Page 48 - KobiEfor Temmuz 2023 Sayı 286
P. 48
'(1à=<2/8 7$á,0$&,/,ã,
“Türkiye, AB ETS Sistemi’ne en kısa sürede uyum sağlamalı”
İstanbul ve Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz 5.000 groston ve üzeri gemilerin; son uğradıkları li-
Bölgeleri (İMEAK) Deniz Ticaret Odası’nın (DTO) Ha- mandan üye devletlerin yetki alanında bulunan bir
ziran ayı Meclis Toplantısı’nda konuşan İMEAK Deniz limana ve bir üye devletin yetki alanında bulunan
Ticaret Odası Yönetim Kurulu Başkanı Tamer Kıran, bir limandan bir sonraki uğraklarına kadar olan
küresel deniz ticaretinin, 2023’ün ilk çeyreğinde yıl- seferlerinde; ayrıca bir üye devletin yetki alanında
lık bazda %2.7 artış gösterdiğini söyledi. Türkiye li- bulunan limanlar arasında gerçekleştirdikleri se-
manlarına gelmeyi planlayan kruvaziyer ferleri sırasında salınan sera gazı emis-
gemi ve yolcu sayısının da yaklaşık 1.5 yonları AB ETS kapsamına alındı. AB
milyona ulaşacağının tahmin edildiğini ETS mevzuatının kısa ve uzun dönemde
paylaşan Kıran, yeşil dönüşüm konusuna değerlendirilmesi tüm üyelerimiz açı-
da değindi: “Geçen yıl 19 Aralık’ta, deniz sından büyük önem taşımaktadır. Bu
taşımacılığı faaliyetlerinden kaynakla- önemli konunun; AB İzleme Raporlama
nan emisyonların da AB Emisyon Ticaret ve Doğrulama (MRV) sistemi içindeki ek
Sistemi’ne (ETS) dahil edilmesi konusu raporlamalar, gemilerin enerji verimli-
AB komisyonu, parlamentosu ve konse- Tamer liğinin arttırılarak emisyonların azaltıl-
yinden oluşan trilog tarafından uzlaşıla- Kıran ması yolu ile rekabet avantajı elde etme,
rak kabul edilmişti. 16 Mayıs tarihi itiba- limanlarımız açısından aktarma liman-
rıyla ETS Revizyonu, Sınırda Karbon Düzenlemesi ları konumunun değerlendirilmesi, idare açısından
Mekanizması Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde da ülkemizin benzer bir ETS sistemi kurması gibi
yayımlanarak son halini aldı ve 1 Ocak 2024’ten iti- birçok bileşeni bulunmaktadır. Bu sürece en kısa
baren uygulanmaya başlanacak. Bu düzenlemeyle sürede uyum sağlamak ve mümkün olan en az ka-
ticari amaçlarla kargo veya yolcu taşımacılığı yapan, yıpla çıkmak en önemli hedefimiz olmalıdır.”
marinaya girmek isteyen tekne günlük 700 Euro öderken, Göcek koylarının çok kir-
Yunanistan’da günlük 35 Euro’ya kalınabilecek yerler var. lendiğini, normalde deni-
İlgili bakanlıklarımızın Antalya’dan başlayarak İstanbul’a ze girmek için 1-2 hafta
kadar olan bölgelerde pilot yerler belirlemesi gerekiyor.” kalınan koylarda bütün bir
“Kapasite en az %50 artırılmalı, yeni marina yatı- yıl kalındığını, bunun da
rımları Hazine arazilerine yapılmalı”: Artan tekne ve koyların da kirlenmesine
yat bağlama fiyatlarının en küçüğünden en büyüğüne neden olduğunu anlattı:
tekne ve yat sahiplerini zorlamaya başladığını belirten “Sektörümüz açısından
Bekiroğlu, hızlı bir şekilde marina yatırımlarının devre- en büyük tehditlerden biri koylarımızın kirlenmesidir.
ye alınması gerektiğini vurguladı: “Tekne ve yat sektörü YATED olarak büyük kapasiteli bir temizleme teknesini
için önümüzdeki en büyük tehdit marinalardaki kapasi- devreye almak için çalışıyoruz. Bu teknelerden her yıl bir
tenin yetersiz olması ve buna bağlı olarak fiyatların yük- tane devreye alıp denize indirmek istiyoruz. Yapacağımız
selmesi. Şu anda Türkiye’de 25-30 arasında marina var. teknenin sıvı atık kapasitesi 10 bin litre. Ayrıca katı atık
Bunların toplam bağlama toplamaya da müsait olacak” açıklamasını yaptı.
kapasitesi ise 6 bin 500 “Kalifiye işgücümüz Avrupa’ya gidiyor”: Şu anda tüm
civarında. Kapasitenin ilk dünyada tekne ve yat sektörün-
etapta çok hızlı bir şekilde de çalışacak kaliteli işgücünün
en az yüzde 50 artırılması çok değer gördüğünü belirten
gerekiyor. Yeni yatırımla- YATED Yönetim Kurulu Baş-
rın da Türkiye’nin cennet kan Yardımcısı Cem Hüroğlu,
koylarına değil, uygun gö- Türkiye’de gemi inşa sektö-
rülen Hazine arazilerine yapılmasında yarar var. Marina ründe çalışanlardan bazılarının
yatırımları için de özel sektörün ve yatırımcının teşvike, başta Hollanda olmak üzere
desteğe ihtiyacı var. Yapılacak yeni yatırımlarla hem arz- Almanya’ya gitmeye başladığını Cem
talep dengesi sağlanmış olur hem de ülkemizin daha söyledi: “Türkiye’deki 77 tersa- Hüroğlu
fazla döviz kazanmasının yolu açılır.” ne toplamda 200 bin civarında
“Koyların tercih edilmesi çevre için büyük tehdit”: istihdam sağlıyor, geçen yıl gemi ve yat hizmetleri ihraca-
Marinalardaki yüksek fiyatlardan dolayı tekne ve yatla- tından 1 milyar 350 milyon dolarlık gelir elde edildi. Tamir
rın bütün bir yılı koylarda geçirmeye başladığını, bunun ve bakım ihracatı da eklendiğinde sektörümüzün ihracatı
da ciddi kirliliklere neden olduğunu kaydeden Bekiroğlu, 3 milyar dolara kadar çıkıyor.”
48 KobiEfor Temmuz 2023