Page 52 - KobiEfor Ekim 2025
P. 52
UZMAN
Cumhuriyet, Eğitim ve Ekonomi:
Bir Bağımsızlık Manifestosu
Ekim 1923'te ilan edilen Cum- Cumhuriyetin bir diğer temel sütunu,
huriyet, milletin siyasi kaderini ekonomik bağımsızlıktır. Atatürk, siyasi ba-
29 köklü bir biçimde dönüştüren, ğımsızlığın ekonomik bağımsızlıkla birleşti-
egemenliği kayıtsız şartsız millete devreden rilmediği sürece kalıcı olamayacağını net bir
bir siyasal devrimden öte, eğitim ve ekonomi şekilde ifade etmiştir: “Ekonomik bağımsızlık
Doç. Dr. Melih Görgün alanlarında birbirini destekleyen bir modern- olmadan hiçbir ilerleme mümkün değildir.”
leşme projesinin de miladı olmuştur. Mustafa Savaşlardan yorgun düşmüş, tarıma dayalı
Yeditepe Üniversitesi Kemal Atatürk’ün vizyonunda Cumhuriyet, ve sermayeden yoksun bir ekonomiyi mo-
İİBF Siyaset Bilimi ve
sadece yönetim biçiminin adı değil; aynı za- dernleştirmek, ancak eğitimli insan kaynağı
Uluslararası İlişkiler
Bölümü Öğretim Üyesi manda cehaletle, eğitimsizlikle, geri kalmış- ve rasyonel politikalarla mümkündü.
lıkla mücadele eden, üreten ve çağdaş Bu noktada, eğitim ve ekonomi arasındaki
medeniyetler seviyesine ulaşmayı hedefle- paralellik belirginleşir: Yeni kurulan Cumhu-
yen yeni bir ulusun inşasının temel direğiydi.
29 Ekim riyet, ekonomik kalkınma hedeflerini ger-
Bu bağlamda, Atatürk'ün gençliğe, eğitime
Cumhuriyet ilanı, ve milli ekonomiye verdiği önem, söz konusu çekleştirecek nitelikli iş gücünü yaratmak için
Türkiye’nin siyasi, üç sacayağının Cumhuriyetin ilelebet varo- eğitim kurumlarına büyük bir misyon yükle-
miştir. Gençliğin mühendislik, tıp, hukuk, zi-
sosyal ve luşu için hayati ve paralel unsurlar olduğunu
raat ve modern teknolojiler alanlarında
ekonomik göstermektedir. yetiştirilmesi, ‘Devletçilik’ ilkesiyle destekle-
dönüşümünün Cumhuriyetin kuruluş felsefesi, bireyle- nen sanayileşme ve altyapı projelerinin ba-
bir başlangıcıdır. rin akılcılık, bilim ve liyakat temelli bir eği- şarısı için elzemdi. Eğitimli bir gençlik,
timle donatılmasını zorunlu kılmıştır.
Atatürk’ün sadece mevcut kaynakları daha verimli kul-
Atatürk’ün “Hayatta en hakiki mürşit ilimdir,
bu büyük eserine lanmakla kalmayacak, aynı zamanda yeni-
fendir” sözü, eğitimin bilimsel ve seküler bir
yüklediği anlam, temele oturtulmasının gerekliliğini vurgu- likçi fikirler üreterek ve girişimcilik ruhuyla
gençlik, eğitim ve lar. Zira, toplumsal kalkınmanın ve mo- hareket ederek milli ekonominin büyüme hı-
ekonomi dernleşmenin önündeki en büyük engel zını artıracaktı. Yani eğitim, bir sosyal hizmet-
ten öte, milli ekonominin rekabet gücünü
kavramlarının olan cehalet, ancak laik ve çağdaş bir eğitim artıran stratejik bir yatırım olarak konumlan-
ayrılmaz bir bütün sistemiyle aşılabilirdi. dırılmıştır.
oluşturduğu Bu süreçte gençlik, stratejik bir önem ta- 29 Ekim Cumhuriyet ilanı, Türkiye’nin si-
fikrine dayanır. şımaktaydı. Atatürk, Cumhuriyeti kuran ira- yasi, sosyal ve ekonomik dönüşümünün bir
denin devamlılığını ve yükselişini “Ey
29 Ekim, yalnızca yükselen yeni nesil! Gelecek sizindir. Cum- başlangıcıdır. Atatürk’ün bu büyük eserine
bir yönetim huriyeti biz kurduk; onu yükseltecek ve yüklediği anlam, gençlik, eğitim ve ekonomi
şeklinin ilanı değil, devam ettirecek sizsiniz!” sözleriyle gençlere kavramlarının ayrılmaz bir bütün oluştur-
aynı zamanda emanet etmiştir. Gençliğin, sadece mirasçı duğu fikrine dayanır. Eğitimli, bilimsel dü-
bir ulusun ilelebet değil, aynı zamanda Cumhuriyet değerlerini şünceye sahip ve Cumhuriyet ilkelerine bağlı
varoluşunun bilim, özümsemiş, eleştirel düşünen, fikri hür ve bir gençlik, ekonomik bağımsızlığı sağlama-
akıl ve üretim vicdanı hür bireyler olarak yetiştirilmesi, eği- nın ve sürdürmenin biricik teminatıdır. Bu
tim sisteminin öncelikli hedefi haline gelmiş- üçlü dinamik, sadece geçmişin bir mirası
temelli
tir. Bu eğitim anlayışı, gençleri sadece değil, aynı zamanda modern Türkiye Cum-
formülünün de
ideolojik bir kalıp içine sokmak yerine, onlara huriyeti’nin geleceğe yönelik sürdürülebilir
kutlanmasıdır. ilerlemenin ve değişimin motoru olma mis- kalkınma ve refah ideallerini gerçekleştire-
yonunu yüklemiştir. İyi eğitilmiş, mesleki ye- cek temel mekanizmayı teşkil etmektedir. Bu
terliliğe sahip bir gençlik, hem toplumsal nedenle 29 Ekim, yalnızca bir yönetim şekli-
yapının sağlamlığını hem de ekonomik dina- nin ilanı değil, aynı zamanda bir ulusun ilele-
mizmin sürdürülebilirliğini garanti altına ala- bet varoluşunun bilim, akıl ve üretim temelli
cak temel kaynaktır. formülünün de kutlanmasıdır.
52 KobiEfor Ekim 2025

