Page 36 - KobiEfor Kasım 2025
P. 36

LOJ1ST1K, TA IMACILIK VE DEPOLAMA H1ZMETLER1



           2028’de 200 milyar dolar büyüklük ve ilk 10 lojistik ekonomi arasına girme hedefi;


          “Türkiye lojistikte merkez olma iddias+nda”



            Türkiye lojistik, taşımacılık ve depolama hizmetleri sektörünün 2024 sonu itibarıyla yaklaşık
          100 milyar dolar büyüklüğe ulaştığını belirten UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Bilgehan Engin,
           Türkiye’nin küresel lojistik hizmet ihracatının %2.5’ini gerçekleştirerek dünyada 11. sırada
          yer aldığını, Avrupa’daysa 5. büyük lojistik pazar olduğunu söylüyor: “UTİKAD, 2028 projeksiyonu
               doğrultusunda sektörün pazar büyüklüğünü 200 milyar dolar düzeyine çıkararak
                   Türkiye’yi ilk 10 lojistik ekonomisi arasına yerleştirmeyi hedeflemektedir.”
                                                                                  Hazırlayan: Deniz Yanıktaş
               ürkiye, lojistik, taşımacılık ve depolama hizmetleri sek-  bancı yatırımcılar Türk lojistik sektörünün potansiyeline ve Tür-
               törü, 200 milyar dolarlık büyüme ve dünyada ilk 10’a  kiye’nin bölgesel bir dağıtım üssü olma avantajına güvenerek,
          T girme hedefiyle hızla büyüyor. UTİKAD (Uluslararası Ta-  yüksek kur avantajını da fırsat bilip pazara girmektedir. Bu ge-
          şımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu  lişmeler, Türkiye’nin gerek üretim gerek dağıtım merkezi olarak
          Başkanı Bilgehan Engin, “2025 itibarıyla Türkiye lojistik, taşı-  cazibesinin küresel ölçekte yükseldiğini göstermektedir. Ulus-
          macılık ve depolama hizmetleri sektörü ekonomik büyüklük,  lararası lojistik devlerinin Türkiye’ye ilgisi oldukça yüksektir ve
          hizmet kapasitesi ve dijital dönüşüm açısından önemli bir eşiğe  Türkiye, büyüyen iç pazarı ve komşu bölgelere erişim imkanıyla
          gelmiştir. Sektörün pazar büyüklüğü 2024 sonunda 100 milyar
          doları bulmuş ve bu değerle Türkiye, küresel lojistik hizmet ih-
          racatından %2.5 pay alarak dünyada 11. sıraya yerleşmiştir.
          Türkiye, Avrupa’da da 5. büyük lojistik pazarı konumundadır.
          2025’te sektörde genel bir dengelenme gözlenirken, yüksek
          enflasyon ve maliyet artışları nedeniyle şirketlerin kârlılık marj-
          ları baskı altındadır. Şirketler artan maliyetlerle başa çıkmak
          için depo otomasyonu, rota optimizasyonu ve yapay zeka tabanlı
          sistemleri tercih etmeyi sürdürüyor” diyor.
            Engin, Dünya Bankası Lojistik Performans Endeksi’nde Tür-
          kiye’yi ilk 25’e sokma hedefi doğrultusunda altyapı yatırımları-
          nın 2025’te de artış gösterdiğini belirtiyor: “2025’te Türkiye
          lojistik sektörü, bir yandan jeopolitik belirsizlikler ve yüksek en-
          flasyon gibi zorluklarla uğraşırken; diğer yandan stratejik ko-
          numu ve hızla dijitalleşen dinamikleri sayesinde büyüme
          potansiyelini korumaktadır. Derneğimizin önderliğinde 2028’de
          sektöre konulan 200 milyar dolarlık orta vadeli pazar büyüklüğü
          ve dünyada ilk 10’a girme hedefi de Türkiye’nin lojistikte bir
          merkez olma yolunda iddiasını göstermektedir.”
            “Uluslararası lojistik devleri, Türkiye’yi bir lojistik yatırım
          üssü olarak görüyor”:  Uluslararası lojistik ve taşımacılık şir-
          ketlerinin Türkiye pazarına ilgisinin son yıllarda belirgin biçimde
          arttığını, ülkenin Asya, Avrupa ve Orta Doğu’yu birleştiren stra-
          tejik coğrafi konumu, küresel tedarik zincirlerinde meydana
          gelen değişimlerle birlikte “yakın kıyı” (nearshoring) eğilimi kap-
          samında yabancı yatırımcıları cezbettiğini aktaran Engin, özel-
          likle Pandemi ve Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası uzak tedarik
          rotalarındaki risklerin, çok uluslu şirketleri üretim ve lojistik
          merkezlerini Türkiye gibi daha yakın ve güvenli bölgelere kay-
          dırmaya yönelttiğine dikkat çekiyor: “Bu doğrultuda birçok global
          lojistik firması Türkiye’nin tedarik zincirlerindeki konumunu de-
          ğerlendirerek ülkede yeni yatırımlar planladıklarını duyurmuş-
          lardır. Benzer şekilde e-ticaret devleri ülkemizde yatırımlarını
          sürdürmektedir ve küresel lojistik şirketlerinin güçlü varlığı
          devam etmekte, birçoğu operasyonlarını genişletmektedir. Ya-
          36 KobiEfor Kas m 2025
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41