Page 86 - KobiEfor_Ekim_2014
P. 86
SEKTÖR/PROJE LOJ‹ST‹⁄‹
l Döküm üniteleri vb. yor. Beklenen büyüme aç›s›ndan flirketlerimiz ya-
l Komple tesis tafl›malar›. t›r›ma yönelmek durumundad›r.
Proje Kargo: Tafl›nmas› hassasiyet gerektiren Türkiye’de özellikle enerji, inflaat ve sanayi sek-
gabari (ölçülü) yüklerin tafl›nmas› ‘Proje Kargo’ törleri projeler üretmeye elveriflli alanlard›r ve bu
konusudur ve bu lojistikte tan›m gere¤i zaman ko- sektörlerde daha büyük yat›r›mlar hedefleniyor.
nusu kritiktir. Çünkü zamanda ihlal veya aksama Örne¤in; enerji sektöründe Türkiye’de 5 y›l içinde
büyük kay›plar yarat›r. 78 bin Mw’l›k yat›r›m planland›, bu da 50 bin adet
Yönetim uzmanl›¤›: ‘Proje Tafl›ma’ yükleri uz- proje tafl›ma anlam›na geliyor. Sektörde; 2-3 y›l
manl›k deneyim ve özel bilgi gerektirir. Örne¤in; sonra bafllayacak projeler için teklifler veren, ha-
her lojistik hat, proje tafl›mac›l›¤›n›n ihtiyac›n› kar- z›rl›k yapan flirketler mevcut.
fl›lamaz. Do¤ru hat seçimi önem kazan›r. Kriz böl- Önümüzdeki süreçte artacak proje tafl›mac›l›¤›
gelerine yük tafl›ma; güvenli¤i garanti eden anlafl- taleplerini karfl›lamak üzere, kamu ve özel sektö-
malar gibi konular uzman ve dinamik kadrolar› rün bu taleplere yönelik orta ve uzun vadeli bir
gerektirir. master plan izlemesi bekleniyor. Kamusal altyap›
Planlama uzmanl›¤›: ‘Proje Tafl›mac›l›¤›’ yükün yat›r›mlar› her anlamda ‘Proje Lojisti¤i’ sektörü-
türüne göre bazen birden fazla tafl›ma fleklini ge- müz için önem tafl›yor. Ayr›ca sektörün oyuncula-
rektirir. (Tren-Gemi , Hava-Kara, Deniz-Kara vs.). r›n›n da özel ihtiyaçlara çözüm üretebilecek teknik
Sonsuz seçenek yoktur ama birden fazla seçenek bilgi, finansman, ekipman ve benzeri alanlarda ha-
olabilir. Bu noktada titizlik ve milimetrik planlama z›rlanmalar› gerekiyor.
öne ç›kar. Görünmeyen riskler önceden görülür. Ekipman yetersizli¤i ve tecrübeli eleman azl›¤›
Güzergah üzerinde kontrol noktalar› oluflturma, da ‘Proje Tafl›mac›l›¤›m›z’›n üstüne gitmesi gere-
günlük ve haftal›k ifl takip raporlar› verebilme gibi ken sorunlardand›r.
yüksek düzey uzmanl›klar gerekir.
