Page 86 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 86

SEKTÖR/PROJE LOJ‹ST‹⁄‹



              l Döküm üniteleri vb.                         yor. Beklenen büyüme aç›s›ndan flirketlerimiz ya-
              l Komple tesis tafl›malar›.                    t›r›ma yönelmek durumundad›r.
              Proje Kargo: Tafl›nmas› hassasiyet gerektiren    Türkiye’de özellikle enerji, inflaat ve sanayi sek-
            gabari (ölçülü) yüklerin tafl›nmas› ‘Proje Kargo’  törleri projeler üretmeye elveriflli alanlard›r ve bu
            konusudur ve bu lojistikte tan›m gere¤i zaman ko-  sektörlerde  daha büyük yat›r›mlar hedefleniyor.
            nusu kritiktir. Çünkü zamanda ihlal veya aksama  Örne¤in; enerji sektöründe Türkiye’de 5 y›l içinde
            büyük kay›plar yarat›r.                         78 bin Mw’l›k yat›r›m planland›, bu da 50 bin adet
              Yönetim uzmanl›¤›: ‘Proje Tafl›ma’ yükleri uz-  proje tafl›ma anlam›na geliyor. Sektörde;  2-3 y›l
            manl›k deneyim ve özel bilgi gerektirir. Örne¤in;  sonra bafllayacak projeler için teklifler veren, ha-
            her lojistik hat, proje tafl›mac›l›¤›n›n ihtiyac›n› kar-  z›rl›k yapan flirketler mevcut.
            fl›lamaz. Do¤ru hat seçimi önem kazan›r. Kriz böl-  Önümüzdeki süreçte artacak proje tafl›mac›l›¤›
            gelerine yük tafl›ma; güvenli¤i garanti eden anlafl-  taleplerini karfl›lamak üzere, kamu ve özel sektö-
            malar gibi konular uzman ve dinamik kadrolar›   rün bu taleplere yönelik orta ve uzun vadeli bir
            gerektirir.                                     master plan izlemesi bekleniyor. Kamusal altyap›
              Planlama uzmanl›¤›: ‘Proje Tafl›mac›l›¤›’ yükün  yat›r›mlar› her anlamda ‘Proje Lojisti¤i’ sektörü-
            türüne göre bazen birden fazla tafl›ma fleklini ge-  müz için önem tafl›yor. Ayr›ca sektörün oyuncula-
            rektirir. (Tren-Gemi , Hava-Kara, Deniz-Kara vs.).  r›n›n da özel ihtiyaçlara çözüm üretebilecek teknik
            Sonsuz seçenek yoktur ama birden fazla seçenek  bilgi, finansman, ekipman ve benzeri alanlarda ha-
            olabilir. Bu noktada titizlik ve milimetrik planlama  z›rlanmalar› gerekiyor.
            öne ç›kar. Görünmeyen riskler önceden görülür.    Ekipman yetersizli¤i ve tecrübeli eleman azl›¤›
            Güzergah üzerinde kontrol noktalar› oluflturma,  da ‘Proje Tafl›mac›l›¤›m›z’›n üstüne gitmesi gere-
            günlük ve haftal›k ifl takip raporlar› verebilme gibi  ken sorunlardand›r.
            yüksek düzey uzmanl›klar gerekir.
              Bölgesel uzmanlaflmalar: Lojistikte altyap›dan   Proje tafl›mac›l›¤›n›n potansiyeli büyük
            yasalara ve kapasiteye kadar bölgesel farkl›l›klar                          Proje tafl›mac›l›¤›
            ortaya ç›kar. Örne¤in; Türk Cumhuriyetleri’ne, Or-                        uluslararas› karayolu
            tado¤u ve Arap Yar›madas›’na tafl›ma farkl›l›klar›                         tafl›mac›l›¤› sektö-
            gibi. Sorunu bölgesel uzmanlaflma çözebilir.                               ründe çok önemli bir
              Kapasite: ‘Proje Lojisti¤i’ yapan flirketlerin yü-                       role sahip. 2012 y›l›n-
            kün en uygun biçimde nakli, kaynaklar›n etkin yö-                         da Karayollar› Genel
