Page 33 - KobiEfor Eylül 2025
P. 33

G R   MC L K



         Halkbank ve İstanbul Üniversitesi’nden kadın girişimciliğine güncel bakış:

                 Rakamlarla kad n giri imcili inin


                              geli imi ve yol haritas



            Halkbank’ın, İstanbul Üniversitesi Araştırma Merkezi’ne hazırlattığı “Veri ve İstatistiklerle Kadın
          Girişimciliğine Güncel Bakış Araştırma Raporu”, kadın girişimciliğinin tarihsel gelişimini, bugünkü
          durumunu ve küresel eğilimlerini çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendiriyor. Türkiye’de kadınların
              girişimcilik motivasyonundan yaş gruplarına, sektörel dağılımdan bölgesel farklara kadar
                           zengin verilerle hazırlanan rapor kapsamlı öneriler de içeriyor.
                  adının güçlenmesi ve kadın girişimciliğinin destek-  Kadın girişimciliği kamu politikalarıyla güçleniyor
                lenmesi kapsamındaki çalışmalarını akademik ça-  Araştırma, kadın girişimciliği alanındaki kamu politikala-
         K lışmalarla da pekiştiren Halkbank’ın, İstanbul   rının geldiği noktayı veri ve analizlerle ortaya koyuyor. Kadın
         Üniversitesi Araştırma Merkezi’ne hazırlattığı ve kadın gi-  girişimciliğinin Türkiye’deki
         rişimciliğinin çok boyutlu bir perspektifle ele alındığı “Veri   gelişimini kalkınma planları
         ve İstatistiklerle Kadın Girişimciliğine Güncel Bakış Araş-  ekseninde değerlendiren ra-
         tırma Raporu” yayımlandı.  Rapor; kalkınma planları, ku-  porda, özellikle 6. Kalkınma
         rumsal destek yapıları, e-ticaret faaliyetleri, ihracat oranları,   Planı’ndan itibaren kadınların
         kadın istihdamı ve kadınların iş gücü piyasasındaki yeri gibi   iş gücüne ve girişimciliğe ka-
         başlıklarda kadın girişimciliğine ilişkin veri ve istatistikleri   tılımını artırmaya yönelik
         değerlendiriyor. Ayrıca kadın girişimciliğinin yaygınlaştırıl-  somut adımların atıldığı, takip
         ması amacıyla politika önerilerine yer veriliyor; özellikle eği-  eden planlarda ise bu çerçe-
         tim, mentörlük, finansal okuryazarlık, sosyal güvence ve   venin genişletildiği aktarılıyor.
         bakım hizmetleri gibi alanlarda atılması gereken adımlar   11. ve 12. Kalkınma Planları,
         vurgulanıyor.                                   kadın girişimcilere özel destek
                                                         programları, dijital okuryazar-
                                                         lık eğitimleri, kırsal kalkınma
                                                         projeleri ve rehberlik hizmetleriyle öne çıkıyor.

                                                         Kadın girişimciliğinde gelişim
                                                            Raporda; TÜİK’in 2023 yılı Girişimcilik İstatistikleri’ne göre
                                                         kadın girişimcilerin toplam girişimciler içindeki payının
                                                         %17.4’e ulaştığı; bu oranın özellikle 2009’dan itibaren artış
                                                         eğiliminde olduğu, 2024’teyse Türkiye’de bu oranın %18.2’ye
                                                         ulaştığı da ifade ediliyor.
                                                           Kadın girişimciler dijitalleşmeye uyum sağlıyor: Rapora
                                                         göre kadınların e-ticaretteki rolü, kadın girişimciliği açısın-
                                                         dan dikkat çeken bir gelişim alanı olarak öne çıkıyor. Kadın
                                                         girişimciler dijital platformlarda her geçen gün daha fazla
         Küresel düzeyde kadın girişimciliği             yer alırken e-ticaret, düşük başlangıç maliyetleri ve esnek iş
            Raporda, Global Entrepreneurship Monitor (GEM) verilerine   modelleriyle kadınlar için erişilebilir bir girişim sahası su-
         dayanılarak, kadınların küresel ölçekte girişimcilik faaliyetle-  nuyor. Türkiye’de kadın girişimcilerin e-ticaretteki yaklaşık
         rine erkeklere kıyasla daha sınırlı biçimde katıldığı belirtiliyor.
         Dünyada her 10 girişimciden sadece 3’ünün kadın olduğu kay-
         dedilirken, kadın girişimciliğinin en yüksek olduğu bölgelerin
         Latin Amerika, Karayipler, Doğu Asya ve Pasifik olduğu vurgu-
         lanıyor. Buna karşılık, gelişmiş ülkelerde kadın girişimci oran-
         larının daha düşük seviyelerde seyrettiği belirtiliyor. Raporda
         ayrıca, finansmana erişim zorlukları, bakım sorumluluklarının
         kadınlar üzerinde yoğunlaşması, rol model eksikliği ve toplum-
         sal cinsiyet kalıplarının, kadın girişimciliğinin önündeki başlıca
         yapısal engeller olduğu kaydediliyor.
                                                                                     Eylül 2025 KobiEfor  33
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38