Page 52 - KobiEfor Ekim 2025
P. 52

UZMAN


                                             Cumhuriyet, Eğitim ve Ekonomi:

                                                Bir Bağımsızlık Manifestosu

                                               Ekim 1923'te ilan edilen Cum-  Cumhuriyetin bir diğer temel sütunu,
                                            huriyet, milletin siyasi kaderini   ekonomik bağımsızlıktır. Atatürk, siyasi ba-
                                  29 köklü bir biçimde dönüştüren,    ğımsızlığın ekonomik bağımsızlıkla birleşti-
                                  egemenliği kayıtsız şartsız millete devreden   rilmediği sürece kalıcı olamayacağını net bir
                                  bir siyasal devrimden öte, eğitim ve ekonomi   şekilde ifade etmiştir: “Ekonomik bağımsızlık
         Doç. Dr. Melih Görgün    alanlarında birbirini destekleyen bir modern-  olmadan hiçbir ilerleme mümkün değildir.”
                                  leşme projesinin de miladı olmuştur. Mustafa   Savaşlardan yorgun düşmüş, tarıma dayalı
           Yeditepe Üniversitesi    Kemal Atatürk’ün vizyonunda Cumhuriyet,   ve sermayeden yoksun bir ekonomiyi mo-
          İİBF Siyaset Bilimi ve
                                  sadece yönetim biçiminin adı değil; aynı za-  dernleştirmek, ancak eğitimli insan kaynağı
           Uluslararası İlişkiler
           Bölümü Öğretim Üyesi   manda cehaletle, eğitimsizlikle, geri kalmış-  ve rasyonel politikalarla mümkündü.
                                  lıkla mücadele eden, üreten ve çağdaş   Bu noktada, eğitim ve ekonomi arasındaki

                                  medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedefle-  paralellik belirginleşir: Yeni kurulan Cumhu-
                                  yen yeni bir ulusun inşasının temel direğiydi.
          29 Ekim                                                     riyet, ekonomik kalkınma hedeflerini ger-
                                  Bu bağlamda, Atatürk'ün gençliğe, eğitime
          Cumhuriyet ilanı,       ve milli ekonomiye verdiği önem, söz konusu   çekleştirecek nitelikli iş gücünü yaratmak için
          Türkiye’nin siyasi,     üç sacayağının Cumhuriyetin ilelebet varo-  eğitim kurumlarına büyük bir misyon yükle-
                                                                      miştir. Gençliğin mühendislik, tıp, hukuk, zi-
          sosyal ve               luşu için hayati ve paralel unsurlar olduğunu
                                                                      raat ve modern teknolojiler alanlarında
          ekonomik                göstermektedir.                     yetiştirilmesi, ‘Devletçilik’ ilkesiyle destekle-
          dönüşümünün               Cumhuriyetin kuruluş felsefesi, bireyle-  nen sanayileşme ve altyapı projelerinin ba-
          bir başlangıcıdır.      rin akılcılık, bilim ve liyakat temelli bir eği-  şarısı için elzemdi. Eğitimli bir gençlik,
                                  timle donatılmasını zorunlu kılmıştır.
          Atatürk’ün                                                  sadece mevcut kaynakları daha verimli kul-
                                  Atatürk’ün “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir,
          bu büyük eserine                                            lanmakla kalmayacak, aynı zamanda yeni-
                                  fendir” sözü, eğitimin bilimsel ve seküler bir
          yüklediği anlam,        temele oturtulmasının gerekliliğini vurgu-  likçi fikirler üreterek ve girişimcilik ruhuyla
          gençlik, eğitim ve      lar. Zira, toplumsal kalkınmanın ve mo-  hareket ederek milli ekonominin büyüme hı-
          ekonomi                 dernleşmenin önündeki en büyük engel   zını artıracaktı. Yani eğitim, bir sosyal hizmet-
                                                                      ten öte, milli ekonominin rekabet gücünü
          kavramlarının           olan cehalet, ancak laik ve çağdaş bir eğitim   artıran stratejik bir yatırım olarak konumlan-
          ayrılmaz bir bütün      sistemiyle aşılabilirdi.            dırılmıştır.
          oluşturduğu               Bu süreçte gençlik, stratejik bir önem ta-  29 Ekim Cumhuriyet ilanı, Türkiye’nin si-
          fikrine dayanır.         şımaktaydı. Atatürk, Cumhuriyeti kuran ira-  yasi, sosyal ve ekonomik dönüşümünün bir
                                  denin devamlılığını ve yükselişini “Ey
          29 Ekim, yalnızca       yükselen yeni nesil! Gelecek sizindir. Cum-  başlangıcıdır. Atatürk’ün bu büyük eserine
          bir yönetim             huriyeti biz kurduk; onu yükseltecek ve   yüklediği anlam, gençlik, eğitim ve ekonomi
          şeklinin ilanı değil,   devam ettirecek sizsiniz!” sözleriyle gençlere   kavramlarının ayrılmaz bir bütün oluştur-
          aynı zamanda            emanet etmiştir. Gençliğin, sadece mirasçı   duğu fikrine dayanır. Eğitimli, bilimsel dü-
          bir ulusun ilelebet     değil, aynı zamanda Cumhuriyet değerlerini   şünceye sahip ve Cumhuriyet ilkelerine bağlı
          varoluşunun bilim,      özümsemiş, eleştirel düşünen, fikri hür ve   bir gençlik, ekonomik bağımsızlığı sağlama-
          akıl ve üretim          vicdanı hür bireyler olarak yetiştirilmesi, eği-  nın ve sürdürmenin biricik teminatıdır. Bu
                                  tim sisteminin öncelikli hedefi haline gelmiş-  üçlü dinamik, sadece geçmişin bir mirası
          temelli
                                  tir. Bu eğitim anlayışı, gençleri sadece   değil, aynı zamanda modern Türkiye Cum-
          formülünün de
                                  ideolojik bir kalıp içine sokmak yerine, onlara   huriyeti’nin geleceğe yönelik sürdürülebilir
          kutlanmasıdır.          ilerlemenin ve değişimin motoru olma mis-  kalkınma ve refah ideallerini gerçekleştire-
                                  yonunu yüklemiştir. İyi eğitilmiş, mesleki ye-  cek temel mekanizmayı teşkil etmektedir. Bu
                                  terliliğe sahip bir gençlik, hem toplumsal   nedenle 29 Ekim, yalnızca bir yönetim şekli-
                                  yapının sağlamlığını hem de ekonomik dina-  nin ilanı değil, aynı zamanda bir ulusun ilele-
                                  mizmin sürdürülebilirliğini garanti altına ala-  bet varoluşunun bilim, akıl ve üretim temelli
                                  cak temel kaynaktır.                formülünün de kutlanmasıdır.
          52  KobiEfor Ekim 2025
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57