Page 45 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 45
arasında sürekli artırdı ve 2018 yılında ihracat taşımala- etmesi şart. Denizcilik sektöründen kaynaklanan zararlı
rında değer bazında payı incelenen dönemin en yüksek emisyonların azaltılması ve yeşil denizciliğin desteklen-
oranı olan yüzde 63.31’e kadar yükseldi. İhracatta de- mesine yönelik çalışmalar kapsamında, düşük emisyon-
nizyolu taşımacılığının değer bazındaki payı 2022 yılının lu alternatif yakıtlar ile çalışacak yeni gemilerin inşası
sonunda yüzde 59.56 olarak gerçekleşti.” veya mevcut gemilerin bu şekilde dönüşümü, liman te-
Batı ile Orta Asya’nın ticaret rotası Türkiye’ye kaydı: sislerinde liman elektriği
Küresel tedarik zincirlerinde son dönemlerde önemli tıka- ‘coldironing’ ile ilgili altya-
nıklıklar olduğunu; dünyanın dört bir yanındaki şirketler pı kurulması gibi gemile-
ve tüketicilerin, küresel tedarik zincirlerindeki tıkanık- rimizde ve limanlarımızda
lıklar nedeniyle gecikmeler yaşadığını kaydeden Ulusoy, sürdürülebilir ve güvenli
dünyanın en büyük ihracatçısı Çin’in tam kapasite üretime taşımacılık için kullanıla-
başlasa da küresel markaların, Çin dışındaki üretim ha- cak yenilikçi teknolojilere
cimlerini artırmak için arayışını sürdürdüğünü söylüyor: finansal destek mekaniz-
“ABD ve AB’nin Rusya’ya yönelik ambargoları Batı ile Orta masının oluşturulması gündemde yer almaktadır. Şir-
Asya ülkelerinin ticaret rotasını Türkiye’ye kaydırdı. Batılı ketler özelinde atılan adımlara değinmek gerekirse; araç
konteyner operatörleri, Rusya’ya servislerini durdururken, dönüşümlerine yapılan yatırımlar başta olmak üzere
Avrupa’nın Rusya’ya alternatif enerji arayışı ise ticaret dijitalleşmeye uyum sağlayacak nitelikli insan gücünün
rotalarını değiştirdi. Dünya ticaretindeki rota değişimi ve yetiştirilmesi, alternatif yakıtlar ve çevre dostu binalarla
alternatif yeni üretim merkezi arayışları Pandemi sonrası daha az atık üretmek üzere geri dönüşüm bilincinin yara-
tedarik zincirindeki kırılma nedeniyle başlayan bir süreç tılması atılan adımlar arasında sayılabilir.”
olarak şekillendi. Bugün gelinen noktada ise dünya ticareti Yapısal sorunlar çözüm bekliyor: Ulusoy, sektör so-
Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası düzenli konteyner taşıma- runlarına da değiniyor: “Navlun fiyatlarındaki düşüş eği-
cılığında yeni rota arayışlarına devam etmektedir.” limi Türkiye ihracatçısına büyük bir kolaylık getireceğini
Denizyolu taşımacılığında yeşil ve dijital dönüşüm: düşünmesek de olumlu etkileri elbette olacaktır. Ancak
Ayşem Ulusoy, sektörün yeşil ve dijital dönüşüm ihtiyacı- ihracatçının şu anki navlun fiyatlarının ötesinde hedef pa-
na da dikkat çekiyor: “Türkiye’nin en önemli ihracat orta- zarlarda liman sıkışıklıkları, şoför bulunamaması, güm-
ğı Avrupa Birliği’nin (AB) son yıllarda karbon salınımının rüklerde yoğunluk gibi Pandemi’den kalan ve hala devam
azaltılması ile ilgili ciddi girişimleri başladı, süreç kapsa- eden bazı yapısal sorunlardan daha fazla etkilendiğini
mındaki Avrupa Yeşil Mutabakatı (Europe Green Deal) ile gözlemliyoruz. Denizyolu taşımacılığında ise ekipman
2050 yılına kadar karbon eksikliği, gemilerdeki yer sıkıntıları ve navlunlar düşme-
salınımının nötr olması sin diye hatların haftalık servislerinin haftada bir yerine,
hedeflendi. Dünya Eko- ayda üçe-ayda ikiye çekilmesi, bizim blank sailing dediği-
nomik Forumu’na göre miz metoda başvurulması ihracatçımızı etkileyen yapısal
dünyadaki karbon salını- sorunlar olarak göze çarpıyor.”
mının yüzde 5.5’i lojistik “Katmadeğerli ürün üretmek ve stratejik pozis-
ve ulaştırma sektörlerin- yon almak önemli”: Taşımacılıkta ve lojistikte kendi
den kaynaklı olarak ger- ağını kurmak ya da kendi ağına sahip olmanın tama-
çekleşmektedir. Sektör paydaşlarının karbon salınımını men katmadeğerli ürün üretmekle ve kendi pazarı-
azaltmak için bilinçlenmesi, bir an evvel strateji belirle- na sahip çıkmakla ve stratejik bir pozisyon almakla
mesi, dünyanın kriz ile mücadele için beraber hareket ilgili olduğunu vurgulayan Ulusoy, bu olduğu zaman
“ Kabotaj ve Denizcilik Bayramı kutlu olsun”
UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem lık ve dinamizm getiren, ulusal filonun kapasite-
Ulusoy’un, her yıl 1 Temmuz’da kutlanan Kabo- sinin artmasını sağlayan ve zengin deniz kaynak-
taj ve Denizcilik Bayramı’na ilişkin mesajı şöyle: larımızın değerlendirilebilmesinin yolunu açan
“Türkiye’de denizyolu taşımacılığında dönüm nok- Kabotaj Yasası, ekonomi ve ticaretin gelişmesine
tası olan Kabotaj Yasası, 1 Temmuz 1926’da yürür- de büyük katkı sağlamıştır. Bu nedenle, denizcilik
lüğe giren tarihsel adımlardan biridir. Ekonomik sektörünün korunup geliştirilmesi, sektöre des-
alandaki bağımsızlığımızın tamamlanması açısın- tek olunması, deniz ticaret filomuzun rekabet gü-
dan büyük önem taşıyan Kabotaj Yasası ile Türkiye cünün artırılması öncelikli amacımız olmalıdır. Bu
kıyılarında ve ülkemiz limanlarında her türlü de- vesileyle Kabotaj ve Denizcilik Bayramı’nı kutluyor,
nizcilik faaliyetleri, Türk Bayrağı asılmak suretiyle ülkemizin bu tarihi kazanımında imzası bulunan
yerine getirilmektedir. Denizcilik sektörüne canlı- tüm devlet büyüklerimizi saygıyla yad ediyorum.”
Temmuz 2023 KobiEfor 45