Page 45 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 45

arasında sürekli artırdı ve 2018 yılında ihracat taşımala-  etmesi şart. Denizcilik sektöründen kaynaklanan zararlı
         rında değer bazında payı incelenen dönemin en yüksek   emisyonların azaltılması ve yeşil denizciliğin desteklen-
         oranı olan yüzde 63.31’e kadar yükseldi. İhracatta de-  mesine yönelik çalışmalar kapsamında, düşük emisyon-
         nizyolu taşımacılığının değer bazındaki payı 2022 yılının   lu alternatif yakıtlar ile çalışacak yeni gemilerin inşası
         sonunda yüzde 59.56 olarak gerçekleşti.”         veya mevcut gemilerin bu şekilde dönüşümü, liman te-
            Batı ile Orta Asya’nın ticaret rotası Türkiye’ye kaydı:   sislerinde liman elektriği
         Küresel tedarik zincirlerinde son dönemlerde önemli tıka-  ‘coldironing’ ile ilgili altya-
         nıklıklar olduğunu; dünyanın dört bir yanındaki şirketler   pı kurulması gibi gemile-
         ve tüketicilerin, küresel tedarik zincirlerindeki tıkanık-  rimizde ve limanlarımızda
         lıklar nedeniyle gecikmeler yaşadığını kaydeden Ulusoy,   sürdürülebilir ve güvenli
         dünyanın en büyük ihracatçısı Çin’in tam kapasite üretime   taşımacılık için kullanıla-
         başlasa da küresel markaların, Çin dışındaki üretim ha-  cak yenilikçi teknolojilere
         cimlerini artırmak için arayışını sürdürdüğünü söylüyor:   finansal destek mekaniz-
         “ABD ve AB’nin Rusya’ya yönelik ambargoları Batı ile Orta   masının oluşturulması gündemde yer almaktadır. Şir-
         Asya ülkelerinin ticaret rotasını Türkiye’ye kaydırdı. Batılı   ketler özelinde atılan adımlara değinmek gerekirse; araç
         konteyner operatörleri, Rusya’ya servislerini durdururken,   dönüşümlerine yapılan yatırımlar başta olmak üzere
         Avrupa’nın Rusya’ya alternatif enerji arayışı ise ticaret   dijitalleşmeye uyum sağlayacak nitelikli insan gücünün
         rotalarını değiştirdi. Dünya ticaretindeki rota değişimi ve   yetiştirilmesi, alternatif yakıtlar ve çevre dostu binalarla
         alternatif yeni üretim merkezi arayışları Pandemi sonrası   daha az atık üretmek üzere geri dönüşüm bilincinin yara-
         tedarik zincirindeki kırılma nedeniyle başlayan bir süreç   tılması atılan adımlar arasında sayılabilir.”
         olarak şekillendi. Bugün gelinen noktada ise dünya ticareti   Yapısal sorunlar çözüm bekliyor: Ulusoy, sektör so-
         Rusya-Ukrayna Savaşı sonrası düzenli konteyner taşıma-  runlarına da değiniyor: “Navlun fiyatlarındaki düşüş eği-
         cılığında yeni rota arayışlarına devam etmektedir.”   limi Türkiye ihracatçısına büyük bir kolaylık getireceğini
            Denizyolu taşımacılığında yeşil ve dijital dönüşüm:   düşünmesek de olumlu etkileri elbette olacaktır. Ancak
         Ayşem Ulusoy, sektörün yeşil ve dijital dönüşüm ihtiyacı-  ihracatçının şu anki navlun fiyatlarının ötesinde hedef pa-
         na da dikkat çekiyor: “Türkiye’nin en önemli ihracat orta-  zarlarda liman sıkışıklıkları, şoför bulunamaması, güm-
         ğı Avrupa Birliği’nin (AB) son yıllarda karbon salınımının   rüklerde yoğunluk gibi Pandemi’den kalan ve hala devam
         azaltılması ile ilgili ciddi girişimleri başladı, süreç kapsa-  eden bazı yapısal sorunlardan daha fazla etkilendiğini
         mındaki Avrupa Yeşil Mutabakatı (Europe Green Deal) ile   gözlemliyoruz. Denizyolu taşımacılığında ise ekipman
                                  2050 yılına kadar karbon   eksikliği, gemilerdeki yer sıkıntıları ve navlunlar düşme-
                                  salınımının nötr olması   sin diye hatların haftalık servislerinin haftada bir yerine,
                                  hedeflendi. Dünya Eko-   ayda üçe-ayda ikiye çekilmesi, bizim blank sailing dediği-
                                  nomik Forumu’na göre    miz metoda başvurulması ihracatçımızı etkileyen yapısal
                                  dünyadaki karbon salını-  sorunlar olarak göze çarpıyor.”
                                  mının yüzde 5.5’i lojistik   “Katmadeğerli ürün üretmek ve stratejik pozis-
                                  ve ulaştırma sektörlerin-  yon almak önemli”: Taşımacılıkta ve lojistikte kendi
                                  den kaynaklı olarak ger-  ağını kurmak ya da kendi ağına sahip olmanın tama-
         çekleşmektedir. Sektör paydaşlarının karbon salınımını   men katmadeğerli ürün üretmekle ve kendi pazarı-
         azaltmak için bilinçlenmesi, bir an evvel strateji belirle-  na sahip çıkmakla ve stratejik bir pozisyon almakla
         mesi, dünyanın kriz ile mücadele için beraber hareket   ilgili olduğunu vurgulayan Ulusoy, bu olduğu zaman


             “ Kabotaj ve Denizcilik Bayramı kutlu olsun”

             UTİKAD Yönetim Kurulu Başkanı Ayşem          lık ve dinamizm getiren, ulusal filonun kapasite-
           Ulusoy’un, her yıl 1 Temmuz’da kutlanan Kabo-  sinin artmasını sağlayan ve zengin deniz kaynak-
           taj ve Denizcilik Bayramı’na ilişkin mesajı şöyle:   larımızın değerlendirilebilmesinin yolunu açan
           “Türkiye’de denizyolu taşımacılığında dönüm nok-  Kabotaj Yasası, ekonomi ve ticaretin gelişmesine
           tası olan Kabotaj Yasası, 1 Temmuz 1926’da yürür-  de büyük katkı sağlamıştır. Bu nedenle, denizcilik
           lüğe giren tarihsel adımlardan biridir. Ekonomik   sektörünün korunup geliştirilmesi, sektöre des-
           alandaki bağımsızlığımızın tamamlanması açısın-  tek olunması, deniz ticaret filomuzun rekabet gü-
           dan büyük önem taşıyan Kabotaj Yasası ile Türkiye   cünün artırılması öncelikli amacımız olmalıdır. Bu
           kıyılarında ve ülkemiz limanlarında her türlü de-  vesileyle Kabotaj ve Denizcilik Bayramı’nı kutluyor,
           nizcilik faaliyetleri, Türk Bayrağı asılmak suretiyle   ülkemizin bu tarihi kazanımında imzası bulunan
           yerine getirilmektedir. Denizcilik sektörüne canlı-  tüm devlet büyüklerimizi saygıyla yad ediyorum.”

                                                                                    Temmuz 2023 KobiEfor 45
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50