Page 44 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 44

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,



         Küresel ticarette
         en stratejik oyuncu;




          Denizyolu
          7Då×PDF×O׿×




         Dünya ekonomisi ve ticaretinin
         en stratejik oyuncularından
         ‘Denizyolu Taşımacılığı’ rotasını
         yeşil ve dijital dönüşüme çevirdi.
         Küresel ekonomik kriz, Pandemi,
         Rusya-Ukrayna Savaşı ile birlikte
         küresel tedarik zincirleri kırıldı
         ve yeniden şekillenen küresel
         ticarette; Türkiye, dünyanın yeni
         tedarik zinciri üssü olma yolunda
         hızla ilerliyor.


               ünya ekonomisi ve ticaret, lojistik ve taşımacılık   re bakıldığında ise; 2022 yılında ulaştırma ve haberleşme
               sektörüyle doğru orantılı olarak büyümeye devam   sektörünün, Türkiye’nin toplam yatırım planında en bü-
         Dediyor. Küresel ticaretin en stratejik oyuncuların-  yük payı aldığının görüldüğünü belirtiyor: “Son 10 yıllık
         dan biri ise ‘Denizyolu Taşımacılığı.’ Pandemide kırılan             dönemde denizyolu taşımacılığı
         tedarik zincirleri, Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası yeni                hem ithalatta hem de ihracatta
         ticaret rotaları arayışlarıyla yeniden şekillenen küresel            Türkiye’de taşınan malların de-
         ticarette; Türkiye, özellikle Avrupa’ya yakınlığı, üretim            ğeri bazında en büyük paya sa-
         ve ticaretteki gücüyle Dünya’nın yeni tedarik zinciri üssü           hip. Türkiye’nin değer bazında
         olma yolunda hızla ilerliyor. Üç tarafı denizlerle çevri-            dış ticaret taşımalarının taşıma
         li coğrafyası, jeopolitik ve jeostratejik avantajları, güç-          türlerine göre dağılımlarına
         lü lojistik ve taşımacılık sektörüyle Türkiye, ‘Denizyolu            bakıldığında denizyolu taşıma-
         Taşımacılığı’nda Dünya’da önemli bir oyuncu olmaya   Ayşem           cılığı yaklaşık olarak yüzde 63,
         aday. Avrupa Birliği (AB) Yeşil Mutabakatı ile birlikte ihra-  Ulusoy  karayolu taşımacılığı yüzde 25,
         catının büyük bir kısmını AB ülkelerine yapan Türkiye’de-
                                                                              havayolu taşımacılığı yüzde 11
         ki her sektörün yeşil ve dijital dönüşümü hızlanıyor. Dün-
                                                          ve demiryolu taşımacılığı yüzde 1 pay almıştır.”
         ya ekonomisi ve ticaretinin en stratejik oyuncularından   Ülkemizde 2022 yılında hacim olarak ithalat amaçlı
         ‘Denizyolu Taşımacılığı’ da rotasını yeşil ve dijital dönüşü-
                                                          yüklerin yaklaşık yüzde 92.22’sinin, ihracat amaçlı yük-
         me çevirdi. Biz de Türkiye’nin ‘Denizyolu Taşımacılığı’nı
                                                          lerin yaklaşık yüzde 80.08’inin denizyolu ile taşındığını
         sektörün STK’larının değerlendirmeleriyle ele alıyoruz.
                                                          aktaran Ulusoy, bu veriler doğrultusunda küresel bazda
                                                          denizyolu ile yapılan yük hacminin son yarım yüzyılda 20
            Ulaştırma modları arasında lider;
                                                          kat büyüdüğünü ifade ediyor: “Lojistik sektöründe de-
            denizyolu taşımacılığı                        nizyolu taşımacılığı parasal olarak yüksek bir paya sa-
            UTİKAD (Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet   hiptir. Bu durum denizyolu sektörünün küresel ticarette
         Üretenleri Derneği) Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem Ulu-  en stratejik sektör konumunda olmasını sağlamaktadır.
         soy, “Türkiye’nin yıllara göre dış ticareti incelendiğinde   Türkiye’nin 2012 ve 2022 yılları arasında olan dönemde
         son 10 yıllık dönemde en yüksek dış ticaret hacmine   denizyolu ile taşınan ithalat yüklerinin değer bazında
         2022 yılında ulaştığımızı görmekteyiz. İhracat, 2022 yılın-  payı 2019 yılına kadar yüzde 60’larda seyretti; 2014 ve
         da bir önceki yıla göre yüzde 12.9 artarak 254.2 milyar   2015 yıllarında değer bazındaki payı yüzde 69’a kadar
         ABD doları olurken, ithalat aynı dönemde yüzde 34 arta-  yükseldi. Ancak 2020 yılının sonunda ilk defa yüzde 60’ın
         rak 363.7 milyar ABD doları oldu” diyor.         altına inen pay oranı 2022 yılının sonunda da yüzde 65.74
            Ayşem Ulusoy, Türkiye’nin dış ticaretinde ulaştırma   oldu. Değer bazında ihracat taşımalarında ise denizyolu
         modlarının son 10 yıldaki taşıma hacimlerine dair verile-  taşımacılığı incelenen dönemde payını 2015-2018 yılları

         44 KobiEfor Temmuz 2023
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49