Page 22 - KobiEfor_Kasim_2014
P. 22

KAPAK



                                                              l Yüksek Teknolojili ürünler
                                                              l Orta Yüksek Teknolojili ürünler
                                                              l Orta Düflük Teknolojili ürünler
                                                              l Düflük Teknolojili ürünler
                                                              Üretiminde; ‘Yüksek ve Orta Yüksek Teknolojili’
                                                            ürünlerin a¤›r bast›¤› ekonomiler “rekabetçi”, ‘Or-
                                                            ta Düflük ve Düflük Teknolojili’ ürünlerin a¤›r bas-
                                                            t›¤› ekonomiler ise “rekabetçi olmayan” ekonomi-
                                                            ler kategorisinde s›n›fland›r›l›yor.
                                                              Türkiye ekonomisi rekabetçi de¤il
                                                              Genelde ve teknolojik ölçütlerle bak›ld›¤›nda
                                                            Türkiye ekonomisi “rekabetçi olmayan” ekonomi-
                                                            lerden say›l›yor. Çünkü “Düflük Teknoloji” ile üre-
                                                            tim yap›yor. Oysa rekabetçi olman›n esas›; ‘Yüksek
                                                            ve Orta Yüksek Teknolojili’ ürünleri üretebilmek-
                                                            tir. ‘Düflük ve Orta Düflük Teknolojili’ ürünleri en
                                                            geride kalm›fl ülkeler bile üretebilmektedir.
                                                              2013 y›l› verileriyle Türkiye ekonomisinin üretti-
                                                            ¤i ürünlerin  sadece yüzde 3.3’ü ‘Yüksek Teknolo-
                                                            jili’ ürünler s›n›f›ndad›r. Bu düzey ihraç etti¤imiz
              Rekabet için “rekabetçi ekonomi”              ürünlere ise yüzde 3.7 olarak yans›maktad›r.
              Türkiye flunu gördü: Küresel ortamda sürdürü-    Di¤er yandan; y›llar itibar›yla bakt›¤›m›zda Tür-
            lebilir rekabet gücü olmayan ekonomiler dikifl tut-  kiye ekonomisinin toplam üretimde ve ihracat›nda
            turamazlar. Bu nedenle Türkiye, ihracata dayal›  ‘Yüksek Teknolojili’ ürünlerin pay›n›n artmad›¤›n›,
            bir ekonomik büyüme modeli içinde seyrederken   hatta, –ihracat art›fl› di¤er ürünlerde gerçekleflti¤i
            yaflad›¤› sanc›lar› aflmak için  h›zla gerekli önlem-  için– azald›¤›n› görüyoruz.
            leri almak zorundad›r. Bunun aç›k ifadesi; ihraç  Bu teknoloji zaaf›n›n ekonomik sonuçlar›, s›n›r-
            etti¤imiz ürünler içinde ‘Yüksek Teknoloji ve Orta  lar› yokeden küresel ekonomik ortamda  sadece
            Yüksek Teknoloji’ ile üretti¤imiz ürünlerin pay›n›  bir “ihracat” sorunundan ibaret de¤ildir. Ayn› za-
            art›rmakt›r.                                    manda kendi iç pazar›na hakim olup olamama so-
              Günümüzde ürünler genelde flu dört grupta  s›-  runudur. Çünkü düflük teknolojili ürünlerimiz, “it-
            n›fland›r›lmaktad›r:                            halat” olarak iç pazar›m›za giren ‘Orta Yüksek ve



            TÜRK‹YE ‹HRACATININ SORUNLARI ve ÇÖZÜMLER‹...


            m›z yüksek kaynak.  Bu çerçevede, ihracat art›fl›-  t›. Böylece sözkonusu dönemde toplam ihracat›m›-
            n›n ekonominin geneline oldu¤u gibi cari a盤›n  z›n yüzde 43.7’sini baflta Almanya (10 milyar dolar),
            azalt›lmas›na da büyük katk›s› oldu¤u aflikârd›r.  ‹ngiltere (6.5 milyar dolar), ‹talya (4.8 milyar dolar),
            2017 y›l›na kadar cari a盤›n GSYH’ye oran›n›   Fransa (4.4 milyar dolar), ‹spanya (3.1 milyar dolar)
            %5.2 seviyelerine indirmeyi ve ihracat›m›z› 200  olmak üzere bu bölgeye gerçeklefltirdik.
            milyar dolar›n üzerine ç›karmay› öngörüyoruz.     Her ne kadar pazar çeflitlendirmesi ihracat›-
            Tabii bu hedeflerin yakalanabilmesi için üretim  m›z›n temel önceliklerinden olsa da dünya ithalat
            faktörlerimizi daha verimli kullanmam›z gereki-  ve ihracat›n›n yüzde 16’s›n› yapan Avrupa Birli¤i
            yor. D›fl pazar taleplerine uygun kalite ve fiyatta;  yüksek al›m gücü ile daima ülkemizin en büyük
            daha fazla katmade¤er odakl› üretim ve pazarla-  ticaret partneri olacakt›r. Bu nedenle bu bölge-
            ma anlay›fl›n› özel sektörümüzün taban›na yay-   deki ekonomik geliflmeleri yak›ndan takip ediyor
            mam›z laz›m. Türkiye’yi montaj de¤il üretim üs-  ve küresel kriz sonras› toparlanma e¤iliminin bir
            sü; fason diyar› de¤il markalar ülkesi yapman›n  an önce h›zlanmas›n› umuyoruz.
            gayreti içerisindeyiz.
                                                              Ortado¤u, Rusya ve Ukrayna ihracat›m›z
               AB’ye ihracat›m›zda son durum nedir?           düflüyor. Ayr›ca bölge co¤rafyam›z iç aç›c›
               Nihat Zeybekci:  Nihai TÜ‹K verilerine göre    de¤il. Bu geliflmelerin ihracat›m›za etkisi...
            Ocak-A¤ustos döneminde geçen y›l›n ayn› dönemi-   Nihat Zeybekci: Bildi¤iniz gibi çok hareketli bir
            ne göre Avrupa Birli¤i ülkelerine yapt›¤›m›z ihra-  co¤rafyada yafl›yoruz. Her daim riskler ve f›rsat-
            cat, yaklafl›k yüzde 13 art›flla 46 milyar dolara ulafl-  lar bar›nd›ran bu bölgede ihracat›m›za halel geti-


           22 KobiEfor Kas›m 2014
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27