Page 30 - KobiEfor Eylül 2025
P. 30
E-T CARET LOJ ST
sının öngörüldüğünü ifade ediyor: “Türkiye’de e-ticaret sek- tüketici beklentileri ve dijital ticaretin yaygınlaşmasıyla birlikte,
törü son yıllarda ciddi bir ivme yakalamıştır. 2024 yılı itibariyle lojistik sektörünün stratejik önemi daha da artmış; firmalar
Türkiye’nin toplam e-ticaret hacmi 3 trilyon TL’yi aşarak bir bu alanda rekabet avantajı elde etmek için altyapılarını mo-
önceki yıla göre %61.7 oranında artış göstermiştir. Aynı dernize etmeye ve operasyonlarını dijitalleştir-
dönemde perakende e-ticaret hacmi 1.6 meye yönelmiştir. Türkiye, sahip
trilyon TL’ye ulaşmış, bu da yaklaşık olduğu coğrafi konum ve geli-
%63.7’lik bir büyümeye karşılık şen lojistik altyapısıyla bu
gelmektedir. Dolar bazında büyümeden önemli
bakıldığında, Türkiye'nin ölçüde pay alabile-
e-ticaret hacmi 2019 yı- cek potansiyele
lında 23.9 milyar dolar- sahiptir. E-tica-
ken, 2024 yılında 89.6 retin Türkiye
milyar dolara yüksel- GSYH’si içindeki
miştir. Bu da beş yıllık payı %6.5 seviye-
dönemde %274’lük bir sine ulaşmıştır.
artışa işaret etmektedir.” Türkiye perakende
Bilgehan Engin, “T.C. Ti- e-ticaret pazarı son
caret Bakanlığı’nın yayınladığı beş yılda en hızlı büyüyen
Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü pazar konumunda yer almak-
Raporu’nda ülkemizde e-ticaret hacmi 2024 tadır. 2025 yılında e-ticaret ve e-ihra-
yılında bir önceki yıla göre %61.7 artarak 3 trilyon Türk li- cat sektöründeki sorunlar çözülürse öngörülerin
rasını aştığı, işlem sayısının ise 5 milyar 910 milyon adet olarak üstünde hacim büyümeye devam edecek. E-ticaret hacminin
gerçekleştiği kaydedilmiştir” diyor. Bilgehan Engin, perakende 2030 yılına kadar toplam dünya ticaretinin %40’ına ulaşacağı
e-ticaret hacminin 2024 yılında bir önceki yıla göre %63.7 ar- öngörülmektedir.
tarak 1 trilyon 619 milyar Türk lirasına ulaşırken; perakende
e-ticaret işlem sayısının ise bir önceki yıla göre %10.1 artış “e-ticaretin tüm ülke sathına
göstererek 1 milyar 850 milyon adet olarak gerçekleştiğini bil- yayılması bir zorunluluk”
diriyor: “2019-2024 yılları arasında genel e-ticaret hacminin Bilgehan Engin, Türkiye’nin toplam lojistik ve taşımacılık
yıllık bileşik büyüme oranı %85.66’ya ve aynı dönemde pera- pazar büyüklüğünün yaklaşık 100 milyar dolar seviyesinde ol-
kende e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı ise duğunu aktarıyor: “Türkiye, küresel lojistik hizmet ihracatında
%90.82’ye ulaşmıştır.” %2.5’lik payla dünyada 11. sırada yer almaktadır. Toplam hiz-
met ihracatının ise yaklaşık %40’ını lojistik sektörü oluştur-
Dünyada ve Türkiye’de e-ticaret lojistiği hızla büyüyor maktadır.”
Bilgehan Engin, şunları kaydediyor: “2024-2025 döne- Bilgehan Engin, UTİKAD Mikro Lojistik ve Dijitalleşme Ça-
minde e-ticaret lojistiği, hem küresel ölçekte hem de Türkiye lışma Grubu’nun da hem e-ticaret hem de e-ihracat sektö-
özelinde hızlı büyümesini sürdürmüştür. Teknolojik dönüşüm, ründe yaşanan sorunları aylık olarak gerçekleştirilen çalışma
30 KobiEfor Eylül 2025