Page 62 - KobiEfor Aralık 2024
P. 62
KAPAK / 25. YIL ÖZEL-SEKTÖRLER
Otomotiv
İlk 10 ayda otomotiv ihracatı 30 milyar doları aştı!
Otomotiv Sanayii Dernegi (OSD) 2024 yılının ilk 10 aylık dö- miyle paralel seyretti ve 750 bin 935 adede ulaştı. Ekim ayında
nemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre aylık bazda en yüksek ihracat değerine ulaşıldı. Yılın ilk on aylık
toplam üretim %7 gerileyerek 1 milyon 122 bin 567 adet ger- döneminde otomotiv ihracatı geçtiğimiz yılın aynı dönemine
çekleşti. Geçen yılın ilk 10 aylık dönemine göre %5 azalan oto- göre adet bazında paralel seyretti ve 826 bin 259 adet gerçek-
mobil üretimi ise 742 bin 303 adede ulaştı. Traktör üretimiyle leşti. Bu dönemde otomobil ihracatı da bir önceki yılın aynı dö-
birlikte toplam üretim ise 1 milyon 162 bin 178 adede yükseldi. nemine göre %2 azalırken, ticari araç ihracatı ise %1 arttı.
Ticari araç grubunda, Traktör ihracatı ise 2023
yılın ilk 10 ayında üretim yılının aynı dönemine göre
%12, ağır ticari araç %24 azalarak 11 bin 860
grubunda %25 ve hafif adet olarak gerçekleşti.
ticari araç grubunda ise Türkiye İhracatçılar Mec-
%10 geriledi. 2023’ün lisi (TİM) verilerine göre,
ilk 10 aylık dönemine toplam otomotiv sanayi
göre ticari araç pazarı ihracatı, 2024’ün ilk on
%7, ağır ticari araç pa- aylık döneminde %16 ile
zarı %10, hafif ticari sektörel ihracat sırala-
araç pazarı ise %6 geri- masında ilk sıradaki yerini
ledi. Yılın ilk 10 ayında, korurken, Ekim ayında
bir önceki yılın aynı dö- gerçekleştirdiği 3.6 milyar
nemine göre paralel seyrederken otomobil ihracatında %2 dolar ihracat ile ay bazında en yüksek ihracat değerine ulaştı.
gerileme yaşandı. Bu dönemde, toplam ihracat 826 bin 259 Uludağ İhracatçı Birlikleri (UİB) verilerine göre, ilk 10 aylık dö-
adet, otomobil ihracatı ise 531 bin 680 adet düzeyinde gerçek- nemde toplam otomotiv ihracatı, 2023’ün aynı dönemine göre
leşti. 2024’ün ilk 10 aylık döneminde toplam pazar, geçen yılın %3 artışla 30.2 milyar dolar gerçekleşti. Bu dönemde, dolar
aynı dönemine göre %2 geriledi ve 983 bin 968 adetten ka- bazında ana sanayi ihracatı %5 artarken tedarik sanayi ihracatı
pandı. Bu dönemde, otomobil pazarı geçen yılın aynı döne- da %2 arttı.
Elektrikli ve otonom araçlar gündemimizde alıyor. Bu, iş gücü açısından istikrar sağlansa da ekonomik
faaliyetlerin daraldığının bir göstergesidir. Maliyet artışları ve
ALİ ÖZÇETE nakit akışı sorunları sektörün temel sıkıntıları arasında.
OSS (Otomotiv Satış Sonrası Ürün ve Hizmetleri Derneği) 2024’ün 3. çeyreğinde yatırım planlayan üretici üyelerin oranı
Derneği Yönetim Kurulu Başkanı bir önceki ankete göre yükseldi. Bu durum bizlere işletmelerin
Satış sonrası yenileme pazarının binek araç ve hafif ticari araç belirsizliklere rağmen uzun vadeli büyüme hedeflerine yöne-
kapsamında 2023 geliri 6.466 milyar dolar, ağır ticari araç lik daha iyimser bir bakış açısı geliştirdiğini ve yatırım yapma
grubu da eklendiğinde satış sonrası yenileme pazarı geliri 8.85 konusunda daha cesur adımlar attığını gösteriyor. Kapasite
milyar dolara ulaştı. 2024 özelinde, otomotiv kullanım oranındaki sınırlı artış ve bir önceki yılın
satış sonrası sektörü olarak bizler için zor ko- aynı dönemine göre ihracattaki olumlu gelişme-
şullarda geçen bir yılı geride bırakıyoruz. Hem ler, sektördeki toparlanma umudunu bir nebze
ülkemizdeki hem de dünyadaki ekonomik ve si- de olsa artırıyor. Sektörümüz uzun vadeli hedef-
yasi gelişmeler, sektörümüze bu yıl genel olarak lerde büyüme potansiyeli oldukça yüksek ve ül-
olumsuz yansımalar getirdi. OSS Derneği olarak kemize en çok getiri sağlayan sektörler
272 üyemizle gerçekleştirdiğimiz Sektörel De- arasında. En köklü değişimlerden biri olacak
ğerlendirme Anketi’ne göre, otomotiv satış son- elektrikli ve otonom araçlar için gerekli yedek
rası sektörü 2024’ün 3. çeyreğinde, 2023’ün aynı parçaların üretimi, dijitalleşme, otomasyon ve
dönemine kıyasla yurt içi satışlarda dolar ba- robotik kullanımının yaygınlaşması gibi birçok
zında ortalama %1.08 düşüş yaşadı. Bu dö- önemli konu başlığı gündemimizde. Bu trendle-
nemde dağıtıcı üyelerin satışlarında dolar rin elektrikli araçlar başta olmak üzere otomotiv
bazında %0.38 artış kaydedilirken, üretici üyelerde %3.27'lik ve otomotiv satış sonrası sektöründe talebi yukarı yönlü etki-
bir düşüş gözlemlendi. 2024 yılına temkinli bir başlangıç yapan leyeceğini öngörüyoruz. Sektördeki değişime ayak uydurabi-
otomotiv satış sonrası sektörü, 3 çeyrek boyunca durgunlu- lecek ve Endüstri 4.0 konseptine uygun kriterlerde üretim ve
ğunu sürdürdü. Sektördeki en dikkat çekici unsurlar arasında, dağıtım alanlarının oluşturulması için tüm sektör paydaşla-
satış ve ihracattaki düşüşe rağmen istihdamın korunması yer rımızla ortak yol haritası belirleme konusunda hem fikiriz.
62 KobiEfor Aral k 2024