Page 83 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 83
olmad›¤›d›r. PR, flirketin yaflam biçimlerinden biri
olmal›d›r. Reklam, haber, röportaj, do¤ru logo kul-
lan›m›, do¤ru yorum; tümü birbirini tamamlar ve
elbette sonuçta sat›fla yans›r. Ancak do¤rudan sa-
t›fl veya reklam eflde¤eriyle kampanyay› ölçmek,
hem ajanslar›, hem de flirketleri mutsuz k›lacakt›r.
Tek kampanya ile sat›fl ve marka bilinirli¤i yarat-
man›z mümkün de¤ildir. Hiç kimse bilmedi¤i, iti-
bar etmedi¤i, güvenmedi¤i bir markay›, tek bir
kampanya ile sat›n almaz. Hedef asl›nda bir mo-
dellemeye girerse önce itibar ve güven yaratma; içinse her yerde olmak gerekir. Her ürün, kifli veya
markay› tan›tma; sonra kampanya ile baflar›l› olu- hizmetin iletiflim modeli farkl›d›r. Önemli olan ‘Ze-
nur. Kampanyay› itibar ve kurumsal iletiflim ile ki’ iletiflim stratejisi belirlemektir.”
desteklemezseniz, tek at›ml›k kurflun bofluna para Sektörün gençleflmesi gerekiyor: PR sektörü-
ve zaman kayb›n› da beraberinde getirir. nün h›zla büyüdü¤üne de¤inen Halil, “En üzücü
Di¤er bir yanl›fl ise sosyal sorumlulu¤un bedava olan; iletiflimin herkesin ‘Ben de yapar›m’ diyerek
ürün vermek oldu¤unu düflünmektir. Sosyal so- kendini ortaya att›¤› bir sektör haline gelmesi” di-
rumluluk günümüzde sürdürülebilir ve kat›l›mc› yor. Bu ifli bilmeyenlerin birer birer elenece¤ini
fayda yaratan bir modelleme olmal›d›r. Kamuoyu öngören Halil, iletiflimin çok ciddi bir ifl oldu¤unu
biraz ürün ve iki e¤itim verip bu iflten s›yr›lmak is- vurguluyor: “Bilmeyenlerin eline verirseniz itibar›-
teyen flirketi hemen tan›r, itibar etmez. Reklam n›z› ve markan›z› bir anda çok zor bir duruma dü-
kokan sosyal sorumluluk; alt› dolu olmayan bilgi; flürebilir, size çok para kaybettirir.
gerçe¤i yans›tmayan kampanya her zaman geri Bize hemen hemen her ay böyle bir
döner!” flirket geliyor. Can› yanm›fl ve iti-
‘Zeki’ iletiflim stratejisi belirle- bar› marka oluflumunda çok geri-
mek: Fatmanur Halil’in marka tan›m›; lere gitmifl halde geliyorlar. Yal-
“Ürün veya kifli veya hizmetin kamuo- n›zca kitap bilgisi ve tek modelle
yu taraf›ndan itibar gören ve kabul edi- iletiflimi sürdürme ›srar› da var.
len ismi.” Halil, baflar›l› bir marka ya- Bizce iletiflim kifliye, markaya,
ratmak ve markan›n baflar›s›n› sürdür- sektöre, flirketin yap›s›na göre
mek için yap›lmas› gerekenleri anlat›yor: çok farkl› ve yeni modelleme
“Do¤ru isim, do¤ru reklam, do¤ru mecra, ihtiyac› do¤uran çok dinamik
do¤ru tan›t›m, do¤ru pazarlama… Bizce bir strateji gerektiriyor.”
bafl›ndan itibaren ak›lda kalan ve sektö- Çok muhafazakar kalman›n
rü aç›s›ndan çok z›t olmayacak, ama da mümkün olmad›¤›na de¤i-
çarp›c› isim belirlemek ilk ifl. Daha son- nen Halil, bu nedenle gençlerle
ra sektörün iletiflimdeki do¤ru mecra- çal›flman›n bu modellemeleri
lar›na yönelik do¤ru bir slogan ile do¤- kurgulamak aç›s›ndan çok
ru mecralarda düzenli yeralacak bir iletiflim ça- önemli oldu¤unu düflünüyor:
l›flmas›... Ancak bizce en önemlisi, markan›n hika- “Örne¤in; dijital iletiflimde art›k
yesi ve hizmet alan›ndaki içeri¤inin iyi bilinmesi ve vazgeçilmezimiz; kurallar›n› bilmek kadar, oraya
do¤ru içerik bilgisiyle pazarlama. Dijital ve sektö- yaz›lacak kelime ve bak›fl aç›s›n› çok iyi bilen kifli-
rün takip etti¤i yay›nlar›n çok iyi bilinmesi ve tan›- lerin olmas› gerekiyor. Bu da ancak genç, dinamik
t›m›n bu mecralarda kullan›lmas›. Biz öncelikle ve zeki bir ekiple olabiliyor.”
markan›n slogan› ve do¤ru içeri¤inin oluflturulma- Fatmanur Halil, iletiflim çal›flmalar› ve marka-
s›n› sa¤l›yoruz. Ürün, hizmet veya kifli için do¤ru laflma süreçlerinde KOB‹’lere ve iflletmelere flun-
olan iletiflim mecralar›n› belirliyor; içerik ve rekla- lar› öneriyor: “Yaln›zca KOB‹’ler de¤il; tüm flirket-
m› bu mecralarda yönetiyoruz. Bazen her yerde ol- lerin kendilerini tan›yacak ve iletiflim modelini flir-
mak gereksiz para ve zaman kayb›d›r. Baz› marka ketin özelliklerine göre belirleyecek ve en alttan
en üste kadar kendileriyle ilgilenecek bir ajansla
çal›flmalar› gerekir. Çünkü her flirketin iletiflim ih-
tiyac› birbirinden farkl›d›r. Özellikle KOB‹’lerin çok
bütçeleri yoktur, kurumsal olarak markalaflma
sürecine yeni bafllam›fllard›r. Bu süreçte; ilk slo-
gandan; kurum metinlerine; lider iletifliminden;
pazarlama iletiflim modelleme ve içerik oluflumu-
na kadar tüm alanlarda onlar› iyi tan›y›p; ihtiyaçla-
r›na göre iletiflim stratejisi oluflturacak bir flirket-
le çal›flmalar› çok önemlidir.”
Ekim 2014 KobiEfor 83