            netimi, multimodal tafl›ma biçimlerinin efektif kul-                       Müdürlü¤ü’nden al›-
            lan›m›, rota bilgisi, resmi ve özel kurulufllarla or-                      nan 60 bin adet özel
            tak çal›flma, izin prosedürleri, dökümantasyon, si-                        izin belgesi kapsa-
            gortalama gibi pek çok konuda üstün bir organi-                           m›nda gerçeklefltiri-
            zasyon bilgi ve becerisi gelifltirmeleri gerekmek-  Çetin Nuho¤lu          len proje tafl›malar›
            tedir. Kimi zaman bu projelerde çeflitli lokasyon-                         ülke ekonomisi için
            larda depolama ve da¤›t›m süreçleri gibi ekstra                           önemli bir dinamik
            uzmanl›k alanlar› da devreye girer. Demek ki pro-  yarat›yor. Uluslararas› Nakliyeciler Derne¤i (UND)
            je lojisti¤i, çok ciddi bir yat›r›m, bilgi, tecrübe ve  Baflkan› Çetin Nuho¤lu, proje tafl›mac›l›¤› gerçek-
            donan›m gerektiriyor.                           lefltirebilmenin Ulaflt›rma, Denizcilik ve Haberlefl-
                                                            me Bakanl›¤›’ndan al›nan yetki belgeleri ile müm-
              Türkiye’de proje lojisti¤i                    kün oldu¤unu belirtiyor. Nuho¤lu, “Proje tafl›mac›-
              Türkiye’de ‘Proje Lojisti¤i’nin toplam lojistik  l›¤›na konu olan yüklerin boyutlar›n›n ülke mevzu-
            faaliyetler içindeki pay› “sevkiyat” ölçe¤inden ba-  at›nda belirlenen ölçüler d›fl›nda olmas› sebebiyle
            k›l›rsa yaklafl›k yüzde 10 civar›ndad›r. Ancak ha-  tafl›ma s›ras›nda birçok noktaya dikkat edilmesi
            cim-tonaj, ciro-karl›l›k ölçe¤inden bak›ld›¤›nda bu  gerekiyor. Ülkemizdeki kurallara bak›ld›¤›nda ise;
            pay artar.                                      özellikle AB ülkeleri ile yap›lan k›yaslamada mev-
              Mevcut durum: Türkiye proje lojisti¤inde bu-  zuat ve uygulama anlam›nda birçok noktada eksik-
            günkü altyap› kapasitesiyle mevcut talebi karfl›la-  likler göze çarp›yor. Uluslararas› Nakliyeciler Der-
            yabilmektedir. Avrupa ülkeleri, Orta Do¤u, Arap  ne¤i bünyesinde faaliyetlerine devam eden Özel
            Yar›madas› ve Afrika ülkeleri yat›r›mlar›nda Türki-  Yük Çal›flma Grubu’nun gerek ulusal gerek ise
            ye’den lojistik ortaklar almaktad›rlar. Art›p azalan  uluslararas› alanda gerçeklefltirilen çal›flmalar ile
            taleplerle birlikte Türkiye, sektörel anlamda bu  birlikte sektördeki proje tafl›mac›l›¤›na iliflkin
            hareketlili¤i de¤erlendirebilmektedir. Türkiye’nin;  mevzuat eksikliklerinin Ulaflt›rma, Denizcilik ve
            özellikle yak›n co¤rafyada proje lojisti¤i yönetimini  Haberleflme Bakanl›¤› taraf›ndan giderilece¤i ve
            gerçeklefltirebilecek düzeyde kuvvetli sektörel ra-  uygulama anlam›nda AB ülkelerinde oldu¤u gibi
            kibi yoktur.                                    basit fakat etkin yöntemler ile tafl›malar›n h›z ka-
              Sektörün vizyonu:  Avrupal› flirketlere k›yasla  zanaca¤›n› düflünülmektedir” aç›klamas›n› yap›-
            tecrübe, finansman ve donan›m eksikli¤i bulunu-  yor. Proje tafl›mac›l›¤›nda hizmet verilen sektörle-

           86 KobiEfor Ekim 2014
   81   82   83   84   85   86   87   88   89   90   91