Bölgesel uzmanlaflmalar: Lojistikte altyap›dan Proje tafl›mac›l›¤›n›n potansiyeli büyük
yasalara ve kapasiteye kadar bölgesel farkl›l›klar Proje tafl›mac›l›¤›
ortaya ç›kar. Örne¤in; Türk Cumhuriyetleri’ne, Or- uluslararas› karayolu
tado¤u ve Arap Yar›madas›’na tafl›ma farkl›l›klar› tafl›mac›l›¤› sektö-
gibi. Sorunu bölgesel uzmanlaflma çözebilir. ründe çok önemli bir
Kapasite: ‘Proje Lojisti¤i’ yapan flirketlerin yü- role sahip. 2012 y›l›n-
kün en uygun biçimde nakli, kaynaklar›n etkin yö- da Karayollar› Genel
netimi, multimodal tafl›ma biçimlerinin efektif kul- Müdürlü¤ü’nden al›-
lan›m›, rota bilgisi, resmi ve özel kurulufllarla or- nan 60 bin adet özel
tak çal›flma, izin prosedürleri, dökümantasyon, si- izin belgesi kapsa-
gortalama gibi pek çok konuda üstün bir organi- m›nda gerçeklefltiri-
zasyon bilgi ve becerisi gelifltirmeleri gerekmek- Çetin Nuho¤lu len proje tafl›malar›
tedir. Kimi zaman bu projelerde çeflitli lokasyon- ülke ekonomisi için
larda depolama ve da¤›t›m süreçleri gibi ekstra önemli bir dinamik
uzmanl›k alanlar› da devreye girer. Demek ki pro- yarat›yor. Uluslararas› Nakliyeciler Derne¤i (UND)
je lojisti¤i, çok ciddi bir yat›r›m, bilgi, tecrübe ve Baflkan› Çetin Nuho¤lu, proje tafl›mac›l›¤› gerçek-
donan›m gerektiriyor. lefltirebilmenin Ulaflt›rma, Denizcilik ve Haberlefl-
me Bakanl›¤›’ndan al›nan yetki belgeleri ile müm-
Türkiye’de proje lojisti¤i kün oldu¤unu belirtiyor. Nuho¤lu, “Proje tafl›mac›-
Türkiye’de ‘Proje Lojisti¤i’nin toplam lojistik l›¤›na konu olan yüklerin boyutlar›n›n ülke mevzu-
faaliyetler içindeki pay› “sevkiyat” ölçe¤inden ba- at›nda belirlenen ölçüler d›fl›nda olmas› sebebiyle
k›l›rsa yaklafl›k yüzde 10 civar›ndad›r. Ancak ha- tafl›ma s›ras›nda birçok noktaya dikkat edilmesi
cim-tonaj, ciro-karl›l›k ölçe¤inden bak›ld›¤›nda bu gerekiyor. Ülkemizdeki kurallara bak›ld›¤›nda ise;
pay artar. özellikle AB ülkeleri ile yap›lan k›yaslamada mev-
Mevcut durum: Türkiye proje lojisti¤inde bu- zuat ve uygulama anlam›nda birçok noktada eksik-
günkü altyap› kapasitesiyle mevcut talebi karfl›la- likler göze çarp›yor. Uluslararas› Nakliyeciler Der-
yabilmektedir. Avrupa ülkeleri, Orta Do¤u, Arap ne¤i bünyesinde faaliyetlerine devam eden Özel
Yar›madas› ve Afrika ülkeleri yat›r›mlar›nda Türki- Yük Çal›flma Grubu’nun gerek ulusal gerek ise
ye’den lojistik ortaklar almaktad›rlar. Art›p azalan uluslararas› alanda gerçeklefltirilen çal›flmalar ile
taleplerle birlikte Türkiye, sektörel anlamda bu birlikte sektördeki proje tafl›mac›l›¤›na iliflkin
hareketlili¤i de¤erlendirebilmektedir. Türkiye’nin; mevzuat eksikliklerinin Ulaflt›rma, Denizcilik ve
özellikle yak›n co¤rafyada proje lojisti¤i yönetimini Haberleflme Bakanl›¤› taraf›ndan giderilece¤i ve
gerçeklefltirebilecek düzeyde kuvvetli sektörel ra- uygulama anlam›nda AB ülkelerinde oldu¤u gibi
kibi yoktur. basit fakat etkin yöntemler ile tafl›malar›n h›z ka-
Sektörün vizyonu: Avrupal› flirketlere k›yasla zanaca¤›n› düflünülmektedir” aç›klamas›n› yap›-
tecrübe, finansman ve donan›m eksikli¤i bulunu- yor. Proje tafl›mac›l›¤›nda hizmet verilen sektörle-
86 KobiEfor Ekim 2014