Page 44 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 44
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
Küresel ticarette
en stratejik oyuncu;
Denizyolu
7Då×PDF×O׿×
Dünya ekonomisi ve ticaretinin
en stratejik oyuncularından
‘Denizyolu Taşımacılığı’ rotasını
yeşil ve dijital dönüşüme çevirdi.
Küresel ekonomik kriz, Pandemi,
Rusya-Ukrayna Savaşı ile birlikte
küresel tedarik zincirleri kırıldı
ve yeniden şekillenen küresel
ticarette; Türkiye, dünyanın yeni
tedarik zinciri üssü olma yolunda
hızla ilerliyor.
ünya ekonomisi ve ticaret, lojistik ve taşımacılık re bakıldığında ise; 2022 yılında ulaştırma ve haberleşme
sektörüyle doğru orantılı olarak büyümeye devam sektörünün, Türkiye’nin toplam yatırım planında en bü-
Dediyor. Küresel ticaretin en stratejik oyuncuların- yük payı aldığının görüldüğünü belirtiyor: “Son 10 yıllık
dan biri ise ‘Denizyolu Taşımacılığı.’ Pandemide kırılan dönemde denizyolu taşımacılığı
tedarik zincirleri, Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası yeni hem ithalatta hem de ihracatta
ticaret rotaları arayışlarıyla yeniden şekillenen küresel Türkiye’de taşınan malların de-
ticarette; Türkiye, özellikle Avrupa’ya yakınlığı, üretim ğeri bazında en büyük paya sa-
ve ticaretteki gücüyle Dünya’nın yeni tedarik zinciri üssü hip. Türkiye’nin değer bazında
olma yolunda hızla ilerliyor. Üç tarafı denizlerle çevri- dış ticaret taşımalarının taşıma
li coğrafyası, jeopolitik ve jeostratejik avantajları, güç- türlerine göre dağılımlarına
lü lojistik ve taşımacılık sektörüyle Türkiye, ‘Denizyolu bakıldığında denizyolu taşıma-
Taşımacılığı’nda Dünya’da önemli bir oyuncu olmaya Ayşem cılığı yaklaşık olarak yüzde 63,
aday. Avrupa Birliği (AB) Yeşil Mutabakatı ile birlikte ihra- Ulusoy karayolu taşımacılığı yüzde 25,
catının büyük bir kısmını AB ülkelerine yapan Türkiye’de-
havayolu taşımacılığı yüzde 11
ki her sektörün yeşil ve dijital dönüşümü hızlanıyor. Dün-
ve demiryolu taşımacılığı yüzde 1 pay almıştır.”
ya ekonomisi ve ticaretinin en stratejik oyuncularından Ülkemizde 2022 yılında hacim olarak ithalat amaçlı
‘Denizyolu Taşımacılığı’ da rotasını yeşil ve dijital dönüşü-
yüklerin yaklaşık yüzde 92.22’sinin, ihracat amaçlı yük-
me çevirdi. Biz de Türkiye’nin ‘Denizyolu Taşımacılığı’nı
lerin yaklaşık yüzde 80.08’inin denizyolu ile taşındığını
sektörün STK’larının değerlendirmeleriyle ele alıyoruz.
aktaran Ulusoy, bu veriler doğrultusunda küresel bazda
denizyolu ile yapılan yük hacminin son yarım yüzyılda 20
Ulaştırma modları arasında lider;
kat büyüdüğünü ifade ediyor: “Lojistik sektöründe de-
denizyolu taşımacılığı nizyolu taşımacılığı parasal olarak yüksek bir paya sa-
UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet hiptir. Bu durum denizyolu sektörünün küresel ticarette
Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulu- en stratejik sektör konumunda olmasını sağlamaktadır.
soy, “Türkiye’nin yıllara göre dış ticareti incelendiğinde Türkiye’nin 2012 ve 2022 yılları arasında olan dönemde
son 10 yıllık dönemde en yüksek dış ticaret hacmine denizyolu ile taşınan ithalat yüklerinin değer bazında
2022 yılında ulaştığımızı görmekteyiz. İhracat, 2022 yılın- payı 2019 yılına kadar yüzde 60’larda seyretti; 2014 ve
da bir önceki yıla göre yüzde 12.9 artarak 254.2 milyar 2015 yıllarında değer bazındaki payı yüzde 69’a kadar
ABD doları olurken, ithalat aynı dönemde yüzde 34 arta- yükseldi. Ancak 2020 yılının sonunda ilk defa yüzde 60’ın
rak 363.7 milyar ABD doları oldu” diyor. altına inen pay oranı 2022 yılının sonunda da yüzde 65.74
Ayşem Ulusoy, Türkiye’nin dış ticaretinde ulaştırma oldu. Değer bazında ihracat taşımalarında ise denizyolu
modlarının son 10 yıldaki taşıma hacimlerine dair verile- taşımacılığı incelenen dönemde payını 2015-2018 yılları
44 KobiEfor Temmuz 2023