Page 29 - KobiEfor Eylül 2025
P. 29

olduğunu gösteriyor. 2025’in ilk yarısı da bu güçlü temel üze-  Türkiye’nin dijital ticarette kararlılıkla attığı her adımın, kü-
          rinde oldukça hareketli geçti. Ramazan, Anneler Günü, Ba-  resel rekabette daha güçlü bir konuma ulaşmasını sağlaya-
          balar Günü ve Kurban Bayramı gibi dönemler, perakende  cağını belirten Çevikoğlu, 2025 hedeflerinin ötesinde, 2028
          e-ticarette yoğun talep artışına yol açtı. Giyim, elektronik, ki-  itibarıyla e-ihracatın toplam ihracat içindeki payını %10’a çı-
          şisel bakım ve ev yaşamı kategorileri öne çıkarken, mobil ti-  karma vizyonunun, artık yalnızca bir hedef değil, ulaşılabilir
          caretin yaygınlaşması, hızlı teslimat beklentileri ve kullanıcı  bir gerçeklik olduğunu kaydetti. Çevikoğlu, amaçlarının, Türk
          deneyimine odaklanan dijital altyapılar, çevrim içi alışverişi her  ürünlerinin kalitesini ve çeşitliliğini dünya çapında daha geniş
          kesim için daha cazip hale getiriyor. Henüz resmi veriler açık-  kitlelerle buluşturmak ve Türkiye’yi e-ihracat alanında lider
          lanmadı ama hesaplamalarımıza göre yılın ilk 6 aylık döne-  ülkelerden biri haline getirmek olduğunu açıkladı.
          minde e-ticaret hacmi 2 trilyon TL'yi aştı, yılın ikinci yarısı
          e-ticarette büyüme daha fazla oluyor, bu çerçevede 2025 so-   “Türkiye’de e-ticaret sektörünün gelişimini
          nunda Türkiye’nin e-ticaret hacminin yaklaşık 5 trilyon TL’ye  destekleyici çalışmalar yürütülmeli”
          ulaşmasını bekliyoruz.”                           UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üre-
                                                          tenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, son
          “2025 itibarıyla Türkiye’nin e-ihracat hacminin  yıllarda dijitalleşmenin hız kazan-
          8 milyar dolara ulaşması öngörülüyor”           ması, Pandemi’nin tüketici alış-
            Çevikoğlu, küresel e-ticaret ekosisteminde bugün her 4  kanlıklarını değiştirmesi ve çevrim
          gönderiden 1’inin e-ihracat kapsamında gerçekleştiğini, Tür-  içi alışverişin yaygınlaşmasıyla bir-
          kiye’de bu oranın henüz 20 gönderide 1 seviyesinde olduğunu  likte e-ticaret sektörünün büyüyen
          ifade etti. Çevikoğlu, bu çarpıcı farkın, Türkiye'nin e-ihracat  alanlardan birine dönüştüğünü
          alanında sahip olduğu yüksek gelişim potansiyelini açıkça or-  söylüyor. E-ticaret lojistiği sektörü-
          taya koyduğuna işaret etti: “Son yıllarda atılan stratejik adım-  nün hem dünya genelinde hem de
          lar, bu potansiyelin somut başarılara dönüşmesini sağlamış,  Türkiye özelinde büyük bir gelişim
          e-ihracatın Türkiye ekonomisindeki etkisi giderek arttı. Başta  gösterdiğine dikkat çeken Bilge-
          Ticaret Bakanlığı olmak üzere kamu otoritelerinin sağladığı  han Engin, “E-ticaret hacminin
          destek mekanizmaları, sektör paydaşlarının eşgüdüm içinde  genel ticaret hacmine oranı yıllar
                                                                                     Bilgehan Engin
          yürüttüğü çalışmalarla birleşerek önemli bir ivme yarattı. e-  içinde özellikle Covid-19’un da et-
          ihracatın sürdürülebilir büyümesi için platformların yurt dışı  kisiyle ciddi bir artış göstermiştir.
          açılımı, lojistik ve gümrük altyapısının güçlendirilmesi, nitelikli  2023 yılında küresel e-ticaret lojistiği pazar büyüklüğü yaklaşık
          insan kaynağının yetiştirilmesi ve global platformlarla dijital  373 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Önümüzdeki yıllarda
          entegrasyon süreçlerinin hızlandırılması kritik rol oynuyor.  sektörün yıllık bileşik büyüme oranının (CAGR) %13 ila %22
          2025 itibarıyla Türkiye’nin e-ihracat hacminin 8 milyar dolara  arasında olması beklenmektedir” diyor.
          ulaşması öngörülüyor. Sektördeki dinamizm, hızla artan ya-
          tırımlar ve gelişen dijital altyapı göz önüne alındığında bu he-  Küresel e-ticaret lojistiği pazarı 2032’de
          defin aşılması mümkün görünüyor. Bu büyümenin kalıcı ve  1.9 trilyon dolar büyüklüğe ulaşacak
          kapsayıcı olması, kamu-özel sektör işbirliğinin sürekliliğine  Bilgehan Engin, bu doğrultuda pazar büyüklüğünün 2030-
          ve desteklerin etkin kullanımına bağlı.”        2032 döneminde 1.5 ila 1.9 trilyon dolar seviyelerine ulaşma-
                                                                                     Eylül 2025  KobiEfor  29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34