Page 33 - KobiEfor Eylül 2025
P. 33
G R MC L K
Halkbank ve İstanbul Üniversitesi’nden kadın girişimciliğine güncel bakış:
Rakamlarla kad n giri imcili inin
geli imi ve yol haritas
Halkbank’ın, İstanbul Üniversitesi Araştırma Merkezi’ne hazırlattığı “Veri ve İstatistiklerle Kadın
Girişimciliğine Güncel Bakış Araştırma Raporu”, kadın girişimciliğinin tarihsel gelişimini, bugünkü
durumunu ve küresel eğilimlerini çok boyutlu bir yaklaşımla değerlendiriyor. Türkiye’de kadınların
girişimcilik motivasyonundan yaş gruplarına, sektörel dağılımdan bölgesel farklara kadar
zengin verilerle hazırlanan rapor kapsamlı öneriler de içeriyor.
adının güçlenmesi ve kadın girişimciliğinin destek- Kadın girişimciliği kamu politikalarıyla güçleniyor
lenmesi kapsamındaki çalışmalarını akademik ça- Araştırma, kadın girişimciliği alanındaki kamu politikala-
K lışmalarla da pekiştiren Halkbank’ın, İstanbul rının geldiği noktayı veri ve analizlerle ortaya koyuyor. Kadın
Üniversitesi Araştırma Merkezi’ne hazırlattığı ve kadın gi- girişimciliğinin Türkiye’deki
rişimciliğinin çok boyutlu bir perspektifle ele alındığı “Veri gelişimini kalkınma planları
ve İstatistiklerle Kadın Girişimciliğine Güncel Bakış Araş- ekseninde değerlendiren ra-
tırma Raporu” yayımlandı. Rapor; kalkınma planları, ku- porda, özellikle 6. Kalkınma
rumsal destek yapıları, e-ticaret faaliyetleri, ihracat oranları, Planı’ndan itibaren kadınların
kadın istihdamı ve kadınların iş gücü piyasasındaki yeri gibi iş gücüne ve girişimciliğe ka-
başlıklarda kadın girişimciliğine ilişkin veri ve istatistikleri tılımını artırmaya yönelik
değerlendiriyor. Ayrıca kadın girişimciliğinin yaygınlaştırıl- somut adımların atıldığı, takip
ması amacıyla politika önerilerine yer veriliyor; özellikle eği- eden planlarda ise bu çerçe-
tim, mentörlük, finansal okuryazarlık, sosyal güvence ve venin genişletildiği aktarılıyor.
bakım hizmetleri gibi alanlarda atılması gereken adımlar 11. ve 12. Kalkınma Planları,
vurgulanıyor. kadın girişimcilere özel destek
programları, dijital okuryazar-
lık eğitimleri, kırsal kalkınma
projeleri ve rehberlik hizmetleriyle öne çıkıyor.
Kadın girişimciliğinde gelişim
Raporda; TÜİK’in 2023 yılı Girişimcilik İstatistikleri’ne göre
kadın girişimcilerin toplam girişimciler içindeki payının
%17.4’e ulaştığı; bu oranın özellikle 2009’dan itibaren artış
eğiliminde olduğu, 2024’teyse Türkiye’de bu oranın %18.2’ye
ulaştığı da ifade ediliyor.
Kadın girişimciler dijitalleşmeye uyum sağlıyor: Rapora
göre kadınların e-ticaretteki rolü, kadın girişimciliği açısın-
dan dikkat çeken bir gelişim alanı olarak öne çıkıyor. Kadın
girişimciler dijital platformlarda her geçen gün daha fazla
Küresel düzeyde kadın girişimciliği yer alırken e-ticaret, düşük başlangıç maliyetleri ve esnek iş
Raporda, Global Entrepreneurship Monitor (GEM) verilerine modelleriyle kadınlar için erişilebilir bir girişim sahası su-
dayanılarak, kadınların küresel ölçekte girişimcilik faaliyetle- nuyor. Türkiye’de kadın girişimcilerin e-ticaretteki yaklaşık
rine erkeklere kıyasla daha sınırlı biçimde katıldığı belirtiliyor.
Dünyada her 10 girişimciden sadece 3’ünün kadın olduğu kay-
dedilirken, kadın girişimciliğinin en yüksek olduğu bölgelerin
Latin Amerika, Karayipler, Doğu Asya ve Pasifik olduğu vurgu-
lanıyor. Buna karşılık, gelişmiş ülkelerde kadın girişimci oran-
larının daha düşük seviyelerde seyrettiği belirtiliyor. Raporda
ayrıca, finansmana erişim zorlukları, bakım sorumluluklarının
kadınlar üzerinde yoğunlaşması, rol model eksikliği ve toplum-
sal cinsiyet kalıplarının, kadın girişimciliğinin önündeki başlıca
yapısal engeller olduğu kaydediliyor.
Eylül 2025 KobiEfor 33