Page 46 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 46
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
yerli ve milli armatörler ve lojistik servis üreticilerinin kestiğini ve bir düzelmenin yaşandığını görüyoruz. Kabo-
daha da çoğalıp güçleneceğini söylüyor: “Türkiye’nin taj taşımalarında ise düşüş devam ediyor. Transit taşıma-
coğrafi konumu, lojistik ağları, tedarik zinciri, acil ların yeniden normalleşmeye gitmesi Karadeniz ile ilgili
durumlarda zamanında aksiyon alması avantajların yükselişin yavaş yavaş başlıyor olduğunu gösteriyor.”
kapısını açmaktadır. Koronavirüs sebebiyle Çin’in ti- Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre Mayıs’ta
cari ve sanayi girişimlerinin aksaması ve hatta dur- Türkiye limanlarında elleçlenen yük miktarı, bir önceki
ma noktasına gelmesi ülkemiz de dahil olmak üzere yılın aynı ayına göre yüzde 3.2 azalarak 46 milyon 156 bin
birçok ülkeye yeni alan- 837 ton olarak gerçekleşti. 2023 Ocak-Mayıs döneminde
lar yarattı. Çin’in üre- ise limanlarda elleçlenen yük miktarı yıllık bazda yüzde
timde devreden çıkma- 5.5 azalarak 215 milyon 586 bin 942 ton olarak gerçekleşti.
sıyla Türkiye önemli bir İthalatta büyüme sürüyor: 2023 yılı Mayıs’ında liman-
ivme yakalayarak Çin’in larda gerçekleştirilen ihracat amaçlı yükleme miktarı bir
yaşadığı aksaklıkları le- önceki yılın aynı ayına göre yüzde 15.1 azalarak 11 milyon
hine çevirmiş ve üretim 253 bin 585 ton, ithalat amaçlı boşaltma miktarı ise bir
ağlarının genişlemesini, önceki yılın aynı ayına göre yüzde 19.7 artarak 24 milyon
dış pazarlara açılmayı, ikame ürün tedarikçisi olmayı 235 bin 749 ton oldu. Mayıs’ta dış ticaret taşımaları bir
başarmıştır. Ancak şunu da çok iyi biliyoruz ki bu du- önceki yılın aynı ayına göre yüzde 5.9 artarak 35 milyon
rumun devamlı olabilmesi için ülkemizin ara mamul 489 bin 334 tona ulaştı.
tedarik sorununu çözmesi gerekmektedir. Türkiye, Transit yük taşımaları yüzde 26.8 azaldı: Mayıs’ta
coğrafi konumu ve liman altyapıları sayesinde transit denizyolu ile yapılan transit yük taşımaları bir önceki
konteyner taşımacılığını çok daha yukarılara çıkara- yılın aynı ayına göre yüzde 26.8 azalarak 5 milyon 496
bilecek potansiyele sahip olmakla beraber gümrük bin 794 ton oldu. Mayıs’ta kabotajda taşınan yük miktarı
süreçlerinde gerçekleştirilecek basitleştirmeler ile ise 5 milyon 170 bin 709 ton ile bir önceki yılın aynı ayına
Türk limanlarının üçüncü ülkeler arası taşımalarda göre yüzde 22.2 azaldı.
çok ciddi bir aktarma limanı olarak kullanılmasının İhracatta elleçleme yüzde 15.6 arttı: Son yıllarda
yolu açılmalıdır.” üst üste çift haneli büyüme sağlayan konteyner liman-
ları, 7 yıl sonra ilk defa yılı daralmayla kapatmıştı. Kon-
Konteyner yükü artışa geçti teynerde daralma bu yılın ilk 4 ayında da sürdü. 2023
Limanlarda elleçlenen yük miktarında aylar sonra ilk Mayıs’ında ise limanlarda elleçlenen konteyner miktarı,
kez artış yaşandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz- bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 4.9 artarak 1 mil-
cilik Genel Müdürlüğü, 2023 Mayıs ayı liman elleçleme yon 123 bin 502 TEU olarak gerçekleşti. 2023 yılı Ocak-
istatistiklerini yayınladı. Mayıs’ta toplam yükte daralma Mayıs döneminde ise limanlarda elleçlenen konteyner
sürerken; konteyner elleçleme miktarında ise bu yılın miktarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6.2
ilk yükselişi yaşandı. Yılın ilk 4 ayında yüzde 9 daralan azalarak 4 milyon 993 bin 640 TEU olarak gerçekleşti.
konteyner elleçleme miktarı, Mayıs’ta yüzde 4.9 arttı.
“Mayıs verileri toparlanmaya işaret ediyor”: TÜRK- “Yat sahiplerini de rakip ülkelere
LİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yönetim Ku- kaptırıyoruz!”
rulu Başkanı Aydın Erdemir, konteyner elleçleme mik- Marinada bağlama fiyatları Akdeniz ülkelerinin çok
tarındaki artışı bir toparlanma üzerinde: YATED (Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği) Yöne-
sinyali olarak değerlendirdik- tim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu, sektörün sorunla-
lerini belirterek, “Sektörde en rını anlattığı basın toplantısında
kötü günlerin geride kaldığını Türkiye’deki marina kapasitesi-
düşünüyoruz” dedi. Yılsonunda nin yetersizliği nedeniyle fiyatla-
2022’ye göre daralma bekleme- rın katlandığını, tekne sahipleri-
diklerini, hatta üçüncü çeyrekte nin rakip ülkelere kaptırıldığını
beklenen yükselmeyle geçen söyledi ve Türkiye ile rakip ül-
Aydın yılın bir miktar üstüne çıkabi- kelerin marina fiyatlarını kar-
Erdemir leceklerini kaydeden Erdemir, şılaştırdı: “Avrupa’nın mer-
Mayıs ayı verilerinin toparlan- Murat kezi konumundaki Fransa’nın
maya işaret ettiğini söyledi: “Genel kargodaki daralma Bekiroğlu Monaco şehrinde 42 metrelik
demir-çelik sektöründeki kayıplardan kaynaklanıyor. bir teknenin yüksek sezonda
Zira Türkiye’de genel kargonun yüzde 80’ini demir-çelik marinadaki günlük bağlama fiyatı 650 Euro. Aynı tekne
oluşturuyordu. Ancak sektör zaten uzun zamandır pazar Göcek’e geldiğinde marinaya girmek istediğinde bir gün
kaybediyor. Yine de genel kargoda daralmanın hız kesti- için 1.200 Euro ücret isteniyor. Avrupa’da koylarıyla ünlü
ğini görüyoruz. Konteyner elleçlemede 5 ay sonra gelen Yunanistan, İtalya, Hırvatistan gibi ülkelerdeki marina-
artış umut verici. Transit taşımalarda da daralmanın hız lara göre de çok yüksek fiyatlara sahibiz. Bodrum’da bir
46 KobiEfor Temmuz 2023