Page 48 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 48

'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,




             “Türkiye, AB ETS Sistemi’ne en kısa sürede uyum sağlamalı”

             İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz   5.000 groston ve üzeri gemilerin; son uğradıkları li-
           Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası’nın (DTO) Ha-  mandan üye devletlerin yetki alanında bulunan bir
           ziran ayı Meclis Toplantısı’nda konuşan İMEAK Deniz   limana ve bir üye devletin yetki alanında bulunan
           Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran,   bir limandan bir sonraki uğraklarına kadar olan
           küresel deniz ticaretinin, 2023’ün ilk çeyreğinde yıl-  seferlerinde; ayrıca bir üye devletin yetki alanında
           lık bazda %2.7 artış gösterdiğini söyledi. Türkiye li-  bulunan limanlar arasında gerçekleştirdikleri se-
           manlarına gelmeyi planlayan kruvaziyer                  ferleri sırasında salınan sera gazı emis-
           gemi ve yolcu sayısının da yaklaşık 1.5                 yonları AB ETS kapsamına alındı. AB
           milyona ulaşacağının tahmin edildiğini                  ETS mevzuatının kısa ve uzun dönemde
           paylaşan  Kıran, yeşil dönüşüm konusuna                 değerlendirilmesi tüm üyelerimiz açı-
           da değindi: “Geçen yıl 19 Aralık’ta, deniz              sından büyük önem taşımaktadır. Bu
           taşımacılığı faaliyetlerinden kaynakla-                 önemli konunun; AB İzleme Raporlama
           nan emisyonların da AB Emisyon Ticaret                  ve Doğrulama (MRV) sistemi içindeki ek
           Sistemi’ne (ETS) dahil edilmesi konusu                  raporlamalar, gemilerin enerji verimli-
           AB komisyonu, parlamentosu ve konse-  Tamer             liğinin arttırılarak emisyonların azaltıl-
           yinden oluşan trilog tarafından uzlaşıla-  Kıran        ması yolu ile rekabet avantajı elde etme,
           rak kabul edilmişti. 16 Mayıs tarihi itiba-             limanlarımız açısından aktarma liman-
           rıyla ETS Revizyonu, Sınırda Karbon Düzenlemesi   ları konumunun değerlendirilmesi, idare açısından
           Mekanizması Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde   da ülkemizin benzer bir ETS sistemi kurması gibi
           yayımlanarak son halini aldı ve 1 Ocak 2024’ten iti-  birçok bileşeni bulunmaktadır. Bu sürece en kısa
           baren uygulanmaya başlanacak. Bu düzenlemeyle   sürede uyum sağlamak ve mümkün olan en az ka-
           ticari amaçlarla kargo veya yolcu taşımacılığı yapan,   yıpla çıkmak en önemli hedefimiz olmalıdır.”


         marinaya girmek isteyen tekne günlük 700 Euro öderken,  Göcek koylarının çok kir-
         Yunanistan’da günlük 35 Euro’ya kalınabilecek yerler var.   lendiğini, normalde deni-
         İlgili bakanlıklarımızın Antalya’dan başlayarak İstanbul’a   ze girmek için 1-2 hafta
         kadar olan bölgelerde pilot yerler belirlemesi gerekiyor.”    kalınan koylarda bütün bir
            “Kapasite en az %50 artırılmalı, yeni marina yatı-  yıl kalındığını, bunun da
         rımları Hazine arazilerine yapılmalı”: Artan tekne ve   koyların da kirlenmesine
         yat bağlama fiyatlarının en küçüğünden en büyüğüne   neden olduğunu anlattı:
         tekne ve yat sahiplerini zorlamaya başladığını belirten   “Sektörümüz  açısından
         Bekiroğlu, hızlı bir şekilde marina yatırımlarının devre-  en büyük tehditlerden biri koylarımızın kirlenmesidir.
         ye alınması gerektiğini vurguladı: “Tekne ve yat sektörü   YATED olarak büyük kapasiteli bir temizleme teknesini
         için önümüzdeki en büyük tehdit marinalardaki kapasi-  devreye almak için çalışıyoruz. Bu teknelerden her yıl bir
         tenin yetersiz olması ve buna bağlı olarak fiyatların yük-  tane devreye alıp denize indirmek istiyoruz. Yapacağımız
         selmesi. Şu anda Türkiye’de 25-30 arasında marina var.   teknenin sıvı atık kapasitesi 10 bin litre. Ayrıca katı atık
                                  Bunların toplam bağlama   toplamaya da müsait olacak” açıklamasını yaptı.
                                  kapasitesi ise 6 bin 500   “Kalifiye işgücümüz Avrupa’ya gidiyor”: Şu anda tüm
                                  civarında. Kapasitenin ilk   dünyada tekne ve yat sektörün-
                                  etapta çok hızlı bir şekilde   de çalışacak kaliteli işgücünün
                                  en az yüzde 50 artırılması   çok değer gördüğünü belirten
                                  gerekiyor. Yeni yatırımla-  YATED Yönetim Kurulu Baş-
                                  rın da Türkiye’nin cennet   kan Yardımcısı Cem Hüroğlu,
                                  koylarına değil, uygun gö-  Türkiye’de gemi inşa sektö-
         rülen Hazine arazilerine yapılmasında yarar var. Marina   ründe çalışanlardan bazılarının
         yatırımları için de özel sektörün ve yatırımcının teşvike,   başta Hollanda olmak üzere
         desteğe ihtiyacı var. Yapılacak yeni yatırımlarla hem arz-  Almanya’ya gitmeye başladığını   Cem
         talep dengesi sağlanmış olur hem de ülkemizin daha   söyledi: “Türkiye’deki 77 tersa-  Hüroğlu
         fazla döviz kazanmasının yolu açılır.”           ne toplamda 200 bin civarında
            “Koyların tercih edilmesi çevre için büyük tehdit”:  istihdam sağlıyor, geçen yıl gemi ve yat hizmetleri ihraca-
         Marinalardaki yüksek fiyatlardan dolayı tekne ve yatla-  tından 1 milyar 350 milyon dolarlık gelir elde edildi. Tamir
         rın bütün bir yılı koylarda geçirmeye başladığını, bunun   ve bakım ihracatı da eklendiğinde sektörümüzün ihracatı
         da ciddi kirliliklere neden olduğunu kaydeden Bekiroğlu,   3 milyar dolara kadar çıkıyor.”

         48 KobiEfor Temmuz 2023
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53