Page 37 - KobiEfor Kasım 2025
P. 37

bir lojistik yatırım üssü olarak görülmektedir.              trendlerle uyumlu olarak yeşil ve dijital dö-
          Önümüzdeki dönemde de yabancı yatırımların                   nüşüm süreçlerini hızlandırdığını da kayde-
          artarak devam etmesi ve iş birliği fırsatlarının             den Engin, özellikle Avrupa Birliği’nin (AB)
          çoğalması beklenmektedir.”                                   Yeşil Mutabakatı (Green Deal) ve sürdürüle-
            Bilgehan Engin, Türkiye’nin dış ticaretinin bel-           bilirlik kriterlerinin, Türkiye’de faaliyet gös-
          kemiği olan lojistik sektörünün üretilen mal ve              teren lojistik firmaları üzerinde dönüşüm
          hizmetlerin dünya pazarlarına ulaştırılmasında               baskısı yarattığını kaydediyor:“Halen kara-
          kritik rol oynadığını vurgulayarak,  2024’te Türki-          yolunun baskın olduğu Türk taşımacılık
          ye’nin toplam hizmet ihracatının 115.2 milyar                sektöründe fosil yakıtlara bağımlılık yüksek
          dolar olduğunu ve bunun 38.9 milyar doları (%34)             olduğundan, yeşil dönüşümün hızlanması
          taşımacılık ve lojistik hizmetlerinden elde edildi-          için demiryolu bağlantılarının artırılması ve
          ğini aktarıyor: “Ticaret Bakanlığı, lojistik-taşıma-         intermodal taşımacılığın teşvik edilmesi
          cılık hizmet ihracatının 2025 sonunda 48 milyar              büyük önem taşımaktadır. İlerleyen yıllarda
          dolara, 2028’de ise 78 milyar dolara ulaşmasını              karbon vergileri ve çevre standartları sıkı-
          hedeflemektedir. Son on yılda denizyolu taşıma-  Bilgehan Engin  laştıkça, sektörün yeşil dönüşümü bir tercih
          cılığının payında azalma, karayolu ve demiryolu              değil zorunluluk halini alacaktır. Dijital dö-
          taşımacılığındaysa görece artış eğilimi gözlenmektedir.”   nüşüm cephesinde ise Türkiye lojistiği oldukça dinamik bir
            Açılan fırsat penceresi: Bilgehan Engin, Pandemi’yle kırılan  adaptasyon sürecindedir. Büyük kargo şirketleri teslimat opti-
          küresel tedarik zincirlerinin, Türkiye’nin “dünyanın tedarik zinciri  mizasyonu, canlı kargo takip aplikasyonları gibi sistemler ge-
          üssü” olma hedefini destekleyen bir fırsat penceresi açtığına  liştirirken; yük taşıma platformları nakliyeci ile yük sahibini
          dikkat çekiyor: “Türkiye, coğrafi olarak Avrupa ile Asya’nın ke-  anlık olarak buluşturan çözümler sunuyor. Tek Pencere Sistemi
          sişiminde yer alması ve Kuzey Koridor yerine Orta Koridor ola-  gibi altyapılar sayesinde gümrük işlemleri kısmen elektronik
          rak adlandırılan güzergâhta daha ekonomik ve hızlı bir alternatif  ortama taşındı, bu da işlem sürelerini azaltarak verimlilik sağ-
          sunmasıyla çok uluslu şirketlerin dikkatini çekmektedir. Pan-  lıyor. Depolarda otomasyon ve robotik kullanımına başlayan şir-
          demi sonrasında şirketler tedarik ağlarını çeşitlendirme ihtiyacı  ketler, insan hatasını ve süre kaybını en aza indirmeye çalışıyor.
          hissederken, ‘yakın kıyı’ stratejisi kapsamında üretimi Uzak Do-  Bunun yanı sıra sektörde veri analitiği ve yapay zeka kullanımı
          ğu’dan kısmen yakın coğrafyalara kaydırma eğilimi doğmuştur.  sayesinde talep tahmini, güzergâh planlama, envanter optimi-
          Bu trendin merkezinde yer alan ülkelerden biri de Türkiye’dir.  zasyonu gibi alanlarda ciddi iyileşmeler sağlanıyor.”
