Page 67 - KobiEfor Aralık 2024
P. 67
reaksiyon kabiliyetinizi ciddi manada düşürecektir. Envanter Bu tip durumlarda stok ürünü azaltmak alternatif taşıma
ve stok takibinde hatalara yol açacağı gibi nakliyat süreçlerini modelleri ile talebe göre arz oluşturma sektörlerin en çok
de yavaşlatacak ve tedarik zincirinde ciddi tıkanmalara yol uyguladıkları yöntemdir.
açacaktır. Bu zorluklar, maliyet ar- Türkiye’de lojistik, taşıma ve depo-
tışından sevkiyat gecikmelerine lama sektörü son zamanlarda
kadar geniş bir yelpazede olumsuz gündemde. Depolama tesislerin-
etkiler yaratıyor, işletmelerin bu deki doluluk oranları kritik seviye-
durumu etkin yönetmesi, esnek ve lere ulaştığı bilgisi sıkça ifade
sürdürülebilir bir tedarik zinciri ediliyor. Bu bilgi doğru, bir dönem
oluşturmak açısından kritik öneme kritik seviyelere ulaşıldı ancak 2024
sahip. Depolama maliyetlerinin Şubat ayı itibarıyla kritik seviyelerin
artması kaynaklı ürünlerin toplam altında seyrediyor. Geçtiğimiz bir-
maliyetlerinde değişiklik olacağın- kaç yılda %100’ü bulan doluluk
dan maliyet bazlı bir fiyatlama stratejisini ortaya çıkaracaktır. oranları şu an %80-90’lar da denilebilir. Antrepo tesislerin-
Düşük kâr marjlı sektörlerde ciddi kayıplara neden olacaktır. deki doluluk oranları ekonomik dengeleri de etkiliyor.
“Yeşil dönüşüm bir görev”
HAMDİ ERÇELİK 2050 yılında bu rakamın iki katına çıkmasının
TÜRKLİM Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Erçelik öngörüldüğünü belirten Erçelik, bu kapsamda
Türkiye Liman İşletmecileri Derneği (TÜRK- entegre sistemlerin ve teknolojik altyapının
LİM) tarafından 5.’si düzenlenen ‘Geleceğin Li- oluşturulmasının sektöre büyük katkı sağlaya-
manları Çalıştayı’ndaki açılış konuşmasında cağını ifade etti. Limanların yalnızca kendi
TÜRKLİM Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Er- emisyonlarını değil, bağlantılı tüm taşıma ağ-
çelik, Türkiye limancılık sektörünün hedefle- larının karbon ayak izini azaltmayı hedefledik-
rine ulaşabilmesi için verimlilik ve güvenlik lerini kaydeden Erçelik, yeşil dönüşümün bir
konularında yapılan dijital yatırımların önemini “görev” olduğunu ve gelecek nesillere daha ya-
vurguladı. 2023’te Türkiye limanlarında 525 şanabilir bir çevre bırakmanın herkesin so-
milyon ton elleçleme gerçekleştirildiğini ve rumluluğu olduğunu ifade etti.
Makine
Makine ihracatı 2.8. milyar dolar gerçekleşti
3 binden fazla işletmeyi temsil eden 34 sektörel derneğin lerde verimsiz elektrik motorlarının olduğunu görüyoruz.
çatı kuruluşu Türkiye Makina Federasyonu (MAKFED) tara- MAKFED çatısı altında 34 derneğimiz teknik bilgileri ile ilgili
fından bu yıl 4. kez düzenlenen Makine Zirvesi’nde konuşan kurumlarımıza desteğe hazır. Gerektiğinde test ve muayene
MAKFED Başkanı Adnan Dalgakıran, “Türkiye Makine ve alt yapısının geliştirilmesine de destek olabiliriz. Rakipleri-
Teçhizat Yatırımlarının 2024’ün 2. çeyreğinde %5.6 küçül- mizle ülkemizde ve küresel arenada rekabetçi olabilmek için
düğü dönemde Avrupa’da da benzer daralma olmasına kar- alıcı finansmanı mekanizmasını geliştirmeliyiz. Yatırım yerini
şın tüm gücümüzle ihracata tutunmaya çalışıyoruz. 12 aylık de artık maaliyet kalemleri arasında alt sıralara itmeliyiz”
ihracatımız 28.2 milyar dolar TİM (Türkiye İhracatçılar Mec-
olarak gerçekleşti. Buna karşın lisi) Başkan Vekili ve MAİB (Ma-
makine ithalatının son 12 aylık kine İhracatçıları Birliği)
dönemde %2.7 artarak 45.1 Başkanı Kutlu Karavelioğlu,
milyar dolara çıkması düşün- zorlu bir süreçten geçildiğini,
dürücü” dedi. Dalgakıran, şun- Türkiye’de üretimin düştüğü,
ları ifade etti: “Piyasa gözetimi ölçeklerin küçüldüğü, maliyet
ve denetiminin etkin olmaması yapısının bozulduğu dönemle-
haksız rekabete neden oluyor . rin hep olduğunu hatırlatarak,
Ölçek ekonomisi gelişemiyor. üretimin yerini ithalatın bu
Bunun için kuralların etkin şe- kadar hızlı aldığı dönemin yok
kilde uygulanması gerekiyor. gibi olduğunu kaydetti: “Sene
Üzerinde CE işareti olmasına sonuna gelindiğinde ihracatı-
karşın ithal ve yerli makine- mızın düşmediğini, arttığını ve
Aral k 2024 KobiEfor 67