Page 421 - KobiEfor Şubat 2022
P. 421
4) Teklif ve Teklif Parametrelerinin Yönetimi işleri kaydırmak, tüm bu süreci en ince detayına kadar
planlamak ciddi emek ve pratiklik gerektirir.
Kalıp şirketleri her zaman yoğun şekilde teklif üretirler.
Bu tekliflerin genel olarak 3 başlığı vardır. Kullanılacak Planlamacılar genellikle Excel’den vazgeçmek, esneklikle
malzeme, yapılacak işçilik (ya da sağlanacak mühendislik bu işi yapmak isterler. Bu sebeple, tüm süreçleri kapsa-
hizmetleri) ve genel gider, kar gibi teklif genel paramet- yan bir ERP kullanmak istiyorsanız, planlamacılarınıza iş
releri. Kalıp şirketleri için hayati odak, projenin sadece emirlerini pratik olarak açabilecekleri, iş emirlerinin tez-
zamansal açıdan değil maliyet açısından da planlanan şe- gâhlara malzeme ölçülerine ve doluluklarına göre otoma-
kilde tamamlanmasıdır. Teklifte malzemeler için maliyet tik yükleneceği, Excel’de çizdikleri tüm kapasite grafik-
öngörüsü ne ise gerçekte de o olmalı, teklifte ne kadar iş- lerinin çizilebildiği bir sistem sağlamak zorundasınız. Bu
çilik harcanacağı öngörüldü ise sonuçta da o kadar işçilik sistem kalıp işinin ruhunu ve olması gereken pratikliği iyi
harcanmış olmalı ki kârlılık hedefleri tutsun. kavramış olmalı.
Bu hayati takibin yapılabilmesi için sistemde tekliflerin ve Gerçek, alınmış işlerin dışında olması muhtemel işleri de
teklif maliyet detaylarının kayıt edilebileceği, çevik ve et- planlamanız gerekir. Ne yaptığını bilen bütün kalıp şir-
kili bir yapı bulunmalı. Bu sayede kalıp tamamlandığında ketlerinde kapasite planlama 6-12 aylık süreleri kapsa-
maliyetler açısından da planlanan-gerçekleşen analizleri yan, etkili yönetilmesi gereken bir süreçtir.
yapılabilsin.
7) Üretim Yönetimi
5) Satın Alma ve Malzeme Yönetimi
Üretim planlamada orta-uzun vade ile önümüzdeki haf-
Kalıp şirketlerinde bilinen talep ve satın alma operasyon- tayı planlamayı başarsanız da gerçekler her zaman bugün
larının proje yönetimine uygun şekilde düzenlenmiş ol- ile ilgili. Kalıp şirketinde her gün kaos ile başlar. Gelme-
ması gereklidir. CNC tezgâhların önünde işler her zaman yen malzeme, gelmeyen operatör, arızalanan işler, başka
Kalıp Şirketlerinde Yönetim Odağı farklı, Mercedes kültürü için farklı olabilir. Kimi müşteri iki soru ile yürür. Bu iki sorudan birinin cevabı Hayır ise tezgâha, başka fasona kaydırılması gereken işler etkili ta-
kip gerektirir.
detaylı bir proje planı takip ederken, kimi müşteri pro- sistem durur, proje yetişmez. Malzemesi geldi mi? Datası
Bu genel durum özetinden sonra bir kalıp şirketinde ERP je evrelerini özet maddelerle 8-10 maddede takip ediyor var mı? Üretimi maliyetleri gözetmeden yönetmek işlerin yapıl-
sisteminin olmazsa olmazlarını maddeler halinde sırala- olabilir. Kalıp şirketinden beklenen, müşterilerin proje “Malzemesi geldi mi?” sorusuna satın alma cevap verecek. masını sağlar ama maliyetleri yönetmemek uzun vadede
maya çalışalım. yönetim raporlama taleplerine karşılık vermesi, diğer yan- Bunun için de proje planına uygun şekilde hangi malze- çok büyük riskler taşır.
dan da kendi proje yönetim kültürünü kullanarak projeyi meyi ne zaman getirmesi gerektiğini bilmesi ve yönetmesi
Yukarıdaki görselde orta ölçekli bir kalıp şirketinde yöne- zamanında teslim etmesidir. O yüzden hangi tezgâhın hangi kalıba ne kadar çalıştığını
tim odağının ne olduğunu görüyorsunuz. gerekli. Kalıbın standart elemanlarını (rafta satın alına- bilmek, her operatörün hangi kalıba ne kadar işçilik yap-
Proje yönetim kültürünün vazgeçilmezi Gantt diyagram- bilecek her şey) yönetmek kolay, ancak çelikler, döküm, tığını girebilir olmak önemli ve gereklidir.
Buradan hareketle seçmeniz gereken ERP sistemi, yöne- ları, sürükle bırak teknolojileri, aktivite ilişkileri kritik yol strafor modeller gibi ana kalemler de tedarikçide proje
timin bu ihtiyaçlarına yine kalıp sektörünün gereklerine analizleri yine aynı yapının içinde olması gerekenler. yönetimini ve ana proje ile etkili koordinasyonu gerek- Maliyetler açısından puantajda yer alan tüm operatör sü-
relerinin bir kalıpla ilişkilendirilebilmesi önemlidir.
uygun biçimde cevap vermek zorunda. tiriyor.
