Page 66 - KobiEfor Aralık 2024
P. 66
KAPAK / 25. YIL ÖZEL-SEKTÖRLER
Yalıtım sektörü bölgesel bir üretim merkezi olma yolunda
EMRULLAH ERUSLU
İZODER - Isı Su Ses ve Yangın Yalıtımcıları Derneği Yönetim Kurulu Başkanı
Yalıtım sektörü; dünya standartlarındaki nın inşasının, 2023’te olduğu gibi 2024’te de
üretim altyapısı ve yüksek kapasitesi, kalite yalıtım sektörünün itici gücü olmaya devam
standartları, dinamik girişimcileri ve yenilikçi ettiğini söylemek mümkün. Yalıtım sektörü;
ürünleriyle Türkiye ekonomisinde önemli bir ısı, su, ses ve yangın yalıtımı olmak üzere
yere sahip. Sektörün ülkemizdeki büyüklüğü dört ana başlıkta hizmet veriyor. Isı yalıtımı-
2023’te tüm hizmetler dahil 7.5 milyar dolara nın genel sektör içindeki pazar payı daha
ulaştı. Direkt ve dolaylı yaklaşık 150 bin kişilik fazla büyüyor. Dünyada gelişmiş ülkeler
bir istihdam oluşturarak ülkemizin kalkın- daha büyük pazar kapasitesine sahip.
masında etkin rol alıyoruz. Yine ihracat tara- AB’deki kişi başı ısı yalıtım malzemesi tü-
fında son yıllarda ciddi bir ivme ketimi ülkemizin 2.5-3 kat üstünde. Enerji
kaydettiğimizi, sektörümüz için bölgesel bir limitlerimizi ve U değerlerimizi gelişmiş ül-
üretim merkezi olma yolunda önemli yatı- keler seviyesine getirmemiz gerekiyor. Bi-
rımların hayata geçtiğini görüyoruz. Yeni ya- nalarda Isı Yalıtımı Kuralları Standardı TS
pıların inşa süreci ve kentsel dönüşüm 825 revizyonu bu noktada çok büyük önem
yanında mevcut binalarda yapılan yalıtım uy- taşıyor. Bu da 2025’te ülkemiz ve sektörü-
gulamaları sektörün başlıca büyüme dina- müz için önemli gelişmelerden biri. Yine
miklerini oluşturuyor. Yalıtımın enerji kentsel dönüşüm sürecinde meydana ge-
verimliliği, güvenli ve konforlu bir yaşam lebilecek hızlanma sektörümüzü pozitif
üzerindeki rolü konusunda toplum bilincinin etkileyecek faktörlerden bir tanesi olacak-
artması da sektörün büyümesine olumlu tır. Yalıtım uygulamalarının yaygınlaştırıl-
yönde yansıyor. Ancak son zamanlarda kentsel dönüşüm ile ması bireylerin yaşam konforunu artırdığı gibi ülkemizin
mevcut binaların yenilenmesi amaçlı yavaşlayan talep dik- enerji faturasını düşürecek ve Türkiye’nin 2053 yılı net sıfır
kate alındığında deprem sonucu oluşan barınma ihtiyacının hedeflerini destekleyecektir.
karşılanmasına yönelik olarak yürütülen deprem konutları-
Lojistik, Ta ma ve Depolama
Lojistik hub olma potansiyeliyle dikkat çeken
Türkiye lojistik, taşıma ve depolama sektörü hızla büyüyor
BİLGEHAN ENGİN lundaki çalışmalarını destekliyoruz.
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği) Lojistik depo veya depolama, belirli bir noktadan alınan ürün
Yönetim Kurulu Başkanı ve yüklerin teslim alınarak bir süre muhafaza edilmesi ve
Küresell ticaretteki sunduğu alternatif rotaları ile her geçen daha sonra istenilen noktalara aktarılmak üzere hazırlan-
gün Türkiye lojistik sektörü yerini daha da sağlamlaştırdı. ması işlemidir. Kullanılan depolar, ürünlerin ne kadar süre
Türkiye’nin bulunduğu coğrafyada dünya tedarik zincirleriyle muhafaza edileceğine bağlı olarak belirlenir. Depolardaki do-
alakalı koyabileceği herhangi bir hedefe ula- luluk oranlarının, lojistik ve tedarik zinciri yö-
şamaması neredeyse imkansız. Ülkemizin di- netiminde oluşturduğu çeşitli zorluklar hem
namik bir lojistik sektörüne sahip olması, operasyonel hem de stratejik seviyede etkiler
bölgedeki en önemli lojistik merkezlerinden doğurabilir, depo alanının yetersizliği tedarik
ve transit ülkelerinden birisi olma potansiye- zinciri boyunca tüm işlemleri yavaşlatacağı gibi
lini öne çıkarıyor. Lojistik hub olma potansi- sevkiyatlarda gecikmelere de yol açabilir. Depo
yelimizi en iyi şekilde kullanabilmek için hız, dolulukları depolama maliyetlerini artıracağın-
maliyet avantajı ve güvenilirlik sağlayabilecek dan maliyetlerde yukarı yönlü değişkenlikleri
bir ulaştırma ağına ihtiyaç bulunuyor. Liman- doğuracaktır. Üretici veya perakendeci firma-
ların demiryolu bağlantılarının yapılması, ların stoklarını şişirerek özellikle bozulabilir
doğu-batı yönünde demiryoluyla kesintisiz ürünlerde ciddi kayıplara neden olabilecektir.
yük taşımacılığının yapılması öncelikli olarak Hızlı ve seri sevkiyat yapılamayacak ve bu ne-
hayata geçirilmesi gereken projeler arasında denle müşteri memnuniyetsizliği riski artacak-
olmalı. Ülkemizin bir transit hub olması yo- tır. Acil durumlarda ve hızlı sevkiyatlarda
66 KobiEfor Aral k 2024