Page 83 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 83

olmad›¤›d›r. PR, flirketin yaflam biçimlerinden biri
           olmal›d›r. Reklam, haber, röportaj, do¤ru logo kul-
           lan›m›, do¤ru yorum; tümü birbirini tamamlar ve
           elbette sonuçta sat›fla yans›r. Ancak do¤rudan sa-
           t›fl veya reklam eflde¤eriyle kampanyay› ölçmek,
           hem ajanslar›, hem de flirketleri mutsuz k›lacakt›r.
           Tek kampanya ile sat›fl ve marka bilinirli¤i yarat-
           man›z mümkün de¤ildir. Hiç kimse bilmedi¤i, iti-
           bar etmedi¤i, güvenmedi¤i bir markay›, tek bir
           kampanya ile sat›n almaz. Hedef asl›nda bir mo-
           dellemeye girerse önce itibar ve güven yaratma;  içinse her yerde olmak gerekir. Her ürün, kifli veya
           markay› tan›tma; sonra kampanya ile baflar›l› olu-  hizmetin iletiflim modeli farkl›d›r. Önemli olan ‘Ze-
           nur. Kampanyay› itibar ve kurumsal iletiflim ile  ki’ iletiflim stratejisi belirlemektir.”
           desteklemezseniz, tek at›ml›k kurflun bofluna para   Sektörün gençleflmesi gerekiyor: PR sektörü-
           ve zaman kayb›n› da beraberinde getirir.         nün h›zla büyüdü¤üne de¤inen Halil, “En üzücü
              Di¤er bir yanl›fl ise sosyal sorumlulu¤un bedava  olan; iletiflimin herkesin ‘Ben de yapar›m’ diyerek
           ürün vermek oldu¤unu düflünmektir. Sosyal so-     kendini ortaya att›¤› bir sektör haline gelmesi” di-
           rumluluk günümüzde sürdürülebilir ve kat›l›mc›   yor. Bu ifli bilmeyenlerin birer birer elenece¤ini
           fayda yaratan bir modelleme olmal›d›r. Kamuoyu   öngören Halil, iletiflimin çok ciddi bir ifl oldu¤unu
           biraz ürün ve iki e¤itim verip bu iflten s›yr›lmak is-  vurguluyor: “Bilmeyenlerin eline verirseniz itibar›-
           teyen flirketi hemen tan›r, itibar etmez. Reklam  n›z› ve markan›z› bir anda çok zor bir duruma dü-
           kokan sosyal sorumluluk; alt› dolu olmayan bilgi;             flürebilir, size çok para kaybettirir.
           gerçe¤i yans›tmayan kampanya her zaman geri                    Bize hemen hemen her ay böyle bir
           döner!”                                                        flirket geliyor. Can› yanm›fl ve iti-
              ‘Zeki’ iletiflim stratejisi belirle-                          bar› marka oluflumunda çok geri-
           mek: Fatmanur Halil’in marka tan›m›;                            lere gitmifl halde geliyorlar. Yal-
           “Ürün veya kifli veya hizmetin kamuo-                             n›zca kitap bilgisi ve tek modelle
           yu taraf›ndan itibar gören ve kabul edi-                         iletiflimi sürdürme ›srar› da var.
           len ismi.” Halil, baflar›l› bir marka ya-                          Bizce iletiflim kifliye, markaya,
           ratmak ve markan›n baflar›s›n› sürdür-                              sektöre, flirketin yap›s›na göre
           mek için yap›lmas› gerekenleri anlat›yor:                          çok farkl› ve yeni modelleme
           “Do¤ru isim, do¤ru reklam, do¤ru mecra,                            ihtiyac› do¤uran çok dinamik
           do¤ru tan›t›m, do¤ru pazarlama… Bizce                             bir strateji gerektiriyor.”
           bafl›ndan itibaren ak›lda kalan ve sektö-                            Çok muhafazakar kalman›n
           rü aç›s›ndan çok z›t olmayacak, ama                               da mümkün olmad›¤›na de¤i-
           çarp›c› isim belirlemek ilk ifl. Daha son-                        nen Halil, bu nedenle gençlerle
           ra sektörün iletiflimdeki do¤ru mecra-                            çal›flman›n bu modellemeleri
           lar›na yönelik do¤ru bir slogan ile do¤-                         kurgulamak    aç›s›ndan  çok
           ru mecralarda düzenli yeralacak bir iletiflim ça-                önemli oldu¤unu düflünüyor:
           l›flmas›... Ancak bizce en önemlisi, markan›n hika-              “Örne¤in; dijital iletiflimde art›k
           yesi ve hizmet alan›ndaki içeri¤inin iyi bilinmesi ve  vazgeçilmezimiz; kurallar›n› bilmek kadar, oraya
           do¤ru içerik bilgisiyle pazarlama. Dijital ve sektö-  yaz›lacak kelime ve bak›fl aç›s›n› çok iyi bilen kifli-
           rün takip etti¤i yay›nlar›n çok iyi bilinmesi ve tan›-  lerin olmas› gerekiyor. Bu da ancak genç, dinamik
           t›m›n bu mecralarda kullan›lmas›. Biz öncelikle  ve zeki bir ekiple olabiliyor.”
           markan›n slogan› ve do¤ru içeri¤inin oluflturulma-  Fatmanur Halil, iletiflim çal›flmalar› ve marka-
           s›n› sa¤l›yoruz. Ürün, hizmet veya kifli için do¤ru  laflma süreçlerinde KOB‹’lere ve iflletmelere flun-
           olan iletiflim mecralar›n› belirliyor; içerik ve rekla-  lar› öneriyor: “Yaln›zca KOB‹’ler de¤il; tüm flirket-
           m› bu mecralarda yönetiyoruz. Bazen her yerde ol-  lerin kendilerini tan›yacak ve iletiflim modelini flir-
           mak gereksiz para ve zaman kayb›d›r. Baz› marka  ketin özelliklerine göre belirleyecek ve en alttan
                                                            en üste kadar kendileriyle ilgilenecek bir ajansla
                                                            çal›flmalar› gerekir. Çünkü her flirketin iletiflim ih-
                                                            tiyac› birbirinden farkl›d›r. Özellikle KOB‹’lerin çok
                                                            bütçeleri yoktur, kurumsal olarak markalaflma
                                                            sürecine yeni bafllam›fllard›r. Bu süreçte; ilk slo-
                                                            gandan; kurum metinlerine; lider iletifliminden;
                                                            pazarlama iletiflim modelleme ve içerik oluflumu-
                                                            na kadar tüm alanlarda onlar› iyi tan›y›p; ihtiyaçla-
                                                            r›na göre iletiflim stratejisi oluflturacak bir flirket-
                                                            le çal›flmalar› çok önemlidir.”
                                                                                        Ekim 2014 KobiEfor 83
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88