Proje yönetim maddesinde bir diğer önemli konu riskle- Ayrıca arıza ya da diğer duruş sebepleri ile meydana ge-
rin ve aksiyonların yönetilmesi. Riskler yönetilmezse pro- Ayrıca, özellikle talep yönetiminden başlayarak, kalıba ait len verimsizlikleri takip edebiliyor olmak, verimsizlikleri
je planı yetişmez. Aksiyonlar zamanında tamamlanmazsa satın almaların (teklif parametreleri ile ilişkili olarak) büt-
Sistemde Olmazsa Olmazlar proje planı yetişmez. Proje yönetiminden en önemli bek- çe içinde kalıp kalmadığı etkili bir onay mekanizması ile azaltmak için gereklidir.
lenti riskleri ve koordinasyonu iyi yönetmektir. denetlenmeli. Bu denetim olmazsa maliyetler sapabilir. Ya
1) Ürün Gamı – Kalıp – Kalıp Bileşenleri da satın almalar doğru kalıba yazılmayabilir. 8) Maliyet Yönetimi
Proje yönetim planını her adımda kapsam ile birlikte
Kalıp projelerinde proje birkaç ürün gamından oluşabi- değiştirebilen yegane konu revizyonlardır. Sistem reviz- Ayrıca fasonların yönetimi de diğer bir hayati konu. Kalı- Maliyet yönetimi yukarıda saydığımız her şeyin bir sonu-
lir. Siz tek bir parça için kalıp yapabileceğiniz gibi birçok yonları ilişkili biçimde yönetebilmeli, karşılaştırmalı takip ba ait tüm malzemelerin tam zamanında ve doğru yerde cu. Kurulacak sistem tüm maliyet unsurlarının kalıplarla
parçayı içeren bir projeye de teklif veriyor olabilirsiniz. edebilmelidir. Revizyon projenin zamansal ve maliyet he- olması hayati bir zorunluluk. Her bileşen değişik operas- eşleştirilmesi, masraf merkezleri ve maliyet merkezlerinin
Bu açıdan, sahip olacağınız ERP, tüm modüllerinde par- deflerini değiştirdiği gibi kapsamını da kökten etkileyen yonlardan geçerek bir bütünün parçası olduğu için bu etkili yönetilmesi kalıp şirketinden en önemli unsurun,
ça-ürün gamı-kalıp ilişkisini iyi yönetiyor olmalı. Parça önemli bir unsurdur. koordinasyonun gerek şirket içinde atölyeler-tezgâhlar ve yani kârlılığın garanti altına alınmasını sağlar.
birden fazla operasyondan meydana geliyorsa, ayrı ayrı depolar arasında gerekse şirket dışında fason iş merkezleri Bu aşamaya kadar kalıp sektörüne özel parametreleri sı-
kalıpların kayıt altına alınabildiği bir kırılım yapısı olmalı. 3) Entegrasyon arasında etkili olarak yönetilebiliyor olması önemlidir. ralamaya çalıştık. Bunun dışında ERP için seçilecek teda-
Ayrıca plastik kalıpçılığında yolluk bilgileri vb kritik, ka- rikçinin sektör tecrübesi, seçilecek ürünün de yukarıda
lıp üretimine direkt etki edecek hayati bilgilerin sistemde Kalıp şirketlerinde malzeme listesi girmeye, malzeme 6) Üretim Planlama saydığımız bu öz nitelikleri ruhunda barındırıyor olması
karşılığı olmalı. kartlarını tek tek tanımlamaya, ürün ağaçlarını tek tek çok önemli.
oluşturmaya zaman ve kaynak yoktur. Bunun için çizim Bir kalıbın üretilmesi her zaman malzeme listesi ve satın
2) Proje Yönetimi programları (CATIA, SOLID vs.) ile veri entegrasyonu, alma ile başlar. Tabii şirketin içinde aynı anda birçok kalıp Aksi durumda kalıp şirketinin en önemli özelliği çeviklik
Excel’den malzeme listesi aktarımı gibi pratik uygulama- projesi yürüdüğü ve bu kalıplara ait parçaların tüm işlem- zarar görebilir, bürokrasi maliyetlerinizi çok olumsuz et-
Kalıp projelerinde her müşterinin ayrı bir yoğurt yiyişi, lar ERP sürecinde devreye alma ve uygulama zorluklarını leri aynı tezgâh parkında yapıldığı için iş emri, öngörü kileyebilir.
kalıbı üreten şirketin de ayrı bir proje yönetim kültürü ortadan kaldırır. süreleri ve kapasiteyi etkili yönetmek çok önemlidir. Ka-
olabilir. Kalıp projesinin adımları Toyota kültürü için pasitenin yetmediği haftalarda dışarıdaki fason tezgahlara
ERP SATIN ALMA REHBERİ 297