Page 117 - KobiEfor_Agustos_2011
P. 117
TEMEL EKONOM‹K GÖSTERGELER
2005 2006 2007 2008 2009 2010 c 2011 c
GSYiH (milyar dolar) 1.781 1.867 2.116 2.304 2.118 2.100 2.210
GSYiH (milyar avro) 1.430 1.487 1.546 1.568 1.520 1.546 1.587
Reel Büyüme Oranı (%) 0.8 2.1 1.4 1.3 5.1 0.5 0.6
Kifli Baflına GSY‹H (dolar, cari fiyatlarla) 30.375 31.654 35.680 38.662 35.374 34.944 36.667
Kifli Baflına GSY‹H (dolar, PPP*) 27.865 29.200 30.014 30.098 28.784 29.186 29.606
‹flsizlik Oranı (%, ort.) 7.7 6.8 6.2 6.7 7.8 8.5 8.5
Enflasyon Oranı (%, ort., TÜFE) 2.0 2.1 1.8 3.4 0.8 1.4 1.7
Enflasyon Oranı (%, ort., ÜFE) 4.0 5.3 3.3 5.8 -5.4 1.1 1.6
Kredi Faiz Oranı (%, ort.) 5.3 5.6 6.3 6.8 4.8 4.8 5.5
‹hracat (fob, milyar dolar) 372 418 501 546 412 448 465
‹thalat (fob, milyar dolar) 372 431 497 547 410 444 464
Dıfl Ticaret Hacmi (fob, milyar dolar) 744 849 998 1.093 822 892 929
Dıfl Ticaret Dengesi (milyar dolar) -0.6 -12.5 4.6 -1.0 2.2 4.1 0.4
Güçlü oldu¤u sektörler ya ba¤lı ortaklık (subsidiary) oluflturmaları mümkün-
‹talya di¤er baz› sektörlerde hem ithalatç›, hem dür. ‹talyan tüketicide yüksek düzeyde marka bilin-
de ihracatç› olarak güçlüdür. Örne¤in: ci mevcuttur. Kalite ve fiyat denklemini arar. Ürün-
• Elektrli ev aletleri (%3) lerin da¤›t›m› ba¤ımsız perakandeciler, butik ma¤a-
• ‹nflaat malzemeleri (global ithalatç›) zalar eliyle oldu¤u kadar geliflen hiper ve süper
• Plastik ve lastik ( yüzde 5.6) marketler üzerinden de olabilmektedir.
• Kimya ve ‹laç Sektörü (yüzde 3.6)
• Maden ve Metal Ürünler (yüzde 3.5) Genel De¤erlendirme
• Makine ‹talyan pazarı Türkiye aç›s›ndan çok önemlidir.
• A¤aç iflleme, kuyumculuk, tekstil, ayakkabıcılık Ticaretin daha da geliflmesi için önemli bir potansi-
ve deri iflleme makinaları yel mevcuttur. ‹talyan firmalarının ülkemizdeki
• Lastik ve plastik iflleme makinalar› yatırımları artmaktadır. Enerji ve sanayi alanlarında-
• Elektronik ve bilgisayar (yüzde 2) ki iflbirli¤inin, yakın gelecekte, küçük ve orta ölçek-
li iflletmeler, turizm, deniz ve demiryolu ulafl›m›,
D›fl ticareti çevre, tarım, sa¤lık ve özellikle müteahhitlik ve mü-
‹hraç ürünleri: Makineler ve aksam, tekstil ve flavirlik hizmetleri alanlarına da yansıması beklen-
konfeksiyon ürünleri, üretim makineleri, motorlu mektedir.
araçlar, taflıt araçları, kimyasallar, gıda maddeleri,
içki ve tütün, mineraller ve demir dıflı metaller TÜRK-‹TALYAN KOB‹LER‹
Bafllıca ‹thal Ürünleri: Makineler ve aksam, kim-
yasallar, nakliye ve binek araçları, enerji ürünleri, ORTAK SAVUNMA HATTI
mineraller ve demir dıflı metaller, tekstil ve konfek-
siyon ürünleri, gıda maddeleri, içki ve tütün. Çin ve Asya’nın yükselen di¤er pazarlarının olufl-
turdu¤u rekabet tehdidi Türk firmaları gibi, Akde-
Türkiye ile ticareti niz’de benzer özelliklere sahip ‹talyan ve ‹spanyol
2010 y›l› rakamlar›na göre Türkiye-‹talya ticareti firmaları da etkiliyor. Özellikle dıfla açılmada ve he-
16.7 milyar dolar olarak gerçekleflmifltir. Bunun için- def pazarlara ulaflmada zorluk çeken KOB‹’ler Avru-
de Türkiye’nin ihracat› 6.5 milyar dolar, ithalat› ise pa Birli¤i’nin de deste¤iyle bir araya gelerek ortak
10.2 milyar dolard›r. ‹ki ülke aras›nda ticaret konu- stratejiler oluflturmak ve Güçbirli¤i yapmak
su olarak Hazır Giyim, Ev Tekstili, Mücevherat, Mo- arayıflındalar. Üyelerinin büyük ço¤unlu¤u KOB‹’ler-
bilya, Oto Yan Sanayi, Çevre Dostu Ürünler (enerji den oluflan ve yurtdıflı pazarlara açılmada üyelerine
tasarrufu ve yenilenebilir enerji kullanımı ve Organik azami destek sa¤lamaya çalıflan ‹stanbul Sanayi
Tarım Ürünleri göze çarpmaktad›r.) Odası bünyesinde faaliyet gösteren Avrupa Bilgi
Merkezi aracılı¤ıyla “‹talya-‹spanya-Türkiye KOB‹’ler
Pazara girifl arası iflbirli¤i projesi” kapsamında 3 ülkenin ifla-
‹talyan pazarı karmafl›kt›r, güney-kuzey fark› gös- damlarını ‹stanbul’da buluflturuyor.
terdi¤i gibi, bölgesel farkl›l›klar da gösterir. Mevzu- Avrupa Komisyonu-‹flletmeler ve Sanayi Genel
atın uygulamasında farklılıklar da buna paraleldir. Müdürlü¤ü tarafından yürütülen projeye katılan 10
Yabancı firmaların flube ya da temsilcilik açması, jo- Avrupa Bilgi Merkezinden biri olan ‹stanbul Avrupa
int venture, yüzde 100 yabancı sermayeli flirket ve- Bilgi Merkezi, ‹talya’dan Ligurya, Mondimpresa, La-
A¤ustos 2011 KobiEfor 117