Page 29 - KobiEfor Eylül 2025
P. 29
olduğunu gösteriyor. 2025’in ilk yarısı da bu güçlü temel üze- Türkiye’nin dijital ticarette kararlılıkla attığı her adımın, kü-
rinde oldukça hareketli geçti. Ramazan, Anneler Günü, Ba- resel rekabette daha güçlü bir konuma ulaşmasını sağlaya-
balar Günü ve Kurban Bayramı gibi dönemler, perakende cağını belirten Çevikoğlu, 2025 hedeflerinin ötesinde, 2028
e-ticarette yoğun talep artışına yol açtı. Giyim, elektronik, ki- itibarıyla e-ihracatın toplam ihracat içindeki payını %10’a çı-
şisel bakım ve ev yaşamı kategorileri öne çıkarken, mobil ti- karma vizyonunun, artık yalnızca bir hedef değil, ulaşılabilir
caretin yaygınlaşması, hızlı teslimat beklentileri ve kullanıcı bir gerçeklik olduğunu kaydetti. Çevikoğlu, amaçlarının, Türk
deneyimine odaklanan dijital altyapılar, çevrim içi alışverişi her ürünlerinin kalitesini ve çeşitliliğini dünya çapında daha geniş
kesim için daha cazip hale getiriyor. Henüz resmi veriler açık- kitlelerle buluşturmak ve Türkiye’yi e-ihracat alanında lider
lanmadı ama hesaplamalarımıza göre yılın ilk 6 aylık döne- ülkelerden biri haline getirmek olduğunu açıkladı.
minde e-ticaret hacmi 2 trilyon TL'yi aştı, yılın ikinci yarısı
e-ticarette büyüme daha fazla oluyor, bu çerçevede 2025 so- “Türkiye’de e-ticaret sektörünün gelişimini
nunda Türkiye’nin e-ticaret hacminin yaklaşık 5 trilyon TL’ye destekleyici çalışmalar yürütülmeli”
ulaşmasını bekliyoruz.” UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üre-
tenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin, son
“2025 itibarıyla Türkiye’nin e-ihracat hacminin yıllarda dijitalleşmenin hız kazan-
8 milyar dolara ulaşması öngörülüyor” ması, Pandemi’nin tüketici alış-
Çevikoğlu, küresel e-ticaret ekosisteminde bugün her 4 kanlıklarını değiştirmesi ve çevrim
gönderiden 1’inin e-ihracat kapsamında gerçekleştiğini, Tür- içi alışverişin yaygınlaşmasıyla bir-
kiye’de bu oranın henüz 20 gönderide 1 seviyesinde olduğunu likte e-ticaret sektörünün büyüyen
ifade etti. Çevikoğlu, bu çarpıcı farkın, Türkiye'nin e-ihracat alanlardan birine dönüştüğünü
alanında sahip olduğu yüksek gelişim potansiyelini açıkça or- söylüyor. E-ticaret lojistiği sektörü-
taya koyduğuna işaret etti: “Son yıllarda atılan stratejik adım- nün hem dünya genelinde hem de
lar, bu potansiyelin somut başarılara dönüşmesini sağlamış, Türkiye özelinde büyük bir gelişim
e-ihracatın Türkiye ekonomisindeki etkisi giderek arttı. Başta gösterdiğine dikkat çeken Bilge-
Ticaret Bakanlığı olmak üzere kamu otoritelerinin sağladığı han Engin, “E-ticaret hacminin
destek mekanizmaları, sektör paydaşlarının eşgüdüm içinde genel ticaret hacmine oranı yıllar
Bilgehan Engin
yürüttüğü çalışmalarla birleşerek önemli bir ivme yarattı. e- içinde özellikle Covid-19’un da et-
ihracatın sürdürülebilir büyümesi için platformların yurt dışı kisiyle ciddi bir artış göstermiştir.
açılımı, lojistik ve gümrük altyapısının güçlendirilmesi, nitelikli 2023 yılında küresel e-ticaret lojistiği pazar büyüklüğü yaklaşık
insan kaynağının yetiştirilmesi ve global platformlarla dijital 373 milyar dolar olarak gerçekleşmiştir. Önümüzdeki yıllarda
entegrasyon süreçlerinin hızlandırılması kritik rol oynuyor. sektörün yıllık bileşik büyüme oranının (CAGR) %13 ila %22
2025 itibarıyla Türkiye’nin e-ihracat hacminin 8 milyar dolara arasında olması beklenmektedir” diyor.
ulaşması öngörülüyor. Sektördeki dinamizm, hızla artan ya-
tırımlar ve gelişen dijital altyapı göz önüne alındığında bu he- Küresel e-ticaret lojistiği pazarı 2032’de
defin aşılması mümkün görünüyor. Bu büyümenin kalıcı ve 1.9 trilyon dolar büyüklüğe ulaşacak
kapsayıcı olması, kamu-özel sektör işbirliğinin sürekliliğine Bilgehan Engin, bu doğrultuda pazar büyüklüğünün 2030-
ve desteklerin etkin kullanımına bağlı.” 2032 döneminde 1.5 ila 1.9 trilyon dolar seviyelerine ulaşma-
Eylül 2025 KobiEfor 29