Page 30 - KobiEfor Eylül 2025
P. 30

E-T CARET LOJ ST

































          sının öngörüldüğünü ifade ediyor: “Türkiye’de e-ticaret sek-  tüketici beklentileri ve dijital ticaretin yaygınlaşmasıyla birlikte,
          törü son yıllarda ciddi bir ivme yakalamıştır. 2024 yılı itibariyle   lojistik sektörünün stratejik önemi daha da artmış; firmalar
          Türkiye’nin toplam e-ticaret hacmi 3 trilyon TL’yi aşarak bir   bu alanda rekabet avantajı elde etmek için altyapılarını mo-
          önceki yıla göre %61.7 oranında artış göstermiştir. Aynı   dernize etmeye ve operasyonlarını dijitalleştir-
          dönemde perakende e-ticaret hacmi 1.6                            meye yönelmiştir. Türkiye, sahip
          trilyon TL’ye ulaşmış, bu da yaklaşık                                 olduğu coğrafi konum ve geli-
          %63.7’lik bir büyümeye karşılık                                           şen lojistik altyapısıyla bu
          gelmektedir. Dolar bazında                                                  büyümeden önemli
          bakıldığında, Türkiye'nin                                                     ölçüde pay alabile-
          e-ticaret hacmi 2019 yı-                                                        cek potansiyele
          lında 23.9 milyar dolar-                                                        sahiptir. E-tica-
          ken, 2024 yılında 89.6                                                           retin  Türkiye
          milyar dolara yüksel-                                                            GSYH’si içindeki
          miştir. Bu da beş yıllık                                                        payı %6.5 seviye-
          dönemde %274’lük bir                                                            sine ulaşmıştır.
          artışa işaret etmektedir.”                                                    Türkiye perakende
            Bilgehan Engin, “T.C. Ti-                                                 e-ticaret pazarı son
          caret Bakanlığı’nın yayınladığı                                           beş yılda en hızlı büyüyen
          Türkiye’de E-Ticaretin Görünümü                                       pazar konumunda yer almak-
          Raporu’nda ülkemizde e-ticaret hacmi 2024                        tadır. 2025 yılında e-ticaret ve e-ihra-
          yılında bir önceki yıla göre %61.7 artarak 3 trilyon Türk li-  cat sektöründeki sorunlar çözülürse öngörülerin
          rasını aştığı, işlem sayısının ise 5 milyar 910 milyon adet olarak   üstünde hacim büyümeye devam edecek. E-ticaret hacminin
          gerçekleştiği kaydedilmiştir” diyor. Bilgehan Engin, perakende   2030 yılına kadar toplam dünya ticaretinin %40’ına ulaşacağı
          e-ticaret hacminin 2024 yılında bir önceki yıla göre %63.7 ar-  öngörülmektedir.
          tarak 1 trilyon 619 milyar Türk lirasına ulaşırken; perakende
          e-ticaret işlem sayısının ise bir önceki yıla göre %10.1 artış  “e-ticaretin tüm ülke sathına
          göstererek 1 milyar 850 milyon adet olarak gerçekleştiğini bil-  yayılması bir zorunluluk”
          diriyor: “2019-2024 yılları arasında genel e-ticaret hacminin   Bilgehan Engin, Türkiye’nin toplam lojistik ve taşımacılık
          yıllık bileşik büyüme oranı %85.66’ya ve aynı dönemde pera-  pazar büyüklüğünün yaklaşık 100 milyar dolar seviyesinde ol-
          kende e-ticaret hacminin yıllık bileşik büyüme oranı ise   duğunu aktarıyor: “Türkiye, küresel lojistik hizmet ihracatında
          %90.82’ye ulaşmıştır.”                          %2.5’lik payla dünyada 11. sırada yer almaktadır. Toplam hiz-
                                                          met ihracatının ise yaklaşık %40’ını lojistik sektörü oluştur-
          Dünyada ve Türkiye’de e-ticaret lojistiği hızla büyüyor   maktadır.”
            Bilgehan Engin, şunları kaydediyor: “2024-2025 döne-  Bilgehan Engin, UTİKAD Mikro Lojistik ve Dijitalleşme Ça-
          minde e-ticaret lojistiği, hem küresel ölçekte hem de Türkiye   lışma Grubu’nun da hem e-ticaret hem de e-ihracat sektö-
          özelinde hızlı büyümesini sürdürmüştür. Teknolojik dönüşüm,   ründe yaşanan sorunları aylık olarak gerçekleştirilen çalışma
          30 KobiEfor Eylül 2025
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35