre yüzde 6.7 art›flla 12 milyar 598 milyon do-  nelerdir? Türkiye ekonomisi bugünden görünen
           lar oldu. Bu bir rekor.                          vizyonla; ‘Orta Gelir’den ç›k›p ‘Yüksek Gelir Gru-
              l  Ekim ay›nda en fazla ihracat›, 1 milyar 700  bu’na, ‘Geliflmekte Olan Ülkeler’ kategorisinden
           milyon dolarla otomotiv endüstrisi sektörü yapar-  ç›k›p ‘Geliflmifller’ kategorisine, hangi yol haritas›-
           ken, kimyevi maddeler sektörü 1 milyar 500 mily-  n› izleyerek geçebilecek?


               TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


             Nihat Zeybekci                                 leflme stratejisini rahmetli Özal döneminde yü-
             Ekonomi Bakan›                                 rürlü¤e koymufltu. Tar›ma dayal› bir ekonomiden
                                                            sanayi toplumuna geçiflte bu vizyonun çok katk›s›
               Türkiye’nin ihracata iliflkin sorunlar›n›       olmufltur. Korumac› ve müdahaleci d›fl ticaret
             ve çözümlerini Ekonomi Bakan› Nihat               rejiminin, ithal ikameci politikalar›n 1980’ler-
             Zeybekci’ye sorduk:                               de son bulmas›yla ihracatç›m›z›n da önü aç›l-
                                                               m›flt›r. Hükümetlerimiz dönemindeki siyasi ve
               Türkiye’nin ihracata dayal›                     ekonomik istikrar sayesinde uygulanabilen
               büyüme politikas›n› tan›mlar                   uzun vadeli politikalar, ihracat› Türkiye ekono-
               m›s›n›z?                                           misinin temel tafl› haline getirmifltir.
               Nihat Zeybekci: ‹hracata dayal›
             büyüme; ekonomik büyüme ve                                  Cari a盤›n azalt›lmas›nda
             istihdam seviyesi ile ödemeler                               ihracat›n rolü nedir,
             dengesi üzerindeki pozitif etki-                              ne olacakt›r?
             si nedeniyle küreselleflme                                      Nihat Zeybekci: Cari a盤›n te-
             döneminde yaln›zca Türki-                                     melini d›fl ticaret a盤› oluflturu-
             ye’nin de¤il tüm dünyan›n                                      yor. ‹hracat ve ithalat aras›nda-
             kulland›¤› bir politika ara-                                    ki bu negatif fark›n önemli bir
             c›d›r.  Türkiye ise asl›nda                                      gerekçesi, yurtd›fl›ndan pet-
             ihracata dayal› sanayi-                                          rol ürünleri al›m›na ay›rd›¤›-

                                                                                       Kas›m 2014 KobiEfor 21
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26