Page 64 - KobiEfor Aralık 2024
P. 64
KAPAK / 25. YIL ÖZEL-SEKTÖRLER
kanlığı ile birlikte gerçekleştireceğiz. Bilişim Ku- ilerlerken yaptıklarımızı ve yapacaklarımızı
rultayımızı da 41. kez Aralık ayında gerçekleşti- değerlendirmemiz gerekiyor. Dünya Ekono-
receğiz. Bu önemli etkinliklerde de KOBİ’lerin mik Forumu’na göre önümüzdeki 10 yılda
dijital gelişimi önceliğimiz olacaktır. ekonomide katma değerin %70'ini dijital eko-
‘Türkiye’nin Dijital Dönüşümü’nün ekonominin nomi oluşturacak ve dijital iş modelleri oluş-
genel gidişatıyla ve eğitim ile hukuk sistemi gibi turan şirketler bu büyümeden pay alacak.
kurumsal yapılarla yakından ilişkili olduğunu ön- Türkiye ise yaklaşık 50 milyar dolarlık bir po-
görmekteyiz. Ekonomik istikrarın bozulması di- tansiyeli ile G20 ülkeleri arasında sonuncu sı-
jitalleşme sürecinin aksamasına, buna karşılık rada yer almakta. Dünyada Türkiye dijital
ekonomik istikrarın yeniden sağlanacağı beklen- ekonomideki %0.1’lik paya sahiptir. Türki-
tisi de dijitalleşme sürecinin hızlanmasına neden ye’nin dijitaldeki atılımı ile ekonomik büyü-
olmaktadır. KOBİ’lerin dijital dönüşümü de sadece kamunun mede bir bağlantı var.
yönlendirmesi, STK’ların desteklemesi ya da mali yardım ile Ekonomi yönetimi iyi olduğu takdirde 2030’a kadar 269 mil-
gerçekleşecek bir dönüşüm değildir. yar dolarlık bir potansiyelin dijitalle ekonomiye katkı sağla-
Ülkemizin tüm kurumlarının bu dönüşüm anlayışında bir- nacağını söyleyebiliriz. Bu da ülke genelinde dijital
leşmesi ve bunu ekonomik gelişme politikası ile birleştirmesi büyümenin %25-30 civarında olacağı tahmini yapmamızı
gerekmektedir. Küresel ölçekte rekabet avantajı sağlayabil- sağlıyor. Türkiye dijital büyümeyle ekonomide küresel değer
mek, ihracat ve istihdam potansiyelini artırmak için yüksek zincirinde söz sahibi olabilmesi adına birçok fırsata sahiptir.
katma değerli ileri teknolojilerin ülkemizde üretilmesi ge- Dünya Bankası verilerine göre; Türkiye’de katma değerin
rekmektedir. İleri teknolojilerde, dünyada kurallar yeniden %53’ünü, istihdamın ise %74’ünü sağlayan mikro, küçük ve
belirlenirken, geleceğin ekonomisine hazırlıklı olabilmemiz orta ölçekli şirketler dijital dönüşümü tamamlamakta büyük
için büyük şirketlerimiz yanında özellikle KOBİ’lerimizin dö- şirketlere ve OECD ülkelerine kıyasla geri kalmıştır.
nüşümünün öncelikli olması gerekmektedir. Büyük ölçekli OECD ülkeleri içerisinde dijital dönüşümün temel seviyele-
şirketlerin yüksek katma değerli ürünleri üretmesi önemlidir rinden birisi olan web sitesi sahipliğine bakılırsa, Türkiye’de
ama bunu KOBİ’lere yayamazsak dünya ekonomik gelişme büyük ölçekli şirketler %91’le OECD ortalamasının üzerin-
trenini yakalayamayız. deyken, orta ölçekli şirketler %68, küçük ölçekli şirketler ise
KOBİ’lerimiz dahil olmak üzere iş dünyamızın ileri teknolojiye %45’le OECD sıralamasında sonlarda geliyor. Türkiye büyük
dayalı yüksek katma değerli üretim yapısını hayata geçirmek işletmeler ve KOBİ’ler arası dijital uçurum bulunan nadir ül-
artık bir seçim değil, zorunluluk olmuştur. Bilişimde artık kelerden birisi. Temel sebepler arasında, KOBİ’lerin kulla-
önümüzdeki yılı değerlendirmek değil, önümüzdeki on yılı nacakları çözümler ve kullanım alanlarıyla ilgili bilgi eksikliği
ve 2030-2050 yılı gibi hedefler koyarak bu hedefler yolunda ve finansal destek ihtiyacı bulunuyor.
Plastik
Türkiye plastik sektörü, AB ülkeleri içinde 2. sırada
ÖMER KARADENİZ larla kimya oldu. Kimyevi maddeler ve mamulleri ürün grup-
PLASFED (Plastik Sanayicileri Federasyonu) Yönetim Kurulu Başkanı ları içinde en büyük destek plastikler ve mamullerinden
Türkiye ekonomisinin en önemli aktörlerinden birisi olan geldi. Sadece Ekim’de 819 milyon dolar ihracat yapan plastik
plastik sektörü, 10 milyon tonu geçen toplam üretimi, 50 mil- sektörünün toplam 10 aylık ihracat verisi 7.67 milyar dolar
yar dolara yaklaşan cirosu, 8 milyar doları aşan gerçekleşti.
direkt mamul ihracatıyla ülke ekonomisine yön Ülkelere göre plastik hammadde mal grubu
veriyor. Türk plastik sektörü, 10 milyon ton plastik 2024 yılı Ocak-Eylül dönemi ihracatına bakıl-
üretimiyle AB ülkeleri içinde, Almanya’dan sonra dığında toplamda 175 ülkeye ihracat yapıldığı
2. sırada yer alıyor. Ara malı üreten plastik sek- görülüyor. En çok ihracat yapılan ülkeler; sı-
törü başta inşaat, tarım, dayanıklı tüketim mal- rasıyla Rusya Federasyonu, İtalya, Romanya,
ları, otomotiv ve elektronik olmak üzere imalat Ukrayna ve Almanya. İKMİB verilerine göre;
sanayi sektörü yanında, ambalaj malzemeleri plastik mamul ithalatı, 2024 yılı ilk 9 ayında
gibi ürünlerle hizmet sektörünün de çok önemli 2.69 milyar dolar gerçekleşti. 2024 yılı so-
bir tedarikçisi konumunda. nunda ithalatın 2023’e kıyasla miktar bazında
2024 yılı Ocak-Ekim döneminde Türkiye ihracatı %1.8 ve değer bazında %4.3 gerileyerek 748
%3.2 artışla 216 milyar 383 milyon dolar, ithalat bin ton ve 3.99 milyar dolar gerçekleşeceği
ise 7.2 oranında azalışla 282 milyar 2 milyon dolar tahmin ediliyor. Plastik sektörü ihracatı, ham-
olarak gerçekleşti. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verile- madde ve mamul ürünler toplamı olarak 2024 ilk 3 çeyreği
rine göre; en fazla ihracat yapan ikinci sektör 26 milyar do- itibarıyla yaklaşık 3.09 milyon ton gerçekleşti. 2024 ilk 3 çey-
64 KobiEfor Aral k 2024