Page 22 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 22
KAPAK
l Yüksek Teknolojili ürünler
l Orta Yüksek Teknolojili ürünler
l Orta Düflük Teknolojili ürünler
l Düflük Teknolojili ürünler
Üretiminde; ‘Yüksek ve Orta Yüksek Teknolojili’
ürünlerin a¤›r bast›¤› ekonomiler “rekabetçi”, ‘Or-
ta Düflük ve Düflük Teknolojili’ ürünlerin a¤›r bas-
t›¤› ekonomiler ise “rekabetçi olmayan” ekonomi-
ler kategorisinde s›n›fland›r›l›yor.
Türkiye ekonomisi rekabetçi de¤il
Genelde ve teknolojik ölçütlerle bak›ld›¤›nda
Türkiye ekonomisi “rekabetçi olmayan” ekonomi-
lerden say›l›yor. Çünkü “Düflük Teknoloji” ile üre-
tim yap›yor. Oysa rekabetçi olman›n esas›; ‘Yüksek
ve Orta Yüksek Teknolojili’ ürünleri üretebilmek-
tir. ‘Düflük ve Orta Düflük Teknolojili’ ürünleri en
geride kalm›fl ülkeler bile üretebilmektedir.
2013 y›l› verileriyle Türkiye ekonomisinin üretti-
¤i ürünlerin sadece yüzde 3.3’ü ‘Yüksek Teknolo-
jili’ ürünler s›n›f›ndad›r. Bu düzey ihraç etti¤imiz
Rekabet için “rekabetçi ekonomi” ürünlere ise yüzde 3.7 olarak yans›maktad›r.
Türkiye flunu gördü: Küresel ortamda sürdürü- Di¤er yandan; y›llar itibar›yla bakt›¤›m›zda Tür-
lebilir rekabet gücü olmayan ekonomiler dikifl tut- kiye ekonomisinin toplam üretimde ve ihracat›nda
turamazlar. Bu nedenle Türkiye, ihracata dayal› ‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay›n›n artmad›¤›n›,
bir ekonomik büyüme modeli içinde seyrederken hatta, –ihracat art›fl› di¤er ürünlerde gerçekleflti¤i
yaflad›¤› sanc›lar› aflmak için h›zla gerekli önlem- için– azald›¤›n› görüyoruz.
leri almak zorundad›r. Bunun aç›k ifadesi; ihraç Bu teknoloji zaaf›n›n ekonomik sonuçlar›, s›n›r-
etti¤imiz ürünler içinde ‘Yüksek Teknoloji ve Orta lar› yokeden küresel ekonomik ortamda sadece
Yüksek Teknoloji’ ile üretti¤imiz ürünlerin pay›n› bir “ihracat” sorunundan ibaret de¤ildir. Ayn› za-
art›rmakt›r. manda kendi iç pazar›na hakim olup olamama so-
Günümüzde ürünler genelde flu dört grupta s›- runudur. Çünkü düflük teknolojili ürünlerimiz, “it-
n›fland›r›lmaktad›r: halat” olarak iç pazar›m›za giren ‘Orta Yüksek ve
TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...
m›z yüksek kaynak. Bu çerçevede, ihracat art›fl›- t›. Böylece sözkonusu dönemde toplam ihracat›m›-
n›n ekonominin geneline oldu¤u gibi cari a盤›n z›n yüzde 43.7’sini baflta Almanya (10 milyar dolar),
azalt›lmas›na da büyük katk›s› oldu¤u aflikârd›r. ‹ngiltere (6.5 milyar dolar), ‹talya (4.8 milyar dolar),
2017 y›l›na kadar cari a盤›n GSYH’ye oran›n› Fransa (4.4 milyar dolar), ‹spanya (3.1 milyar dolar)
%5.2 seviyelerine indirmeyi ve ihracat›m›z› 200 olmak üzere bu bölgeye gerçeklefltirdik.
milyar dolar›n üzerine ç›karmay› öngörüyoruz. Her ne kadar pazar çeflitlendirmesi ihracat›-
Tabii bu hedeflerin yakalanabilmesi için üretim m›z›n temel önceliklerinden olsa da dünya ithalat
faktörlerimizi daha verimli kullanmam›z gereki- ve ihracat›n›n yüzde 16’s›n› yapan Avrupa Birli¤i
yor. D›fl pazar taleplerine uygun kalite ve fiyatta; yüksek al›m gücü ile daima ülkemizin en büyük
daha fazla katmade¤er odakl› üretim ve pazarla- ticaret partneri olacakt›r. Bu nedenle bu bölge-
ma anlay›fl›n› özel sektörümüzün taban›na yay- deki ekonomik geliflmeleri yak›ndan takip ediyor
mam›z laz›m. Türkiye’yi montaj de¤il üretim üs- ve küresel kriz sonras› toparlanma e¤iliminin bir
sü; fason diyar› de¤il markalar ülkesi yapman›n an önce h›zlanmas›n› umuyoruz.
gayreti içerisindeyiz.
Ortado¤u, Rusya ve Ukrayna ihracat›m›z
AB’ye ihracat›m›zda son durum nedir? düflüyor. Ayr›ca bölge co¤rafyam›z iç aç›c›
Nihat Zeybekci: Nihai TÜ‹K verilerine göre de¤il. Bu geliflmelerin ihracat›m›za etkisi...
Ocak-A¤ustos döneminde geçen y›l›n ayn› dönemi- Nihat Zeybekci: Bildi¤iniz gibi çok hareketli bir
ne göre Avrupa Birli¤i ülkelerine yapt›¤›m›z ihra- co¤rafyada yafl›yoruz. Her daim riskler ve f›rsat-
cat, yaklafl›k yüzde 13 art›flla 46 milyar dolara ulafl- lar bar›nd›ran bu bölgede ihracat›m›za halel geti-
22 KobiEfor Kas›m 2014