Page 46 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 46

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



         yerli ve milli armatörler ve lojistik servis üreticilerinin   kestiğini ve bir düzelmenin yaşandığını görüyoruz. Kabo-
         daha da çoğalıp güçleneceğini söylüyor: “Türkiye’nin   taj taşımalarında ise düşüş devam ediyor. Transit taşıma-
         coğrafi konumu, lojistik ağları, tedarik zinciri, acil   ların yeniden normalleşmeye gitmesi Karadeniz ile ilgili
         durumlarda zamanında aksiyon alması avantajların   yükselişin yavaş yavaş başlıyor olduğunu gösteriyor.”
         kapısını açmaktadır. Koronavirüs sebebiyle Çin’in ti-  Denizcilik Genel Müdürlüğü verilerine göre Mayıs’ta
         cari ve sanayi girişimlerinin aksaması ve hatta dur-  Türkiye limanlarında elleçlenen yük miktarı, bir önceki
         ma noktasına gelmesi ülkemiz de dahil olmak üzere   yılın aynı ayına göre yüzde 3.2 azalarak 46 milyon 156 bin
                                  birçok ülkeye yeni alan-  837 ton olarak gerçekleşti. 2023 Ocak-Mayıs döneminde
                                  lar yarattı. Çin’in üre-  ise limanlarda elleçlenen yük miktarı yıllık bazda yüzde
                                  timde devreden çıkma-   5.5 azalarak 215 milyon 586 bin 942 ton olarak gerçekleşti.
                                  sıyla Türkiye önemli bir   İthalatta büyüme sürüyor: 2023 yılı Mayıs’ında liman-
                                  ivme yakalayarak Çin’in   larda gerçekleştirilen ihracat amaçlı yükleme miktarı bir
                                  yaşadığı aksaklıkları le-  önceki yılın aynı ayına göre yüzde 15.1 azalarak 11 milyon
                                  hine çevirmiş ve üretim   253 bin 585 ton, ithalat amaçlı boşaltma miktarı ise bir
                                  ağlarının genişlemesini,   önceki yılın aynı ayına göre yüzde 19.7 artarak 24 milyon
         dış pazarlara açılmayı, ikame ürün tedarikçisi olmayı   235 bin 749 ton oldu. Mayıs’ta dış ticaret taşımaları bir
         başarmıştır. Ancak şunu da çok iyi biliyoruz ki bu du-  önceki yılın aynı ayına göre yüzde 5.9 artarak 35 milyon
         rumun devamlı olabilmesi için ülkemizin ara mamul   489 bin 334 tona ulaştı.
         tedarik sorununu çözmesi gerekmektedir. Türkiye,   Transit yük taşımaları yüzde 26.8 azaldı: Mayıs’ta
         coğrafi konumu ve liman altyapıları sayesinde transit   denizyolu ile yapılan transit yük taşımaları bir önceki
         konteyner taşımacılığını çok daha yukarılara çıkara-  yılın aynı ayına göre yüzde 26.8 azalarak 5 milyon 496
         bilecek potansiyele sahip olmakla beraber gümrük   bin 794 ton oldu. Mayıs’ta kabotajda taşınan yük miktarı
         süreçlerinde gerçekleştirilecek basitleştirmeler ile   ise 5 milyon 170 bin 709 ton ile bir önceki yılın aynı ayına
         Türk limanlarının üçüncü ülkeler arası taşımalarda   göre yüzde 22.2 azaldı.
         çok ciddi bir aktarma limanı olarak kullanılmasının   İhracatta elleçleme yüzde 15.6 arttı: Son yıllarda
         yolu açılmalıdır.”                               üst üste çift haneli büyüme sağlayan konteyner liman-
                                                          ları, 7 yıl sonra ilk defa yılı daralmayla kapatmıştı. Kon-
            Konteyner yükü artışa geçti                   teynerde daralma bu yılın ilk 4 ayında da sürdü. 2023
            Limanlarda elleçlenen yük miktarında aylar sonra ilk   Mayıs’ında ise limanlarda elleçlenen konteyner miktarı,
         kez artış yaşandı. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Deniz-  bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 4.9 artarak 1 mil-
         cilik Genel Müdürlüğü, 2023 Mayıs ayı liman elleçleme   yon 123 bin 502 TEU olarak gerçekleşti. 2023 yılı Ocak-
         istatistiklerini yayınladı. Mayıs’ta toplam yükte daralma   Mayıs döneminde ise limanlarda elleçlenen konteyner
         sürerken; konteyner elleçleme miktarında ise bu yılın   miktarı bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6.2
         ilk yükselişi yaşandı. Yılın ilk 4 ayında yüzde 9 daralan   azalarak 4 milyon 993 bin 640 TEU olarak gerçekleşti.
         konteyner elleçleme miktarı, Mayıs’ta yüzde 4.9 arttı.
            “Mayıs verileri toparlanmaya işaret ediyor”: TÜRK-  “Yat sahiplerini de rakip ülkelere
         LİM (Türkiye Liman İşletmecileri Derneği) Yönetim Ku-  kaptırıyoruz!”
         rulu Başkanı Aydın Erdemir, konteyner elleçleme mik-  Marinada bağlama fiyatları Akdeniz ülkelerinin çok
                             tarındaki artışı bir toparlanma   üzerinde: YATED (Yat ve Tekne Endüstrisi Derneği) Yöne-
                             sinyali olarak değerlendirdik-  tim Kurulu Başkanı Murat Bekiroğlu, sektörün sorunla-
                             lerini belirterek, “Sektörde en                  rını anlattığı basın toplantısında
                             kötü günlerin geride kaldığını                   Türkiye’deki marina kapasitesi-
                             düşünüyoruz” dedi. Yılsonunda                    nin yetersizliği nedeniyle fiyatla-
                             2022’ye göre daralma bekleme-                    rın katlandığını, tekne sahipleri-
                             diklerini, hatta üçüncü çeyrekte                 nin rakip ülkelere kaptırıldığını
                             beklenen yükselmeyle geçen                       söyledi ve Türkiye ile rakip ül-
          Aydın              yılın bir miktar üstüne çıkabi-                  kelerin marina fiyatlarını kar-
          Erdemir            leceklerini kaydeden Erdemir,                    şılaştırdı: “Avrupa’nın mer-
                             Mayıs ayı verilerinin toparlan-  Murat           kezi konumundaki Fransa’nın
         maya işaret ettiğini söyledi: “Genel kargodaki daralma   Bekiroğlu   Monaco şehrinde 42 metrelik
         demir-çelik sektöründeki kayıplardan kaynaklanıyor.                  bir teknenin yüksek sezonda
         Zira Türkiye’de genel kargonun yüzde 80’ini demir-çelik   marinadaki günlük bağlama fiyatı 650 Euro. Aynı tekne
         oluşturuyordu. Ancak sektör zaten uzun zamandır pazar   Göcek’e geldiğinde marinaya girmek istediğinde bir gün
         kaybediyor. Yine de genel kargoda daralmanın hız kesti-  için 1.200 Euro ücret isteniyor. Avrupa’da koylarıyla ünlü
         ğini görüyoruz. Konteyner elleçlemede 5 ay sonra gelen   Yunanistan, İtalya, Hırvatistan gibi ülkelerdeki marina-
         artış umut verici. Transit taşımalarda da daralmanın hız   lara göre de çok yüksek fiyatlara sahibiz. Bodrum’da bir

         46 KobiEfor Temmuz 2023
   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51