Page 117 - KobiEfor_Agustos_2011
P. 117

TEMEL EKONOM‹K GÖSTERGELER
                                                 2005     2006    2007   2008    2009   2010 c  2011 c
             GSYiH (milyar dolar)                1.781    1.867   2.116   2.304   2.118   2.100   2.210
             GSYiH (milyar avro)                 1.430    1.487   1.546   1.568   1.520  1.546   1.587
             Reel Büyüme Oranı (%)               0.8      2.1     1.4    1.3     5.1    0.5     0.6
             Kifli Baflına GSY‹H (dolar, cari fiyatlarla)  30.375   31.654  35.680  38.662  35.374  34.944  36.667
             Kifli Baflına GSY‹H (dolar, PPP*)     27.865   29.200  30.014  30.098  28.784  29.186  29.606
             ‹flsizlik Oranı (%, ort.)            7.7      6.8     6.2    6.7     7.8    8.5     8.5
             Enflasyon Oranı (%, ort., TÜFE)     2.0      2.1     1.8    3.4     0.8    1.4     1.7
             Enflasyon Oranı (%, ort., ÜFE)      4.0      5.3     3.3    5.8     -5.4   1.1     1.6
             Kredi Faiz Oranı (%, ort.)          5.3      5.6     6.3    6.8     4.8    4.8     5.5
             ‹hracat (fob, milyar dolar)         372      418     501    546     412    448     465
             ‹thalat (fob, milyar dolar)         372      431     497    547     410    444     464
             Dıfl Ticaret Hacmi (fob, milyar dolar)   744   849    998    1.093   822    892     929
             Dıfl Ticaret Dengesi (milyar dolar)   -0.6    -12.5   4.6    -1.0    2.2    4.1     0.4

              Güçlü oldu¤u sektörler                        ya ba¤lı ortaklık (subsidiary) oluflturmaları mümkün-
              ‹talya di¤er baz› sektörlerde hem ithalatç›, hem  dür. ‹talyan tüketicide yüksek düzeyde marka bilin-
           de ihracatç› olarak güçlüdür. Örne¤in:           ci mevcuttur. Kalite ve fiyat denklemini arar. Ürün-
              • Elektrli ev aletleri (%3)                   lerin da¤›t›m› ba¤ımsız perakandeciler, butik ma¤a-
              • ‹nflaat malzemeleri (global ithalatç›)       zalar eliyle oldu¤u kadar geliflen hiper ve süper
              • Plastik ve lastik ( yüzde 5.6)              marketler üzerinden de olabilmektedir.
              • Kimya ve ‹laç Sektörü (yüzde 3.6)
              • Maden ve Metal Ürünler (yüzde 3.5)            Genel De¤erlendirme
              • Makine                                        ‹talyan pazarı Türkiye aç›s›ndan çok önemlidir.
              • A¤aç iflleme, kuyumculuk, tekstil, ayakkabıcılık  Ticaretin daha da geliflmesi için önemli bir potansi-
           ve deri iflleme makinaları                        yel mevcuttur. ‹talyan firmalarının ülkemizdeki
              • Lastik ve plastik iflleme makinalar›         yatırımları artmaktadır. Enerji ve sanayi alanlarında-
              • Elektronik ve bilgisayar (yüzde 2)          ki iflbirli¤inin, yakın gelecekte, küçük ve orta ölçek-
                                                            li iflletmeler, turizm, deniz ve demiryolu ulafl›m›,
              D›fl ticareti                                  çevre, tarım, sa¤lık ve özellikle müteahhitlik ve mü-
              ‹hraç ürünleri: Makineler ve aksam, tekstil ve  flavirlik hizmetleri alanlarına da yansıması beklen-
           konfeksiyon ürünleri, üretim makineleri, motorlu  mektedir.
           araçlar, taflıt araçları, kimyasallar, gıda maddeleri,
           içki ve tütün, mineraller ve demir dıflı metaller   TÜRK-‹TALYAN KOB‹LER‹
              Bafllıca ‹thal Ürünleri: Makineler ve aksam, kim-
           yasallar, nakliye ve binek araçları, enerji ürünleri,  ORTAK SAVUNMA HATTI
           mineraller ve demir dıflı metaller, tekstil ve konfek-
           siyon ürünleri, gıda maddeleri, içki ve tütün.     Çin ve Asya’nın yükselen di¤er pazarlarının olufl-
                                                            turdu¤u rekabet tehdidi Türk firmaları gibi, Akde-
              Türkiye ile ticareti                          niz’de benzer özelliklere sahip ‹talyan ve ‹spanyol
              2010 y›l› rakamlar›na göre Türkiye-‹talya ticareti  firmaları da etkiliyor. Özellikle dıfla açılmada ve he-
           16.7 milyar dolar olarak gerçekleflmifltir. Bunun için-  def pazarlara ulaflmada zorluk çeken KOB‹’ler Avru-
           de Türkiye’nin ihracat› 6.5 milyar dolar, ithalat› ise  pa Birli¤i’nin de deste¤iyle bir araya gelerek ortak
           10.2 milyar dolard›r. ‹ki ülke aras›nda ticaret konu-  stratejiler oluflturmak ve Güçbirli¤i yapmak
           su olarak Hazır Giyim, Ev Tekstili, Mücevherat, Mo-  arayıflındalar. Üyelerinin büyük ço¤unlu¤u KOB‹’ler-
           bilya, Oto Yan Sanayi, Çevre Dostu Ürünler (enerji  den oluflan ve yurtdıflı pazarlara açılmada üyelerine
           tasarrufu ve yenilenebilir enerji kullanımı ve Organik  azami destek sa¤lamaya çalıflan ‹stanbul Sanayi
           Tarım Ürünleri göze çarpmaktad›r.)               Odası bünyesinde faaliyet gösteren Avrupa Bilgi
                                                            Merkezi aracılı¤ıyla “‹talya-‹spanya-Türkiye KOB‹’ler
              Pazara girifl                                  arası iflbirli¤i projesi” kapsamında 3 ülkenin ifla-
              ‹talyan pazarı karmafl›kt›r, güney-kuzey fark› gös-  damlarını ‹stanbul’da buluflturuyor.
           terdi¤i gibi, bölgesel farkl›l›klar da gösterir. Mevzu-  Avrupa Komisyonu-‹flletmeler ve Sanayi Genel
           atın uygulamasında farklılıklar da buna paraleldir.  Müdürlü¤ü tarafından yürütülen projeye katılan 10
           Yabancı firmaların flube ya da temsilcilik açması, jo-  Avrupa Bilgi Merkezinden biri olan ‹stanbul Avrupa
           int venture, yüzde 100 yabancı sermayeli flirket ve-  Bilgi Merkezi, ‹talya’dan Ligurya, Mondimpresa, La-
                                                                                    A¤ustos 2011 KobiEfor 117
   112   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122