          Özellikle Avrupalı firmalar için Türkiye, Çin’e alternatif en po-  Bilgehan Engin, Türk lojistik sektörünün çifte dönüşüm
          püler tedarik ve üretim bölgelerinden biri haline gelmiştir. Ül-  yaşadığını söylüyor: “Bir yandan karbon salımını düşürmek
          kemiz, son yıllarda otoyollar, mega limanlar, Marmaray tüp  ve yeşil standartlara uyum sağlamak için altyapısını ve araç
          geçidi, Bakü-Tiflis-Kars demiryolu hattı gibi projelerle altyapısını  filosunu yeniliyor, diğer yandan Lojistik 4.0 diyebileceğimiz
          güçlendirerek bir lojistik merkez olma yönünde önemli adımlar  dijital çağa ayak uydurarak operasyonlarını akıllandırıyor.
          attı. İstanbul Havalimanı dünyanın en büyük hava kargo mer-  Bu dönüşümlerin meyvesi olarak, sektörün sürdürülebilir-
          kezlerinden biri olma yolunda ilerliyor; Mersin, İzmir ve İsken-  lik performansı ve uluslararası rekabetçiliği önümüzdeki
          derun gibi limanlar bölgesel hub olma kapasitelerini artırıyor.  yıllarda belirgin biçimde artacaktır. Elbette KOBİ ölçeğindeki
          Ayrıca organize sanayi bölgeleri (OSB’ler) yakınında kurulan lo-  birçok nakliyeci için bu dönüşümlerin mali yükü olacağın-
          jistik merkezler ve depolama tesisleri, entegre tedarik zinciri  dan, sektör paydaşları ve devletin ortak projeler ve teşvik-
          hizmetlerini kolaylaştırıyor. Pandemi sonrası yeniden şekillenen  lerle bu geçişi kolaylaştırması beklenmektedir. Ancak genel
          tedarik rotalarında Türkiye’nin avantajı, esnek ve çok modlu ta-  gidişat itibarıyla, Türkiye lojistik sektörü yeşil ve dijital dö-
          şımacılık kabiliyetine sahip olmasıdır. ”      nüşüm trenine çoktan binmiştir ve bu sayede uzun vadede
            “Türkiye ciddi bir lojistik atılım eşiğindedir”: Bilgehan  verimli, çevre dostu ve yüksek katma değerli bir yapıya ev-
          Engin, Orta Koridor’un canlandırılması ve yeni ulaştırma pro-  rilmektedir.”
          jelerinin Türkiye’yi küresel tedarik zincirlerinin kilit parçası  “Ulaşım altyapısını çeşitlendirmek ve entegre etmek ge-
          yapma potansiyeline sahip olduğunu vurguluyor: “Elbette bu  rekiyor”: Bilgehan Engin, demiryolu ve denizyolu altyapısının
          hedefe tam anlamıyla ulaşmak için Türkiye’nin önünde bazı gö-  yetersiz entegrasyonu nedeniyle alternatif modların yeterince
          revler bulunmaktadır. Altyapının güçlendirilmesi (özellikle de-  kullanılamadığına da değiniyor: “Ulaştırma altyapısını çeşit-
          miryolu ağının ve liman bağlantılarının geliştirilmesi), gümrük  lendirmek ve entegre etmek gerekiyor. Özellikle demiryolu
          süreçlerinin hızlandırılması ve nitelikli iş gücü yetiştirilmesi ge-  yatırım ve iyileştirmelerine öncelik verilmelidir. Mevcut de-
          rekmektedir. Ancak mevcut eğilimler ışığında, Türkiye tedarik  miryolu hatlarının modernizasyonu, sanayi bölgelerine ve li-
          zinciri üssü olma hedefine oldukça yakınlaşıyor. Pandemi son-  manlara yeni hat bağlantıları kurulması şarttır. Karayolu
          rası dönemde Türkiye ciddi bir lojistik atılım eşiğindedir; doğru  ağırlığını azaltmak üzere kombine taşımacılık (ro-ro gemileri
          yatırımlar ve politikalarla dünyanın tedarik merkezi olma he-  + tren gibi) yaygınlaştırılmalı, uluslararası taşımalarda inter-
          define ulaşma şansı yüksektir. Şu anda sektör, bu hedef doğ-  modal çözümler desteklenmelidir. Ayrıca, karayolu altyapı-
          rultusunda hızlı büyüme ve dönüşüm aşamasındadır.”   sında da akıllı lojistik sistemleri (dijital takip, trafik
            Yeşil ve dijital dönüşüm: Türk lojistik sektörünün, küresel  optimizasyonu) kullanılarak mevcut yol kapasitesinin etkinliği
                                                                                     Kas m 2025 KobiEfor  37
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42